Gå till innehåll
rehnvall

Vulkaner och sex

Rekommenderade inlägg

Satt och funderade på varför vulkaner är så blyga, vill inte prata om Pon farr, tänkte först att det är för att de förlorar kontrollen, blir "mänskliga"

Men vulkans om något borde kunna ha sex utan känslor, de är logiskt att föra rasen vidare och du har en bra genetisk motpart. Eller är vukaner bara ferila vid Pon farr?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att serien är gjord i USA så är det väll inte så konstigt med en ras som tycker sex är något väldigt privat, och endast skall has vid de rätta ögomblickerna med som därimot har en övermänsklig styrka och som genom bara ett "nyp" kan få en varelse medvetslös. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

*voyboy*: du har säkert rätt, men parar sig vulkans då de inte har Pon farr ENBART för att skaffa barn? eller är det endast under Pon farr de "skaffar barn"?

UNDO_2000: Så det finns ingen logik i det hela bara amrekansk moral som lyser igenom.....

Redigerad av rehnvall

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med att det är amerikansk moral som lyser igenom. För vulcaner borde det vara normalt, logiskt med sex. Det är ju en naturlig och ett sätt för en art att fortplanta sig och överleva. Logiska som de är förstår jag inte varför de ska vara så hemlighetsfulla om det. Men man kanske kan förstå att de inte vill prata om Pon farr, den delen de blir lite crazy eftersom de då inte har den här balansen att kontrollera sina känslor.

Redigerad av Captain Proton

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

*voyboy* Det har du alldeles rätt i så de skäms inte för sexet utan för att de inte är logiska under den tiden.

Då kommer frågan avlar vulkans barn under perioden de inte pon farr?

Annars lär det vara stor ålderskilnad (7år) mellan syskonen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Annars lär det vara stor ålderskilnad (7år) mellan syskonen.

Jag tror att de bara får barn under Pon farr. vart 7:e år. De lever ju länge så de kan ju få många barn i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag tror de skäms för att de inte kan styra sina känslor under pon farr.

De är ju väldigt motvilliga att prata om dt till och med med en läkare!

tja,

jag tror inte att de skäms mer än andra raser.

De är givetvis individer och vissa torde ha en mer öppen inställning till Pon Farr

än andra.

Sen genom att detta sker sällan så blir givetvis innebörden en helt annan ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vet någon hur läng tid som en Vulcan lever?

om nu jag inte är helt ute och cyklar så har jag för mig att deras medellivslängd är

ca 200 år

Då hinner de ndå få ca 26 barn om de har en liknande menstruationscykel som människor.

Redigerad av Lt. Karl

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med andra ord torde det finnas många fler Vulcans än människor då?

De Vulcans som genomgår Pon Farr, lever de tillsammans sedan hela livet, eller går de skilda vägar som vissa djur på denna planet gör?

Kul att man inte är Vulcan i varje fall, fruktansvärt trist liv....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Med andra ord torde det finnas många fler Vulcans än människor då?

De Vulcans som genomgår Pon Farr, lever de tillsammans sedan hela livet, eller går de skilda vägar som vissa djur på denna planet gör?

Kul att man inte är Vulcan i varje fall, fruktansvärt trist liv....

Vulcans har väl troligtvis som människor någon slags familjeplanering. En människa(kvinna) kan ju också få massor av barn.

Jag tror inte det är vanligt att vulcaner skiljer sig men jag tror att det inte är ovanligt att ett vulcanskt par lever åtskilda under perioden mellan pon farr, men det är bara gissning.

Sen tycker jag man inte ska säga att vulcaner lever ett trist liv. Det är ett konstigt sätt att tänka eftersom alla djur och olika varelser och arter lever under sina omständigheter. Hur kan det vara trist att vara vulcan när en vulcan inte kan känna "tristhet" och vad är trist? Det är bra om man ibland tar av sig sina glasögon och kan sätta sig in i andras liv så att man förstå andra bättre och att så att fördomar försvinner. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo iofs. Men ett djur kan man inte sätta sig in i, eftersom vi inte förstår dom alls (lite kanske), men en Vulcan kan man diskutera med på vårt språk (eller ja, engelska då...).

Klart att dom inte tänker så, eller så gör dom det. Det finns ju utbrytar grupper inom Vulcans som tagit upp sina känslor igen och lever efter dom. Så det är klart att i min egen synvinkel känns det lite tråkigt att aldrig kunna njuta av något, inte känna lycka etc.. Det är trots allt livets stora krydda att kunna ha känslor!

Speciellt Pon Farr och sådant kan ju vara kul att känna något.. . ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Finns det någon star trek vetare som VET att vulkan bara är ferila under Pon Farr eller är detta bara spekulationer?

nja, inte helt säker men

Vulcans torde knappast vara fertila enbart under Pon farr

Att hitta en lämplig make/maka som då själv genomgår en Pon farr torde vara lika med noll ;)

Glöm inte att Pon farr inte enbart är något "sexuellt" utan är en fas som sas "släpper" loss

en vulcans hela känsloregister ......

Redigerad av poth_99

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vulcans torde knappast vara fertila enbart under Pon farr

Att hitta en lämplig make/maka som då själv genomgår en Pon farr torde vara lika med noll  ;)

I det Vulcanska samhället paras make/maka ihop av föräldrarna vid mkt unga år. De genomgår då en ceremoni tillsammans som gör att deras Pon Farrer (eller vad det nu blir i plural) överensstämmer med varandra. Arrangerade äktenskap har ju funnits på jorden (och finns ju i viss mån fortfarande). :vulcan:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken intressant diskussion ni kört igång nu när jag vart borta. Rolig läsning när man kommer tillbaka får jag lova. :)

Finns det någon star trek vetare som VET att vulkan bara är ferila under Pon Farr eller är detta bara spekulationer?

En liten påminnelse bara: star trek är inte verklighet. Säkerligen visste ni det redan innan, men det tål att påpekas en gång till. Ofta när ni skriver låter det som om ni talar om grejjer som finns IRL, inte saker som är fiktiva, i en TV-serie. TV och film-vetarna blir ofta ganska full i skratt när de läser sånt vi skrivit. Bara titeln på ämnet (Vulkaner och sex) är ganska rolig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
En liten påminnelse bara: star trek är inte verklighet. Säkerligen visste ni det redan innan, men det tål att påpekas en gång till. Ofta när ni skriver låter det som om ni talar om grejjer som finns IRL, inte saker som är fiktiva, i en TV-serie. TV och film-vetarna blir ofta ganska full i skratt när de läser sånt vi skrivit. Bara titeln på ämnet (Vulkaner och sex) ??r ganska rolig.

Vad, ånej

är detta fiktivt? :o

Nåväl nog med min ironi (hoppas att Du inte tog illa upp)

Självklart förstår vi detta men ST är vår "religion", hobby, "semester" mm mm

Att vi sedan i vissa fall så ingående diskuterar vissa spec detaljer kan givetvis

för vissa tyckas löjligt. Men, det bjuder vi på ;) ;)

Hur många människor i dag diskuterar inte fiktiva sammanhang som om de vore

faktiska; tex i olika religioner.

ST är nåt vi alla är med och "bygger" utifrån serierna.

Sen har väl alla Trekkers olika grader av smärre fanatism :D (inkl mig själv)

Dock håller jag med om Vulkaner och Sex var grymt rolig

De blir väl som "eldiga vulkaner" under Pon Farr :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vulkans är logiska vareler. Varför ha sex om det inte är för att skapa en "ny" vulkan?

De finner ju njutnig i att ha telepatisk kontakt med andra varelser så?....

Jamän under Pon Farr är de ju inte så himmla logiska och (det är väl då de får barn?)

Det verkar i alla fall så att vulcans får nån slags njutning när de har telepatisk "mating" under pon farr. Det är nog annourlunda när de har mind meld under andra perioder.

Redigerad av Captain Proton

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man nu filosoferar lite så borde vulkaner ha sex regelbundet (för att avla barn) och se det som värdens mest naturliga sak och tycka att det är logiskt.

Det nämns inte att vulkanerna klonar sig eller något sådant.

Alltså inget att vara blyg för eller skämas för. Men något den amrekanska "moralen" aldrig skulle tåla sådant prat.

Det Vulkarnerna skäms för fruktar är under Pon Farr är att de förlorar all kontroll över sina känslor och har sex bara för njutningen. Kanske vulkaner frossar i god mat eller något liknande också.

Vad tror ni om den teorin? Sen ska man nog inte försöka överanalysera en serie med många manus författare som alla har sin egen ider, och idererna är inte alltid logiska :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har för mig att ngn Vulcan ngn gång (kan ha varit Selar i New Frontier), sa att eftersom en vulcan skulle kunna komma med tusentals olika logiska anledningar tilll varför han/hon inte skall ha ett barn (jobb på ett rymdskepp, vilket är en olämplig miljö t ex), så finns Pon Farr för att "tvinga" dem att fortplanta sig. Annars skulle vulcans dö ut. :lugn:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kom att tänka på att Pon Farr ju är något som vulcanerna har gemensamt med denobulerna (stavning? <_< ). De har ju också speciella "parnings-tider". Dock inte så sällan som vart 7:e år.

Dessutom slutar likheterna där, eftersom denobulerna är öppna för månggifte, vilket vulcanerna måste betrakta som barbariskt. :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu