Jump to content

Skepp: Generellt

Recommended Posts

Jag kan se att det finns fördelar med att hålla sakerna uppdelade i olika ämnen, men du har rätt, seven of nine, det här blir alldeles för många ämnen.

Bradis_Mamma: Kolla gärna i fortsättningen om det inte redan finns något ämne att ta upp saken i, innan du startar ett nytt ämne. Jag behåller detta ämne, och ändrar det till att handla generellt om skepp. På så sätt kan vi få nytta av ämnet även till andra skeppsrelaterade diskussioner.

Observera att det finns även andra diskussioner där kommande frågor kan dryftas:

--> Defiant/Intrepid

--> Tefatsdelen

--> Det bästa

--> Det snyggaste

Hämtat ur:

--> FAQ - Allmänt om Star Trek

Utdrag ur Daystrom Institute:

Commissioned 2363 - present

Dimensions:

Length : 464.43 m

Beam : 316.67 m 

Height : 87.43 m

Decks : 15

Mass 3,055,000 tons

Crew 500; 4,500 evacuation limit

Armament 3 x Type X phaser arrays, total output 22,500 TeraWatts 

15 x Pulse fire Photon torpedo tubes + 3000 torpedoes 

Defence Systems Shield system, total capacity 1,876,500 TeraJoules

Standard Duranium/Tritanium double hull plus 5.4 cm high density armour

Standard level Structural Integrity Field

Warp Speeds

(TNG Scale) Normal Cruise : Warp Factor 6

Maximum Cruise : Warp Factor 9.3

Maximum Rated : Warp Factor 9.8 for twelve hours

Strength Indices

(Galaxy class = 1,000) Beam Firepower : 450

Torpedo Firepower : 3,750

Weapon Range and Accuracy : 900

Shield Strength : 695

Hull Armour : 640

Speed : 1,285

Combat Manoeuvrability : 5,000

Overall Strength Index 1,530

Diplomatic Capability Grade 3

Expected Hull Life 80 years

Refit Cycle Minor : 1 year 

Standard : 5 years 

Major : 20 years

Daystrom Institute är verkligen en guldgruva när det gäller siffror på skepp. Surfa in där om du har fler frågor. :)

Hoppas att det blir ett bra rollspel. :D

• 2 months later...

Det har länge funnits en diskussion om warp i ämmnet tefatsdelen på olika skepp. Nu känns den dock lite malplacerad och eftersom flera olika diskussioner om allmänna saker på skeppen finns så har jag efter en ide från karl startat detta ämmnet. Om ni vill läsa mer om diskussionen så titta i ämmnet tefatsdelen på olika skepp.

Finns det någon som vet exakt vilka Federation skepp som kan landa? Kan alla skyttlar landa eller är det bara ett fåtal?

jag orkar inte hålla på att kolla upp det men jag antar att skyttlar och poddar kan ta sig igenom atmosfärer och så ganska bra eftersom deras skepnad inte verkar vara så stort hinder. Men sedan när man tänkter efter så har nästan varenda skyttel lyckats ta sig igenom en atmosfär, det har man ju sett i tusentals avsnitt, det är ju faktiskt det dom är till för när man tänker efter. Angående federationsskeppen kan väl dom flesta landa eftersom dom är främst till för forskning och analysera olika intressanta faktorer. Men det skulle inte förvåna mig om det fanns undantag...

Ok, tackar för de svaren jag har fått om skyttlar. Är det någon som vet något om vilka skepp som kan landa? Jag tror inte Enterprise NX-01 kan landa eftersom hon byggdes i rymden och för att jag har kollat på bilder som finns på henne och på dem kan man inte se några landningställ

Defiant kan faktiskt landa... den har landningsben och sådant, fast det visste inte manusförfattarna ;)

visste inte manus författarna det? Sa dom i något avsnitt att skeppet inte kunde landa eller? Kan man inte få skådespelarna i serierna att läsa på om skeppet dom är på? det borde minimera antalet fel som kan komma att uppkomma.

Defiant kan faktiskt landa... den har landningsben och sådant, fast det visste inte manusförfattarna ;)

visste inte manus författarna det? Sa dom i något avsnitt att skeppet inte kunde landa eller? Kan man inte få skådespelarna i serierna att läsa på om skeppet dom är på? det borde minimera antalet fel som kan komma att uppkomma.

Jo manus författarna visste att man kunde lande den dock så han dom alldrig använda den tjänsten.

Sen så är det ju manus författarna som skriver de felen som görs (ex att voy har hela tiden 150 på skeppet oavsätt hur många som dör) Så det är dom som borde läsa på om skeppen mm. i star trek.

visste inte manus författarna det? Sa dom i n??got avsnitt att skeppet inte kunde landa eller? Kan man inte få skådespelarna i serierna att läsa på om skeppet dom är på? det borde minimera antalet fel som kan komma att uppkomma.

Jo manus författarna visste att man kunde lande den dock så han dom alldrig använda den tjänsten.

Sen så är det ju manus författarna som skriver de felen som görs (ex att voy har hela tiden 150 på skeppet oavsätt hur många som dör) Så det är dom som borde läsa på om skeppen mm. i star trek.

Men om skådisarna läste på lite fakt så kunde man ju rätta evetuella fel som uppkommer.

jag läste det faktiskt på en officiel sajt någonstans...

Men om skådisarna läste på lite fakt så kunde man ju rätta evetuella fel som uppkommer.

Sant dock så är det inte deras ansvar att ha koll på sådant utan det är som sagt dom som skriver det hela

Det håller jag med om morn. Jag vet så mycket som att voy & defiant kan landa. Och sedan vet/tror jag att alla enterprise och dominion stridskryssare inte kan landa.

Sant dock så är det inte deras ansvar att ha koll på sådant utan det är som sagt dom som skriver det hela

Det håller jag med om morn. Jag vet så mycket som att voy & defiant kan landa. Och sedan vet/tror jag att alla enterprise och dominion stridskryssare inte kan landa.

Förutom NX-01

Men om skådisarna medverkar i bra serier så borde dom lättare få framtida jobb. Om det kommer en massa klagomål på missar så borde det väll knappast gagna dem eller? En bra serie utan klagomål i meritlistan borde vara bättre än en serie med en massa klagomål.

Edited by Karl

Men om skådisarna medverkar i bra serier så borde dom lättare få framtida jobb. Om det kommer en massa klagomål på missar så borde det väll knappast gagna dem eller? En bra serie utan klagomål i meritlistan borde vara bättre än en serie med en massa klagomål.

När det gäller andra serier så kan jag holla med dig att det inte kan skada men då Star Trek är en merit som räcker även om den har så många fel som VOY har

dock är detta en diskution för ett annat ställe

• 2 weeks later...

Så vitt jag vet så kan alla skyttlar landa, vilket redan sagts ( och är ganska självklart ). Voyager (som vi sett) kan landa, och så även Defiant. Inget av Enterprise skeppen är tänkt för landning, men ENT-D är designad för att kunna nödlandas genom att koppla loss tefatsdelen, ungefär som de gjorde i Generations. Fast den landning hade gått bättre om skeppet inte blivit skjutet i bitar före landningen :D

Det enda skepp jag är osäker på är ENT-E.. det har säkert någon typ av nödlandningsrutin också, men vem vet..

En välgrundad gissning är att samtliga större skepp både byggs i rymden och inte är tänkta att landas med, åtminstone inte mer än en gång (som enterprise D).

Även om tefatsdelen kan landa så tror jag det är en nödlösning. Jag har svårt att tro att den orkar lyfta igen av egen kraft så länge det finns någotsånär med gravitation och atmosfär, men det är mest gissningar.

Igentligen borde det finnas stora feta skepp som kan landa och gör det rutinmäsigt, hur handlar planeterna annars med varandra, kan inte tänka mig att man använder skyttlar för att lasta ett stort transport skepp fult. Eller kan man teleportera upp stora mängder gods till ett skepp i omlopsbana.

Är det något man inte kan transportera i en transport stråle?

Jag har för mig att jag hört termen cargo transporters nån gång, men jag är inte säker på var. Om man sen ska gå efter serierna så verkar ju dom flesta handelsskepp vara små privatägda skepp som oftast sysslar med nånting skumt förumtom att frakta varor. Lasten brukar inte vara större än ett par lådor. Vad jag vet har man aldrig fått se några stora handelsflottor. Annars kan jag tänka mig att man har nån slags "cargo shuttles" som transporterar containrar från planeterna till en station i omloppsbana där dom senare lastas på större skepp, men man får ju som sagt inte se så mycket av hur sånt funkar.

Jag har för mig att jag hört termen cargo transporters nån gång, men jag är inte säker på var. Om man sen ska gå efter serierna så verkar ju dom flesta handelsskepp vara små privatägda skepp som oftast sysslar med nånting skumt förumtom att frakta varor. Lasten brukar inte vara större än ett par lådor. Vad jag vet har man aldrig fått se några stora handelsflottor. Annars kan jag tänka mig att man har nån slags "cargo shuttles" som transporterar containrar från planeterna till en station i omloppsbana där dom senare lastas på större skepp, men man får ju som sagt inte se så mycket av hur sånt funkar.

Fick man inte se ett stort fraktskepp i det avsnittet som handlade om Maywether då han var liten? Jag tyckte i alla fall att jag fick kännslan av att deras fraktskepp var stora och tt det fanns ganska många. Kanske inte stora flottor direkt, men att det ändå fanns ganska många. Jag är dock inte äker på detta, och jag vet inte riktigt vilket avsnitt det var.

• Create New...