Fmi Posted April 3, 2010 Report Share Posted April 3, 2010 (edited) Skulle intresse finnas för någon gemensam "titta avsnitt och diskutera"-tråd? Det skulle ju kunna vara ett kul sätt att öka ST-aktiviteten på forumet lite grann. Det jag tänker mig är något i stil med att man ser kanske två avsnitt (som bestäms gemensamt, kanske på något speciellt tema, eller kronologisk ordning av någon serie (fast det senare är kanske lite väl long-term)) per vecka och att varje deltagare "måste" (tolkas som "åtar sig att försöka") skriva ett inlägg om sina tankar och åsikter om varje avsnitt inom en rätt kort tid. På så sätt kanske vi kan väcka upp lite "riktig" startrekdiskussion här igen Det lite kluriga är givetvis att alla som vill delta kanske inte har tillgång till alla serier och filmer och kanske därför inte har möjlighet att delta varje gång. Om man dock varierar serie/säsong/film och kör på teman går det ju ofta att antingen hitta något ställe att streama avsnittet (vilket ju inte är olagligt, även om det kanske är en gråzon) eller alternativt att läsa de ofta ganska kompletta handlingarna på memory-alpha. Så,skulle intresse för något sådant finnas? Edited April 3, 2010 by Fmi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted April 3, 2010 Report Share Posted April 3, 2010 Problemet är väl att få många att titta samtidigt. Själv ser jag mest på star trek på trekdagarna och inte så mycket däromkring så för mig är det lämpligare med att diskutera avsnitt man har sett vid ett sådant tillfälle. Men vi har ju haft ett par diskutera avsnitt trådar så varför inte? J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted April 3, 2010 Report Share Posted April 3, 2010 Låter intressant, jag hänger gärna på men kommer kanske inte delta varje gång då jag som student har ganska mycket att göra. Onekligen har min aktivitet på forumet minskat sen jag började studera igen av den enkla anledningen att man efter en dags hårt studerande blir ganska trött i huvudet :nörd: . Men som sagt jag är gärna med och diskuterar, jag har tillgång till det mesta förutom tos-filmerna och då kan jag ju stå över . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted April 3, 2010 Report Share Posted April 3, 2010 (edited) Jag hänger gärna på, men jag kanske skulle hoppa över något ibland om det skulle kunna spoila något som jag inte vill veta något om (som det av DS9 och ENT jag inte har sett). Edited April 3, 2010 by Mr Trek Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thamupp Posted April 3, 2010 Report Share Posted April 3, 2010 (edited) /signed Jag skulle gärna vara med på något sånt här, får se om jag kan kolla på alla avsnitt dock. Har inte sett hela Voy och Ent :P Edited April 3, 2010 by thamupp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted April 3, 2010 Report Share Posted April 3, 2010 Jag kan tänka mig hänga på. Jag har tillgång till all trek i princip. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted April 4, 2010 Report Share Posted April 4, 2010 Jag är också intresserad, men kan inte lova att jag hinner se alla avsnitt. Vi har barn och väljer att inte titta på TV när pojken är vaken, detta gör att tidsutrymmet omkring att titta på TV:n blir begränsat. Men visst låter det här som en kul idé, i linje med tidigare lyckade försök att exempelvis se och diskutera alla avsnitt av en TV-serie som just då gick på SVT (Voyager). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted April 4, 2010 Report Share Posted April 4, 2010 Dags att börja uppfostra pojken ordentligt då. Ge honom tribblar och Star Trekleksaker! Ett och annat Star Trekavsnitt eller film kan väl inte skada. Inga borger bara för de kan vara lite läskiga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted April 5, 2010 Report Share Posted April 5, 2010 när tänker vi starta detta projekt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fmi Posted April 5, 2010 Author Report Share Posted April 5, 2010 när tänker vi starta detta projekt? Vi skulle kanske kunna prova med ett avsnitt framåt helgen, så att vi t.ex. öppnar diskussionstråden på lördag eftermiddag eller något. Det som återstår är ju såklart att bestämma vad vi ska se. Vill vi se ett avsnitt på något visst tema? Några förslag i så fall? (Om någon har ett bra tema kan vi ju nominera avsnitt till det och därefter rösta). Eller vill vi ta ett mer slumpvis avsnitt där alla som vill får nominera ett efter valfri motivering, varefter vi röstar/lottar? Eller vill vi ta ett helt slumpmässigt avsnitt? (Slumpa ett tal mellan 1-700 och ta avsnittet från en numrerad lista). Jag kan tänka mig vilket som. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted April 5, 2010 Report Share Posted April 5, 2010 Tycker att alla kan få nominera ett avsnitt till att börja med... Sen kan vi se allas nominering de första veckorna Min nominering går till DS9 1x25 Duet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted April 5, 2010 Report Share Posted April 5, 2010 Jag skulle gärna vilja se att vi hade diskussionen öppen hela veckan - en del har lättare att se avsnitten på veckodagarna. Dessutom - om det är en diskussion om ett visst avsnitt, ex i DS9 - då vill jag se att diskussionen finns under DS9:s forumdel. Det är (åtminstone till en början) okej för mig som forumledare att det öppnas ett ämne för varje avsnitt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted April 5, 2010 Report Share Posted April 5, 2010 (edited) Jag är definitivt intreserad. Bra ide! Jag skulle definitivt vara aktivt deltagande, i den mån mitt arbete tillåter det. En veckas tid för varje avsnitt tycker jag är lämpligt. Blir det mer skulle jag få svårt att aktivt kunna deltaga på regelbunden basis. Tycker också att avsnittet inte bör börja diskuteras fören tidsfristen har löpt ut. Och den diskusionen bör vara öppen under hela följande vecka som man har på sig att se nästa förbesstämmda avsnitt. Alltså en vecka på sig att se avsnittet och en vecka för att diskutera det samma. Största frågan är väll hur vi på ett smidigt sätt väljer fram de olika avsnitten som vi ska diskutera? Ett smidigt sätt vore att låta en ny person varje vecka välja ett avsnitt. Vi som är intreserade av att uttse ett "veckans avnitt", kanske kan annmälla intresse till fmi, som kunde ha en lista och hålla koll vems tur det är. Edited April 5, 2010 by Unkas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted April 5, 2010 Report Share Posted April 5, 2010 Uungefär som min ide då? Att alla får turas om att välja avsnitt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted April 6, 2010 Report Share Posted April 6, 2010 Det låter ju bra tycker jag. Den som har ansvaret för att välja avsnitt kan även ha ansvaret för att öppna tråden då tiden är inne och skriva någon form av "start" så att diskussionen kommer igång (självklart med tråden i rätt forum med tanke på innehållet). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted April 7, 2010 Report Share Posted April 7, 2010 Någon mer som har synpunkter? Annars kanske Fmi känner för att engagera sig som ledande i denna ide, så vi kan börja titta på avsnitt. Vill någon välja ut ett avsnitt tills nästa vecka kanske? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted April 7, 2010 Report Share Posted April 7, 2010 Jag kan välja ut Duet om ni vill? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted April 7, 2010 Report Share Posted April 7, 2010 Då tycker jag att det är bestämt - vi börjar med Duet - http://startrekdb.se/avsnitt/avsnitt.php?trek=ds9&avsnitt=1.19 . Skall vi påbörja diskussionen på måndag, eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fmi Posted April 7, 2010 Author Report Share Posted April 7, 2010 Jag har tyvärr fått lite mer att göra än vad jag trodde den här veckan, så jag hinner inte försöka organisera något. Duet låter dock bra (jag gissade att Mr. Trek skulle nominera det avsnittet ). Inte mig emot, det är ett bra avsnitt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted April 7, 2010 Report Share Posted April 7, 2010 Då är det Duet som gäller. Diskussion om avsnittet börjar vi med på måndag, någon startar diskussionen då under "Deep Space Nine"-forat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted April 7, 2010 Report Share Posted April 7, 2010 (jag gissade att Mr. Trek skulle nominera det avsnittet ) Hur gissade du det? :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted April 7, 2010 Report Share Posted April 7, 2010 Ska bli riktigt roligt det här. Bara initiativ!! "Duet" it is!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted April 7, 2010 Report Share Posted April 7, 2010 Jag kan öppna tråden på måndag, då ska vi se avsnittet snart då Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted April 10, 2010 Report Share Posted April 10, 2010 Snart dags På måndag skapar jag tråden för Duet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thamupp Posted April 11, 2010 Report Share Posted April 11, 2010 Ska sätta mej ner och se Duet nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts