Sotunk Posted January 10, 2003 Report Share Posted January 10, 2003 --> Avsnitt 1.1-1.19, 1.20-1.26, 2.1-2.6, 2.7-2.12, 2.13-2.17, 2.18-2.26, 3.01-3.06 (Två "recensioner" av 2x13 Dawn finns redan i senaste diskussionen.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
B'Elanna Posted January 10, 2003 Report Share Posted January 10, 2003 Jag håller med om att Dawn var jätte bra. Jag gillar ju alltid att se mer av Trip. När jag läste (här på forum) vad nästa avsnitt handlar om kunde jag inte låta bli och se det. + Handlar om Trip + Spännande +Kommunikationssvårigheter +Slagsmålet -Varför var Trip ensam? Borde det inte vara standardprocedure att inte ge sig ut i shuttlepod ensam. Jag håller med. Detta avsnitt får helt klart en 9. Jag gillat att se action och spänning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nina Janeway Posted January 16, 2003 Report Share Posted January 16, 2003 Ahh, här var tråden jag letade efter! Tja, Dawn var ett rätt bra avsnitt! Jag gillar också Trip ;) han är skitsnygg. Så gillar jag hans södern-accent också, "cap'n", och hans tuffa attityd Det var väl den som gör att han kunde klara sig ur knipan relativt bra. Jag undrar hur det skulle vara om de gjorde ett avsnitt där exempelvis T'Pol eller Hoshi råkade kraschlanda och hamna i en sådan knipa, om de var ensamma? För det är väl inte så att männen anses starkast och bäst, som de oftast gör? Sedan så vill jag tillägga att jag faktist inte tittar på Enterprise med samma entusiasm som jag gjorde förr. Serien har förändrats till det sämre, och Quiet sa nånstans nån gång för länge sen att hon tycker att avsnitten är omotiverade. Jag är nog böjd att hålla med, faktist... de får banne mig ta upp 'the temporal cold war' eller något med Sulibans igen, som de gjorde i Shockwave, annars....! :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
poth_99 Posted January 16, 2003 Report Share Posted January 16, 2003 Sedan så vill jag tillägga att jag faktist inte tittar på Enterprise med samma entusiasm som jag gjorde förr. Serien har förändrats till det sämre, och Quiet sa nånstans nån gång för länge sen att hon tycker att avsnitten är omotiverade. Jag är nog böjd att hålla med, faktist... de får banne mig ta upp 'the temporal cold war' eller något med Sulibans igen, som de gjorde i Shockwave, annars....! :P hmm, omotiverade? Hur skall ett motiverat avsnitt vara då? Link to comment Share on other sites More sharing options...
poth_99 Posted February 6, 2003 Report Share Posted February 6, 2003 Stigma... Helt klart 8/10 Ett tänkvärt avsnitt om både fördomar och "kulturkrockar". Berömdvärt av T´Pol att vägra svara på hur hon fått sin sjukdom, för att visa att bärarna och mottagarna är i samma situation. Komiskt med Phlox andra fru och Trip; hur tokigt det kan gå när två olika kulturer möts, men ändå inte Två suveräna avsnitt i rad, jag bugar Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted February 12, 2003 Report Share Posted February 12, 2003 Faktiskt ett riktigt bra avsnitt, tror de ska spegla USAs syn på AIDS och avikande grupper som homosexuela.... eller överanalyserar jag avsnittet.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sotunk Posted February 13, 2003 Author Report Share Posted February 13, 2003 (edited) Faktiskt ett riktigt bra avsnitt, tror de ska spegla USAs syn på AIDS och avikande grupper som homosexuela.... eller överanalyserar jag avsnittet.... Jo, det stämmer. Berman m.fl. har skrutit i månader om sin storslagna (?!) AIDS-allegori. Personligen tycker jag att avsnittet var medelmåttigt. Min inställning kan dock bero på hypen som byggts upp kring det. Jag hade nog för höga förväntningar. 