Gå till innehåll
JanurHeart

Nexus

Rekommenderade inlägg

Guinan sa väl att i Nexus kan man önska sig vars man vill och Picard ville tillbaka före innan han kom till Nexus? Kom han ut då ur Nexus lr. kom han bara dit han önskade i Nexus? Han borde ju vara kvar i Nexus då efteråt och ramåt, efterosm man kan önska sig vart man vill INOM Nexus, lr.?

Lite hur som helst förklarat, men någon fattar väl?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Guinan sa väl att i Nexus kan man önska sig vars man vill och Picard ville tillbaka före innan han kom till Nexus? Kom han ut då ur Nexus lr. kom han bara dit han önskade i Nexus? Han borde ju vara kvar i Nexus då efteråt och ramåt, efterosm man kan önska sig vart man vill INOM Nexus, lr.?

Jösses, sådana "paradoxer" stöter man ju på i ST hela tiden t ex när de åker i tiden. Hur kan något ha hänt när man förhindrat att det hänt??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ööh??? vad är Nexus??

Det var ju som sagt i filmen Generation nån slag typ drömvärld när man var i den så åldrades man inte man levde för evigt.

Man kunde i Nexus gå tillbacka i tiden och ändra sånt man ångra och man kunde gå fram i tiden och se hur ens framtid skulle ha blivit typ.

Alltså när man var i nexus kunde man hoppa mellan tiderna och leva lyckligt typ för evigt. Och dom som var i nexus ville inte lämna det för när man var i den så bryde man sig inte om ytervärlden :) Hoppas du förstår vad jag försöker mena.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men vad är Nexus egentligen? Är det ett slags medvetandefält, eller en slagsparalelldimenssion. Eller är det någon slags känsla som bara utspelas i hjärnan och att man är någon helt annanstans. Eller är det något helt annat, vad tror ni? Vad är Nexus egentligen?

Förövrigt mitt trehundrade inlägg. :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra fråga, det är ju inget direkt uppenbart svar på den frågan i filmen. Vad är Nexus egentligen?

Något slags energifält är det ju, men just när man hamnar i det vore ju kul att se. Det verkar ju som fältet eller bandet alstrar energi och gör att drömmarna slår in. Kanske är lite Matrix. Fältet tar energi från humanoids och sätter som i en drömstasus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

<{POST_SNAPBACK}>

Hon sa även att i nexus spelar tiden ingen roll, därför kan man också gå ut ur nexus i vilken tid man vill, det var alltså det picard och kirk gjorde. så han var inte kvar i nexus när han besegrade Soran.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sak är konstigt.

Soran borden ju förstå att Nexus redan var startad då han

ser någon som dog för flera år sen och Soran kan

dra där ifrån.

I nexus spelar tiden ingen roll och då behövde ju inte kirk dö då han

bara behövde önska sig tillbaks i tiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Supertreck: för att din logik ska fungera måste det betyda att Kirk fortfarande var kvar inne i detta energifält, men så är ju inte fallet, utan han är ju när han dör ute i den riktiga världen igen.

Nu var det ett tag sen jag såg Generations, men får man inte förklarat att Nexus var nån slags reva till en annan dimension eller något sånt? (kan mycket väl komma ihåg fel)

Man vet ju helt säkert att man kan komma tillbaka till vårt universum efter att ha besökt nexus. Och då det kan ske borde det ju inte heller vara något problem att komma bort från nexus när man själv vill det och då tillbaka till det normala Universumet.

Det jag däremot har svårt med, är att alla som någonsin funnits i Nexus finns kvar, detta var ju Guinan ett exempel på, men skillnaden var att hon för evigt var "fånge" eller fast eller vad man ska kalla det, i detta Nexus...

Vad händer då med denna varelsen om en person som varit i Nexus som Soran eller Guinan bestämmer sig för att gå tillbaka till nexus, försvinner då denna varelse till ingenstans, eller vad?

Om det är så att båda överlever, kan då den andra (kopian eller vad man ska kalla det) komma tillbaka till det vanliga universumet?

Frågor utan svar, men sånt jag kommer ihåg att jag tänkte på när jag sist såg på Generations :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaså man kan önska sig tillbaks då nexus inte är startad.

Men då borde ju inte Kirk kunna existera då han bara

är en del av nexus och tillhör en annan tid och var

död för många år sen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Supertreck: När du säger så måste du samtidigt avse att kirk dog då han kom in i Nexus-världen, om så däremot INTE var fallet utan att hans kropp och allt kom till denna plats där tid är orellevant, så är han ju i andra högsta grad levande...

Att det måste vara på det sättet att han överlevde är ju självklart iom att han fanns i Nexus.

Kanske man skulle se på Nexus på ett annat sätt, man kanske skulle se på nexus som en tidsmaskin, där du kan resa tillbaka/framåt och vara dig själv, så som du var när händelsen ägde rum, och då du kan ändra detaljer i ditt liv, som påverkar hur din framtid ser ut, MEN du kan endast göra dessa skillnader inne i nexus, skillnaderna blir inte sådana i resten av universum.

Med min teori så betyder det att när du väljer att lämna en plats utan tid och allt bör du kunna lämna den vid vilken vald tidpunkt som helst, och även komma till vilken plats som helst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag som tyckte att mitt svar lät så vattentätt och korrekt :-(

Jag trodde att jag varit konsekvent. Försöker igen.

För det första sägs det ju i filmen att i Nexus spelar tiden

ingen roll. Var framgår det att man kan önska sig utanför

Nexus och ha med någon som egentligen dog för flera år sen?

Åter till saken

I så fall borde tiden spela sin roll igen och Kirk inte kunna existera

för att han dog för flera år sen. Jean-Luc Picard skulle bara kunnat

gå tillbaks utanför Nexus eftersom han levde i den tiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ved menar du med "dog för flera år sedan"?

Om du syftar på att han egentligen inte borde leva så länge som han gör har du missuppfattat nexus, eller så hakar du upp dej på hur vi uppfattar tiden...

Då tiden inte spelar någon roll finns ingen åldran och därför ingen död(alltså lever fortfarande Kirk)... Kirk tror ju dessutom som Guinan säger att detta är hans första dag i Nexus... Han har alltså inget minne av de andra 100 åren som han levt i Nexus... Och kanske har dom inte heller existerat... Vi vet ju ingenting om hur detta Nexus egentligen fungerar...

Så när Kirk väljer att lämna nexus borde effekten bli den samma som i en tidsresa. Därmed ser jag inga konstigheter i att Kirk faktiskt lever.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ved menar du med "dog för flera år sedan"?

Om du syftar på att han egentligen inte borde leva så länge som han gör har du missuppfattat nexus, eller så hakar du upp dej på hur vi uppfattar tiden...

Då tiden inte spelar någon roll finns ingen åldran och därför ingen död(alltså lever fortfarande Kirk)... Kirk tror ju dessutom som Guinan säger att detta är hans första dag i Nexus... Han har alltså inget minne av de andra 100 åren som han levt i Nexus... Och kanske har dom inte heller existerat... Vi vet ju ingenting om hur detta Nexus egentligen fungerar...

Så när Kirk väljer att lämna nexus borde effekten bli den samma som i en tidsresa. Därmed ser jag inga konstigheter i att Kirk faktiskt lever.

<{POST_SNAPBACK}>

I Nexus spelar ju tiden ingen roll hur ska man kunna

levat i 100 hundra år?

Picard kom nyligen

Tiden i Nexus verkar ju vara någon minut då kirk sa att

han skulle kolla maskinrummet (jungfruresan) och sen hände det nåt

och plötsligt står och hugger ved.

Måste vi ta om det yttligare

I nexus spelar tiden ingen roll

Kirk dog ju för flera år sen i Jungfruresan då Kirk

dogi explosionen

Det du inte besvarat.

Var framgår det att man kan ta någon utanför Nexus

och att den fungerar som ett tidsmaskin också?

Det kanske står mera i böcker än vad film berättar

och boken kanske förklarar Nexus mycket bättre.

Dessutom kan du ju inte svara som att du visste exakt

i så fall vill jag att du anger källan eller sid nr boken

om den boken finns.

Varför skulle inte kirk kunnat försvinna då han hamnar

utanför Nexus där tiden spelar sin roll igen?

Och bara Jean.Luc Picard kunnat ta sig tillbaks eftersom

han levde då.

Yttligare en konstig sak. Då kunde ju Kirk kunnat ta sig

tillbaks till jungfruresan för att undvika sin död

om det ändå skulle funka som en tidsmaskin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Kirk dog ju för flera år sen i Jungfruresan då Kirk

dogi explosionen"

Det är just DÄR jag är oense med dej, jag anser att Kirk inte alls dog, utan att han och allt det innebär kom in i Nexus, precis som det som hände med Picard på planetens yta! alltså är då båda månniskor fortfarande vid liv och har därför inga svårigheter alls att lämna Nexus, och därmed återgå till kroppslig form...

"Dessutom kan du ju inte svara som att du visste exakt

i så fall vill jag att du anger källan eller sid nr boken

om den boken finns."

Allt som jag har sagt är ju hur JAG upplever och anser att det hela skulle vara, finns inget som säger att mitt är mer rätt än ditt, men mitt är mer rätt för mej... Men nu föstår jag iaf hur du tänker...

Var det framgår att man kan ta någon utanför Nexus är ju vad hela filmen handlar om. Soran är ju skitsur (minst sagt) för att Enterprise drog ur honom ur Nexus med sin transporter... och söker efter ett sätt att komma tillbaka...

"Yttligare en konstig sak. Då kunde ju Kirk kunnat ta sig

tillbaks till jungfruresan för att undvika sin död

om det ändå skulle funka som en tidsmaskin."

Så som jag resonerar kring händelserna så dog aldrig Kirk, och då Enterprise räddades finns ingen orsak för kirk att ta sig tillbaka till tiden innan...

Sen om du tittar en bit upp så svarar ranger såhär ang tidsmaskindelen: "Hon (Guinan) sa även att i nexus spelar tiden ingen roll, därför kan man också gå ut ur nexus i vilken tid man vill, det var alltså det picard och kirk gjorde."

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan ha många åsikter men nu ska vi väl hålla oss

till det sakliga.

Var framgår det i filmen att Kirk i så fall inte dog?

Kirk och Picard var ju i Nexus. Då kirk stod och högg ved

och sedan red iväg på häst så kunde ju Kirk kunnat

valt att ta sig tillbaks till jungfruresan och förhindra

att han försvann, och få leva vidare som vanligt

Säger ??ter igen att man kan ha många åsikter men

nu ska vi vara sakliga och inte säga sådant

som inte ens är sagt i filmen, eller har du läst nåt

annat i boken om den finns och vilket sid nr?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tittade på Generations igen nu och i scenen i Kirks stuga (inne i Nexus) så sägs det ungefär såhär

Picard: History recorded that you died saving the Enterprise-B from an energy ribbon 80 years ago

Kirk: so this is the 24th century and i am dead?

Picard: Not exactly, as I said this is some kind of Temperal Nexus

....

Picard: Captain look i NEED your help

KirK: you say history conciders me dead, who am i to argue with history?

Så alltså får man därmed veta att Kirk inte är död...

Och vad gäller om man kan lämna nexus och tidsresor och sånt så säger Guinan så här i scenen där man får se Picards barn vid julafton(?):

Picard: Guinan can i leave the nexus?

Guinan: and where would you go?

Picard: i dont understand

Guinan: as i said time has no meaning here so if you leave you can go anywhere, anytime

Picard: i know exactly where...

Mer saklig än så kan jag inte vara, för mer information än så får man inte reda på

Det du! Det sista svaret var nästan lite Ontopic också :D

Redigerad av discharged

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mer saklig än så kan jag inte vara, för mer information än så får man inte reda på

Är det någon som läst boken Generations? Ibland förklarar de ju saker och ting bättre där. Tänkte om det till och med kanske finns något skrivet om just Nexus. Det är ju trots allt ett intressant fenomen.

Håller med ovanstående om att Kirk inte är död, framkommer ju rätt tydligt i filmen. Hur kan han vara död, han är ju där? Det säger ju allt. Vissa blir nedfrysta och bevarade, andra hamnar i Nexus och blir bevarade!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, nu har jag i alla fall börjat förstå mer. Efter första gången jag såg filmen var jag så förvirrad att det nästan gjorde ont i huvudet :blink: fattade inte alls det här med Nexus och skulle jag förklara för mig själv blev det som "den historien hände där, men nu är det en annan historia som blandar sig med den historien." (Ungefär) Äntligen får man lite koll på allt. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom tiden inte spelar nån roll och man kan önska sig

vad som helst. Hur säkert är det att dom lämnade Nexus och inte

en förväntan efter önskan och fortfarande är kvar i Nexus?

Dessutom sa dom ingen om att lämna Nexus på hästarna innan dom

skulle förhindra katastrofen.

Detta talar ju för sig själv att det inte finns någon säker

garanti att dom "har" lämnat Nexus.

Dom kan mycket väl ha hamnat i sina egna förväntingar där Nexus

lurar dem att de har lämnat Nexus.

Kirk var ju osäker på att förhindra katastrofen. Picard kan ha tvivlat

på Kirk och ut av tviveln så var båda inte överens och var

kvar i Nexus då de föhindrade katastrofen.

Deras försök att förhindra katastrofen kan mycket väl

ha skett i Nexus.

Antingen är filmen otydlig men kanske i boken

säger dom att de ska lämna Nexus.

Vem kan bekräfta något?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Eftersom tiden inte spelar nån roll och man kan önska sig

vad som helst. Hur säkert är det att dom lämnade Nexus och inte

en förväntan efter önskan och fortfarande är kvar i Nexus?

Dessutom sa dom ingen om att lämna Nexus på hästarna innan dom

skulle förhindra katastrofen.

Detta talar ju för sig själv att det inte finns någon säker

garanti att dom "har" lämnat Nexus.

Dom kan mycket väl ha hamnat i sina egna förväntingar där Nexus

lurar dem att de har lämnat Nexus.

Kirk var ju osäker på att förhindra katastrofen. Picard kan ha tvivlat

på Kirk och ut av tviveln så var båda inte överens och var

kvar i Nexus då de föhindrade katastrofen.

Deras försök att förhindra katastrofen kan mycket väl

ha skett i Nexus.

Antingen är filmen otydlig men kanske i boken

säger dom att de ska lämna Nexus.

Vem kan bekräfta något?

<{POST_SNAPBACK}>

Kirk längtade ju till sist bort från nexus när han hoppade över den där klyftan med sin häst. Han hoppade över och kände at det inte var spännande. Därmed insåg han att inget var verkligt och strax efter det kommer kaptenerna överens. Kolla scenen igen. Visst det är ingen av dem som står rakt upp och ner att "nu är vi ute ur fenomenet, bra är väl det. Scenen innan de börjar försöka hindra Soran förklarar ju det hela ändå på ett snyggt dramaturgiskt sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi kan ju anta att Star Treks Nexus inte är ett levande och medvetet väsen utan mer som en katalysator för kolbaserade livsformers inre önskningar och drifter representerade av de elektriska fält som är resultatet av vår hjärnas arbete.

Alltså kan vår fiktive kapten Picards hjärna skapa en bild över hur den tror framtiden eller delar av skeppet ser ut baserat på det den vet om resten. M.a.o. skapar den allt runt Picard och baserar närstående personers agerande på det den vet om dem. Nya bekantskap ges då de egenskaper Picard vill att de ska ha.

Hur säkert är det att dom är ute ur Nexus?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst, genom resonemanget du är inne på så kan jag ju inte presentera något motargument förutom att både picard och kirk hade så att säga besegrat sina drömmar genom att inse att de inte var verkliga. det är det enda motargumentet till ditt resonemang.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Från Picard och Kirks sida av saken så kan man ju inte veta säkert, det kan jag hålla med om. Men från Dr. Sorans sida så kan man väl vara det eftersom han inte var i nexus. Visst det skulle kunna vara så att Kirk och Picard bekämpar en nexusbild, drömbild av Dr. Soran, MEN. Scenen är filmad så att Dr. Soran blir överraskad av att se Picard och Kirk. Scenen är filmad ur Dr. Sorans synvinkel så att säga och det tycker jag övertygar oss om att de är ute ur nexus. Eller yrar jag nu... :blink:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu