ghost Posted March 2, 2010 Report Share Posted March 2, 2010 Det är så man sitter och dreglar när man ser ghosts samling. Bra jobbat. Du måste ha Sveriges största samling. Fantastisk! Vad blir nästa inköp? Är det något du är sugen på? Jag förstår att du gillar Horga'hn, den är fin Jag har letat efter en sån ett tag men inte hittat någon till ett vettigt pris. Min favorit i min lilla samling är George Takeis visitkort som han gav till mig personligen på ett convention 2001. I den mån det är möjligt så skall jag försöka få tag i lite fler Mego-saker. Verkligen kul med en så personlig sak som ett visitkort man fått direkt från en av skådespelarna. Det n??rmaste jag kommit en "personlig sak" är att bli erjuden en salt pinne av John Billingsley efter att han hade slickat på den. Jag tackade nej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted March 2, 2010 Report Share Posted March 2, 2010 usch så fräckt att ens erbjuda. fast å andra sidan, Q virus-historien... Kan du ta en närbild på tittskåpen? Jag blir nyfiken. Något du gjort själv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted March 2, 2010 Author Report Share Posted March 2, 2010 Nästan så att man dreglar ner tangentbordet när man ser din samling, jag som trodde vi sett det mesta! Ack så fel man hade. Nästan så att ditt hus är ett måste för alla svenska Trekkies att ta sig till. Du skulle kunna ta betalt för inträde, så maffigt är det! Rummet är ett bra tidsfördriv i pauserna när vi kör visningar i TSS hos mig. Har du/ni vägarna förbi Malmö-trakten inför någon mässa e.dyl. och jag är hemma så är ni välkomna på ett besök i "museumet". Åker ju till Sci-fi mässan i Malmö ibland, om gästerna är tillräckligt intressanta. Skulle vara kul att ta en sväng förbi dig då om jag får med mig någon annan Trekkie som skulle finna det intressant Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ghost Posted March 2, 2010 Report Share Posted March 2, 2010 usch så fräckt att ens erbjuda. fast å andra sidan, Q virus-historien... Kan du ta en närbild på tittskåpen? Jag blir nyfiken. Något du gjort själv? Situationen där han erbjöd pinnen var faktiskt ganska lustig (en historia för en annan forumtråd kanske), men John (och hans fru) är absolut bland de trevligaste och roligaste skådisarna jag stött på under något konvent. Angående tittskåpen, så är det min syster som knåpat ihop dem och gett mig under några jular. När sista serien var gjord, påpekade jag att det fanns 11 filmer också. Hon uppskattade inte skämtet särskilt mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted March 3, 2010 Report Share Posted March 3, 2010 Tack för det Tittskåpen är verkligen fina och ovanliga och så himla coola. Nu blir jag avundsjuk igen. Det skulle vara intressant att veta hur hon gjort dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted March 3, 2010 Author Report Share Posted March 3, 2010 Ja dom där skåpen var ju väldigt originella, cool idé faktiskt. Skulle vara kul att ha några såna hemma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
emil9898 Posted March 25, 2010 Report Share Posted March 25, 2010 Kolla på videon han har mycket saker Inte min samling. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted March 25, 2010 Report Share Posted March 25, 2010 Jag säger som kapten Haddock "Det är ju ett veritabelt prylmuseum!" J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doktor.Doom Posted July 26, 2010 Report Share Posted July 26, 2010 Kul att bara få se ghost samling helt makalöst Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted September 6, 2010 Author Report Share Posted September 6, 2010 Precis när jag fått ordnat med transport till och från IKEA i linköping så har de hyllor jag skulle köpa till min samling utgått! Nu måste man sitta och bevaka Blocket som en hök, kan ta väldigt lång tid innan mitt projekt blir klart nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted September 25, 2010 Author Report Share Posted September 25, 2010 Hade riktigt tur igår kväll då jag endast en timme efter att annonsen lagts upp på Blocket såg ett par Bertby hyllor, i den färg jag ville ha, i den stad jag bor i. Skickade genast iväg ett mail samt SMS och fick morgonen därpå veta att jag var först till kvarn. Nu är hyllorna här hemma. Behöver bara lite hjälp med att montera upp dom, när det är gjort är mitt lilla projekt äntligen klart efter en lång, lång väntan och planering. Återkommer då med bilder på hur det blev. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted September 28, 2010 Author Report Share Posted September 28, 2010 Sådär! Då var det äntligen klart. Hela dagen har jag spenderat med att montera upp hyllorna, spikat, hamrat och mätt en massa, samt flytta samlingen från ett ställe till ett annat där jag sedan positionerat allt på bästa möjliga sätt. Nu när det är klart kan jag säga att det var värt det dryga året hela projektet tog, från planering till inköp till dekorering. Nu till lite bilder, klicka för att förstora dom. Före: Efter: Allt fick tyvärr inte plats i hyllorna eftersom vissa saker vägde för mycket (hyllorna klarar av 2 kilo som mest), men det kommer fixas med en liten mindre hylla i en förhoppningsvis snar framtid. Jag bredde ut figurerna lite så att det bara blev fyra per hylla, jag gjorde detta för att få hyllorna fulla. Skulle inte vara så snyggt med en och en halv hylla full medan ena halvan står tom. Men det finns gott om plats för nya saker i samlingen, bara man dirigerar om lite i hyllorna så går det finemang! Nu är jag en glad man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted September 28, 2010 Report Share Posted September 28, 2010 Mycket snyggt. Det ska bli kul att se när det är helt färdigt som du tänkt dig. 2 kg är inte så mycket. Mina Billy håller för 10 kg/glashyllplan och 30 kg/trähyllplan. Kanske inte lika snygga men tillräckligt för min del (och resten av familjen). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted September 28, 2010 Report Share Posted September 28, 2010 Ser mycket fint ut! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted September 29, 2010 Report Share Posted September 29, 2010 Vilken är favoriten i samlingen och vad är det på bilden längst ner till vänster på den övre hyllan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted September 29, 2010 Author Report Share Posted September 29, 2010 RoLaren: Det du frågar efter på bilden, om jag förstått det rätt, är NES spelet Star Trek 25th Anniversary (NTSC version) samt en kapsylöppnare formad efter USS Enterprise Favoriten i samlingen är en svår fråga. Självklara svaret är väl egentligen mina autografer tagna när jag mötte Nimoy & Shatner samt fotona på oss tillsammans. Men om man bortser från dom måste jag nog säga 3D schacket, som jag tycker är så sjukt snyggt. Att manualen är signerad av de tidigare nämnda herrarna gör ju inte saken värre heller. Schacket får nog nöja sig med att stå på delad plats med Captain Kirk stolen dock. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted September 29, 2010 Report Share Posted September 29, 2010 Det var NESspelet jag var ute efter. Det står på min önskelista men jag har prioriterat annat. Kaptensstolen är snygg. Tyvärr får en sådan inte plats i mitt hem just nu. Jag kan inte slänga ut en familjemedlem bara för att jag ska få plats med fina treksaker. :lol: Jag gillar även 3D schacket. Var är pjäserna förresten? Kanske jag slår till och köper det som finns till salu här på forumet. Det finns så många grejjer som står på önskelistan att plats och ekonomi inte riktigt räcker till. Mest sugen är jag på Next Gen flippret men tyvärr har jag inte plats eller mekarkunskaper för att äga något sådant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted September 29, 2010 Author Report Share Posted September 29, 2010 Pjäserna ligger i lådan som är bakom den signerade manualen ovanför själva 3D schacket. Väljer att ha dom kvar där då det blir väldigt jobbigt att damma av varje pjäs om jag skulle ha dom på själva schackbrädet. Tycker definitivt att du ska köra på schacket om ekonomin tillåter det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ghost Posted September 29, 2010 Report Share Posted September 29, 2010 Ett mycket trevligt hörn att sitta och mysa i. Och med en tribbel liggande, så behöver du snart inte oroa dig om att du har lite plats över. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Qnorsten Posted September 29, 2010 Report Share Posted September 29, 2010 Är nästan man får skämmas alltså. Trots att man är ett väldigt inbitet Star trek fan så har man ingen samling att tala om äger någon enstaka dvd-box och har inte haft råd att köpa några fler fattig student som man är dock. Fick dock hem något som jag i alla fall fått för mig är lite ovanligt i brevlådan idag. Ett star trek Trivia spel. Helt oöppnat och inplastat förutom en liten reva i plasten på ena sidan, men jag tror den kommit till i posten. Är inte så mycket att bråka om. Den har ju ändå flugit ända från USA. Står dock inför ett stort dilemma vill gärna spela det men det tar emot att öppna något oöppnat så den får nog stå i hyllan tror jag. Men har i alla fall aldrig hört talas om det innan. Någon som vet hur ovanligt detta spel är? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted September 29, 2010 Author Report Share Posted September 29, 2010 Ett mycket trevligt hörn att sitta och mysa i. Och med en tribbel liggande, så behöver du snart inte oroa dig om att du har lite plats över. ;) Eftersom jag har tre Tribblar blir det ju - tribbelt så lite plats över Ok, den där var dålig men jag var tvungen. Qnorsten: Jag gjorde en sökning på Ebay och såg en ett antal likadana trivia games som du precis köpt, vissa var inplastade och gick för över 20 dollar. Skulle inte tro att dom är så överdrivet sällsynta, men det är bara min gissning. Eftersom Archer inte är med på bild släpptes den nog innan 2001 då Enterprise inte börjat sändas i TV ännu. Hursomhelst ser det ut att kunna vara ett riktigt kul spel, vill även jag ha något liknande till min samling och förstår att du tvekar inför att öppna det. Köper jag en samlarsak som är oöppnad händer det att den får förbli oöppnad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted May 4, 2011 Author Report Share Posted May 4, 2011 En fråga till ghost: Har du (eller någon vän/familjemedlem) någon gång ringt och tipsat någon lokaltidning om din Star Trek samling? Lokaltidningar är ju alltid på jakt efter tips om något/någon att skriva om. Om du hör av dig när premiären av Star Trek 12 börjar närma sig tror jag det finns en god chans till ett litet reportage om dig, Star Trek i övrigt och din samling. Sånt är ju alltid kul att läsa, sen kan du ju nämna Trekkers I Södra Sverige också och på så sätt ge den föreningen lite publicitet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ghost Posted May 4, 2011 Report Share Posted May 4, 2011 Jag var med i en reportageserie som handlade om lite "udda" samlande, i Sydsvenskan för ett par år sedan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted May 4, 2011 Author Report Share Posted May 4, 2011 Kul! Finns det någonstans man kan läsa den artikeln online, måhända? Räknas det verkligen som "udda" att samla på Star Trek? Är ju ingen okänd hobby eller okänt varumärke direkt. Läste en gång om en man som samlade på högerfotsskor. Det är udda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ghost Posted May 10, 2011 Report Share Posted May 10, 2011 (edited) Det fanns tidigare ett bildspel på deras hemsida, men det verkar numera vara bortplockad. Tyvärr så har de editerat texten ganska mycket, så frågor och svar hänger inte alltid ihop. Och så är namnet också fel så klart. Men i vilket fall, så finns en inscannad kopia av tidningsartikeln här. Edited May 10, 2011 by ghost Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts