Jump to content

Bilder på din Star Trek-samling

The Holy Three

Recommended Posts

Vi har redan en tråd där vi listar våra Star Trek samlingar, så jag tyckte det vore passande med en tråd där vi med hjälp av bilder även illustrerar hur våra Star Trek samlingar ser ut hemma i hyllorna.

Hur liten samlingen än må vara så är det ändå alltid kul att se andras samlingar, tycker jag. Så släng upp bilder på vad ni än har där hemma!

• Replies 84
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

trapp.jpg

Så här ser det ut när man ska gå ner för trappen. 4 affischer satta så Startrekmärket blir synligt.

1stcontact.png

Bakupplyst bioaffisch i vardagsrummet

dvdsamling.jpg

Spockplakett + treksamling på dvd + gammalt trekspel

toyse.png

toys.png

lite blandat, aftionfigurer micro machines, skepp, spel, pins, nyckelringar osv

1701d.png

talande 1701-D står ovanpå bokhyllan

phaser.png

nya phasern får inte plats bland de andra leksakerna

burgerglass.png

burger kingglasen har även dem fått tränga undan glasen i vitrinskåpet. Hellre fin trek än larviga vinglas ;)

Edited by RoLaren

Wow! Verkligen inte illa :), har du träffat dem allihopa eller köpt dem av någon?

Har träffat de flesta på convention. Sirtis, Russ, Picardo och Wang har faktiskt t o m varit i Sverige på ScifiWorld, Swecon resp Star Trek cruise Scandinavia. Resten har jag fått på conventions i USA. DeLancie har jag fått av en polare som var på convention. Mest divig: Gates McFadden Trevligast: Andrew Robinson, George Takei och Mark Alaimo.

Edited by RoLaren

Att jag började samla var en ren slump. Eftersom jag gillar Star Trek så har jag, sedan någon gång på 90-talets början, fått grejjer lite då och då av familj och vänner. Så en gång var jag i en leksaksaffär och kollade och hittade ett set jag ville ha men så köpte jag inte settet trots att det var rejält nedsatt och det ångrade jag sedan. Så när jag fick tag på 3-pack micromachines för 20 spänn styck köpte jag de sorter de hade. Sedan har det blivit en grej här och där. Har förresten fler grejjer som är nerpackade i kartong. Och mina Stat Trekkläder orkar jag inte fota, det är några stycken som används flitigt.

Jag ville faktiskt ha TOSleksaker när de såldes på 70-talet, men min mamma tyckte inte det var passande. Det var inga utvecklande leksaker och dessutom jättedyra och så var det nog mest för pojkar. Min polare Eden lyckades tjata till sig (med stor hjälp av tårar) den åtråvärda Spockdockan, som stod högst upp på min önskelista.

En mycket trevlig samling Ro. :)

Det såg ungefär ut så hos mig med när jag bodde i lägenhet och försökte trycka in samlingen i ett par Billy-bokhyllor. Efter flytten till hus, så kunde samling äntligen få lite armbågsrum. En del av källarförrådet fick inhysa det hela, även om det redan börjar bli trångt igen. :(

Jag skall försöka få tummarna loss och ta lite bilder som jag kan lägga upp.

Ta dig tid till att fota samlingen, Ghost. Jag ligger i startgropen till förhandlingar för att få utöka utrymmet för treksamlingen till vitrrinskåpet bredvid där vi nu förvarar makens vinglas, cocktaleglas, whiskeyglas osv och flytta dem till andra vitrinskåp. Min Star Treksamling har redan så smått börjat tränga ut hans orreforsglas. :rodna:

RoLaren, din sammling var som frälsning för själen att beskåda. Tack för bilderna.

Och Ghost, vi ser alla fram emot att få se bilderna. Väntar med spänning.

Vi är visserligen många som har liknande sammlingar, men det är alltid mycket skoj att få se hur boxar, böcker, figurer, bilder och allt blir placerat i hemmen. Hoppas fler ser till att lägga upp bilder. Jag ska se till att göra det också.

Del 1: Jag tänkte suga lite på karamellen och lägga ut några bilder åt gången. Så här är första delen i bildserien som visar upp min samling/intresse.

Det som först möter mina besökare och som antyder vad som mer finns att finna inomhus är följande skylt på ytterdörren.

ytterdorr_tn.jpg

Men väl innanför dörren så ser det rätt normalt ut (till en början). Faktum är att på våning ett och två (bor i ett tvåvånings radhus med källare) så finns det nästan inget i Star Trek väg alls. Undantaget är vitrinskåpet i vardagsrummet. Jag tänkte först fylla det med vanligt krimskrams och prydnadsgrejor som man normalt hittar i ett vardagsrum. Men så kom jag på b??ttre tankar.

Jag brukar referera till vitrinskåpet som aptitretaren eller den "lilla samlingen".

Tre hyllplan tas upp av figurer från Sagan om ringen, Terminator, X Files, samt diverse enstaka andra filmfigurer. Sedan kommer vi till det som är viktigt i detta sammanhanget, Star Trek-figurerna. På en hylla finns Art Asylums Enterprise figurer, samt tillhörande bryggdelar. Tyvärr så släpptes inte alla figurer i uniformer och inte heller den tänkta pilotsektionen av bryggan där Mayweather skall sitta.

På hyllan under står en samling av Mego-figurer från 70-talet. Jag har än så länge bara skaffat den första alien-serien. Men vid tillfälle så skall jag väl försöka få tag i den andra serien också. Jag har också börjat komplettera samlingen med "nyutgåvan" av figurerna, fast då gäller det de figurer som aldrig släpptes av Mego på 70-talet (t.ex. Sulu, Kahn, m.fl.).

STcollection_vitrinskap_tn.jpg STcollection_vitrinskap_ENT_tn.jpg STcollection_vitrinskap_TOS_tn.jpg

Detta är egentligen allt som finns i huset som skvallrar om mitt film- (och framför allt) Star Trek-intresse. Och det var ju inte mycket att komma med, eller hur? Och så långt, så verkar man ju ganska normal i de flesta besökares ögon. Tills man går ner i källaren förstås. :rolleyes:

Nästa inlägg tar oss en trappa ner till den lite större samlingen.

Avis på dig för dina Megos. Är alla original eller är det replicas? Gorn verkar ju "äkta varan" iaf.

Vad är egentlgen normalt?

Alla figurer som är uppackade är äkta Mego från 70-talet. Endast de två på hyllan under är nytillverkade figurer och tillhör de typer som aldrig tillverkats av Mego. Det är ganska stor skillnad på den Gorn som Mego släppte (den bruna längst till vänster) jämfört med den nya typen som Diamond Select tillverkat och som ser mer ut som Gorn i TV-avsnittet.

Berätta gärna om autograferna som är bakom MEGO figurerna, är det en re-print eller något du köpt, eller har du träffat skådisarna själv nån gång? Såg inte hur många signaturer den hade.

Jag har (vad jag vet) bara en reprint i min samling (bild kommer i nästa del). I övrigt så har jag köpt en del signerade bilder, som enligt äkthetsbevisen skall vara de äkta autograferna. Jag har även jämfört med de autografer jag fått personligen och de ser då äkta ut. Men säker kan man aldrig vara.

Just bilden i fråga är köpt och är komplett med allas autografer, inkl. Gene Roddenberrys. :D

Jag har lyckats träffa och fått autografer på andra saker av alla i TOS utom DeForest Kelley och James Doohan. Och tyvärr inte heller Majel eller Gene.