7/10 blir betyget. + Det faktum att avsnittet försöka vara samhällskritiskt är väl ett plus. Antar jag. + Phlox var skojig. "Humans ...". - Archer var sur. Som vanligt. - Så kallade känslolösa Vulcans som ser ut som om de kokar av vrede. Som vanligt. - Fördomsfulla Vulcans. Som vanligt. - Så Mindmelds har alltså gått från att vara en ritual som endast utövas av en utstött minoritet till att vara något som inte bara är allmänt accepterat, utan också praktiseras regelbundet, på bara hundra års tid (en halv vulcansk livslängd). Låter osannolikt i mina öron. Edited February 13, 2003 by Sotunk Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted February 14, 2003 Report Share Posted February 14, 2003 Cease fire + Enterprise får faktiskt en order från HQ. + En någerlunda trovärdig (realistisk) plott. + De är tvungna att skicka ner den andra skyttlen för att hämta upp våra hjältar (får anta att de reparer den första) -Vulkanerna verkar känslomäsiga, fördomsfulla och ologiska som vanligt. Slår vad om att de är förklädda romulianer hela bunten. -Action sekvensen kändes lite fel, vi vet att Artcher klarar allt....är det ett nytt infall att föra in action på det sättet i star trek....vad tyckte ni om sekvensen.... Intresant att de tog upp saken om terorister/soldater som tar gisslan/fångar... Hörde jag fel eller har andromians moral att endast ha vapnen på stunn 23 skadeade vulkaner inga döda eller skjuter de så dåligt.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
poth_99 Posted February 15, 2003 Report Share Posted February 15, 2003 Cease fire + Enterprise får faktiskt en order från HQ. + En någerlunda trovärdig (realistisk) plott. + De är tvungna att skicka ner den andra skyttlen för att hämta upp våra hjältar (får anta att de reparer den första) -Vulkanerna verkar känslomäsiga, fördomsfulla och ologiska som vanligt. Slår vad om att de är förklädda romulianer hela bunten. -Action sekvensen kändes lite fel, vi vet att Artcher klarar allt....är det ett nytt infall att föra in action på det sättet i star trek....vad tyckte ni om sekvensen.... Intresant att de tog upp saken om terorister/soldater som tar gisslan/fångar... Hörde jag fel eller har andromians moral att endast ha vapnen på stunn 23 skadeade vulkaner inga döda eller skjuter de så dåligt.... hmm, avsnittet får 7/10 Ett avsnitt som visar Archers goda förhandlingsförmåga och mod + den Andoriske befälhavarens humoristiska sida (the "pigskins"). Vulcans känslomässiga; knappast, dock visar Ambassadören en förmåga att ta till sig information och omvärdera tidigare ställningstaganden. Jepp, du hörde fel #it doesnt have a stun setting# säger den Andoriske kvinnlige löjtnanten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sotunk Posted February 19, 2003 Author Report Share Posted February 19, 2003 Jag såg nyss på Future Tense och jag måste säga att det var ett mycket spännade avsnitt att slösa 45 minuter av sitt liv på. Belöningen blir en 10-poängare med guldstjärna i kanten. + Diskussionerna om tidsresor mellan T'Pol-Phlox, T'Pol-Archer och Reed-Trip. + Zephram Cochranes försvinnande nämndes, och det hade inte ens något med