Jump to content
Sign in to follow this  
USS VOYAGER

Var resorna till månen Science Fiction

Vad tror du om resorna till månen?  

53 members have voted

1. 1.

• Vi har varit där och alla filmerna astronauterna tagit är äkta.
      43
    • Vi har varit där men några av filmerna astronauterna tagit är egentligen tagna i en studio på jorden.
      9
    • Vi har inte alls varit på månen och alla filmer är fejkade.
      0

Recommended Posts

Då måste vi förutsätta att ryssarnas rymd program också är påhittat, såklart att ryssarna skulle vråla ut att ärkefiendens månprogram var en bluff om de hadde någon mistanke om det.

Men USA visste ju inte om Rysslands uppskjutning av Sputnik var sann eller inte.

Men amerikanarna har hur många teorier om allt. Det finns faktiskt en väldigt stor grupp människor som tror att jorden är platt...fortfarande :P . Dom tror även att bilderna på jorden är förfalskade.

Självklart har vi varit där. Skulle detta vara fejk så skulle den ha blivit avslöjad vid detta laget. Med tanke på hur många som varit inblandade i detta äventyr, så skulle det ha uppstått en läcka någonstans.

Det Amerikanska rymdprogrammet förlorade också en del människor i början av detta äventyr. Jag är helt övertygad att NASA verkligen genomförde detta.

Om allt detta skulle vara en l??gn och att den senare skulle uppdagas, då skulle det vara slut med USA's trovärdighet for ever.

Det finns ett obestridbart bevis och de är en stor spegel som astronauterna satte upp på månen så man skulle kunna göra exakta lasermätningar för att få det exakta måttet. På den punkten får man reflextioner tillbaka när man "skjuter" med laser.

De borde slå den sista spiken i kistan om vi-har-aldrig-varit-på-månen-terorin.

Eller lades speglen dit av en svart monolit :blink:

Det finns ett obestridbart bevis och de är en stor spegel som astronauterna satte upp på månen så man skulle kunna göra exakta lasermätningar för att få det exakta måttet. På den punkten får man reflextioner tillbaka när man "skjuter" med laser.

De borde slå den sista spiken i kistan om vi-har-aldrig-varit-på-månen-terorin.

Eller lades speglen dit av en svart monolit  :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Jag håller med dig, men det är också lite kul att driva detta ämne till sin spets. Jag menar; hur bevisar man egentligen att människan har varit på månen?

Det är samtidigt en ganska läskig tanke, att tänk om allt är bluff. Vad blåsta vi alla skulle vara då. ;)

Det hade inte vart roligt

;) *denna delen kan ni hoppa över om ni inte är intresserade*

Denna strålningsfrågan är inttressant men faktum är att strålning skulle astronouterna ha utsatts för under förutsättning att detta var gamma-strålning. Detta beror på att precis som sagt ovan så stoppas Alfa och Beta strålning av tunna skydd och det beror på att Alfa Beta strålning består av partiklar (Alfa=en heliumkärna och Beta=En negativ elektron). Däremot Gamma strålning består av ren energi och kan därför inte stoppas som en "vanlig" partikel och därför behövs dessa jättesköldar till skydd. Men vad har detta med Apollo att göra?

Jo, solen är ju som bekant en stjärna och alla stjärnor fungerer ju (också som bekant) som stora reaktorer. Och när kemiska reaktioner sker i solen frigörs energi som sedan skickas ut i rymden. En oerhörd spillvärme flyger på så sätt iväg tillsammans med en del annat som UV-strålning radiovågor Och Radioaktiv strålning. Denna strålning Påverkar allt i rymden inklusive Apollo kapseln, alltså kommer den att utsättas för strålning dock inte så mycket att man inte kan färdas i den. Men astronouterna utsattes för strålningsvärden som är mycket högre än dom på jorden (jag tror att dom har rest i rymden som ni förstår).

Det är samtidigt en ganska läskig tanke, att tänk om allt är bluff. Vad blåsta vi alla skulle vara då. ;)

<{POST_SNAPBACK}>

I så fall måste väl det slå ut Kennedymordet som världens största konspiration. (Fast sedan kvarstår ju bluffen med dinosaurierna förstås!) ;)

Men ärligt talat, undrar vad det skulle betyda. Skulle Nasa rasa ihop? Antagligen skulle de få nedskärningar i budgeten iaf, och det skulle ju få stora konsekvenser eftersom deras budget inte är så stor idag...

<{POST_SNAPBACK}>

I så fall måste väl det slå ut Kennedymordet som världens största konspiration. (Fast sedan kvarstår ju bluffen med dinosaurierna förstås!) ;)

Men ärligt talat, undrar vad det skulle betyda. Skulle Nasa rasa ihop? Antagligen skulle de få nedskärningar i budgeten iaf, och det skulle ju få stora konsekvenser eftersom deras budget inte är så stor idag...

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror att konsekvensen skulle bli ett starkt fördömande från världssamfundet. USA skulle tappa all prestige och det skulle bli väldigt svårt att kunna lita på dem igen. Sen skulle historien, undervisningsmaterial mm, behövas skrivas om.

Det skulle ju inte bara vara en lögn om att inte varit på månen, utan också en massa forskningsresultat som skulle vara förfalskade mm.

USA skulle tappa all prestige och det skulle bli väldigt svårt att kunna lita på dem igen.

Många misstror dom redan idag. Den kanske viktigaste effekten skulle väl bli att alla andra konspirationsteorier som "regeringarna" i USA förnekat skulle istället ses som högst trovärdiga. Kennedymordet, Roswell etc. Och d e t skulle kanske leda fram till att gamla hemligstämplade dokument öppnades för granskning. Så jag kan nog till och med se något positivt i det hela.

Sen skulle historien, undervisningsmaterial mm, behövas skrivas om.

Det skulle ju inte bara vara en lögn om att inte varit på månen, utan också en massa forskningsresultat som skulle vara förfalskade mm.

<{POST_SNAPBACK}>

Men hur är det med alla saker som framtagits "tack vare" månresorna. Kommer inte ihåg något specifikt just nu, men det finns ju åtskilliga produkter som har sitt ursprung i rymdforskningen. Hur skulle dessa kunna ses som "förfalskade"?

USA skulle tappa all prestige och det skulle bli väldigt svårt att kunna lita på dem igen.

Många misstror dom redan idag. Den kanske viktigaste effekten skulle väl bli att alla andra konspirationsteorier som "regeringarna" i USA förnekat skulle istället ses som högst trovärdiga. Kennedymordet, Roswell etc. Och d e t skulle kanske leda fram till att gamla hemligstämplade dokument öppnades för granskning. Så jag kan nog till och med se något positivt i det hela.

Sen skulle historien, undervisningsmaterial mm, behövas skrivas om.

<{POST_SNAPBACK}>

Men hur är det med alla saker som framtagits "tack vare" månresorna. Kommer inte ihåg något specifikt just nu, men det finns ju åtskilliga produkter som har sitt ursprung i rymdforskningen. Hur skulle dessa kunna ses som "förfalskade"?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tänker på t.ex på hur människan klar längre turer hur man klarar det rent psykologiskt att vara på en annan himlakropp. Hur fordon fungerar på en annan himlakropp och mycket annat.

Man håller ju nu på att planera den första resan till Mars, och då kanske man använder sig av vissa resultat från månresorna.

Jag menar att om månresorna är falska, då skulle ju hela Apollo projektet vara en förfalskning.

Men en atom kan väll inte göra sig av med en proton för då blir det ett annat ämne. Är det inte neutronerna som man skall vara rädd för?

Detta vet kommer jag ihåg från fysiken:

1. Alfa-strålning stoppas av skinnet på kroppen.

2. Beta strålning (finns i mikrovågsungnar) stoppas av en tunnt nät av t.ex. järn eller aluminium.

3. Gamma strålning (sån strålning som finns i kärnkraftverk) stoppas bara av flera lager järnarmerad betong.

All den här strålningen finns överallt runt omkring oss och ska inte sägas vara unik för någon källa, alfastrålning är i det närmaste harmlös då den inte kan färdas långt utan att stoppas, den är endast ett hot om man lyckas få in ett aktivt preparat i kroppen. Betastrålning (elektron) har också hög energi men stoppas också relativt lätt. Gammastrålning (som är en foton) kan färdas mycket långa sträckor och tränga igenom väldigt mycket.

Hela grejen med sönderfall är att en atom blir en annan genom att t.ex. omvandla en proton eller en neutron och skicka ut en strålningspartikel och lite strålning.

Hej hopp, vilket kul ämne.

Jag har funderat kring om inte den här konspirationsteorin med att månlandningen är fejkad grundar sig i en film jag såg när jag var yngre. Filmen heter Capricorn one och handlar om ett gäng astronauter som tvingas in i en filmstudio för att fejka månlandningen.

Har någon annan sett den? Vad tror ni?

fick för mig att kolla upp filmen igen och det visade sig att det var en marslandning som fejkades i filmen. Men kanske kan den ha spelat en roll i mytbildningen kring månlandningen ändå.

Jag har funderat kring om inte den här konspirationsteorin med att månlandningen är fejkad grundar sig i en film jag såg när jag var yngre. Filmen heter Capricorn one och handlar om ett gäng astronauter som tvingas in i en filmstudio för att fejka månlandningen.

<{POST_SNAPBACK}>

Capricorn One...de var Mars de skulle till. Och jag gillade den filmen. Den är mycket välgjord och spännande.

fick för mig att kolla upp filmen igen och det visade sig att det var en marslandning som fejkades i filmen. Men kanske kan den ha spelat en roll i mytbildningen kring månlandningen ändå.

<{POST_SNAPBACK}>

Tyvärr var det länge sedan jag såg den, men har för mig att den var bra! Har sett den i realådor, men inte "slagit till".

Vilket kom först? Filmen eller konspirationen? Man har bara hört om de konstiga månfotografierna på senare år, men jeg vet inte när det hela satte igång...

Bra fråga holodoc, jag vet att capricorn one kom ut 1978 i alla fall och tack för påminnelsen eoneel det var ju mars de skulle simulera en landning på i den filmen.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag satte mig i helgen och kolla på denna, lite till åren, men bra film. Det var länge sedan jag såg den sist. Men jag måste säga det att den tar upp det som skulle vara faran med om månlandningarna skulle vara fejkade. Den visar på ett enkelt sätt att det skulle inte gå att hålla hemligt. Det räcker med att en liten sak går fel och alltihopa avslöjas.

Igår klockan 21.00 gick ett program om detta på Discovery Channel, Sanningen om månlandningarna som var jättebra. De tittade på alla "bevis" som konspirationsteoretikerna har för att månlandningarna är fejk och undersökte om det låg någon sanning i det. Tex att skuggorna faller åt olika håll, inga stjärnor som syns, strålningen etc. De var i öknen (i Nevada?), riggade upp en stark lampa som skulle motsvara solen (även om den inte alls var lika kraftig så räckte det för att göra jobbet) och testade.

En sån sak som att stjärnorna inte syns - det gjorde de inte här heller och det förklaras av att de utrustningar vi har inte är tillräckligt sofistikerade för att klara av såna ljuskontraster det handlar om - starkt solljus och svagt lysande stjärnor.

En efter en testade de alla bevisen och avfärdade konspirationsteoretikerna. Det finns en naturlig förklaring till alla de punkter som enligt konspirationsteorin "bevisar" att månlandningarna i själva verket spelades in i en studio på jorden.

Den var väldigt intressant och rekommenderas verkligen om den går igen!

En sak som en av konspirationsteoretikerna sade som ett av argumenten till att månlandningarna bara var fejk fastnade i mitt huvud: You don't send man where you haven't sent the monkey. Då tänkte jag på oss här på forumet. Det har framgått i några diskussioner att några av oss inte skulle tveka att fara ut i rymden till avlägsna platser om vi fick tillfälle. Varför skulle vi vara ensamma om det? Och man blir väl knappast astronaut om man är rädd för att ta risker? Rymden är ju oändligt lockande - och det måste man väl tycka om man blir astronaut också? Så vem bryr sig då om ifall en apa har varit före på månen eller inte? :D

Låter som en häftig dokumentär, ska försöka komma ihåg den.

You dont send the man where you havent send the monkey... 1969 var väl inte rymdfarkosterna så sofistikerade att de klarader en landning av sig själva eller? Hur skulle man kunna lära en apa att köra en månlandare?

Skulle man alltså ha skickat en apa upp i mach 1 innan man lät en människa försöka? Det låter som en mycket kostsam process. I sådana här sammanhang är jag övertygad om att människan är mindre värd än projektet.

Några argument till varför jag håller med dig mrsRiker

Låter som en häftig dokumentär, ska försöka komma ihåg den.

17.00 på söndag går den igen, enligt www.discoverychannel.se :)

Edited by MrsRiker

Såg just senaste senaste Mythbusters från Discovery Channel, där de testade alla konspirationsteoretikers "bevis" om att det var fejk. Ja, jag antar att ni förstår att de slog hål på alla myterna. Givetvis var vi på månen... Det är dessutom ganska lätt att konfimera genom att rikta ett teleskop av lämplig styrka mot månen, och själv inspektera den kvarlämnade utrustningen.

Jag tror inte att det är fejkat, men jag kan givetvis inte säga det till 100%.

Ett filmtipps är "Capricorn One".

I den filmen så fejkar NASA att de varit på månen. Iställer gör man en filminspelning. Verkar vara en intresant film men jag har dock inte sett den själv ännu. Den står på hyllan och väntar.

Här kan ni läsa mer om den filmen.

http://www.imdb.com/title/tt0077294/

Capricorn One (som handlar om om den första bemannade Marsresan) är en intressant film och det känns faktiskt som om det är något som skulle kunna hända. Det är trots allt mycket pengar och prestige som står på spel. Huruvida någon eller några av månresorna var fejkade vågar jag inte svara på då jag inte är så insatt i ämnet.

Såg just senaste senaste Mythbusters från Discovery Channel, där de testade alla konspirationsteoretikers "bevis" om att det var fejk. Ja, jag antar att ni förstår att de slog hål på alla myterna. Givetvis var vi på månen... Det är dessutom ganska lätt att konfimera genom att rikta ett teleskop av lämplig styrka mot månen, och själv inspektera den kvarlämnade utrustningen.

självklart har vi varit på månen, det tror jag till 200 %. men däremot den första månlandingen, jag vill tro och tror nog också att det är sant. Men ändå den skulle kunna vara fejkad, det skulle ju isåfall ge NASA vinsten i rymdkapplöpningen och då kunde de ju förbereda för en framtida månlandning i lugn och ro. som sagt, vet inte rikttigt vad som är sant.

Det här är ännu ett utslag av "se vad det mäktiga usas mäkiga regering kan åstadkomma" tesen som tycks florera inom vissa kretsar. En del hävdar ju med bestämdhet att usas regering gömmer ufon och aliens sedan sextio år tillbaka. Jag däremot är övertygad om att i ett öppet samhälle som usa ändå är kommer sådana omvälvande saker som fejkade månlandningar och gömande av aliens att för eller senare avslöjas och då förr snarare än senare. J.