Borg1 Posted February 24, 2002 Report Share Posted February 24, 2002 Vad avgör vilken färg på uniform olika besättningsmedlemmar har? Först trodde jag att de med röd uniform hade högst grad bland officerarna och att gul kom därefter. Detta stämmer dock inte då Tuvok, som har gul uniform, har en högre grad än Tom Paris, som har röd uniform. Doktorn har grön uniform och han är ändå Chief medical officer. I Star Trek Enterprice har de flesta grå uniform. Vad anger egentligen färgen på uniformen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ENEMiX Posted February 24, 2002 Report Share Posted February 24, 2002 det har funnits ett inlägg om detta tidigare... men det verkar vara borta... hur som helt så tror jag att det hade med olika sektioner att göra... röd = bridge, gul = engineering, grön = medical(?) eller nåt sånt iaf...? det e iaf olika i olika generationer av starfleet, så det skiljer ju sig lite... och ENT utspelar sig ju i början av alltihop, så då hade de antagligen inga såna system utan alla hade funktionella gråa uniformer på sig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suskiv Posted February 24, 2002 Report Share Posted February 24, 2002 Såhär ska det vara... TOS: Gul = Command Röd = Engineering/Security Blå = Medical/Science TNG/DS9/VOY: Röd = Command Gul = Engineering/Security Blå = Medical/Science Hoppas det var till hjälp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted February 25, 2002 Report Share Posted February 25, 2002 För dom som har dåliga ögon/ser inte färg så kan jag säga att det inte finns några gröna starfleet uniformer. I ENT så har dom ränder i olika färger. med samma fördelning som i tos (gul=command) ps Cardassina GULS (typ kapten) har alla svarta uniformer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borg1 Posted February 25, 2002 Author Report Share Posted February 25, 2002 Tack för svaren! Systemet Gul Tahel beskriver verkar fungera, men tillhör verkligen Harry Kim Engineering/Security? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ENEMiX Posted February 25, 2002 Report Share Posted February 25, 2002 För dom som har dåliga ögon/ser inte färg så kan jag säga att det inte finns några gröna starfleet uniformer. men jag e helt säker på att EMH har grön uniform... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suskiv Posted February 25, 2002 Report Share Posted February 25, 2002 men tillhör verkligen Harry Kim Engineering/Security? Jag tror att han har fel uniform egentligen. Han borde ju ha en blå. Jag vet inte varför han har gul. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lieutenet Lind Posted February 25, 2002 Report Share Posted February 25, 2002 men tillhör verkligen Harry Kim Engineering/Security? Jag tror att han har fel uniform egentligen. Han borde ju ha en blå. Jag vet inte varför han har gul. Blå????? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suskiv Posted February 25, 2002 Report Share Posted February 25, 2002 men tillhör verkligen Harry Kim Engineering/Security? Jag tror att han har fel uniform egentligen. Han borde ju ha en blå. Jag vet inte varför han har gul. Blå????? Jag tycker han hör hemma i gruppen science... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suskiv Posted February 25, 2002 Report Share Posted February 25, 2002 ps Cardassina GULS (typ kapten) har alla svarta uniformer Har inte alla Cardassiska militärer svart uniform? Inte bara Guls utan Glins med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quiet Posted February 25, 2002 Report Share Posted February 25, 2002 Ni som snackar om blå/grön uniform snackar allihopa om den där knasiga odefinierbara blågröna färgen de har låtit representera science. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wrogie Posted February 26, 2002 Report Share Posted February 26, 2002 Harry Kim hör tydligen till Enge/Sec. Men bara för att han "jobbar" på vid sin station och har "gul" så går det lika bra att 7/9 eller Chakotay står där istället..... Proton Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted February 26, 2002 Report Share Posted February 26, 2002 men tillhör verkligen Harry Kim Engineering/Security? Jag tror att han har fel uniform egentligen. Han borde ju ha en blå. Jag vet inte varför han har gul. Kim har gul eftersom han är "ops offiser" samma som Data i TNG och en ops offiser har gul uniform Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted February 26, 2002 Report Share Posted February 26, 2002 För dom som har dåliga ögon/ser inte färg så kan jag säga att det inte finns några gröna starfleet uniformer. men jag e helt säker på att EMH har grön uniform... Men du har fel eftersom dom har INGA gröna uniformer. Den kan ha en lite grön nyans i ett vist ljus men den är BLÅ eller så har du konstiga inställingar på TVn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted February 26, 2002 Report Share Posted February 26, 2002 Har inte alla Cardassiska militärer svart uniform? Inte bara Guls utan Glins med. stortsätt alla Cardassinans har svart :cardassian: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nx01 Posted February 26, 2002 Report Share Posted February 26, 2002 Men du har fel eftersom dom har INGA gröna uniformer. Den kan ha en lite grön nyans i ett vist ljus men den är BLÅ eller så har du konstiga inställingar på TVn Kollade runt lite och jag tror definitivt att både Crusher i TNG och Bashir i DS9 har blåa dräkter. Däremot doktorn i Voyager verkar i huvudsak har en grön dräkt(lite små blåa nyanser) men ibland även en blå som de två andra. Kolla bara på bilderna på doktorn som finns på Jockes sida. Där verkar båda färger vara representerade. Antingen det eller så är jag färgblind Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted February 26, 2002 Report Share Posted February 26, 2002 Men du har fel eftersom dom har INGA gröna uniformer. Den kan ha en lite grön nyans i ett vist ljus men den är BLÅ eller så har du konstiga inställingar på TVn Kollade runt lite och jag tror definitivt att både Crusher i TNG och Bashir i DS9 har blåa dräkter. Däremot doktorn i Voyager verkar i huvudsak har en grön dräkt(lite små blåa nyanser) men ibland även en blå som de två andra. Kolla bara på bilderna på doktorn som finns på Jockes sida. Där verkar båda färger vara representerade. Antingen det eller så är jag färgblind Dom har i prinsip samma färg (Crushers kan vara olika) men Bashirs blåa och doktorns blåa är samma färg det ??r samma uniform (nej samma men privata) Att den kan se grön ut beror troligen på hur ljuset är när dom spelar in. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted February 26, 2002 Report Share Posted February 26, 2002 Ok jag har tittat lite på bilder och den kanske är lite grön men när man pratar om den så säger man blå för det är den i huvudsak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jimmie6 Posted February 26, 2002 Report Share Posted February 26, 2002 jag brukar säga till mina vänner att dräkten är grön även om det är en liten skvätt blå i den Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted February 27, 2002 Report Share Posted February 27, 2002 Den är blå!! även om den är klargrön. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lieutenet Lind Posted February 27, 2002 Report Share Posted February 27, 2002 Jag tycker att dräkterna är gröna inte blå!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted February 27, 2002 Report Share Posted February 27, 2002 Jag tycker att dräkterna är gröna inte blå!!!! Dom må se gröna ut och dom må vara gröna men dom ÄR blå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lieutenet Lind Posted February 27, 2002 Report Share Posted February 27, 2002 okej dom får väll vara blå men jag tycker dom ser gröna ut... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suskiv Posted February 27, 2002 Report Share Posted February 27, 2002 okej dom får väll vara blå men jag tycker dom ser gröna ut... De ser gröna ut , men de är blå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted February 27, 2002 Report Share Posted February 27, 2002 okej dom får väll vara blå men jag tycker dom ser gröna ut... De ser gröna ut , men de är blå. Du har så rätt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts