Jump to content

Trekkers i Östra Sverige - Redovisning av årsmötet

Recommended Posts

Citat från första inlägget i tråden där vi skulle diskutera en eventuell första träff för trekkers i Östergötland i samband med premiären av Star Trek 2009:

Diskutera allt relaterat till en eventuell Öschötte-träff här! Vem vet, detta kanske kan leda till något större?

Fem år, en månad och 27 dagar senare var det inte längre en dröm, utan en realitet - Vi har en officiell förening i östra Sverige, som fick namnet Trekkers i Östra Sverige.

2z9mq08.jpg

Vi var 10 stycken som var närvarande på årsmötet, alla som sagt att dom skulle komma gjorde det, vilket gjorde oss glada. Det var väldigt kul med nya ansikten och alla verkade ha ett brinnande Star Trek intresse. När alla anlänt och vi väntat lite på ifall några som markerat att dom "kanske" skulle komma på Facebook sidan började vi gå igenom allt som behövdes inom föreningen. Det tog ett tag, ungefär tre timmar, men förutom några ändringar i stadgarna var det inga konstigheter, speciellt inte valet av namn...

acyctt.jpg

Det blev ingen nagelbitare vid någon av valen till de olika posterna. Efter att Dennis (Admiral Picard) dragit undan sin intresseanmälan som ordförande var Anders (jag) den enda med nomineringar till posten och som var villig att ta på sig ansvaret. Efter en kort motivering var saken biff. Efter att Jennifer (mobocaster) dragit undan sin intresseanmälan att bli kassör stod Stefan (Zoledian) ensam kvar som nominerad och fick samtliga röster han med. Sen valdes Jennifer, Pontus (Tottos) och Dennis in i styrelsen. Resten av posterna, som vice ordförande, sekreterare etc kommer tillsättas inom kort. I sin frånvaro valdes sedan även Johannes (Popesize) till revisor och nykomlingen Jenny blev dessutom revisorsuppleant!

Medlemsavgiften blev satt på 120 kr, en rimlig avgift tyckte samtliga. Vi bestämde även att medlemmar i andra Star Trek föreningar får komma på våra träffar utan att behöva bli medlemmar i just Trekkers i Östra Sverige. Så om ni någonsin har lust att delta vid en av våra träffar är det bara att säga till, ni är mer än välkomna och vi kommer även försöka ta oss till någon av era framtida träffar!

Vi kom överens om att ha en träff i Linköping när Lincon drar igång mellan den 29:e maj-1:a juni, den 31:a maj var det datum som verkade passa bäst. Senare under kvällen funderade vi i styrelsen på om vi inte kunde klämma in en träff innan Lincon, som ju inte äger rum förrän om nästan två månader. Vi får se vad det blir av det.

Här är en bild på styrelsen i Trekkers i Östra Sverige:

16k9yfd.jpg

Här är en bild på nästan alla som närvarade:

5zh79c.jpg

Alla som kom på mötet meddelade att dom även ville bli medlemmar, så räknat med dom som inte kunde ta sig till årsmötet, samt klippan Peter (Pjotr'k) som vill bli stödmedlem, är vi hittills 14 stycken i föreningen. En bra start, tycker vi. Sen tillkommer förhoppningsvis flera som närvarat eller visat intresse för att komma på tidigare träffar lite senare.

Efter att årsmötet officiellt var över hängde dom flesta med hem till Jennifer och Stefan för att titta på lite Star Trek. Valet föll på Deep Space Nine-avsnittet Little Green Men, men det blev lite tekniska fel så avsnittet vi såg på till slut var The Sword of Kahless. Efter detta var vi lite hungriga, så vi gick ner till Pizzeria Victoria och köpte lite mat som vi valde att äta i lokalen vi lånat till årsmötet. Under måltiden kom Johannes på besök en kort stund för att kolla hur det gått för oss. Vi bestämde oss därefter att gå någonstans för att ta ett glas eller två, vi blev sex stycken som tog oss till Brooklyn Bar, som låg väldigt nära.

Under kvällen tog Pontus tillfället i akt och visade sina grymma skills på att göra ballonger till olika figurer:

2ajqquq.jpg

Mig skrämde han mest...

10xysgh.jpg

35c3dqw.jpg

Vi blev kvar och firade till strax innan 01:00 på natten innan vi sade adjö för denna gång och begav oss hemåt.

Under vistelsen på Brooklyn Bar frågade Stefan mig hur det kändes nu när föreningen är officiell efter alla dessa år. Känslan var så ny och fåordig som jag är blev svaret ganska kort och självklart. Nu när man fått lite tid att reflektera över det hela känner jag mig mer överväldigad än något annat. Kommer jag förbi den överväldigande delen så är jag väldigt glad och väldigt tacksam. Träffarna vi haft under åren har nog dom flesta av oss alltid hoppats skulle leda till det här en vacker dag. Nu när dagen är här är det fortfarande lite svårt att förstå att vi inte längre är lika inofficiella som en visit av Section 31, att vi istället är lika officiella som de andra föreningarna i Sverige som man sett upp till under åren - Stockholm Trekkers, West Coast Trekkers och Trekkers i Södra Sverige. Att vara en del av det sällskapet är en lång dröm som nu gått i uppfyllelse. Det känns stort.

Vägen hit har varit lång och jag vill personligen tacka alla som varit en del av våran inofficiella förening under åren som gått, på de nio träffar vi haft sedan 2009, som alla varit roliga att ha deltagit i. Jag vill även tacka alla som visat intresse och uppmuntrat oss under åren inför och efter våra träffar, det har värmt!

Ett extra tack vill jag rikta till Jennifer, Stefan, Johannes och Marcus som gjort ett jättejobb med allting inför årsmötet på Google Drive, samt Johan Gulliver Norén för hjälpen med att få planscherna utskrivna.

Sen vill jag även tacka alla för att jag fick förtroendet som ordförande. Jag ska göra mitt bästa för att leva upp till förtroendet ni gett mig.

Det var väl allt för den här gången. Tack igen och självfallet - Live Long and Prosper!

Spock%20Live%20long.jpg

/Anders Landby, Ordförande i Trekkers i Östra Sverige

Edited by The Holy Three

• 2 weeks later...

Hej! I nuläget har vi inget bestämt om något utöver vanligt medlemskap, så du får jättegärna bli en fullblodig medlem precis som oss andra (summan som stödmedlem hade nog varit ungefär samma som för vanligt medlemskap) och får då självklart ta del av allt vi har att erbjuda i Trekkers i Östra Sverige.

När jag använde ordet "Stödmedlemskap" menade jag självfallet ett fullvärdigt medlemskap, men att jag (då jag är på annan ort än i Norrköpingstrakten) inte kommer att vara så värst mycket deltagande medlem.

Det var inte helt ovanligt i de övriga svenska Star Trek-föreningarnas barndom (1997 och framåt) att man var medlem i mer än en förening just med syftet att stödja. Rent ekonomiskt är det ju självfallet en förlust då man kommer in på allas träffar, men rent uppmuntrandemässigt så är det ju bra för föreningen att få detta stöd i ett eller ett par år. Själv är jag aktivt med i WCT och medlem där, samtidigt som jag har kvar mitt medlemskap i TSS där jag tyvärr numera inte kan gå på föreningens träffar.