orville Posted April 13, 2005 Report Posted April 13, 2005 Nej, jag tycker inte att du yrar. du har nog rätt i min mening. Huvudet på spiken. Quote
Kai Dukat Posted April 13, 2005 Report Posted April 13, 2005 Ja du Ono jag tror att du just döda den här diskussionen. Klockrent kan inte säga emot ett dugg. Jag håller helt enkelt med till fullo. Quote
OnO Posted April 13, 2005 Report Posted April 13, 2005 (edited) Tack så mycket mina herrar, tack så mycket. EDIT: Jag nöjer mig så, annars rör jag bara till det. Edited April 13, 2005 by OnO Quote
Supertreck Posted April 13, 2005 Report Posted April 13, 2005 Diskussionen är inte dödan. Nexus kan antas vara en väldig stor hjärna representerade av de elektriska fält som är resultatet av vår hjärnas arbete. Nexus blir ju en väldig stor hjärna som inte går att mäta i siffror eller IQ. Nexus lär sig med tiden, och är det något som uppfattas overkligt så rättar Nexus till det. Eftersom Picard redan varit där med sitt misslyckade förhinder så blir det en utvecklad uppfattning av Sorans personlighet beteendemönster i Nexus, när då redan Nexus tagit över vidarutvecklingen över Sorans karaktärsmönster då Picard kom till Nexus. Detta intar såklart Kirk från Nexus om Sorans karaktärmönster så båda uppfattar exakt samma person. En till till sak. Var tog Soran vägen när Picard hamnade i Nexus om inte i Nexus såklart? Då kan ju Nexus redan ha Sorans personliga karaktärmönster. Konstigt varför inte Soran dök upp och fick träffa Kirk. Båda litade på att de har lämnat Nexus. Men hur säkert är det så det inte är Nexus som bara visar det som är verkligt och bakbundit alla overkliga möjligheter? Quote
Great Bird Posted April 13, 2005 Report Posted April 13, 2005 Jag tror inte att Nexus är någon tänkande varelse med hjärna utan snarare något som bara får sina offers hjärnor att använda sin fulla potential. På något sätt får Nexus de personer den fångar in att vilja njuta, vilket den gör genom att producera fantasibilder av personens drömmar. Eftersom Kirk och Picard inte njöt där de befann sig, var Nexus tvungen att ta dem till den enda plats de skulle vara nöjda med: Veridian III Kirk upptäkte ju att han inte blev rädd vilket visar på att det finns någon viktig skillnad mellan Nexus och verkligheten. De båda kommendörerna hade alltså inte blivit nöjda om de fått en fantasibild med Soran, så Nexus hade inget val. Eftersom tid inte exicterar i Nexus var det en baggis. Från början var nog Soran där också, men den tidslinjen raderades nog ut efter att han blev besegrad. Ett till argument för att de inte är i Nexus är scenen med Troi och Data som letar efter Spot. Det finns ju ingen anledning att den händelsen skapats för att roa någon eftersom varken Kirk, Picard eller Soran var närvarande, så då måste den ha varit verklig. Det är lätt att förklara att Soran och Kirk inte möttes: De skulle inte ha blivit särskilt glada om de gjort det ;) Quote
Pjotr'k Posted April 13, 2005 Report Posted April 13, 2005 Jag gillar Supertrecks tanke om att Nexus kan antas vara en hjärna. Det är ju inte första gången som vi ser sådant i Star Trek, eller hur? Det låter som en rimlig tanke att det kan vara någon form av hjärna, men frågan är hur mycket av intelligens denna hjärna har. Alla hjärnor som vi ser bland land- och havslevande djur är ju inte alltid med hög intelligens. Detta kan visst vara tal om en hjärna, även om den mycket v??l kan vara relativt automatisk och instinktiv, mer än vad den är intelligent. Quote
Great Bird Posted April 13, 2005 Report Posted April 13, 2005 Men Nexus är ju en plats, den blixtrande grejen är ju bara en port till den världen. Jag har svårt att tänka mig hur ett helt universum kan ha ett medvetande eller intelligens. Balans och mekanik kanske, men intelligens, nej. Den kan ju förstås vara det att jag är så innerligt trött på alla liknande intelligenser som förekommer i Star Trek. Förutom har jag inget att sätta emot, förutom att den annars så emotionella Guinan pratar om Nexus högst vetenskapligt. Och hon om någon borde väl veta? Quote
Kai Dukat Posted April 14, 2005 Report Posted April 14, 2005 Jag är också tveksam till att kalla Nexus för hjärna - även om tanken är intressant - Jag kan inte se att Nexus skall ha ett eget medvetande eller till och med egen existens. Nexus är en form av plats, kanske man skulle kunna säga tillstånd och att detta skulle leda till medvetenhet är lite för långt. Liv kanske man skulle kunna diskutera men jag har svårt att se hur detta skulle kunna motiveras, men SuperT. Tycks ha en förställning så varför inte stärka dina idéer mer utförligt. Quote
Supertreck Posted April 14, 2005 Report Posted April 14, 2005 Att det blixtrar beror ju på dom höga spänningar eftersom Nexushjärnan är så kraftig. Nexus går inte att ta i eftersom allt är energi vad som utvecklar sig hela tiden. När en levande livsform kommer in i Nexus så blir det till ett energimönster med allt annat som utvecklat sig. Var framgår det i filmen att där det blixtrar är en öppning? Okey. Låt oss anta att Nexus befinner sig i en annan dimension där allt är energi. Nu får Nexus en till dimension att utveckla och allt vad den vidrör blir till energi. Det innebär att Nexus redan känner till alla planeter och alla livsformer. Det framgår ju inte i filmen hur långt Nexus sträcker sig i rymden så man kan ju tolka vad som helst då. Är det bara den här film Nexus förekommer. Förekommer Nexus i nån serie? Quote
Great Bird Posted April 14, 2005 Report Posted April 14, 2005 Nexus har bara funnits i filmen Generation, det är i den filmen Guinan förklarar vad det är fär något: That ribbon isn't just some random energy phenomenon traveling through space... it's a doorway. It leads to another place... the Nexus. It doesn't exist in our Universe... and it doesn't play by the same rules either. Blixt-argumentet har jag lite svårt att förstå. Skulle det betyda att allt som blixtrar i universum har någon form av medvetande? Vi har ju solar, nebulosor, plasmastormar och annat teknobabbliskt där ute av vilka inga är intelligenta utan vanliga naturfenomen. De intelligenser vi käner till blixtrar mycket sällan, såvida de inte sitter framför en konsol under en rymdstrid ;) Quote
Supertreck Posted April 14, 2005 Report Posted April 14, 2005 Hade dom inte åkt in i nånslag annan energi i något avsnit i TNG? Tänkte dom på något så upplevde dom det verkligt så Picard fick tala ut i högtalaren till alla att koncentrera sig. Quote
Great Bird Posted April 14, 2005 Report Posted April 14, 2005 Hade dom inte åkt in i nånslag annan energi i något avsnit i TNG? Tänkte dom på något så upplevde dom det verkligt så Picard fick tala ut i högtalaren till alla att koncentrera sig. Du tänker på "Where No Man has Gone Before" i TNGs första säsong. Det blev fel i motorn och skeppet slungades iväg till randen av det kända universum där tankar blev till verklighet. Förutom några få saker som inte stämmer finns det myvket stora likheter mellan de båda platserna. Underligt att de inte gjorde den kopplingen i filmen. Quote
Supertreck Posted April 14, 2005 Report Posted April 14, 2005 Fel i motorn blev det nog inte. Det var den där rymdvarelsen som till slut försvann som påverkade motorn. Quote
OnO Posted April 15, 2005 Report Posted April 15, 2005 Fel i motorn blev det nog inte. Det var den där rymdvarelsen som till slut försvann som påverkade motorn. <{POST_SNAPBACK}> Just det. Resenären hette han visst. Han var en riktig motortrimmare. Den stackars Kosinsiki blev rätt paff när han förstod att det inte var han som var duktig på att trimma motorer... Det var väl Resenären som senare fick Wesley Crusher att lämna stjärflottan i "Journey's End". Tack resenären! :lol: Quote
Kai Dukat Posted April 15, 2005 Report Posted April 15, 2005 (edited) Jag är inte helt säker om man kan jämföra detta. Q har också fört de olika besätningarna till Platser bortom det "kända". Även om vi gör Nexus till en dimension så behöver detta inte betyda = hjärna, snarare har vi nu definierat Nexus ännu mer som plats. Den stora öppningen tror jag dock kan ligga i EoNeels synsätt nämligen naturfenomen, i VOYs One small step såg vi en ganska intressant vinkel gällande just detta. Jag tror att det är här vi måste söka om vi är intresserade av att få Nexus till något "levande". Som plats blir det en lite för stor paradox gällande livet. Å ena sida måste den vara fysik fast och andra sidan måste den samtidgt skapa en typ av illusion som ger intrycket av en riktig plats. dvs de som existerar i Nexus är de som "skapar" den, det betyder att platsen saknar hjärnan. Okej den kan i och för sig vara så telepatisk att den läser av och skapar därefter. Men detta skulle kräva en stor medvetenhet gällande sin existens hos Nexus och detta finner jag faktiskt inge belägg för i avsnittet, och jag kan inte heller se att andra platser skulle kunna stärka detta. Som Naturfenomen kan jag tänka mig att det finns hållbarare argument gällande att Nexus skulle vara en hjärna. Edited April 15, 2005 by Kai Dukat Quote
Supertreck Posted April 15, 2005 Report Posted April 15, 2005 Hur kan då Picard uppleva en familj med massa barn som egentligen inte finns, eller hade han en fanilj som han lämnade? om det nu inte framgått i nåt avsnitt/film vad Picard gjorde innan han satte sin fot i rymdskeppet så kan man ju spekulera vad som helst utan någon riktig grund bakom denna Picard. Filmen kanske skulle blivit bättre om man gjort två lika långa filmen del ett och två eller? Den här Nexus saknas det information om. En annan teori Vi antar att Nexus är en slags dator men består av massa energi. Energimönstret har förmågan att utveckla sig hela tiden. Som en slags virtuel universum av energi som slukar allt och gör om till energi. Allt vad man önskar blir verkligt. Hur säkert är det att energin har förmågan att veta hur människan och olika rymdvarelsers groppar är gjorda när allt är energi? Om tiden inte har någon betydelse hur säkert är det att Nexus vet vad som är den riktiga tiden och inte fejkar en tidsförflyttning och Picard fortfarande är kvar? Kirk dog för att Nexus ska få dem bevisade att de är ute ur Nexus och Nexus uppfyller inte önskningar längre. Eftersom man kan önska sig och det blir uppfylld. Hur sannoligt är det att deras önskan att vara ute ur Nexus blev en önskan i Nexus. Resultatet blev bara att Nexus begränsade sig totalt till vad som är verkligt efter deras uppfattning och förv??ntningar. Förväntan att inte kunna önska sig nåt vad som är overkligt blev deras uppfyllelse också. Slutet av filmen handlar bara om Picard i sin tillit att ha lämnat Nexus när han fortfarande är kvar. Nexus har dödsförklarad Kirk i sin övertygelse att Picard ska vara övertygad. Inga konstiga glänsade blänkande saker. Nexus tillfredsställer Picard exakt som han anser är verkligt. Quote
Great Bird Posted April 15, 2005 Report Posted April 15, 2005 Om Star Trek förlängts så att precis allt förklarats ordentligt hade TOS varit inne på sin 42:a säsong nu ;) Jag förstår inte varför Nexus nödvändigtvis måste vara en dator eller intelligent varelse. Det är ju när det tillkommer intelligens som Nexus omformas. T.ex när Picard kommer dit. Det är inte Nexus som omformar sig själv utan det är Picard som omformar Nexus. Familjen med Julen har Picard säkert gått och drömt om och Kirks fjällstuga var tagen ur hans minne det är sådeles ingen annan som tänkt ut det. Så jag kan inte se vad Nexus själv skulle ha kommit på. Och säger Guinan faktiskt: "I told you, time has no meaning here. If you leave, you can go anywhere... any time." Varför skulle Guinan ljuga för Picard? Det har hon ingen som helst anledning till. Om sen både Picard och Kirk upptäcker att Nexus inte är verklighet kan man tycka att en intelligent Nexus inte hade låtit det hända efter sina tusentals år i rymden om den efteråt fixar det på ett par sekunder. Quote
Supertreck Posted April 15, 2005 Report Posted April 15, 2005 Så synd så var mina argument kuggade. Nu är väl ämnet avslutat. Har inget mera att säga :blink: Quote
Kai Dukat Posted April 16, 2005 Report Posted April 16, 2005 (edited) Om jag inte visste bättre skulle säga att min gamle vän Johan L. döljer sig bakom Supertreck signaturen. Hans retoriska fulländning låg i martyrskapet. Detta retar många att gå till attack vilket också är planen och på så sätt fick han sina motståndare ur balans. Ju argare de blev ju gladare blev han. Så jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga här. Men jag har svårt att tro att du har slut på argument, dina inlägg tyder på stor förmåga så det köper jag inte alls. Nää jag tror du bara har tappat intresset. Om det nu är som du säger så tycker jag att du ska gå och köpa en bok om samtal och läsa om vad detta betyder. Jag tror att detta är bättre än att tycka synd om sig själv. Alla kan faktiskt inte tycka som du eller mig osv. Samtalet är ju till för att bredda sina åsikter inte att pracka på folk sina egna. Men som sagt jag tror nog bara att du blev lite less och vill uppnå något annat för en stund. B) Ska bli kul att se hur många som nappar och hugger denna gång Edited April 16, 2005 by Kai Dukat Quote
EoNeel Posted April 16, 2005 Report Posted April 16, 2005 Jag förstår inte varför Nexus nödvändigtvis måste vara en dator eller intelligent varelse. Det är ju när det tillkommer intelligens som Nexus omformas. T.ex när Picard kommer dit. Det är inte Nexus som omformar sig själv utan det är Picard som omformar Nexus. Familjen med Julen har Picard säkert gått och drömt om och Kirks fjällstuga var tagen ur hans minne det är sådeles ingen annan som tänkt ut det. Så jag kan inte se vad Nexus själv skulle ha kommit på. Och säger Guinan faktiskt: "I told you, time has no meaning here. If you leave, you can go anywhere... any time." <{POST_SNAPBACK}> Jag gillar detta svar, för det stärker teorin på ett fenomen. Carl Sagan gjorde en gång ett tankeväckande experiment. Han beskrev en värld som var platt som en pannkaka och allt i den världen var platt. Varelserna var platta, husen var platta, naturen var platt. Han demonstrerade detta med att ha sönderklippta pappersbitar på ett bord. Detta var alltså de plattas värld. Men så tog han en stor tändsticksask och ställde på höjden i denna lilla värld och sa: Hur reagerar de platta nu? Nexus kan vara en ficka i rymden där tid och rum har upphört att existera i en linjär verklighet, som vi är vana med, alltså ett galatiskt naturfenomen. Quote
OnO Posted April 16, 2005 Report Posted April 16, 2005 Nexus kan vara en ficka i rymden där tid och rum har upphört att existera i en linjär verklighet, som vi är vana med, alltså ett galatiskt naturfenomen. <{POST_SNAPBACK}> Jag gillar denna teori. Den överensstämmer med mina tankar om detta. Det påminner lite om stället i det bajoranska maskhålet där Sisko tillbringade en liten tid i "Emissary". Stället där det bodde varelser (profeterna) som frågade ut Sisko. De levde också i en icke linjär verklighet. Quote
Supertreck Posted April 16, 2005 Report Posted April 16, 2005 I avsnitt "Hide and Q" så säger Q att han kommer från en galax som heter Q-evigheten. Det kan ju uppfattas som där tiden inte har någon betydelse. Den kan ju lika bra vara Nexus och där Q kommer ifrån. Nexus är bara ett stort medvetande med överlägsen förmåga till allt möjligt. Låt oss anta att nexus skicka ut lite energi för att finna något intressant och hittar detta rumdskepp. I Nexus är allt till lags vad man önskar men energin är inte så stark i liten skala, men Q har motiovationen att debattera och ifrågasätta allt möjligt över de underlägsna som han träffar. Nexus är där Q återvänder till för att