Commander Michels Posted April 20, 2010 Report Share Posted April 20, 2010 Sammanfattning: Avsnittet börjar med kapten Siskos logg, han känner att han behöver reda ut sina tankar om de händelser som utspelat sig under den senaste tiden. Det hela började med goda avsikter, kriget mot Dominion kräver många offer och Sisko känner sig allt mer desperat i situationen. Vad federationen behöver är mer allierade och Romulans skulle passa perfekt. Problemet är att de har en anti-aggressionspakt med Dominion och förblir passiva medan de lutar sig tillbaka och ser på hur deras "rivaler" utplånar varandra. Med andra ord är de ganska nöjda med situationen som den är... Han kommer fram till att han behöver bevis för att övertyga Romulans att de faktiskt står på tur när federationen och Klingonska imperiet har fallit. Sisko tar hjälp av Garak som har kontakter med Cardassia, där Dominions högkvarter i alfakvadranten ligger, och tillsammans lägger de upp en listig plan; de ska tillverka ett "bevis" för att Dominion planerar att attackera Romulans och således få med dem i kriget som allierade. Planen blir allt mer invecklad och Sisko som glider lite på ett bananskal börjar tvivla på huruvida det är rätt. Men han skjuter sina funderingar åt sidan när ytterligare listor på krigets offer anländer till stationen, kriget måste få ett slut! I slutändan går allt åt skogen, Den Romulanska ambassadör som anlände till stationen för att granska beviset upptäcker att det är fejkat och återvänder hem, rasande. Här tar dock histoerien en twist och hans skepp exploderar som följd av ett sabotage - vilket den listige Garak utfört. Han visste hela tiden att beviset inte skulle hålla måttet och att om skeppet exploderade skulle Romulans hitta beviset i vraket och skylla alla eventuella brister på explotionen och violla; Romulans ansluter sig till alliansen. Men var det rätt? Sisko har lurat in dem i kriget och själv blivit lurad av den manipulative Garak... Det här avsnittet har alltid varit en av mina favoriter. Det finns många nivåer man kan fundera på och jag funderar framför allt på hur mycket alla som är inblandade vet(medvetet eller undermedvetet). Det känns som att Dax som levt så länge lätt kan lägga ihop två och två även om hon inte vet om alla detaljer. Hur mycket uppfattar Sisko, vad väljer han att sålla bort? Är han naiv eller bara en desperat man med goda avsikter som väljer att ignorera sina tvivel? Kanske båda? Det är inte lätt att förutse vad Garak hade planerat men ändå tycker jag att Sisko borde ana ugglor i mossen, ändå väljer han att gå vidare. Vad tror ni? Och vad tycker ni om avsnittet? Vad funderar ni på? Låt Diskussionen börja! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bromma_Herman Posted April 20, 2010 Report Share Posted April 20, 2010 Jag tyckte In the Pale Moonlight var lugnt en av Deep Space Nines höjdpunkter och absolut ett av de bästa avsnitten i hela serien. Siskos kamp mellan det som är bra för Alphakvadranten i stort och vad som är moraliskt riktigt är riktigt intressant, speciellt då det riktas mot en ras som absolut inte skulle haft något emot att göra något liknande mot andra. Samtidigt är insatsen gigantisk. Hade ambassadören kommit tillbaka hade det nog inte varit svårt att använda försöket som ett argument för större inblandning i konflikten - Mot Federationalliansen som redan har sina problem med brist på manskap och besvärliga allierade. I det stora hela stödjer jag Siskos och Garaks agerande. Romulanerna hade en vältränad och orörd flotta där ryggraden består av ett av Alphakvadrantens mest kraftfulla och mångsida slagskepp, den politiska viljan att använda den om det skulle bli nödvändigt och ett av galaxens bästa underättelsenät. Att få dem emot sig hade varit fruktansvärt. Att få dem med sig avgjorde kriget. Slutklämmen med "And I think I can live with it" gav mig rysningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted April 21, 2010 Author Report Share Posted April 21, 2010 Misstron mellan Federationen och Romulans har alltid varit stor. Sisko tog en stor risk med det fejkade beviset, precis som du säger Bromma_Herman. Det förakt Romulans redan hyser mot Federationen skulle ha spätts på och de hade mycket väl kunnat hamna djupare in på "andra sidan". Sisko vet om detta och ändå har han ingen plan B. Frågan är om han på något plan förväntar sig att Garak har en i beredskap? Jag har svårt att tro att han skulle utföra en så riskfylld plan utan en backup, speciellt när det är en så stor sannolikhet att det kommer att upptäckas att beviset är falskt. Det finns inga tillverkade bevis som uppnår samma standard och har samma egenskaper till 100% som ett original och en så avancerad ras som Romulans, vilka dessutom är mästare på området själva, borde ha en stor chans att avslöja beviset för vad det är (förr eller senare). Alltså, borde Sisko antingen ha en plan B eller lita till att Garak sköter det smutsiga jobbet åt honom. För Sisko är så pass intelligent att han borde inse att beviset har en smal chans att gå igenom, att anta att beviset skulle klara sig vore enligt min mening det samma som att tro på ett mirakel, och för mycket står på spel för att ta denna farliga risk med dåliga odds utan en plan B, det vore till och med dumdristigt... Så är Sisko omedvetet medveten om Garaks plan, medvetet medveten om den, dumdristig eller är han en gambler utan plan B? Vad tror ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bromma_Herman Posted April 24, 2010 Report Share Posted April 24, 2010 Jag tror faktiskt att Sisko var omedveten. Hade han inte varit det så tror jag inte han hade reagerat så starkt. Jag vill inte gå så långt så att kalla honom naiv, men det verkar som han ansåg Garak var ett redskap för honom - utan att veta att det egentligen var tvärtom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted April 24, 2010 Report Share Posted April 24, 2010 Självklart är Sisko medveten om planerna även om han inte kan eller vill erkänna det. Han visste att Garak skulle ta till alla metoder för lyckas med uppgiften utan moraliska skrupler. Det var därför han gick till Garak från början. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted April 24, 2010 Report Share Posted April 24, 2010 Möjligheten är ju även att Sisko inte känner till vad Garak planerar, men litar på att Garak gör någonting om situationen är på väg att glida honom ur händerna. På så vis kan han ju bli tillbördligt förvånad när det som händer händer men ändå ha en "duex ex machina" i beredskap för att klara hysjan. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted April 24, 2010 Report Share Posted April 24, 2010 Sisko är inte medveten om de exakta planerna men han vet att Garak inte kommer dra sig för att offra något eller några för att se till att uppdraget blir utfört. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted April 25, 2010 Author Report Share Posted April 25, 2010 Det tror jag också, Garak antyder även detta vid mer än ett tillfälle. Sisko är väl medveten om Garaks skrupelfria karaktär och tror att kan klarar att ta konsekvenserna av det han involverar sig i, men att "säga sig vara beredd" i förväg och att "vara" när operationen är över är två helt skilda saker, när Sisko väl inser att han är "medhjälp till mord" osv känns det inget vidare, även om det är ett förhållandevis litet pris att betala och faktumet att det är till gagn för hela alfakvadranten. Detta bevisar att Sisko i grund och botten är en "god" människa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
To'E'Cra Posted May 10, 2010 Report Share Posted May 10, 2010 Helt klart mitt favorit avsnitt! Avery Brooks är en sån sjukt duktig skådis och det visar sig verkligen i det här avsnittet. När man ser Sisko spela in sin logg är så skickligt att man får rysningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
laxsill Posted January 10, 2011 Report Share Posted January 10, 2011 Som filosof tycker jag att det är enormt intressant hur Sisko backar ner från de starka principer som han och kaptenerna i de andra serierna (med Kirk som möjligt undantag) håller så benhårt på. Visst visste han att Garak skulle göra ohederliga saker, även om han inte visste precis vad. Men tanken på alla tusentals liv som skulle kunna räddas om kriget slutade snabbare gjorde att han avvek från sin tidigare starka regeletiska hållning och fokuserade på konsekvenserna istället. Ett av de riktigt få gångerna i Star Trek man stöter på sann utilitarism. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_trelene_ Posted February 20, 2013 Report Share Posted February 20, 2013 Mitt favoritavsnitt av alla! Jag får rysningar varje gång jag ser avsnittet, är så underbart mörkt och härligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Facepalm Posted February 20, 2013 Report Share Posted February 20, 2013 (edited) Jag tycker att i SIsko och Garak kan beskrivas så här( i den avsitt i alla fall) Sisko-UFP Garak-Section 31. Sisko vet Garak kommer att göra nånting, fast Sisko vill inte veta om det. Edited February 20, 2013 by Facepalm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Facepalm Posted February 20, 2013 Report Share Posted February 20, 2013 (edited) Hittade den bild på datorn, jag tror att jag såg den på internet nånstans, jag minns inte adressen eller sidan Jag kan inte hitta bilden, tyvärr redigerad 19:00Men jag kan inte förstå varför Romulan Star Empire inte är orolig för Dominions framgång, Romulan ser ju tydlig att Klingon OCH UFP har det väldig svårt med Dominion, vad händer när Dominion vann kriget och vända deras skepp mot Romulan istället. Sen om Dominion har erövat UFP-Klingon så kommer ju Dominon får enorm mängd av resurers och enorm inflytande och "mark" i alfakvadrant. Edited February 20, 2013 by Facepalm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Admiral Picard Posted May 6, 2013 Report Share Posted May 6, 2013 Detta är nog en av dem bästa avsnitten från DS9. Eftersom kriget mot dominions skördar så mycket offer och dödlistan stiger så känner Sisko att han måste göra något drastiskt för att romulans ska komma in i kriget innan dem väljer att strida med dominons mot federationen och dess allierade. I detta skedde fick Sisko ta hjälp av Garak eftersom han kunde få jobbet gjort trodde Sisko vilket stämde till en viss del. Det man undrar är kunde detta ha skett på ett annat sätt? Kunde inte Sisko övertyga romulans att dominion utgjorde ett större hot än vad dem trodde? Långt tillbaka i serien så gick romulans underrättelsetjänst och cardassiens ett planerat attack mot dominions men det misslyckades. Frågan är om dem hade accepterat romulans som en allierad eller inte när dem hade försökt att utrota dem från grunden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts