Enterprise_Nx-01 Posted August 26, 2003 Report Share Posted August 26, 2003 På startrek.com såg jag för ett tag sen så hade dom en artikel om att romulans och vulcans är lika. Själv så tror jag att dom kan vara nära släktingar dom kan ex komma från samma planet men så blev en av raserna utvisade eller försvan från planeten. :vulcan: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Posted August 26, 2003 Report Share Posted August 26, 2003 En liten grej...varför alla raser i vintergatan är lika berodde väll på att en utdöende ras spred sitt DNA här? eller har jag fel? Har du någon länk till den aktuella artikeln? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phlox Posted August 26, 2003 Report Share Posted August 26, 2003 Innan logiken tog över på Vulcan, var de våldsamma och det var nära att hela civilisationen slogs ut. Sen kom Surak och undervisade om logik. Alla vulcans accepterade inte den nya läran. En del lämnade planeten och skaffade sig ett nytt hem. De är de som nu är romulans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Posted August 26, 2003 Report Share Posted August 26, 2003 Det visste inte det...man lär sig nått nytt varje dag. Tack . Men vet du om det stämmer som jag sa där ovan om att alla blev skapade av samma DNA? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Excelsior Posted August 26, 2003 Report Share Posted August 26, 2003 The Vulcans adopt a philosophy of suppressing emotion in favour of logic under the guidance of their greatest leader, Surak. Those Vulcans who reject the teachings of Surak leave the planet and settle on Romulus and Remus. Detta skedde enligt Daystrom år 370. Men när Archer, T'Pol och Trip besökte P'Jem så var klostret enligt T'Pol 3000 år gammalt. Hur kan detta komma sig om vulcans inte var logiska då? :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thalaxian Posted August 26, 2003 Report Share Posted August 26, 2003 En liten grej...varför alla raser i vintergatan är lika berodde väll på att en utdöende ras spred sitt DNA här? eller har jag fel? Har du någon länk till den aktuella artikeln? Det har jag också för mig att de säger i ett svsnitt men vad sjutton heter avsnittet. Är det föresten inte ett TNG-avsnitt. Inget höjdaravsnitt kanske, men en intressant tanke. Föresten så säger de väl inte säkert att det är så utan att det KAN vara så eftersom rasen i fråga spred sin DNA. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Captain Proton Posted August 26, 2003 Report Share Posted August 26, 2003 Detta skedde enligt Daystrom år 370. Men när Archer, T'Pol och Trip besökte P'Jem så var klostret enligt T'Pol 3000 år gammalt. Hur kan detta komma sig om vulcans inte var logiska då? :blink: Vulcans har varit religösa längre tid än de ca 2000 år som de levt enligt Suraks läror. I Gambit (TNG) får man ju höra om "the god of death and war". Så man kan tänka sig att klostret användes innan Suraks läror. Dessutom håller ofta vulcaner på gammla traditioner som troligen härstammar från tiden innan Surak. En vulcan som inte undertrycker sina känslor är troligen ganska lik en romulan bara skillnaden att romulan verkar ha tappat sina psykiska/telepati krafter och att de troligen inte är lika fysiskt starka som vulcans. Detta beror kanske på att planeten vulcan är annourlunda än planeten romulus. (vi vet ju sen tidigare att vulcan har tunnare luft, varmare klimat och högre tyngdkraft än jorden). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Captain Proton Posted August 26, 2003 Report Share Posted August 26, 2003 En liten grej...varför alla raser i vintergatan är lika berodde väll på att en utdöende ras spred sitt DNA här? eller har jag fel? Har du någon länk till den aktuella artikeln? Det har jag också för mig att de säger i ett svsnitt men vad sjutton heter avsnittet. Är det föresten inte ett TNG-avsnitt. Inget höjdaravsnitt kanske, men en intressant tanke. Föresten så säger de väl inte säkert att det är så utan att det KAN vara så eftersom rasen i fråga spred sin DNA. Jo avsnittet hette Chase (TNG) och var faktist ganska bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Enterprise_Nx-01 Posted August 27, 2003 Author Report Share Posted August 27, 2003 (edited) En liten grej...varför alla raser i vintergatan är lika berodde väll på att en utdöende ras spred sitt DNA här? eller har jag fel? Har du någon länk till den aktuella artikeln? Star trek Här är länken till artikeln Edited August 28, 2003 by Enterprise_Nx-01 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Enterprise_Nx-01 Posted September 1, 2003 Author Report Share Posted September 1, 2003 Romulans och vulcans är lika i ansiktet men vulcans har bara inte veket i pannan annars är dom ganska lika visst ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Excelsior Posted September 1, 2003 Report Share Posted September 1, 2003 Romulans och vulcans är lika i ansiktet men vulcans har bara inte veket i pannan annars är dom ganska lika visst ;) Undrar varför romulans har det dära vecket i pannan... Hur kan de ha det om de är så nära släkt med vulcans? Har romulanerna genmanipulerat fram vecket eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Enterprise_Nx-01 Posted September 1, 2003 Author Report Share Posted September 1, 2003 Romulans och vulcans är lika i ansiktet men vulcans har bara inte veket i pannan annars är dom ganska lika visst ;) Undrar varför romulans har det dära vecket i pannan... Hur kan de ha det om de är så nära släkt med vulcans? Har romulanerna genmanipulerat fram vecket eller? Läs artikeln i en av mina svar i denna diskussion (länken heter Star trek) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Enterprise_Nx-01 Posted October 1, 2003 Author Report Share Posted October 1, 2003 Artikel om romulans och vulcans läs denna artikle^ | Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speck Posted November 21, 2003 Report Share Posted November 21, 2003 Kanske Romulans och vulcans är som arterna som var med i dear doctor men Romulans lämnade Vulcan! :vulcan: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted November 21, 2003 Report Share Posted November 21, 2003 Kanske Romulans och vulcans är som arterna som var med i dear doctor men Romulans lämnade Vulcan! :vulcan: Det tror jag inte Romulanerna är i princip samma som vulkans. Romulanerna var ju vulkans innan dom flyttade till Romulus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Talar Posted November 23, 2003 Report Share Posted November 23, 2003 Jag kan rekommendera alla att läsa boken The Romulan Way av Diane Duane. Inte bara en av dom bästa trek-böcker som har skrivits, den tar också upp hela historien om Romulans på ett sätt som stämmer mycket bra med vad man fått veta i serierna och med vad som senare har visats i Enterprise. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonathan Posted November 30, 2003 Report Share Posted November 30, 2003 Angående alla raser i Star Trek. I star trek finns en otroligt stor mängd av raser. Och många vet ju att Star Trek inte BARA handlar om science-fiction utan också om att acceptera varandra oberoende vad man är för ras. Och när han skapade dom raserna så kan man säga att han bröt mot en del av "science:n" i Star Trek. Eftersom för att en ras ska kunna vara ens i närheten av människan måste denna ras ha genomgått en väldigt liknande evulution, och det är inga bra odds. Men att alla raser härstammat från människorna kan omöjligt stämma eftersom många raser fanns innan människorna i Star Trek. Och hur skulle dom kunna ta sig till Delta kvadranten innan man ens uppfunnit Warp-coren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Posted December 2, 2003 Report Share Posted December 2, 2003 Angående alla raser i Star Trek. I star trek finns en otroligt stor mängd av raser. Och många vet ju att Star Trek inte BARA handlar om science-fiction utan också om att acceptera varandra oberoende vad man är för ras. Och när han skapade dom raserna så kan man säga att han bröt mot en del av "science:n" i Star Trek. Eftersom för att en ras ska kunna vara ens i närheten av människan måste denna ras ha genomgått en väldigt liknande evulution, och det är inga bra odds. Men att alla raser härstammat från människorna kan omöjligt stämma eftersom många raser fanns innan människorna i Star Trek. Och hur skulle dom kunna ta sig till Delta kvadranten innan man ens uppfunnit Warp-coren. Vad jag har hört var det en utdöende ras som spred sitt egna DNA i vår galax för att den då inte skulle dö ut helt. Dom måste ju ha teknologiskt utklassat människorna så dom kanske inte hade så svårt att ta sig runt till alla de miljarder stjärnorna i vår galax. Eftersom de flesta raserna som man träffat på i Star Trek har varit ganska lika oss borde dom ju ha nästan liknande behov. Språk är ju inte så konstigt att dom utvecklar egna som inte låter som människornas Tvillingar har ofta ett eget språk då dom är små. Att raserna ser lite olika ut med diverse horn och svansar m.m. är antagligen för att dom har anpassat sig till just deras planet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Captain Proton Posted December 2, 2003 Report Share Posted December 2, 2003 Angående alla raser i Star Trek. I star trek finns en otroligt stor mängd av raser. Och många vet ju att Star Trek inte BARA handlar om science-fiction utan också om att acceptera varandra oberoende vad man är för ras. Och när han skapade dom raserna så kan man säga att han bröt mot en del av "science:n" i Star Trek. Eftersom för att en ras ska kunna vara ens i närheten av människan måste denna ras ha genomgått en väldigt liknande evulution, och det är inga bra odds. Men att alla raser härstammat från människorna kan omöjligt stämma eftersom många raser fanns innan människorna i Star Trek. Och hur skulle dom kunna ta sig till Delta kvadranten innan man ens uppfunnit Warp-coren. Se avsnittet The Chase TNG. Att raserna ser olika ut är nog som Karl sa eftersom de anpassat sig till omgivningen, till viss del. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonathan Posted December 2, 2003 Report Share Posted December 2, 2003 Vad jag har hört var det en utdöende ras som spred sitt egna DNA i vår galax för att den då inte skulle dö ut helt. Dom måste ju ha teknologiskt utklassat människorna så dom kanske inte hade så svårt att ta sig runt till alla de miljarder stjärnorna i vår galax. Eftersom de flesta raserna som man träffat på i Star Trek har varit ganska lika oss borde dom ju ha nästan liknande behov. Språk är ju inte så konstigt att dom utvecklar egna som inte låter som människornas Tvillingar har ofta ett eget språk då dom är små. Att raserna ser lite olika ut med diverse horn och svansar m.m. är antagligen för att dom har anpassat sig till just deras planet. Är det storyn???!!!! Asså dom kunde väl ha kommit på något bättre än det. men men... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Talar Posted December 3, 2003 Report Share Posted December 3, 2003 I ärlighetens namn så tror jag att det där med att så många raser ser mänskliga ut har mer att göra med den begränsade budgeten man hade på 60-talet än med någon likartad evolution :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted December 3, 2003 Report Share Posted December 3, 2003 Ja bugeten var så begränsad, så de hadde barar råd med 3 upsättningar vulkarn/romulian örån. Därför ser man aldrig mer än 3 vulkan/romulianer samtidigt i serien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
One Posted January 3, 2004 Report Share Posted January 3, 2004 Humanoider är väl det koncept som gäller om man vill vara en intelligent och framgångsrik varelse. :borg2: :jemhadar: :cardassian: :klingon: :ferengi: :vulcan: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted January 21, 2004 Report Share Posted January 21, 2004 elle(för att vara glädjeförstörare) det som är lättast att sminka ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Enterprise_Nx-01 Posted February 1, 2004 Author Report Share Posted February 1, 2004 (edited) Jag satt just och läste om vulcans på startrek.com och hittade det här längds ner på sidan "The Romulans are an offshoot of the Vulcan species. " Vad säger ni om det ;) :vulcan: Länk till textenHära Edited February 1, 2004 by Enterprise_Nx-01 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts