Gå till innehåll

Jurassic Park 1,2,3


speck

Rekommenderade inlägg

Vilka tycker ni är de bästa och varför?

Jag har bara sätt ettan och tvåan. Så jag kan bara bedömma nyss nämnda.

Min favorit bland de olika Jurrasic park filmerna ärhelt klart ettan. Varför?

Tja, filmen hade mer trolighet än den första. Och var helt enkelt roligare. Vid andra filem kändes det lite tråkigt att ta upp temat igen. Det kändes lite som " och här är den igen." Jag tyckte därför det var en dum ide med att göra en uppföljare. Det förstörde liksom hela iden om filmen.

(Kommer att uppdatera denna!)

Redigerad av Captain Mariah
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ettan är helt klart bäst för den var liksom något helt nytt som man inte hade sett tidigare.

Tvåan tyckte jag var tråkig för det känndes som om man bara gjorde den för att suga ut mer pengar från publiken.

Trean känndes mer genom tänkt och mer välgjord.

Skall komma med en lite recension av filmerna men hinner inte nu :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bara sett ettan och tvåan, men som föregående skribenter tycker jag att ettan är bäst. Det känns som om the lost world är väldigt onödig, bara en massa männinskor som dör. Och att de tar t-rexen in till stan kan jag inte förstå (okej, det blir mer action så, men ändå) The lost world är i alla fall inte alls lik boken (jag vet inte hur det är med ettan) Men jag gillar ettan bättre också för att den är lite v??nligare, i tvåan ser man knappt skymten av en snäll dinosaurie...

Men två anledningar till att gilla alla filmerna är:

1 Dinosuarierna ser realistiska ut (inte för att jag vet hur en dinosaurie såg ut då, men...)

2. John Williams :P har komponerat musiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jurassic Park 1 var väldigt bra, jag gillade animeringen av dinosarierna, storyn, skådespelarna, och mycket mer! jag gillar slutet då t-rexen dödar dom andra två dinosarierna, det var helt oväntat!!! :vulcan:

The lost world var inte lika bra som ettan, storyn var inte lika bra, alla visste ju vad som skulle hända i nästa scen. men skådespelarna var bra.!! :vulcan:

Jag har inte sett Jurassic park 3, men jag väntar på att få tag på den!!!!!!!!! :vulcan:

Redigerad av Pjotr'k
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asså, jag kommer inte ihåg vad själva låten, som man hör i första filmen då dom flyger i helikoptern, heter. Men den är så grymmt vacker.

Har han gjort musikan till några fler stora filmer? Vilka i så fall?

Okej, det här hör väl inte riktigt till ämnet, men jag ger dig svar ändå ;) :

John Williams har gjort musiken till bland annat: E.T, Star Wars, Schindlers list, Indiana Jones, Hajen (Jaws), Harry Potter, Minority Report, Superman, Närkontakt av tredje graden, Ensam hemma och massa mer.

kolla på: IMDb

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jurrasic Park.

Min första elvaårsfilm jag såg....

Den va poppis när jag gick i ettan och jag som redan älskade Dinosaurier älskade också filmen. Dessvärre är tvåan och trean inte riktigt av samma materiel även om jag tycker bäst om ettan och trean. Fast Peter Stormare (och hans svenska svordommar) livar upp filmen ganska bra. Filmen är ett budskap

Lek inte med naturen!

Jurrasic Park 1: Tio fossiler av Tio

Jurrasic Park 2 - The Lost World: Sex fossiler av Tio

Jurrasic Park 3: Åtta Fossiler av Tio

Ang John Williams så har fem låtar av tio (bla Star Wars och Jurrasic Park) på New York Times röstning om bästa filmmusik genom tiderna

Redigerad av Bromma_Herman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Den första filmen är lite av en klassiker, och är både spännande och underhållande. Den borde egentligen vara den bästa av filmerna. Men det är den inte! Varför? "it's a UNIX-system, I know this" Där totalfloppade den. :blink:

Tvåan var sådär. För mycket uppföljare och för mycket kopierat från ettan. Har bara sett den en gång och glömde den ganska snabbt efteråt.

Trean däremot är faktiskt riktigt bra, nåja i alla fall om man jämför med föregångarna. Specialeffekterna är bra, handlingen är bra och t o m skådisarna är bra. Till skillnad från tvåan så är det så här en uppföljare ska vara.

Redigerad av Excelsior
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har han gjort musikan till några fler stora filmer? Vilka i så fall?

Lt.Karl:

Om han gjort musiken till något annat?? Här är en del, men inte allt:

* Jurrasic park

* Star wars episoderna

* Indiana Jones

* ET

* Samtilga Harry Potter

* Minority report

* Närkontakt av tredje graden

Han är en av de mest kända filmmusik kompositörerna. Gjort musik till alla Lucas och Spielberg filmer med mera...

Nu till ämnet:

varför jag tycker Jurassic Park är bra filmer är att han har trots alla effekter lyckats göra bra och nära filmer. Bra story med bra inlevelse i!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asså, dom borde ju nästan förstå att en fjärde film bara kommer att göra det hela löjligt. Första filmen är så underbart bra så att man kan se den nästa hur många gånger som helst.

Vad tror ni kommer att hända i den fjärde filmen? Har dom inte redan nästan gjort allt som man kan göra med dinosaurierna?

1. Dom skapade dom.

2. Dom vill åka tillbaka och hämta dom, men det slutar med att dom drar med en T-Rex till fastlandet...vem är så j*vla dum att ta med en sån till fastlandet? Kunde dom inte ta med sig en "vego-saurie" i stället?!

3. Varför inte ta och nästan upprepa den andra filmen med att ta en trevlig tur och säg hej till de små rackarna igen?!

4. ????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fyran kanske kommer att utspela sig innan alla andra filmer och helt enkelt isa hur man skapade de små sötnosarna och utvecklingsarbetet kring tekniken?

Fick man inte reda på detta i första filmen ganska grundligt? Då dom satt och tittade på filmen om i biosalongen på ön men John Hammond?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick man inte reda på detta i första filmen ganska grundligt? Då dom satt och tittade på filmen om i biosalongen på ön men John Hammond?

Vissst fick man det. Men vad jag menade var att man får komma forskarna närmare och mer "bakom kulisserna" på själva arbetet än vad man får sse i första filmen. det är dock en ren gissning från min sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 år senare...

Hmm, story-mässigt är ingen av dem något att hänga i julgranen precis. Alla filmer känns väldigt förutsägbara och klichéerna trängs i dom tycker jag. Ettan står dock ut därför att specialeffekterna (läs CGI-animeringarna) var helt otroliga på sin tid. Handling/spänning däremot var väl sådär. Karaktärerna kändes också som klichéer och förutsägbara även dom.

2:an och 3:an är ju bara upprepningar av den första filmen och tillför ju egentligen ingenting.

En parentes är att jag blev mycket irriterad då jag nyligen såg I Robot och dess data-animerade robotar. Maken till orealism var länge sedan jag upplevde, och här kunde de verkligen ha lärt sig en del från Jurrassic Park. Dinosaurierna kändes otroligt verkliga (när jag såg filmen då iaf) till skillnad från de uppenbart data-skapade robotarna i I Robot.

Nåväl, min slutsats är att Jurrassic Park står som en mindre milstolpe i filmhistorien för sina fantastiska specialeffekter som jag tror håller än idag. Filmens andra element hör hemma i en medelmåttig B-action.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...