Jump to content

[Val 2010] Victoria Westberg intervjuas av Utbildningsradion

Nyhet

Recommended Posts

Piratpartiets vice kampanjledare Victoria Westberg är tydligen trekker dessutom. Hur hon hinner med detta intresse utanför den till större delen oavlönade partipolitiken får vi veta i en intervju gjord av Utbildningsradion. Intervjun sänds den 20 april kl 20:15 på radiokanalen P3. Det intressanta är att Victoria Westberg också är mer känd som Borgmi här på Star Trek Databas.

Så, finns det fler trekkers som är aktiva politiker? Vi vet att Jan Kivisaar, ordförande i Trekkers i Södra Sverige, också har varit aktiv kommunpolitiker och är kanske detta fortfarande. Finns det annars riksdagspolitiker, nuvarande eller kommande, som är trekkers? Hör av er om detta!

[ Till originalnyheten ]

Victoria är en riktigt charmig tjej med karisma, vilket aldrig är ett minus när man verkar inom politiken. Jag vet för jag har träffat henne.

När jag läste i Uppsala var jag med i ett visst partis lokala ungdomsförbund. För min del handlade det dock mest om att hjälpa till att illustrera deras tidning.

Edited by Fleetadmiral

Jag har funderat lite och insett att det finns en hel del trekkers i Piratpartiet (inte minns föregående talare).

En person som jag direkt kommer att tänka på är Jan Lindgren, som dessutom står på Piratpartiets riksdagslista!

• 2 weeks later...

Bah, Victoria får mig hela tiden att tänka på en av katterna i Cats... *Miljöskadad*

Som "författare" har jag lite svårt för piratpartiet, visst jag kan se fördelarna med att film och annat görs mer tillgängligt för allmännheten men å andra sidan innebär det, indirekt i alla fall, sämre betalt för dem av oss som lyckas få något alster utgivet eller på annat sätt publicerat. Jag vågar påstå att alla som arbetar med kreativa saker vill ha skäligt betalt och dessa inkomster kommer till stor del från försäljning och liknande.

Därmed inte sagt att jag har något som helst emot Victoria som person. *särskiljer på åsikt och person* J.

Bah, Victoria får mig hela tiden att tänka på en av katterna i Cats... *Miljöskadad*

Som "författare" har jag lite svårt för piratpartiet, visst jag kan se fördelarna med att film och annat görs mer tillgängligt för allmännheten men å andra sidan innebär det, indirekt i alla fall, sämre betalt för dem av oss som lyckas få något alster utgivet eller på annat sätt publicerat. Jag vågar påstå att alla som arbetar med kreativa saker vill ha skäligt betalt och dessa inkomster kommer till stor del från försäljning och liknande.

Därmed inte sagt att jag har något som helst emot Victoria som person. *särskiljer på åsikt och person* J.

Håller med dig. Jag tycker dessutom att Piratpartiet är ett alldeles för "nischat" parti.

Bort med all bibliotek också alltså.

En anledning till att tanka hem material är att man slipper regionskoder och en annan är att man slipper de där irriterande texerna om att det är förbjudet att kopiera osv fast man faktiskt har köpt sin film. Ytterst irriterande. Ibland finns det även en filmsnutt om piratkopierning, som man inte kan skippa, på sin nyinköpta film.

Nedladdningar har gjort att fler har tillfälle att bli kända och kan därmed göra pengar. Det har väl visat sig att folk köper filmen eller CDn ändå om de verkligen gillar den. Ofta är det de gamla etablerade som gnäller över detta, att de måste ut och turnera för att få in lika mycket kosing. Det tycker jag är bra för oss musikfans. Aldrig har väl så många rockartister kommit till Sverige. Förr hade man tur om någon ev kunde tänka sig spela i ett Nordiskt land.

Radiohead gjorde ett spännande experiment när det släppte sitt album. Fansen kunde tanka ner det och välja hur mycket de ville betala för det. Klart att vissa valde gratis men den betalande gruppen var klart dominerande. Skillnaden var att pengarna hamnade in gruppens ficka och inte skivbolagsägarens ficka.

OBS, därmed vill jag inte påstå att jag är piratpartist, men jag förstår hur det tänker.

