crazy_voyager Postad 15 Juli, 2003 Rapport Postad 15 Juli, 2003 Jag vet inte men är det inte så att när vulcans får pon farr så blir dom väldigt telepatiska. Det finns ett voyager avsnitt (kan inte namnet) där b´lanna "får" pon farr överförd eller nåt sånt telepatiskt från Vorik. Och det var dessutom ingen vanlig mind meld <_< Citera
Bromma_Herman Postad 10 Augusti, 2003 Rapport Postad 10 Augusti, 2003 Vilken intressant diskussion ni kört igång nu när jag vart borta. Rolig läsning när man kommer tillbaka får jag lova. Finns det någon star trek vetare som VET att vulkan bara är ferila under Pon Farr eller är detta bara spekulationer? En liten påminnelse bara: star trek är inte verklighet. Säkerligen visste ni det redan innan, men det tål att påpekas en gång till. Ofta när ni skriver låter det som om ni talar om grejjer som finns IRL, inte saker som är fiktiva, i en TV-serie. TV och film-vetarna blir ofta ganska full i skratt när de läser sånt vi skrivit. Bara titeln på ämnet (Vulkaner och sex) är ganska rolig. Wow! Det visste jag inte. Är du säker på det. Nu kan jag ju inte gå med i stjärnflottan. Citera
Djungellars Postad 2 Juni, 2004 Rapport Postad 2 Juni, 2004 Jag anser att vucans sätt att agera är helt logiskt. Då de inte lät logiken (eller snarare undertryckandet av sina kännslor), så dödade de varandra för att få en parter, inte konstigt att de ändrade detta betende när de blev logiska. Passar väl in i beskrivnigen av vulcans som tar av stånd från känslor när de ordnar ett praktiskt system istället för föräkskelse och atraktion. De mångas behov går före den enskildes. I stället för våld & kaos, ordnig & reda hos vulcans :vulcan: i alla områden även det sexuella. Citera
B'Elanna Postad 2 Juni, 2004 Rapport Postad 2 Juni, 2004 I stället för våld & kaos, ordnig & reda hos vulcans :vulcan: i alla områden även det sexuella. Nja ordning och reda är det inte. Vad jag förstår är väl Pon Farr allt annat än ordning och reda. Även när det inte är Pon Farr så har vulcans känslor de bara undertrycker dem. Sedan kan man fråga sig varför det är logiskt att undertrycka känslor? :blink: I ett Voyager avsnitt tror det är "bloodfever" säger doktorn till Tuvok någor i stil med. "For beeing such an enlighted race you have an avfully victorian view on sex" Detta citat som jag iof inte kommer i håg rent exakt säger mycket om Vulcans syn på sex. Med andra ord en ganska ologisk syn <_< Citera
Djungellars Postad 3 Juni, 2004 Rapport Postad 3 Juni, 2004 (redigerade) Vad jag förstår är väl Pon Farr allt annat än ordning och reda. Tja när man är på ett rymdskepp långt borta från sin partner kan det vara farligt, men normalt torde det fungera bra. Vad är logiskt där, tja det beror på premisserna (vilket hela ST världen verkar ha glömt), men för att undvika det kaos som var innan är en brunst med sju år mellanrum värt priset och har man inga sexuella kännslor så är det helt logiskt att avstå, men när man får dem så är det logiskt att fullfölja den, även vulcans här blir en sorts heta parningsmaskiner som stöter på nästan allt som rör sig. Men efter det jag hört om T'pol och tredje säsongen så vet man inte vad som stämmer längre. Personligen anser att vulcans logik handlar mer om att avså från kännslor än logik vilket även är fallet här. Redigerad 3 November, 2007 av Djungellars Citera
EoNeel Postad 8 September, 2004 Rapport Postad 8 September, 2004 (redigerade) Till och med Spock skall ha haft sex i en av TOS-filmerna, men det skall ha blivit bortklippt. :blink: Det skall ha varit i ST-III där Spock och Saavik skall ha haft en "affär", och det skall ha resulterat i ett barn ST-IV, men skall ha klippts bort så frågan är "om det hänt"? Redigerad 14 September, 2004 av EoNeel Citera
G'Brr Postad 12 November, 2005 Rapport Postad 12 November, 2005 Till och med Spock skall ha haft sex i en av TOS-filmerna, men det skall ha blivit bortklippt. :blink: Det skall ha varit i ST-III där Spock och Saavik skall ha haft en "affär", och det skall ha resulterat i ett barn ST-IV, men skall ha klippts bort så frågan är "om det hänt"? Det har nog hänt, för när de spelar in filmer så filmar de ju en massa olika tokiga saker som inte kommer med på filmen! Läste någonstans att en oklippt film kunde vara 20-80 timmar lång! Citera
Trolsk Postad 12 November, 2005 Rapport Postad 12 November, 2005 Det har nog hänt, för när de spelar in filmer så filmar de ju en massa olika tokiga saker som inte kommer med på filmen! Läste någonstans att en oklippt film kunde vara 20-80 timmar lång! Skulle inte alls ha något emot att se alla de timmarna film :P Citera
Kashked Postad 17 November, 2005 Rapport Postad 17 November, 2005 Sammanfattning: Pn Farr uppkommer var 7:e år (efter jordens kalender självklart). Det är inte olikt t.ex. en tik som löper eller en brunstig tjur. Vulcanen återgår till sitt naturliga tillstånd och söker en partner. Jag tycker mig också komma ihåg någonting om en ritual som sammanband ett gift pars Pon Farrs. Vulcans får enbart barn under Pon Farr, sin brunstighetsperiod, vilket inte är ovanligt ens på vår planet. Människan är något av ett undantag som i princip är brunstig året runt. Att det sen inte behöver innebära ett barn varje gång utgår jag ifrån, med tanke på hur små familjer Vulcans verkar ha. Tuvok hade väl 1 eller 2 ungar har jag för mig, och han hade varit gift under många år. Att sen Vulcans skulle göra nåt som är ologiskt.... so what? Kristna kan fortfarande döda fast det står i de 10 budorden att det är strängt förbjudna, eller för att dra en mer Star Trekkig parallel, vem har hört talas om en klingon som inte böjer hedersreglerna lite då och då? Vulcans är inte maskiner, de är ett folk med ett otroligt starkt känsloliv som bara en livstids övningar kan hålla nere. Deras kultur innehåller en mängd ologiska element. Citera
Great Bird Postad 17 November, 2005 Rapport Postad 17 November, 2005 Trots att det inte blivit så var tanken att Pon Farr är det enda område som Vulcaner inte handlar enligt logiska riktlinjer. Vulcanerna har ju lyckats ersätta sina naturliga instinkter och känslor med logik, något som tar bort sexualdriften och viljan att föra livet vidare. Pon Farr var då naturens sätt att slå tillbaka mot Vulcanerna och tvinga dem att föröka sig. De känslolösa vulcanerna är ju knappast "motiverade" att föröka sig. Citera
Rekommenderade inlägg
Var med i konversationen
Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.