Jump to content
Sign in to follow this  
Starblind

Nya aliens

Recommended Posts

Vilka nya aliens skulle det kunna finnas som inte finns idag i Star treks universum. Klingon m m är ju kul, men vad finns mer? Univerum är stort och jag tänker inte på bakterier och sånt....

Något Star Trek aldrig har tittat på är reinkarnation. Så kanske utomjordingar som lever flera liv i olika tidsepoker samtidigt och är medvetna om det.

Mer aliens som inte är humanoider och kolbaserade går att göra mer och mer med cgi.

Med CGI och motion capture är det ju lättare (och billigare) att göra utomjordingar som inte ser helt humanoida ut så jag antar väl att vi skulle få se en hel drös raser som inte är humanoida utan byggda enligt helt andra recept. J.

Helt andra recept..låter intressant. Hur skulle dessa kunna se ut? De flesta aliens idag är ju humanoida eller nån typ av jätteinsekter. Voyager har ett avsnitt där de hamnar på en planet som efter ett tag blir kopior av besättningen. Det är ju en variant. Finns det fler?

Hm, några som är intressanta är ju the prophets i DS9. Vad ska man kalla dem egentligen? Och hur ser de ut i sig själva? Minns inte nu, men får man någonsin se dem som något annat än människor?

En av mina favoriter var den fiskliknande varelsen som simmade runt i rymden. Kommer inte ihåg om den kallades något nu, men det borde ju också gå att göra varianter på. ... Eller var det ett skepp? Åh, jag behöver se om. :rodna: På samma tema: pratade inte shapeshiftern som dök upp hos Odo om att han varit något som flög genom rymden? Eller var det önsketänkande från min sida. Det skulle i alla fall vara kul att se fler såna.

Vilka olika planetklasser finns det, och vad för liv kan tänkas finnas på dem? Skulle vara kul med något på längden istället för höjden. Det skulle kunna bli svårt att få in i de vanliga miljöerna som är anpassade för upprätta varelser. :)

Ibland har man i Star Trek varit inne på andra raser, men troligen inte kunnat utveckla då det inte var genomförbart. Mins till exempel att Picard talade med en insektsras, men man fick aldrig se dem. Detta är ideer som man skulle kunna utveckla med dagens teknik.

Hm, några som är intressanta är ju the prophets i DS9. Vad ska man kalla dem egentligen? Och hur ser de ut i sig själva? Minns inte nu, men får man någonsin se dem som något annat än människor?

En av mina favoriter var den fiskliknande varelsen som simmade runt i rymden. Kommer inte ihåg om den kallades något nu, men det borde ju också gå att göra varianter på. ... Eller var det ett skepp? Åh, jag behöver se om. :rodna: På samma tema: pratade inte shapeshiftern som dök upp hos Odo om att han varit något som flög genom rymden? Eller var det önsketänkande från min sida. Det skulle i alla fall vara kul att se fler såna.

Vilka olika planetklasser finns det, och vad för liv kan tänkas finnas på dem? Skulle vara kul med något på längden istället för höjden. Det skulle kunna bli svårt att få in i de vanliga miljöerna som är anpassade för upprätta varelser. :)

Wormhole aliens kallades väl profeterna för av icke-bajoraner.

Undrar om du tänker på TNG 3:20 "Tin Man" ? Eller kanske jättemaneterna i TNG 1:01 "Encounter at Farpoint"?

I Star Trek V var det tänkt att katten Kirk skulle jagas av stenmonster i slutet men budgeten räckte inte till. Så har vi eldplaneten i TOS 3:22 "The Savage Curtain" där invånarna är sten/eldvarelser som kan göra delar av sin planet så människor kan besöka den. Demon class (class Y) med konstiga livsformer hittar man i VOY 4:24 "Demon".

Mer om klassifisering av planeter i star trek kan du läsa om här: http://en.memory-alpha.org/wiki/Planetary_classification

Ja, det gjorde de. Jag undrar vad de är för något. Läste en bra bok där det fanns varelser som levde av/i mörk materia, kunde ju också vara något. :)

Oh ja! Tin Man är det ju förstås. :) Av någon anledning gillar jag tanken på att det ska finnas varelser i rymden (inte på planeter alltså). Som om man tänker sig rymden som hav, vilket är lite underligt eftersom jag är rädd för havet.

Tack för länken!