ladda upp sig. I Nexus är verkligheten helt annorlunda vad som inte kan jämföras hur en annan verklighet skulle se ut. Den verklighet vi har uppfattning om är inte ens i närheten av den verklighet som är i Nexus eller vad Q sa, Q-evigheten. Nexus kan man inte uppfatta som en person eftersom det är ett så stort medvetande som skulle kunna skapa över flera tusen miljontals Q i princip gränslöst med flera Q. När Q lämnat sin hemtrakt så har han inte lika stor förmåga att göra vad som helst än måttligt mindre överrakningar som inte varar så lång tid. Vad vi ser så blir Q lättbesegrad ändå eller så saknades rätt förberedelsestruktur att det kunde bli på andra sätt. När Nexus skickar ut lite energi för att söka något intressant så har Nexus ingen riktig uppfattning om vad en person är eller hur man tilltalar någon på anständig sätt. Att Q inte dök upp när Picard talade med Kirk berodde förstås på att dom befann sig i Nexus som lika väl kunde varit Q-evigheten där allt är det självklara. Det självklara där alla är överens utan några tvister och i princip i Nexus har samma fattningsförmåga som Q. Nej vi har inte bytt ämne vi tar bara en liknelse med Nexus och Q och hans hemtrakt Q-evigheten. Quote
Supreme Commander JAF Posted August 19, 2005 Report Posted August 19, 2005 I avsnitt "Hide and Q" så säger Q att han kommer från en galax som heter Q-evigheten. Det kan ju uppfattas som där tiden inte har någon betydelse. Den kan ju lika bra vara Nexus och där Q kommer ifrån. Nexus är bara ett stort medvetande med överlägsen förmåga till allt möjligt. Låt oss anta att nexus skicka ut lite energi för att finna något intressant och hittar detta rumdskepp. I Nexus är allt till lags vad man önskar men energin är inte så stark i liten skala, men Q har motiovationen att debattera och ifrågasätta allt möjligt över de underlägsna som han träffar. Nexus är där Q återvänder till för att ladda upp sig. I Nexus är verkligheten helt annorlunda vad som inte kan jämföras hur en annan verklighet skulle se ut. Den verklighet vi har uppfattning om är inte ens i närheten av den verklighet som är i Nexus eller vad Q sa, Q-evigheten. Nexus kan man inte uppfatta som en person eftersom det är ett så stort medvetande som skulle kunna skapa över flera tusen miljontals Q i princip gränslöst med flera Q. När Q lämnat sin hemtrakt så har han inte lika stor förmåga att göra vad som helst än måttligt mindre överrakningar som inte varar så lång tid. Vad vi ser så blir Q lättbesegrad ändå eller så saknades rätt förberedelsestruktur att det kunde bli på andra sätt. När Nexus skickar ut lite energi för att söka något intressant så har Nexus ingen riktig uppfattning om vad en person är eller hur man tilltalar någon på anständig sätt. Att Q inte dök upp när Picard talade med Kirk berodde förstås på att dom befann sig i Nexus som lika väl kunde varit Q-evigheten där allt är det självklara. Det självklara där alla är överens utan några tvister och i princip i Nexus har samma fattningsförmåga som Q. Nej vi har inte bytt ämne vi tar bara en liknelse med Nexus och Q och hans hemtrakt Q-evigheten. <{POST_SNAPBACK}> Som jag fattat det kommer Q från Q-continunet inte Q-evigheten. Ett continium är en plats där, liksom i nexus, tid saknar betydelse eftersom Qarna lever oändligt länge och kan resa till vilken tid och plats de vill. J. Quote
Supertreck Posted August 19, 2005 Report Posted August 19, 2005 (edited) Supreme Comander JAF,19 Aug 2005, 14:38] Som jag fattat det kommer Q från Q-continunet inte Q-evigheten. Ett continium är en plats där, liksom i nexus, tid saknar betydelse eftersom Qarna lever oändligt länge och kan resa till vilken tid och plats de vill. J. Ajdå. I så fall är textningen i filmen en dålig översättning. Jag är dålig på att vara uppmärksam vad dom säger på engelska och dessutom ganska kass på engelska också. Edited August 19, 2005 by Supertreck Quote
Recommended Posts