avsnittet att göra. Jag är imponerad. Duktigt värre TPTB! + Tholians, om än i för liten omfattning. Mer, jag vill ha mer! + Jag tyckte om hur de upptäckte att mannen i skeppet var från framtiden. Trevlig koppling till vad som komma skall. + Tidslooparna var en trevlig liten nick i TNG's Cause and Effect riktning. ... faktum var att hela avsnittet fint passade ihop med vad som etablerats förut i de andra serierna. + och - Jag kunde ju inte låta bli att muttra lite åt att man inte fick se hur Tholians ser ut, men samtidigt så tycker jag att detta är bra, eftersom det gör rasen så mycket mera spännande. INGA MINUS DEN HÄR GÅNGEN! Något måste vara fel på mig idag. :P Och så avslutningsvis en fråga: Var det någon som kunde se om några skepp från de andra serierna visades i displayen till Daniels databas? Jag skulle ju förstås kunna kolla upp saken själv, men det är jag alldeles för lat för. ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted February 20, 2003 Report Share Posted February 20, 2003 (edited) HAAAAAA vilket avsnitt +++++ de har det mesta man har saknat kontuniletet, logiskt problem, ödmjuk Artcher, Artcher som ber Vulkans om hjälp och vulkans faktiskt vill hjälpa till, rymdstrider där saker verkligen går sönder, Travis får faktiskt en replik där han gör lite nytta. T'Pol som verkligen käns som en vulkan... tidsresor vilket ologiskt trams... Det tog DS9 3 sesånger innan serien blir bra s?? att Enterprise har gått 1,5 sesånger för att sedan bli bra det lovar gott. Jag var också nyfilen hur Tholians såg ut men det var inget fel att de inte använder kameror vid komunikation.... Man kan undra vad som hänt om manusförfattarna slagit huvudet i dörren och fått en geni-ide eller de har blivit hotade av en hög frustrerade star trek fans som kräver att de ska skriva "riktiga" avanitt. Edited February 20, 2003 by rehnvall Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borg1 Posted February 20, 2003 Report Share Posted February 20, 2003 Det tog DS9 3 sesånger innan serien blir bra så att Enterprise har gått 1,5 sesånger för att sedan bli bra det lovar gott. Håller med om att DS9 behövde tid för att bli bra. Jag såg om Emissary igår för att se om jag skulle tycka mer om den än första gången jag såg den. Något bättre hade den blivit då jag bättre förstod det här med profeterna. Jag kunde dock fortfarande känna av lite av den besvikelse jag kände när jag gick över från TNG till DS9 och tänkte "att det här kan inte vara Star Trek". Mitt tips till dem som ännu inte sett DS9 är dock: Håll ut de första säsongerna! DS9 kommer att bli bättre och bättre. Kriget mot Dominion slår, i spänning, allt annat i Star Trek. Över till ämnet: Enterprise Smaken är delad och och jag håller inte med Sotunk om att Future Tense är ett toppavsnitt. Lite jakt genom rymden och lite utväxlande av laserskott. Bakom detta en något förvirrande story med framtidsinslag. Jag hade inte tråkigt, men avsnittet kommer inte länge finnas länge i mitt minne. 5,5 av 10 Cease Fire tyckte jag om. Jag tycker om avsnitt med "Star Trek politik", där olika raser är i konflikt och man får se mer av raserna än deras laserkanoner. Avsnittet gav dessutom en pusselbit i den utveckling som senare skall leda till Federationen. Blir det Terrans, Vulcans och Andorians som formar Federationen? Kommer Bolians också vara med från början? Link to comment Share on other sites More sharing options...
poth_99 Posted February 20, 2003 Report Share Posted February 20, 2003 Jag såg nyss på Future Tense och jag måste säga att det var ett mycket spännade avsnitt att slösa 45 minuter av sitt liv på. Belöningen blir en 10-poängare med guldstjärna i kanten. + Diskussionerna om tidsresor mellan T'Pol-Phlox, T'Pol-Archer och Reed-Trip. + Zephram Cochranes försvinnande nämndes, och det hade inte ens något med avsnittet att göra. Jag är imponerad. Duktigt värre TPTB! + Tholians, om än i för liten omfattning. Mer, jag vill ha mer! + Jag tyckte om hur de upptäckte att mannen i skeppet var från framtiden. Trevlig koppling till vad som komma skall. + Tidslooparna var en trevlig liten nick i TNG's Cause and Effect riktning. future tense... hmm, nja. Avsnittet började bra. + mysteriet med mannen i skeppet, "avsaknaden" av energikälla + spekulationen om Cochrane + scenen där Trip och Reed upptäcker att innandömet i skeppet är betydlig större än skeppet själv. + Tidslooparna började oxå bra, men .. sen lite skjutande och sen ...gäsp, egentligen ingen förklaring till det som hände efter skepppets "försvinnande" Synd, synd men det tar sig Dock en klar 7/10 (en 10/10 om slutet hade varit i samma dignitet som början) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sotunk Posted February 21, 2003 Author Report Share Posted February 21, 2003 (edited) Det tog DS9 3 sesånger innan serien blir bra Jag håller inte med. Första säsongen, med några undantag (Emissary, Vortex, Progress, Duet, In the hands of the prophets), är kanske inte direkt lysande, men från och med In the hands of the prophets, så kickar serien igång på allvar. Andra säsongen är SUPERB. Sexton av de tjugosex avsnitten är vad jag skulle klass som 9- eller 10-poängare. Borg1, jag tycker det är konstigt att du inte gillar (ja, jag vet, du har inte sagt att du inte gillar dem, men det verkar som om du åtminstone är lite ljummet inställd till dem. rätta mig om jag har fel ) säsong nummer 2, med tanke på att den närmast flödar över med just det element som du påstår dig gilla så mycket: Politik där man får se mer än laserkanoner. Bakom detta en något förvirrande story med framtidsinslag. gäsp, egentligen ingen förklaring till det som hände efter skepppets "försvinnande" Det är ju detta som är så bra med avsnittet. För en gång skull så löser sig inte allt inom ramarna för ett enda avsnitt. Vad är det för fel på lite mystik? Saker och ting kommer säkert att klarna i framtiden. Lite jakt genom rymden och lite utväxlande av laserskott. Kom igen nu. Avsnitt hade mer än så. Det hade inslag av (krigs)politik, även om det var av en högst märklig karaktär - överskridande tidsgränserna. Cease Fire får 8/10 av mig. Det var ett trevligt avsnitt, men det kändes alltför förutsägbart (särskilt Tarahs "svek"). Det faktum att Soval, likt de flesta andra vulcans på 2100-talet, betedde sig som en självupptagen tonåring sänkte också avnittet ett snäpp. Positivt med avsnittet var det som Borg1 skriver, nämligen att det visar tecken på vad som förmodligen kommer att leda till grundandet av Federationen, människans roll som medlare och upprätthållare av fred. Edited February 21, 2003 by Sotunk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phlox Posted February 24, 2003 Report Share Posted February 24, 2003 (edited) Future Tense var mycket bra, behöll spänningen avsnittet igenom, kul att inte de vanliga TCW karaktärerna inte var med och det ändå blev ett bra avsnitt. Synd bara att det hittills bara har varit 3-4 avsnitt per säsong som handlar om TCW. Edited February 24, 2003 by Phlox Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted February 25, 2003 Report Share Posted February 25, 2003 Kanske dum fråga vad är TCW för något.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sotunk Posted February 25, 2003 Author Report Share Posted February 25, 2003 Kanske dum fråga vad är TCW för något.... TCW = Temporal Cold War Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borg1 Posted February 26, 2003 Report Share Posted February 26, 2003 Borg1, jag tycker det är konstigt att du inte gillar (ja, jag vet, du har inte sagt att du inte gillar dem, men det verkar som om du åtminstone är lite ljummet inställd till dem. rätta mig om jag har fel ) säsong nummer 2, med tanke på att den närmast flödar över med just det element som du påstår dig gilla så mycket: Politik där man får se mer än laserkanoner. Jag skrev att "DS9 behövde tid för att bli bra" vilket jag står för. Exakt när DS9 blev bra har jag inte preciserat. Serien utvecklades succesivt till det bättre, men som vanligt i Star Trek kommer det bakslag med ett och annat sämre avsnitt. I säsong två finns det flera bra avsnitt där relationerna mellan Bajorans, Cardassians och Maquis skildras. Link to comment Share on other sites More sharing options...
poth_99 Posted March 1, 2003 Report Share Posted March 1, 2003 Canamar Ett höjdaravsnitt 9/10 Här finns spänning, oväntade vändningar och action. Archer visar på både mod och uppfinningsrikdom när han ställs inför svåra beslut mot en mördare på ett fångtransportskepp. Välgjort avsnitt. Slutscenen visar Archers styrka när han skäller ut en regeringsrepresentant: "Makes me wonder how many others who doesnt belong there. You wanted a report, you got one" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sotunk Posted March 1, 2003 Author Report Share Posted March 1, 2003 Canamar får 8/10 i betyg av mig. + Jag gillade den störiga pratmakaren. Han var väldigt underhållande och han fick mig att morra när han sabbade Archers och Trips plan. Att se Trip grimasera när han försökte uthärda snattret var ett extra plus. + Rasen som var ansvarig för fängelsetransporten var samarbetsvillig, och det utan dolda motiv. Detta är något som jag tycker förekommer alldeles för s??llan. + Scenerna när de båda dockade skeppen flög genom planetens atmosfär var snygga, och scenerna inne i skeppet i anslutning till dessa var spännande. + Jag tyckte om Archers sätt att hantera den oväntade kapningen. Hans sätt att spela smugglare, påminde mig om Picards agerande i TNG:s Gambit. + Jag håller med poth_99 om slutscenen. Det var rätt av Archer att skälla ut regeringsrepresentanten. För en gång skull så var hans dåliga humör passande. - Det var alldeles för lätt för Archer att lista ur hur skeppet skulle styras. Det här är ju dock inget nytt problem, utan har förekommit otaliga gånger förut i de andra serierna, så jag borde väl egentligen ha överseende med det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
B'Elanna Posted March 2, 2003 Report Share Posted March 2, 2003 Vad hette den nya rasen som dök upp i avsnittet dawn. Jag tycker att de liknar Jém hadar som jag såg på en Deep space nine visning i dag. Tror att avsnittet heter the Search 1 och 2. Kanske hade jag helt fel men jag såg iaf en likhet. :jemhadar: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sotunk Posted March 2, 2003 Author Report Share Posted March 2, 2003 (edited) Vad hette den nya rasen som dök upp i avsnittet dawn. Jag tycker att de liknar Jém hadar som jag såg på en Deep space nine visning i dag. Tror att avsnittet heter the Search 1 och 2. Kanske hade jag helt fel men jag såg iaf en likhet. :jemhadar: Rasen i Dawn hette Arkonians. En viss likhet mellan Arkonians och Jem'hadar finns - båda har det där reptilaktiga utseendet -, men det är inte samma ras. Jem'hadar kommer från gammakvadranten, Arkonians från alfakvadranten. Edited March 2, 2003 by Sotunk Link to comment Share on other sites More sharing options...
B'Elanna Posted March 2, 2003 Report Share Posted March 2, 2003 Ok! Tack för förklaraingen. Det är sant att J'em Hadar är från Gamma kvaderanten. Tänkte inte på det eftersom jag är ganska ny på DS9. Vet du i vilka avsnitt arkonians (rätt?) dyker upp? :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sotunk Posted March 2, 2003 Author Report Share Posted March 2, 2003 Ok! Tack för förklaraingen. Det är sant att J'em Hadar är från Gamma kvaderanten. Tänkte inte på det eftersom jag är ganska ny på DS9. Vet du i vilka avsnitt arkonians (rätt?) dyker upp? :P Vad jag vet så är Dawn det enda avsnitt där arkonians har varit med. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted March 8, 2003 Report Share Posted March 8, 2003 (edited) 2.17 Tja vad säger man, ett farsistiskt? imperium säter A och T på en fångtransport. +De ber myndigheterna att släppa A och T och de går med på det +Snygga dataanimationer när skeppn går in i atmosfären. -?Skurken var natrurligtvs skit skyldig och brändes upp Poetisk rättvisa eftersom han själv tänkte göra det med de andra fångarna. -Artcher verkar ha en universel översättar inoperat i ögat, eftersom han kan tyda de obegripliga teknen på skärmen Omdöme ett medelavsnitt.... Edited March 8, 2003 by rehnvall Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts