USS VOYAGER Posted November 11, 2003 Report Share Posted November 11, 2003 (edited) just nu går Tom Hanks serie: Från Jorden till Månen, i SVT och Lördagen den 15 november sände SVT 2 ett tema bland anat om resorna till månen. Tror du att Amerikanerna värkligen har varit på månen??? Skälv tror jag att dom har varit här men att en del av filmerna är inspelade på jorden. Edited November 17, 2003 by USS VOYAGER Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Posted November 11, 2003 Report Share Posted November 11, 2003 Jag tror personligen att man har varit på månen den gången dom visade det på tv:n. Jag snackar alltså om den första med Niel Armstrong. Det visades för ett par månader sedan en dokumentär på kanal 5 om att man inte hade varit på månen. Strax efter visades det ännu en dokumentär som lade fram klara bevis om att man hade varit där. I den första filmen om att man inte varit på månen så visade man inte EN proffesor eller dyl. som vågade gå ut med sitt namn. I den andra filmen som släpptes om att man varit på månen så var det forskare från NASA och från andra ställen som pekade på klara bevis om att man varit där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thalaxian Posted November 11, 2003 Report Share Posted November 11, 2003 En spännande diskussion! En sak kan man ju fundera på i alla fall. På filmen från den första månlandningen, varför syns det inga stjärnor? Visst, det kan ju vara att bildkvalite´n är dålig, men fundera kan man ju göra i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Posted November 11, 2003 Report Share Posted November 11, 2003 (edited) En spännande diskussion! En sak kan man ju fundera på i alla fall. På filmen från den första månlandningen, varför syns det inga stjärnor? Visst, det kan ju vara att bildkvalite´n är dålig, men fundera kan man ju göra i alla fall. Jag har resonerat detta med att då man kollar upp på himmelen på dagen (på jorden) syns inga stjärnor för att solen lyser mycket starkare. Vad jag vet brukar man landa på den sidan av monen som alltid har sol på sig, det är väll bara ena sidan av månen som har konstant soljus eller? Även jag hoppas på att detta kommer att bli en rolig disskusion Edited November 11, 2003 by Lt. Karl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thalaxian Posted November 11, 2003 Report Share Posted November 11, 2003 Jag har resonerat detta med att då man kollar upp på himmelen på dagen (på jorden) syns inga stjärnor för att solen lyser mycket starkare. Vad jag vet brukar man landa på den sidan av monen som alltid har sol på sig, det är väll bara ena sidan av månen som har konstant soljus eller? Detta har jag inte tänkt på innan men det låter ju som om det skulle kunna vara en bra förklaring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Captain Proton Posted November 12, 2003 Report Share Posted November 12, 2003 Det är befängt att tro att månlandningarna inte har ägt rum. De kostade miljardbelopp och krävde tusentals människors hjälp att äga rum. En svensk professor som var involverad i det amerikanska rymdprogrammet sa bl.a. att om allt är en konspiration så är han också inblandad. Dessutom har man hämtat hem tonvis med sten, grus och sånt från månen som man även har fått i sverige. Man la också upp speglar på månen så att man från jorden kunde räkna hur långt avståndet är från jorden dit. Det verkar finnas en fascination hos många amerikaner med det här med konspirationer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
USS VOYAGER Posted November 13, 2003 Author Report Share Posted November 13, 2003 (edited) Det är befängt att tro att månlandningarna inte har ägt rum. De kostade miljardbelopp och krävde tusentals människors hjälp att äga rum. En svensk professor som var involverad i det amerikanska rymdprogrammet sa bl.a. att om allt är en konspiration så är han också inblandad. Dessutom har man hämtat hem tonvis med sten, grus och sånt från månen som man ??ven har fått i sverige. Man la också upp speglar på månen så att man från jorden kunde räkna hur långt avståndet är från jorden dit. Det verkar finnas en fascination hos många amerikaner med det här med konspirationer. stenarna kan vara hämtade med rymdsonder och utrustningen kan vara ditt skickad med rymdsonder. Och säg inte att det inte skulle vara tekniskt möjligt, nu kommer jag inte ihåg årtalen men det var runt år 1970 som ryssarna hämtade stenar och borr prover från månen med rymdsonder och dom placerade också två radiostyrda "bilar" på månen under sama tid som fungerade i flera månader, så amerikanarna skulle nog också kunnat klara det vid samma tid Edited November 13, 2003 by USS VOYAGER Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Captain Proton Posted November 13, 2003 Report Share Posted November 13, 2003 stenarna kan vara hämtade med rymdsonder och utrustningen kan vara ditt skickad med rymdsonder. Och säg inte att det inte skulle vara tekniskt möjligt, nu kommer jag inte ihåg årtalen men det var runt år 1970 som ryssarna hämtade stenar och borr prover från månen med rymdsonder och dom placerade också två radiostyrda "bilar" på månen under sama tid som fungerade i flera månader, så amerikanarna skulle nog också kunnat klara det vid samma tid Det finns ett annat sätt att bevisa om amerikanarna varit på månen eller inte för skeptiker. Man kan skicka en ny sond till månen och se om de fotspår och spåren från bilarna finns där. Eftersom spår på månen håller i ungefär 10000 år så borde de finnas där. skeptiker: ...om inte USA har skickat en sond för att göra fotspåren också!! :lol: :o :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Posted November 13, 2003 Report Share Posted November 13, 2003 stenarna kan vara hämtade med rymdsonder och utrustningen kan vara ditt skickad med rymdsonder. Och säg inte att det inte skulle vara tekniskt möjligt, nu kommer jag inte ihåg årtalen men det var runt år 1970 som ryssarna hämtade stenar och borr prover från månen med rymdsonder och dom placerade också två radiostyrda "bilar" på månen under sama tid som fungerade i flera månader, så amerikanarna skulle nog också kunnat klara det vid samma tid Det finns ett annat sätt att bevisa om amerikanarna varit på månen eller inte för skeptiker. Man kan skicka en ny sond till månen och se om de fotspår och spåren från bilarna finns där. Eftersom spår på månen håller i ungefär 10000 år så borde de finnas där. skeptiker: ...om inte USA har skickat en sond för att göra fotspåren också!! :lol: :o :P Men vilken förening har råd att skicka upp en sond? USA kan ju lika gärna förfalska de bilderna med...skulle en tvekare säga... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahlberg Posted November 13, 2003 Report Share Posted November 13, 2003 kan ju ta och rekomendera en bok: "Världens största konspirationer" ISBN 91-552-1033-3, som är en svensk bok som tar upp massa internationella konspirationer. Ijallefall, där står förklaringar till alla påstående Tex En spännande diskussion! En sak kan man ju fundera på i alla fall. På filmen från den första månlandningen, varför syns det inga stjärnor? Visst, det kan ju vara att bildkvalite´n är dålig, men fundera kan man ju göra i alla fall. ] Förklaringe är, som tidigare nämnt, att filmen gjordes i starkt ljus från både solen och jorden, vilket gör att kameran bländar ner för att få astronauterna och månytan rätt, så att stjärnorna helt enkelt är för svaga för att synas... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Posted November 13, 2003 Report Share Posted November 13, 2003 kan ju ta och rekomendera en bok: "Världens största konspirationer" ISBN 91-552-1033-3, som är en svensk bok som tar upp massa internationella konspirationer. Hehe, den boken har jag med läst, den är riktigt bra. Men den finns hos min farmor så jag kommer inte ihåg om dom gav förklaringar till vissa av dessa bilder, eller om dom bara satte en massa griller i folk... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Excelsior Posted November 14, 2003 Report Share Posted November 14, 2003 Ett annat argument jag har hört är strålning. Det ska tydligen finnas så mycket "naturlig" strålning i rymden som Apollo med sitt förhållandevis tunna skrov aldrig skulle kunna hålla ute. Detta menar skeptiker är ett annat argument till att månlandningen aldrig skulle kunnat ha ägt rum. Vet nån vad NASAs svar till det är? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ickamicka Posted November 14, 2003 Report Share Posted November 14, 2003 Det är väl klart att månlandningar har utförts, självklart är det ingen som konspirerar och skämtar om sådant. Det här är allvarliga grejjer! Vem skulle vilja fejka sådant, alla människor vill ju ut i rymden.. eller ja kanske itne alla men många Om det nu otroligt men sant skulle vara som ni påstår: Hur är det då med alla dessa rymdstationer? Mir å allt vad de heter.. är inte de heller sanna? har man hittat på dem oxo? Stängt in en massa personer i ett rum och kallat det för Mir? I Area 51 då eller.... Nä, jag tror inte att de har fejkat det här, det är för stort för att kunna fejkas! enligt min mening då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Talar Posted November 14, 2003 Report Share Posted November 14, 2003 Det här måste vara en av dom löjligare konspirationsteorierna man kan tro på. Bevisen finns om man bara vill kolla upp dom, men jag har fått intrycket att dom flesta som tror på månkonspirationen inte är så intresserade av att kolla upp bevis utan mer intresserade av att ha en bra konspiration att tro på. Om man sen inte gillar USA heller så är det ju ett alldeles utmärkt tillfälle att få bekräfta det man redan vet om hur dumma amerikanerna är och hur ond den amerikanska staten är ;) Jaja, nu är jag ute på hal is och leker amatörpsykolog, men jag tror iallafall att i vissa fall så ligger det mer bakom den här konspirationsteorin än bara frågan om själva månlandningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Posted November 14, 2003 Report Share Posted November 14, 2003 Ett annat argument jag har hört är strålning. Det ska tydligen finnas så mycket "naturlig" strålning i rymden som Apollo med sitt förhållandevis tunna skrov aldrig skulle kunna hålla ute. Detta menar skeptiker är ett annat argument till att månlandningen aldrig skulle kunnat ha ägt rum. Vet nån vad NASAs svar till det är? Vad jag vet är att den str??lningen som finns i rymden är inte så stark att man riskerar att dö under en färd till månen. Men något som NASA ser allvarligt på är solstormar som kasstar ut partiklar som kan vara dödliga, om man märker att en sån "våg" av partiklar är på väg mot jorden kan man uppskjuta starten så att vår atmosfär får ta hand om denna "våg". Vem skulle vilja fejka sådant, alla människor vill ju ut i rymden.. eller ja kanske itne alla men många Under kalla kriget så tävlade Amerika mot Sovjet (Ryssland) om nästan allt. Då ryssarna skickade upp sputnik trodde Amerikas befolkning att man skulle kunna använda den till att skjuta kärnvapen från rymden mot USA. Att komma först ut i rymden lyckades Sovjet med så USA ville inte att dom skulle hinna först till månen också. Detta är en av de teorierier som de som tvivlar använder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahlberg Posted November 14, 2003 Report Share Posted November 14, 2003 Ett annat argument jag har hört är strålning. Det ska tydligen finnas så mycket "naturlig" strålning i rymden som Apollo med sitt förhållandevis tunna skrov aldrig skulle kunna hålla ute. Detta menar skeptiker är ett annat argument till att månlandningen aldrig skulle kunnat ha ägt rum. Vet nån vad NASAs svar till det är? Vad jag vet är att den strålningen som finns i rymden är inte så stark att man riskerar att dö under en färd till månen. Men något som NASA ser allvarligt på är solstormar som kasstar ut partiklar som kan vara dödliga, om man märker att en sån "våg" av partiklar är på väg mot jorden kan man uppskjuta starten så att vår atmosfär får ta hand om denna "våg". Återigen är "Världens största konspirationer" källa: 3000km ovanför oss finns ett bälte med Protoner, som fångats av jordens magnetfält, 13000km högre upp finns det ett liknande bälte med infångade elektroner (van Allen-bältet). Att befinna sig oskyddad en längre tid i dessa bältet är förenat med livsfara, men som alla som inte sov på fysiklektionerna vet ;) , så kan inte elektroner passera ens en mm plåt. Sedan så passerade Apollo bältena på under en timme, vilket också ökade säkerheten. Däremot protonerna kan passera rakt genom en kapsel, och en austronat. Men protonerna är få, coh strålningsdosen låg... En dödlig dos ligger på 300rem, och austronaterna blev utsatta för endast 2 rem. Solstormar kan förutses, och är på sådana kortare resor därför hyfsat ofaliga... Mer problem blir det på längre turer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Posted November 14, 2003 Report Share Posted November 14, 2003 [men som alla som inte sov på fysiklektionerna vet ;) , så kan inte elektroner passera ens en mm plåt. Sedan så passerade Apollo bältena på under en timme, vilket också ökade säkerheten. Däremot protonerna kan passera rakt genom en kapsel, och en austronat. Men protonerna är få, coh strålningsdosen låg... En dödlig dos ligger på 300rem, och austronaterna blev utsatta för endast 2 rem. Hoppas att det går bra att jag ställer den frågan. (Jag sov på fysiken ). Men en atom kan väll inte göra sig av med en proton för då blir det ett annat ämne. Är det inte neutronerna som man skall vara rädd för? Detta vet kommer jag ihåg från fysiken: 1. Alfa-strålning stoppas av skinnet på kroppen. 2. Beta strålning (finns i mikrovågsungnar) stoppas av en tunnt nät av t.ex. järn eller aluminium. 3. Gamma strålning (sån strålning som finns i kärnkraftverk) stoppas bara av flera lager järnarmerad betong. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lady Mercury Posted November 15, 2003 Report Share Posted November 15, 2003 Oki, Fysik är inte min starka sida så allting inblandat med det får bara mitt huvud att värka... :blink: Men det skulle inte förbluffa mig ett dugg om alllting är "a big fat lie" vi snackar om USA här. Även om jag helst av allt vill tro att det har hänt så är min tro på amerikanarna rätt liten vid det här laget. Och med alla år av X-files så börjar alla konspirations teorier låta vettiga. :P Frågan är varför? Vad få de ut på att lura världens befolkning? Mera än ett gott skratt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Posted November 15, 2003 Report Share Posted November 15, 2003 Oki, Fysik är inte min starka sida så allting inblandat med det får bara mitt huvud att värka... :blink: Men det skulle inte förbluffa mig ett dugg om alllting är "a big fat lie" vi snackar om USA här. Även om jag helst av allt vill tro att det har hänt så är min tro på amerikanarna rätt liten vid det här laget. Och med alla år av X-files så börjar alla konspirations teorier låta vettiga. :P Frågan är varför? Vad få de ut på att lura världens befolkning? Mera än ett gott skratt? Jag citerar mig själv från ovan vad jag har hört att de som tror att det bara är en konspiratione säger Under kalla kriget så tävlade Amerika mot Sovjet (Ryssland) om nästan allt. Då ryssarna skickade upp sputnik trodde Amerikas befolkning att man skulle kunna använda den till att skjuta kärnvapen från rymden mot USA. Att komma först ut i rymden lyckades Sovjet med så USA ville inte att dom skulle hinna först till månen också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Captain Proton Posted November 15, 2003 Report Share Posted November 15, 2003 (edited) Alltså jag tror ingen här förstår hur stort rymdprogrammet var i USA. Som jag sa satsades det hundratals miljarder med kronor för på den. Det var ju många misslyckade försök så att människor dog också. Om det hade varit en bluff så hade det läckt ut någon gång. Och eftersom tusentals människor var direkt inblandade så borde det i alla fall läcka ut att allt var en bluff av från någon människa. Var alla månlandningar en bluff eller? Vi måste inte titta på slutresultatet utan titta på vägen människorna jobbade för att komma dit. Om man man t.ex. tittar på pyramiderna i Gaza så kan man tycka att det måste ha varit omöjligt för egyptierna att ha byggt dem. (Det finns ju dom som anser att pyramiderna byggdes av rymdvarelser.) Om man sen går och tittar på andra pyramider i egypten kan man se hur egyptierna experimenterade med byggandet och förfinade tekniken genom århundradena innan pyraniderna i Gaza byggdes. Edited November 15, 2003 by Captain Proton Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted November 15, 2003 Report Share Posted November 15, 2003 Missa nu inte kvällens program om konspirationsteorier på SVT 2: Klockan 20.01: Månlandningen i juli 1969 var ett stort steg för USA. Den skulle visa vem som kunde mest i supermakternas kalla krig och fick inte misslyckas. Månlandningen misslyckades ju inte heller, som ju alla världens TV-tittare fått se med egna ögon. Eller var den en bluff? Av en händelse råkade Stanley Kubricks änka avslöja att den store filmregissören engagerats av de amerikanska myndigheterna att förfalska bildbevisen. Kvällens dokumentär av William Karel visar hur sanningen kan ha förvanskats. Fransk dokumentär från 2002.Klockan 21.15: Svensk dokumentär om VM-silvret 1958, Sveriges största fotbollssuccé genom tiderna. Men vad hände egentligen? Kvällens dokumentär handlar om dem som påstår att VM 1958 aldrig ägt rum och om dem som var med. Lördagsbio klockan 22.30: Konspirationen (The Spanish Prisoner) Amerikansk långfilm från 1997. Joe Ross är en ganska godtrogen man men nu har han fått för sig att hans arbetsgivare skall stjäla den produkt han har uppfunnit. På en semesterö lär Ross känna en rik man vid namn Jimmy Dell, som erbjuder sig att hjälpa honom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Enterprise_Nx-01 Posted November 16, 2003 Report Share Posted November 16, 2003 Alltså jag tror ingen här förstår hur stort rymdprogrammet var i USA. Som jag sa satsades det hundratals miljarder med kronor för på den. Det var ju många misslyckade försök så att människor dog också. Om det hade varit en bluff så hade det läckt ut någon gång. Och eftersom tusentals människor var direkt inblandade så borde det i alla fall läcka ut att allt var en bluff av från någon människa. Var alla månlandningar en bluff eller? Vi måste inte titta på slutresultatet utan titta på vägen människorna jobbade för att komma dit. Om man man t.ex. tittar på pyramiderna i Gaza så kan man tycka att det måste ha varit omöjligt för egyptierna att ha byggt dem. (Det finns ju dom som anser att pyramiderna byggdes av rymdvarelser.) Om man sen går och tittar på andra pyramider i egypten kan man se hur egyptierna experimenterade med byggandet och förfinade tekniken genom århundradena innan pyraniderna i Gaza byggdes. Pyramiderna i giza inte gaza ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted November 17, 2003 Report Share Posted November 17, 2003 Tycker mån konsperations teorierna är löjliga, för de förutsätter att ryssarna spelade med, och de var dödsfiender till amrekanaran under de kalla kriget, eller vill man påstå att kalla kriget också var en bluff. Ryssarna: vi fejkade sputnik, men amrekanarna är värre de fejkade månlandningen hahahah....propaganda seger.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Posted November 17, 2003 Report Share Posted November 17, 2003 Tycker mån konsperations teorierna är löjliga, för de förutsätter att ryssarna spelade med, och de var dödsfiender till amrekanaran under de kalla kriget, eller vill man påstå att kalla kriget också var en bluff. Ryssarna: vi fejkade sputnik, men amrekanarna är värre de fejkade månlandningen hahahah....propaganda seger.... Varför förutsätter det att Ryssarna spelade med? Ryssarna och Amerikanarna ville ju som du sa inte ha något med varandra att gör... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted November 17, 2003 Report Share Posted November 17, 2003 Då måste vi förutsätta att ryssarnas rymd program också är påhittat, såklart att ryssarna skulle vråla ut att ärkefiendens månprogram var en bluff om de hadde någon mistanke om det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts