Jump to content

David Foster har utarbetat ett förslag för en ny Star Trek-serie

Nyhet

Recommended Posts

Produktionsbolaget 1947 Entertainment med producenten David Foster i spetsen håller nu på att ta fram ett nytt förslag för en ny Star Trek-serie, säger han till Trekweb.com.

Serien ska utspelas efter Voyager med en betydligt yngre besättning än vi sett tidigare och innehålla klassiska arter som klingoner, ferengier, andorians, vulcans, trills med flera.

Till skillnad från de flesta andra förslag för en ny serie som har lagts fram har Foster och hans team skrivit betydligt mer detaljerat om serien. De har tagit fram en plan för en serie som omfattar 5-7 år, de har ett pilotmanus, idéer för seriens avslutning och detaljerad information om figurerna, kostymer, skeppen med mera.

-Syftet är att definiera Star Trek för kommande generationer, säger han.

Serien som går under kodnamnet S.E.T.I. kommer inte att ta hänsyn till händelserna i Star Trek (2009).

-Vi vill gå tillbaka till Star Treks ursprung samtidigt som vi går framåt med den gamla tidslinjen genom att intergrera de bästa aspekterna av de föregående serierna.

Källa

[ Till originalnyheten ]

Jag tror inte alls på att den här blir av. Varför skulle CBS låta detta teamet göra det? JJ Abrams, Alex Kurtzman och Roberto Orci lär få frågan först, eftersom de styr Star Trek nu. Dessutom har Kurtzman och Orci ett långt track record av att producera tv-serier och filmer baserat på vad andra har skapat. Star Trek, Transformers, Zorro, Cowboys vs Aliens, Hawaii-serien är några exempel.

Sedan att man skulle återgå till att ny Star Trek innebär ny besättning, så fortsätter man ju bara det som misslyckades förut. Star Trek förknippas för de allra flesta med TOS och TNG, vilket omröstningen på Startrek.com visade när man frågade vilken serie man ville återuppliva.

Jag tror att man då hellre väljer att reboota TOS eller TNG eller eventuellt en helt ny Star Trek-serie utan koppling till det gamla universumet.

Tycker det låter som en ide i rätt riktning. Jag har alltid ansett att man bör fortsätta efter Voyager.

De som styr över Star Trek nu hädar i minna ögon. De leker med något de inte haft någon del i att skapa. Helt utan respekt.

Jag håller med Aike, serien må vara hur väl genomarbetad som helst men det finns ingen anledning till att Abrams och co skulle slänga hela rebooten överbord när de nu har lagt ner så mycket tid och pengar på den. Bra idé men kommer inte att ske. Kan möjligen funka som en bas till ett fanfilm projekt. J.

• 2 weeks later...

Jag hoppas verkligen att det här blir av inom en nära framtid. Det låter som om det kan bli en riktigt bra serie.

Fast det är klart, hur ska man veta det i förväg... :huh:

Det viktiga är att vi får tillbaka en pre-2009 serie på TV.

Tyvärr får jag hålla med folk här som säger att det inte är så troligt. De har ju redan "nya Star Trek" igång och har spenderat mycket kraft och pengar på att ge den en bra start. Om det blir en serie tror jag tyvärr att Abrams får göra den också, och det kommer förmodligen utspelas i den nya tidslinjen också. :(

Med det sagt så insåg jag att de flesta, för att inte säga alla, nya ST-serier som det pratats om de senaste åren alltid utspelar sig antingen före eller efter det vi redan sett i tidigare serier. Jag tycker det är lite konstigt.

The Federation är ju ändå ganska stort, och trots att det påpassligt nog ibland inte finns fler skepp inom räckhåll/i kvadranten (ogillar när de påstår det. Tycker att DS9s tanke angående antalet skepp som de stora makterna måste ha är mer realistisk <_< ) så måste det väl ändå finnas en hel del andra skepp som vi knappt (eller inte alls) har sett i tidigare serier. Det måste väl ha funnits andra konfrontationer (militära, politiska, etc), nya raser upptäckta, diplomatiska uppdrag, spatial anomalies och så vidare. Så varför inte göra en serie i delvis samma tidsepok som TNG/DS9/VOY någonstans? Kanske med mer fokus mot Beta kvadranten, eller följa ett vetenskapsskepp där besättningen bara vill studera rymden, men som till och från kallas in för att försvara de mindre intensiva gränserna under Dominion War och se hur de hanterar det?

Det finns så mycket som skulle kunna göras i det utrymmet som finns, och det är förhållandevis enkelt att lägga in lite referenser till vad som händer samtidigt i de äldre serierna för att koppla ihop dem.

Vad säger ni, finns det någon bra anledning för varför detta inte skulle kunna bli bra? Varför verkar ingen ens föreslå något i den tidsepoken? :huh:

Det enda stora som det skulle begränsa jämfört med om de hade gjort den efter Voyager, är att utseende på skeppet skulle inte kunna variera så mycket från andra moderna skepp i samma tidsepok. Sen så skulle de självklart inte heller få hitta på ny teknologi ur ingenstans, som kan bli viktigare än karaktärerna själva, eller ursäkta sig med att Voyager allt tog med sig all möjlig teknologi tillbaka. Jag tycker bara att detta låter som en positiv begränsning :D

• Create New...