Jump to content

ENT: Avsnitt #213-217

Sotunk
 Share

Recommended Posts

Varför har det inte kommit några nya avsnitt sedan Canamar?

Någon som vet?

Är det uppehåll i produktionen?

Öhm. Är det inte uppenbart efter ENT #218-226-ämnet att det har kommit avsnitt efter Canamar? Eller missförstår jag dig nu? Vill du bara veta varför det har varit ett så långt uppehåll?

Avsnitt 2x19 Judgement går någon gång idag, 2x18 The Crossing sändes förra veckan.

Edited by Sotunk

Öhm. Är det inte uppenbart efter ENT #218-226-ämnet att det har kommit avsnitt efter Canamar? Eller missförstår jag dig nu?

Nej, jag hade inte varit uppmärksam och sett ämnet ENT 218-226. Min närvaro är i detta forum är lite ojämn ibland.

Jag trodde ST: Enterprise databas hängde med i svängarna. Där är fortfarande Canamar sista avsnittet.

Att det kommit fler avsnitt är roligt. Jag behöver lite omväxling från de TOS-avsnitt jag ser nu.

• 1 year later...

Dawn

Kan inte låta bli att undra hur det kan finnas växtlighet på en måne där det blir 120 grader varmt. Dessutom så kan man undra varför Trip och utomjordingen sitter i solen när den är så varm, skuggan kanske skulle vara en bättre idé. Avsnittet har vissa likheter med TNGs Darmok. Jag börjar bli trött på Tripp-avsnitt, man borde utnyttja Travis och Malcom mer!

Betyg: G

Dawn

Kan inte låta bli att undra hur det kan finnas växtlighet på en måne där det blir 120 grader varmt. Dessutom så kan man undra varför Trip och utomjordingen sitter i solen när den är så varm, skuggan kanske skulle vara en bättre idé. Avsnittet har vissa likheter med TNGs Darmok. Jag börjar bli trött på Tripp-avsnitt, man borde utnyttja Travis och Malcom mer!

Betyg: G

Det var just pga likheten med TNG Darmok som jag formligen älskade detta avsnitt. Bortsett från petitesser som växtlighetsfrågor (vem vet - kanske finns det växter som klarar av även sådana förhållanden..., det fanns ju ändå syre) så är detta ett avsnitt som kanske inte helt är jämförbart med Darmok, men det går att tävla med detta avsnitt i flera avseenden.

Att rent språkligt försöka mötas, utan några som helst hjälpmedel annat än hjärnenergi, är ett fascinerande möte. Även om Darmok arbetade på betydligt flera plan än det språkliga, kan jag inte annat än att ge betyget 9/10 för Dawn.

Stigma

Ett mycket bra och intressant avsnitt. Visst finns det en konflikt i det att vulcaner inte delar sina känslor och ändå på VOY-tid använder sig av "mind melds" för att göra just detta. Jag förstår logiken i vulcanernas beslut, även om jag inte kan acceptera följderna som blir av det samma.

Sedan får jag några frågetecken utifrån att Phlox var övertygad om att han skulle komma betydligt längre än vad alla vulcanernas läkare hade kunnat. Visst fanns det en motvilja till att forska på P'hnara-syndromet, men viss forskning hade ju ändå skett, så det borde ha funnits en vilja att göra mer än vad den samlade läkarvetenskapen faktiskt hade gjort, kan man tycka. Om inte av vilja så borde kanske en upptäckt ha gjorts av ren slump.

Jolene Blalocks prestation är exceptionellt bra och sidohistorien med Trip är smårolig. Betyget blir 7/10.

Jag gillar att Stigma belyser problemet med aids/hiv och att det tyvärr sprids så lätt via analsex....

Mycket bra avsnitt och sidoplotten är underhållande.

Betyg 7/10 för att vara Trek

Cease Fire

Mycket bra, tungt och spännande. Några plotthål men storyn med Andorianerna byggs vidare på.

Edited by Bradis_Mamma

Cease Fire

Mycket bra, tungt och spännande. Några plotthål men storyn med Andorianerna byggs vidare på.

Instämmer med ovanstående. Jag hade själv inte sett särskilt mycket av andorianer innan ENT, förutom några korta scener i DS9 om jag inte missminner mig.

******LITEN SPOILER********

De är ett välkommet inslag och slitningarna mellan dem och vulcanerna är intressanta att skåda, särskilt som man "vet" att de i framtiden (i enlighet med DS9/VOY-eran) kommer att finnas med som lika deltagare i federationen.

"Future Tense"

Tungt avsnitt... trevligt och så...

Påminner extremt mycket om Cold Front.... ett "TCW"-avsnitt som håller en på nerven hela vägen igenom men när man ser på det andra gången visar det sig vara väldigt tomt på egentlig story och info.

.....spoiler säsong 4.....

Säsongspremiären av säsong 4 (Storm Front) ska vara ett dubbelavsnitt som behandlar TCW (Silik kommer tillbaka JIPPIE) och jag kan knappt vänta (lite mindre än två år tills att vi får se avsnittet i Sverige :arg: ).

Som sagt ett bra avsnitt, säsong två ??verträffar mina förväntningar även om det inte är nåt emot den hett efterlängtade säsong 3 (jag har motstått frestelsen att försöka få tag på avsnitten).

Betyg 7/10 (för att vara Trek)

Share

• Create New...