Jump to content
Sign in to follow this  
Praetor Tyrnoc

Framtiden för Star Trek?

Recommended Posts

Ok, möjligt att detta har diskuterats förut men jag anser att det är av stor tyngd och kan diskuteras igen. Nå, vad krävs för att Trek ska bli bra igen? Måste vi döda Berman och Braga, ställa in Enterprise NX-01 på selfdestruct eller kanske t.o.m. åka till Veridian III och återuppliva Kirk? Vad tycker ni?

Personligen tror jag det vore bra för Star Trek att först lägga ner "Enterprise" och sedan ligga lågt till 2006, varpå man kommer med en ny film i samband med 40årsjubileumet. Vi lär ju knappast få uppleva nöjet med Bermans avgång innan dess, men dom har ju gott om tid på sig att rätta till det dom ställt till med. I min mening vore det den ultimata åtgärden då det skulle innebära ett gap på 4 år mellan den och Nemesis. En livstid för en Trekker, men också en tid som ger upphov till en enorm hunger för Star Trek. Mitt drömscenario för en kommande film vore helt klart att Federationen hamnade i en kris(känns naturligt med tanke på alla analkande hot). Möjligheterna för ett sådant scenario är ju enorma, man kan ju kombinera olika seriekaraktärer samt introducera nya. Man skulle t.o.m. kunna bygga en serie på det. Vad tycker ni, kom med era reflektioner!

hmmm hot om att döda folk verkar ju inte vara på speciellt hög nivå!

Ok enterprise kanske inte är lika bra Voyager och TNG men jag tycker att den duger! Men vi lär nog få vänta ett antal år innan det kommer yttligare någon serie...

Helt klart är att något måste göras åt Enterprise men jag tror dock att det kommer att vara dödsstöten för Star Trek om den bara läggs ner.

Jag tror också att chansen är stor att det blir dödsstöten för Star Trek om Enterprise läggs ner i förtid. Men jag tror inte Enterprise kommer läggas ner.

Det bör komma en till serie efter Enterprise så att star trek fortsätter leva men man borde också tänka på att göra film.

åka till Veridian III och återuppliva Kirk

Hmm, det blir ju inte bättre om Kirk är med direkt, han är ju inte så lysande direkt.

Jag tycker dock Ent har tagit sig en del nu i säsong tre faktiskt, börjar bli en favoritserie numera. Ok, TNG är och förblir blir "riktiga" ST serie, men Ent är bra också.

Kommer dom lägga Ent på is, eller är det bara rykte, eller nått som någon funderar över?

Det ryktas ganska mycket nu om huruvida Enterprise kommer få förnyat kontrakt eller ej. Med tanke på att man skurit ned antalet episoder för denna säsong till 24st så kan man ju fråga sig om det kanske inte är så att man ämnar avsluta serien. Det ryktas även en del om sändningstiden; att den ska flyttas till fredagskvällar som i regel brukar vara den tid då serier går i graven. Men det är inte bekräftat. Men med tanke på tittarsiffrorna så kan man kanske ändå till viss mån betrakta dessa rykten som riktiga. Personligen tror och hoppas jag att Enterprise läggs ner då det inte finns anledning till att hålla uppe en serie som måste kämpa för att överleva. Enterprise är enligt min åsikt även det sämsta och mest katastrofala som hänt Star Trek i dess historia. Man tar där ingen hänsyn till vad som redan gjorts och till det som har en förankring i hela konceptet. Däremot att detta skulle innebära dödsstöten för Star Trek tror jag uppriktigt sagt inte. Man måste komma ihåg att Paramount fortfarande tjänar pengar på filmerna, Nemesis gick ju faktiskt med vinst även om den var väldigt liten. Det finns även en enorm merchandise marknad så varför skulle man stänga ner allting? Jag kan bara säga att det kommer inte att hända, det pågår just nu diskussioner inom Paramount om åt vilken riktning Star Trek skall färdas och beslutet blir knappast nerläggning av hela franchisen. Jag tror bestämt att man lägger ner Enterprise och ligger lågt ett tag med eventuella filmer, kanske till 2006 då Star Trek firar 40 år. Men all denna rädsla som man ser i vartenda star trek-realterat forum på internet anser jag är obefogad, att stänga ner en hel franchise är ingen liten sak speciellt inte för en franchise som faktiskt har den största och mest hängiva fanbasen i världen. Så vi lär få genomlida ett "litet" uppehåll vad produktionen anbelangar, men inte mer än så. Det ryktas även en del om att Bermans kontrakt går ut år 2006, kanske får vi se en positiv förändring för Star Trek då om vi har tur...

Jag har hört att Enterpise har dragit in stora vinster av deras leksaker och sånt. Phaser och Communicator kitet tror jag har sålt väldigt bra. Finns det någon som kan stärka detta som jag hört eller säga att jag har fel?

Du har faktiskt rätt i det du säger. Enterprise-leksaker har konstigt nog sålt relativt bra. Något som faktiskt varit bra med Enterprise är att den dragit till sig en ny generation av fans och det är förmodligen mest dem som köpt Enterprise merchandise.

Jag har sagt detta flera gånger tidigare, men det är tydligen dax att ta upp det igen.

Det må vara så att tittarsiffrorna inte är de bästa. MEN detta betyder nödvändigtvis inte att Ent skulle vara bättre eller sämre än sina föregångare.

Problemet idag som inte fanns på samma sätt under de tidigare serierna stavas;

Konkurrens....

Just det,

idag likväl här som i USA konkurrerar inte bara TV-kanalerna mot varandra och med olika serier mm, utan har även en ny "motståndare" som kommit starkt de senaste åren.

Det är den Du just nu tittar på .... Internet!

....och när Du läser detta så ser Du inte på TV, eller hur ;)

Detta med att TV-tittandet har minskat till förmån för Internet har tagits fram i flera olika undersökningar och torde vara statistiskt ganska säkerställt.

Så ENT har en betydligt tuffare situation än sina föregångare, tänk på detta

när Ni relaterar till låga tittarsiffror.

Sen så är det givetvis ytterligare faktorer som påverkar tittarsiffrorna:

kvalitèn på serien, sändningstider mm mm

Men, efter att sett alla avsnitt av ENT (tom 3.13) TOS, TNG, DS9 samt VOY

så finner jag inte att; som vissa anser, att ENT generellt sätt kvalitativt skulle vara sämre. Visst det finns bättre och sämre avsnitt, men handen på hjärtat, de hade alla de andra föregångarna oxå.

De hade dock en annan fördel, inte lika mkt konkurrens om tittarna .................

Njaa, du har väl rätt till viss mån i vad du säger beträffande konkurrensen, klimatet är ju faktiskt lite hårdare inom tv nu än för några år sedan. Men det man ska komma ihåg är att tittarsiffrorna för Star Trek har enda sedan de senare säsongerna i TNG succesivt - om ändå ganska långsamt i början - sjunkit. Det har helt enkelt under flera år varit en nedåtgående trend som nu nått sin kulmen. Man kan ju givetvis disskutera vad detta bottnar i - en eller flera förklaringar? Men jag tror att de flesta fans som är förtrogna med Star Trek i sin helhet kan räkna ut varför. Du säger att detta növändigtvis inte behöver ha och göra med kvaliteten och det har du förvisso rätt i. Nu vet inte jag utifrån vilka kriterier du gör dina kvalitéts bedömningar men att påstå att datoranvändandet och ett hårdnande klimat inom tv skulle häranleda till att just Enterprise går trögt tycker jag är långsökt och naivt. Andra serier, t.ex. Smallville som i USA utgör det största hotet för Enterprise, sänds ju under precis samma förhållanden men går betydligt bättre och tar tittare från Enterprise. Självklart finns det en anledning till detta och den är helt enkelt att människor tycker Smallville bl.a är av högre kvalitet och därför mer värd att spändera tid inför. Enterprise var dömd redan från början.

Du har faktiskt rätt i det du säger. Enterprise-leksaker har konstigt nog sålt relativt bra. Något som faktiskt varit bra med Enterprise är att den dragit till sig en ny generation av fans och det är förmodligen mest dem som köpt Enterprise merchandise.

Det är sant. Star Treks franchise är ju stor och fansen är ju så lojala. Jag hörde att Paramount tjänar mer på franchisen än på själva intäktena på biobiljetter och tv-avgifter.

det kan jag nog tänka mig att de gör. Leksaker och andra prylar kostar ju oftast mer pengar också.

jag tycker dock det är roligare att inneha filmer/serier än prylar. Men visst vem skulle tacka nej till ten forward t.ex.?

Frågan är om det kommer bli någon ny serie då? Vad skulle den handla om och utspela sig i för ålder? Tycker dock Braga/Berman gör bra jobb inom Star Trek. Visst finns det riktlinjer att följa, men så mycket ute och svirar tycker jag inte de är.

Tror inte någon annan skulle göra det bättre direkt.

Frågan är om det kommer bli någon ny serie då? Vad skulle den handla om och utspela sig i för ålder? Tycker dock Braga/Berman gör bra jobb inom Star Toch svirar tycker jag inte de är.

Tror inte någon annan skulle göra det bättre direkt.

Jag kan inte förstå varför folk hela tiden fokuserar sina spekulationer runt en ny serie efter Enterprise. Ja det är frågan, men en fråga som känns mindre viktig nu med tanke på den situation Star Trek befinner sig i. Ledningen kommer att fokusera på film i första hand efter det att Enterprise är nerlagd. Jag respekterar din syn på B/Bs arbete, dock må jag säga att den inte överensstämmer med den generella åsikt som idag ljuder bland Trekkers(den behöver inte det heller). Även kritiker är missnöjda med B/Bs arbete och om man skall se helheten med vad de åstadkommit under åren så blir man föga imponerad:

TNG s 5-7: Den tid då Berman besteg tronen och var involverad i produktionen, samtidigt blev TNG sämre och sämre.

DS9: Populär i USA, men inte i Europa.

VOY: Populär i Europa, men inte i USA.

ENT: Går i allmänhet hem hos få människor, varav en del som är nya inom trek, dvs. inte speciellt populär bland den redan starkt etablerade fanbasen som ju faktiskt utgör en viktig del.

ST GEN: Kunde ju ha varit så mycket bättre, synd.

ST FC: En riktigt bra film, en av de bästa.

ST INS: Gav ingenting, kändes mer som ett långt TNG avsnitt. Inte bra.

ST NEM: Flopp som genererade en liten vinst. Ett hopkok av det som redan gjorts.

Det jag skrivit är hur Star Trek under Berman/Bragas tid utvecklats. Min personliga åsikt är att dom lyckats med två saker: FC och VOY. Dom flesta jag talat med, och det man kan utläsa från forum på nätet är att folk i regel gillar två produktioner. Vissa gillar DS9 och NEM, vissa gillar ENT och GEN. Men det är sällan fler än så och det säger ju någonting om hur kvaliten inom Star Trek de senaste 15 åren sjunkit. I genomsnitt 2 av 8 produktioner är inte bra, det kan ingen påstå. Så det finns all anledning att kritisera Berman och Braga eftersom de två har den huvudsakliga makten i fråga om Star Treks utveckling.

Edited by Praetor Tyrnoc

Enterprise är ju inte alls sämre än de första säsongerna av TNG, Alla startrek serier har ju det gemensamt att dom inte blir riktigt intressanta förrän efter 3-4 säsonger, det är ju det som är halva grejen.

Jag tycker att framtiden ser ljus ut.

Praetor Tyrnoc: Tittar sifrorna beror väll mycket på när och hur en serie sänder.

Stor skilnad mellan TV3? sätt att sända DS9 sporatiskt gemfört med SVT sätt att sända Voy. Själv tror jag inte att DS9 fick en ärlig changs, serien är otroligt trögstartad. Det var även Voy innan 7of9 efekten.

Som många skribenter påpekat så kommer inte Ent att läggas ner för den gör så mycket "reklam" för "leksaker och andra prylar" som säljer så bra.

Självklart har sändningstiden stor betydelse för tittarsiffrorna, dålig sändningstid - dåliga tittarsiffror, så är det oftast. I Enterprise fall: En bra sändningstid men ändå magert med tittare. I TNG och VOY fall så var det faktiskt inte så, tittarsiffrorna var hyffsade och spekulationer om nedläggning kom absolut inte lika tidigt som i ENT fall. Det gick alltså väldigt trögt redan början för ENT och om inte serien vänder 180º så kommer den att läggas ned. Även om serien gör fin reklam för merchandise så håller det inte. En serie som måste kämpa för sin överlevnad läggs ned oavsett leksaksförsäljning, det är nämligen sådan mentaliteten inom tvindustrin är.

Vad ska göras för serien då??

Ju mer av Voyager jag ser destu mer irriterar jag mig på att det kanske är runt 30 avsnitt i hela serien som måste ligga där de ligger i serien. De flesta andra skulle (efter en liten omskrivning i manuset) kunna flyttas fram eller bak två säsonger ytan att det gör någon skillnad. Det är svagt och det är därför jag ser fram så mycket mot att snart få köpa in DS9-boxarna). Engligt mig har Enterprise liknande problem i säsong ett men det svaga med serien är att det är aldeles för få storys som involverar tidsresor/paradoxer, paralella universum, moraliska dilemman och liknande som gör att Star Trek är Star Trek.

Vad som behövs är kontunilitet. Problemet var att efter 7of9 efekten gick voy på sparlåga, de kunde bara hitta väckans alians och försvagade borger. Tänk vad serien skulle blivit intesant om voy kom hem i 6:e sesången. Maqusaderna (stavning) skulle få försvara sig, voy kanske hamnar i dominon kriget etc jag ser stora möjligheter till lite varierat manus.

Eller skulle de behöva göra en B5 och avrätta Artcher när han inte gör något allt för hjältemodigt. Någon som mins Sinkler (stavning?)

Jag gillar Stargate mycket, här hittar hjältarna dena fantastiska uppfining i bästa voy stil, sedan glöms den bort, men i stargate kan de referera till uppfiningen och efter ett tag kanse till och med använda den med reduserad efekt. De värsta är nog när voy köper en mycket efektiv kanon men aldrig använder den efter den ep.

Äntligen några här som har fattat gallopen... "Go there no one has gone before..." och "veckans alien..." är sannerligen uttjatat intill leda. Det är ett faktum som till och med de mest inbitna fansen "over there" kan relatera till! Ska Star Trek överleva få de nog ta och komma med lite nya intressantare grepp. B & B tror jag defenetivt har gjort sitt inom Star Trek, här behövs lite nytt blod. Jag är övertygad att en gäng hängivna fans med samma budget med lätthet skulle kunna åstakomma något betydligt bättre och fräshare än alla dessa otaliga ointressanta fristående avsnitt som egentligen bara är omskrivnen gammal skåpmat med ny glasyr. Enterprise är farligt nära att falla ner i denna fåra av likgiltighet, som gjorde Voyager så tråkig. Självklart är kontunitet svaret på vad som gör en serie sevärd och får tittare att vilja återvända; tre utmärkta exempel på det är Deep Space 9, Stargate SG1 och inte minst Babylon 5. I Babylon 5 lyckades ju JMS till och med att få befälhavaren (Jeffrey Sinclairs) avhopp från serien att bli en viktig del av seriens story-arc.

Vem bryr sig egentligen fortfarande om ett gäng anonyma besättningsmän ombord på ett rymdskepp som varje vecka far runt och möter någon ny ras, som allt som oftast ser ut som grannen, med ett hudveck i pannan, som pratar perfekt engelska? Dessa aliens ska presenteras, skapa något slags känslomässigt band till tittaren, samt passas in in någon krystad story med början, mitt och slut på knappa fyrtio minuter (räknar inte med introt och eftertexterna). Resultatet blir allt som oftast något som åtminstone jag i de flesta fall tycker är undermålig underhållning. I TOS och TNG fungerade det, delvis tack vare deras underbara rollbesättningar och för att många av oss såg upplägget med dessa fristående avsnitt för första gången då. Nu när man ser Voyager/Enterprise-avsnitt med näst intill exakt samma upplägg sexton år senare, undrar åtminstone jag vad tanken bakom dessa serier är? Lättförtjänta pengar säger jag! Nu hoppas jag verkligen att Enterprise tar sig samman och inte blir en kopia på kopian Voyager, sker detta lär serien läggas ned och jag kommer personligen inte att sörja många minuter.

Edited by Tr3kk

Enterprise känns verkligen som ett sorgligt skämt.

* Man låter serien utspela sig i det hetsiga Delphic expanse, och tittarsiffrorna sjunker.

* Man låter T'Pol ha ännu tajtare kläder, och tittarsifforna sjunker.

* Man placerar ett gäng tuffa marinsoldater ombord på skeppet, och tittarsiffrorna sjunker.

* Man låter T'Pol och Trip vara med i flera nakenscener, och tittarsiffrorna sjunker.

* Man ger Jeffrey Combs en roll, och tittarsiffrorna sjunker.

* Man försöker liva upp avsnitter med snygg musik och nytt intro, och tittarsiffrorna sjunker.

Jag tycker inte att det råder någon tvekan om att B & B har misslyckats, och det förvånar mig inte om ENT läggs ner inom ett år. Jag skulle inte sörja, för om serien inte kan överleva trots den konstgjorda andningen så får den skylla sig själv. Enda problemet är som sagt att det skulle kunna få konsekvenser för ST i framtiden. Om ENT totalfloppar så kommer nog inte Paramount vara så sugna på att försöka göra en ny serie. Om man skulle göra en ny serie så skulle man dessutom vara tvungen att vinna tillbaka tittarnas förtroende, vilket inte skulle bli så lätt. Så oavsett om ENT läggs ner eller inte så får serien negativa effekter på resten av ST. Jag tycker definitivt att B & B ska lämna över till någon annan, och om Paramount vill ha en ny och bättre serie måste de nog ta hjälp av Ira Steven Behr, även om de måste böna och be för att få honom tillbaka. I värsta fall får man ta och klona Gene.

Edited by Excelsior

Tycker att B & B borde lämna över till någon annan de har trots "gjort" delar av TNG nästan hela VOY och ENT.

Man borde tycka att de har slut på creativa ider, vilket faktiskt verkar stämma. De bra ep verkar var de som INTE B & B har gjort.

Varför är Star trek så maniskt rädda för kontunilitet, de ökar intreset snarare än minskar.

Sedan undrar jag varför är det så rädda för att låta ?Trawis? (den svarta fänriken) få mer än en halv replik replik varje ep.

men att påstå att datoranvändandet och ett hårdnande klimat inom tv skulle häranleda till att just Enterprise går trögt tycker jag är långsökt och naivt. Andra serier, t.ex. Smallville som i USA utgör det största hotet för Enterprise, sänds ju under precis samma förhållanden men går betydligt bättre och tar tittare från Enterprise. Självklart finns det en anledning till detta och den är helt enkelt att människor tycker Smallville bl.a är av högre kvalitet och därför mer värd att spändera tid inför. Enterprise var dömd redan från början.

Det jag skrev var att i flera oberoende av varandra gjorda undersökningar visar att Tv-tittandet generellt sett minskat till förmån för Internet.

Sen att vissa nyare serier har stigande tittarsiffror mm är självklart inte så konstigt. ST är en gammal serie som har hängt med i många decennier och självklart är det så då att vissa inte sas fortsätter att följa en serie.

Sen läser jag här i forumet den ena efter den andra som argumenterar för hur dålig Ent är, dålig kontinuitet, tråkiga karaktärer, dåliga .... mm mm.

Pust, varför ser Ni på Ent då?

En slukläm är alltid: "smaken är som baken ... delad"

En sak till. Jag har lärt mig att tycker jag att någonting är dåligt så kommer jag alltid med ett förslag till hur det kan bli bättre.

Sen läser jag här i forumet den ena efter den andra som argumenterar för hur dålig Ent är, dålig kontinuitet, tråkiga karaktärer, dåliga  .... mm mm.

Pust, varför ser Ni på Ent då?

En slukläm är alltid: "smaken är som baken ... delad"

En sak till. Jag har lärt mig att tycker jag att någonting är dåligt så kommer jag alltid med ett förslag till hur det kan bli bättre.

Jag är medveten att dina kommentarer inte enbart var riktade till mig, men jag svarar lite på dem ändå... ;)

Jag tittar på Enterprise av den enkla anledningen att det är den enda Star Trek-serie som pågår och som jag ännu inte har sett + att den har potential att bli något bra om den f??r fortsätta i händerna på kompetent folk. Det om att smaken är delad är väl sant, men för vissa verkar det tydligen räcka att det heter Star Trek, Star Wars, eller vad det nu kan vara för att de ska svälja hela konceptet utan att ha en tanke på att ifrågasätta om det egentligen är så värst bra när allt kommer omkring...

Förslag på bättring har jag gett i tidigare poster.

Ja, som svar på en fråga från ett tidigare inlägg beträffande varför vi ser på Ent och ändå klagar så kan jag bara svara för mig själv och det svaret är helt enkelt: Det gör jag inte. Jag har sett en del av Ent, från alla säsonger, och jag har försökt pröva min uppfattning om serien genom att se episoder från s3, men det tar stopp. Så jag följer inte serien.

Förslag på hur den kan bli bättre?

Den kan tyvärr inte bli bättre. Enterprise är en serie bestående av en serie fast med de mest ointressanta karaktärer och sämsta manusskrivande någonsin. Serien bidrar inte till någonting, utan fungerar som ett slags svagt nödenergisystem för att hålla Star Trek-franchisen vid liv. Nej, Enterprise(synd att en dålig serie ska fläcka ned ett annars så storslaget namn) är och förblir dynga.

Sign in to follow this  

• Create New...