Jump to content

Semifinal i SF-bokhandelns omröstning om bästa TV-serie

Nyhet

Recommended Posts

Nu är det dags för den första semifinalen i SF-Bokhandelns omröstning "TV-serie-VM". En av tv-serierna som man kan rösta på är Star Trek: Originalserien. Detta är något som vi tycker att alla svenska trekkers borde ta och göra. För visst vore det trevligt att få återse den serien i en final. Röstar gör man via nedanstående länk (under "källa").

(Tack till Shran)

Källa

[ Till originalnyheten ]

Ja, alla måste rösta för det är tuff konkurrens för serien. Sedan vad Monty Python, Sherlock och Twin Peaks gör i en omröstning i ett företag som riktar sig till sf- och fantasyfans kan man ju undra. Jag tror t ex inte jag har sett The Simpons i tävlingen med den kunde ju lika gärna vara med det startfältet.

Nä sexa är det. Precis som Kellin skrev. Listan visar inte resultatet tyvärr. Serien ligger dock ganska nära en fjärde plats och med det en finalplats. Det behövs bara fyra röster till så passerar den fyran Angel. Det kommer bli mycket tufft så alla måste rösta!

Tittar man dessutom på röststatistiken från kvartsfinalerna så är TOS den nionde mest populära serien. Så det blir knappt om den tar sig till final med tanke på att åtta serier går dit. TNG var den fjärde mest populära. Så även om det tar emot att säga så tror jag inte TOS har någon chans i finalen. Det enda den skulle göra är att hindra TNG från att hamna så högt som möjligt. Sherlock vann kvartsfinalerna ganska överlägset och det enda hotet verkar vara Arkiv X. Om den sistnämnda hade vunnit en sådan här tävling hade jag inte haft något att invända mot eftersom det nog är den mest populära sf- och fantasyserien de senaste tjugo åren sett till tittarsiffror. Även här hemma. http://sfbokhandelnmalmo.blogspot.se/2012/11/tv-serie-vm-dags-for-semifinaler.html

Edited by Aike

Nä sexa är det. Precis som Kellin skrev. Listan visar inte resultatet tyvärr. Serien ligger dock ganska nära en fjärde plats och med det en finalplats. Det behövs bara fyra röster till så passerar den fyran Angel. Det kommer bli mycket tufft så alla måste rösta!

Tittar man dessutom på röststatistiken från kvartsfinalerna så är TOS den nionde mest populära serien. Så det blir knappt om den tar sig till final med tanke på att åtta serier går dit. TNG var den fjärde mest populära. Så även om det tar emot att säga så tror jag inte TOS har någon chans i finalen. Det enda den skulle göra är att hindra TNG från att hamna så högt som möjligt. Sherlock vann kvartsfinalerna ganska överlägset och det enda hotet verkar vara Arkiv X. Om den sistnämnda hade vunnit en sådan här tävling hade jag inte haft något att invända mot eftersom det nog är den mest populära sf- och fantasyserien de senaste tjugo åren sett till tittarsiffror. Även här hemma. http://sfbokhandelnm...emifinaler.html

Ok, jag läste nog fel i hastigheten men nu ligger vi, om jag tolkat allting rätt på en fjärde plats efter Sherlock (104), Monty Python (66) och Stargate SG-1 (46).

Jupp kul:) Visst hoppas jag att TOS tar sig vidare. Samtidigt om man verkligen ska tänka taktiskt och se till att ha en Star Trek-serie som kan ta hem det hela, så kommer TOS bara hindra TNG från att göra det. I TNG:s kvartsfinal fick serien 100 röster och Voyager 34. Så man kan nog räkna med att en Star Trek-serie kan få åtminstone 120-140 röster i finalen. Det räcker dock inte till seger, så vi behöver mobilsera alla trekkers i föreningarna, via Databasens nyheter och Facebook sida, kanske pm och via Thomas Dahl som har kontakter via Gatekeeper samt Trekkers i Norge. Då kan det gå vägen och vi kan nå upp mot 200 röster, vilket jag räknar kommer att krävas för en säker seger. I dag lutar det åt Sherlock, Monty Pyhton eller Arkiv X tar hem finalen. Men kan alla trekkers enas kring en serie och rösta så kan det mycket väl gå att vinna!

Tyvärr blir det nog på bekostnad av TOS eftersom TNG verkar ha störst chans att vinna. TOS fick bara 74 röster i sin kvartsfinal, vilket tyder på att många trekkers inte röstade på den.

Det kanske snart blir dags att mobilsera "the trekkie vote" :)

Edited by Aike