Edited by RoLaren

Vad det gäller biblioteken så har de betalt för att köpa in böcker, dels köper de de exemplar de köper (vilket inte piratkopierarna gör) och dels har jag för mig *osäker* att de (eller staten) även betalar ett författar stöd baserat på antalet utlåningar vilket heller inte sker om man piratkopierar.

Jag har alltid tyckt att ett liknande system som för Stim vore det bästa. Alla med bredband (eller liknande) betalar en avgift och så fördelar en myndighet ut de inkomsterna till de som får sina verk kopierade. På så vis gör man allt tillgängligt samtidigt som alla är med och finansierar. J.

En anledning till att tanka hem material är att man slipper regionskoder och en annan är att man slipper de där irriterande texerna om att det är förbjudet att kopiera osv fast man faktiskt har köpt sin film. Ytterst irriterande. Ibland finns det även en filmsnutt om piratkopierning, som man inte kan skippa, på sin nyinköpta film.

Dessa texterna är irriterande jag och inte särskilt uppiggande när man hyr eller köper. En annan typ av mer positiv kampanj hade varit bättre. Samtidigt tror jag i princip ingen laddar ner för att slippa detta.

Nedladdningar har gjort att fler har tillfälle att bli kända och kan därmed göra pengar.

Nästan all nedladdning är av de mest populära produkterna. Därför det krävs marknadsföring för att serier, filmer, skivor osv ska bli kända även bland nedladdare. Sångaren i Body without organs Martin Rolinski uttalade sig i GP för ett par år sedan och sa att enbart de mest kända grupperna och artisterna kan leva på skivförsäljning och annan försäljning. BWO klarade inte det utan att turnera, han hade dessutom ett annat jobb vid sidan av -- och det är ett av Sveriges största band på senare år.

Det har väl visat sig att folk köper filmen eller CDn ändå om de verkligen gillar den. Ofta är det de gamla etablerade som gnäller över detta, att de måste ut och turnera för att få in lika mycket kosing. Det tycker jag är bra för oss musikfans. Aldrig har väl så många rockartister kommit till Sverige. Förr hade man tur om någon ev kunde tänka sig spela i ett Nordiskt land. Radiohead gjorde ett spännande experiment när det släppte sitt album. Fansen kunde tanka ner det och välja hur mycket de ville betala för det. Klart att vissa valde gratis men den betalande gruppen var klart dominerande. Skillnaden var att pengarna hamnade in gruppens ficka och inte skivbolagsägarens ficka.

Radiohead är som sagt redan kända och har fans. En säkerligen stor orsak till att de är kända är att skivbolag har satsat pengar på marknadsföring och promotion tidigare. Det finns inga stora band eller artister i princip som inte har haft ömsesidig nytta av skivbolagens marknadsföringskampanjer. Ett nytt band kan knappast göra det om de vill kunna leva på det de första fem åren. Lady Gaga har knappast fått 180 miljoner visningar på Youtube, utan att hennes namn byggdes upp av skivbolag långt innan i år.

OBS, därmed vill jag inte påstå att jag är piratpartist, men jag förstår hur det tänker.

Tur det <_<

Piratpartister vill ha saker gratis och parasitera på andras kreativa arbete, men rationaliserar det med saker som det är "synd om artisterna", "skivbolagen är dumma", hittar på ologiska och falska begrepp som "personlig integritet" (integritet=att våga göra det som etiskt och livsstödjande även om man om är rädd för obehagliga konsekvenser). Sanningen är att den genomsnittliga väljaren för piratpartiet är självcentrerade (ser inte till helheten), och mest intresserade av sina egna begär och intressen i dessa frågorna. Därmed inte sagt att de kanske vill förstöra samhället, men de blundar för att deras beteende låter betydligt mer oetiska krafter som terrorister och de riktiga piraterna som cashar in fint på sin "kulturgärning" verka fritt.

Men piraterna kanske är en karmaretur för Hollywood, spelbranschen och skivbolagen de har ju sänkt ribban när det gäller sin egen etik i tiotals år när det gäller vad de producerar -- i stället för artistisk integritet satsar de på att tjäna pengar.

Edited by Aike

• Create New...