Gå till innehåll
Nyhet

Obama säger nej till att bygga Dödstjärnan

Rekommenderade inlägg

Kan bara hålla med Orville. Det är en kul ansökan och positivt är att det uppmärksammar hur medborgare kan lämna förslag, men själva utredningen är slöseri.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Kan bara hålla med Orville. Det är en kul ansökan och positivt är att det uppmärksammar hur medborgare kan lämna förslag, men själva utredningen är slöseri.

Om en namninsamling får mer än 25,000 underskrifter måste de svara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Egentligen är det ganska knäppt att man kan få underskrifter till att göra ett fantasiobjekt i sådan utsträckning att ett regeringsorgan måste svara ... Tänk om folket engagerade sig i till exempel sjukvård eller liknande. 25000 underskrifter till att ja jag vet inte ... Ökade anslag till mathållning inom äldrevård och barnomsorg/skola... ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Orville - du vet väl att landstinget Västmanland har en sådan funktion..? http://demokratikanalen.ltv.se/

Lite off topic, och inte så Star Trek kanske... men i alla fall. Möjligheten finns.

Om inte annat kan du väl lägga fram ett förslag att du vill att sjukvårdens forskning ska fokusera på att ta fram en medicinsk tricorder eller något annat trekkigt. ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Egentligen är det ganska knäppt att man kan få underskrifter till att göra ett fantasiobjekt i sådan utsträckning att ett regeringsorgan måste svara ... Tänk om folket engagerade sig i till exempel sjukvård eller liknande. 25000 underskrifter till att ja jag vet inte ... Ökade anslag till mathållning inom äldrevård och barnomsorg/skola... ?

Kan säga att de nu höjt till 100 000. "We the People" är något som Obama-administrationen kommit med som ett verktyg för att främja demokratin och underlätta kontakt med medborgarna. Tycker det är en fin idé. Finns även mer seriösa namninsamlingar på sidan. Redigerad av Mr Trek

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tyckte mest att svaret var en kul grej, med massa referenser och allt. :P

I slutändan är väl ändå den här möjligheten för medborgarna en positiv sak, så det handlar väl mer om hur många underskrifter gränsen ligger på. Jag kan tycka att 25.000 låter lite lågt för USA, men jag antar att de grundade det på någon slags efterforskning. 100.000 - som de har ändrat det till nu - låter mer i linje med vad jag skulle förvänta mig.

Men med det sagt så hoppas jag att den nya gränsen faktiskt, återigen, är grundad på någon slags efterforskning och att de inte har tagit i med hårdhandskarna för att minska på listorna som lyckades nå gränsen. För det gör ju bara att alla förslag och frågor får svårare att komma igenom, allihopa. En viral nätkampanj kan nog fortfarande nå den gränsen, det är svårare för icke-virala frågor angående politik, ekonomi, rättigheter, grundlagar, etc att få så många underskrifter, skulle jag misstänka.

Dessutom har ju Vita Huset lite informellt, enligt vad jag förstått, bestämt själva vilka av de frågorna/förslagen som tidigare nått gränsen som de ens ska bry sig om att svara på. Massor av andra har helt enkelt lagts åt sidan, så i slutändan svarade de ändå ju bara på vad de ville.

Så, det stora skillnaden är bara att mycket mindre frågor/förslag kommet att lyckas nå gränsen, både mindre allvarliga och allvarliga/viktiga sådana.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror nog de ha svarat på allt, men jag vet inte. Det har ju dock varit personer på lite olika nivåer i administrationen som svarat. Har sett att de ibland svarar på ett antal frågor med ett svar. Har också sett svar på frågor under gränsen, tror det var något välformulerat om reform av US Postal Service.

Redigerad av Mr Trek

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu