Jump to content

Uniformerna i Star trek

Borg1

Recommended Posts

Vad avgör vilken färg på uniform olika besättningsmedlemmar har?

Först trodde jag att de med röd uniform hade högst grad bland officerarna och att gul kom därefter.

Detta stämmer dock inte då Tuvok, som har gul uniform, har en högre grad än Tom Paris, som har röd uniform.

Doktorn har grön uniform och han är ändå Chief medical officer.

I Star Trek Enterprice har de flesta grå uniform.

Vad anger egentligen färgen på uniformen?

• Replies 291
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

det har funnits ett inlägg om detta tidigare... men det verkar vara borta...

hur som helt så tror jag att det hade med olika sektioner att göra... röd = bridge, gul = engineering, grön = medical(?) eller nåt sånt iaf...? det e iaf olika i olika generationer av starfleet, så det skiljer ju sig lite... och ENT utspelar sig ju i början av alltihop, så då hade de antagligen inga såna system utan alla hade funktionella gråa uniformer på sig...

För dom som har dåliga ögon/ser inte färg så kan jag säga att det inte finns några gröna starfleet uniformer.

I ENT så har dom ränder i olika färger. med samma fördelning som i tos (gul=command)

ps Cardassina GULS (typ kapten) har alla svarta uniformer

För dom som har dåliga ögon/ser inte färg så kan jag säga att det inte finns några gröna starfleet uniformer.

men jag e helt säker på att EMH har grön uniform...

Men du har fel eftersom dom har INGA gröna uniformer.

Den kan ha en lite grön nyans i ett vist ljus men den är BLÅ

eller så har du konstiga inställingar på TVn

Kollade runt lite och jag tror definitivt att både Crusher i TNG och Bashir i DS9 har blåa dräkter. Däremot doktorn i Voyager verkar i huvudsak har en grön dräkt(lite små blåa nyanser) men ibland även en blå som de två andra. Kolla bara på bilderna på doktorn som finns på Jockes sida. Där verkar båda färger vara representerade. Antingen det eller så är jag färgblind  :)

Kollade runt lite och jag tror definitivt att både Crusher i TNG och Bashir i DS9 har blåa dräkter. Däremot doktorn i Voyager verkar i huvudsak har en grön dräkt(lite små blåa nyanser) men ibland även en blå som de två andra. Kolla bara på bilderna på doktorn som finns på Jockes sida. Där verkar båda färger vara representerade. Antingen det eller så är jag färgblind  :)

Dom har i prinsip samma färg

(Crushers kan vara olika) men Bashirs blåa och doktorns blåa är samma färg det ??r samma uniform (nej samma men privata)

Att den kan se grön ut beror troligen på hur ljuset är när dom spelar in.