Något unikt har skett i filmvärlden, rapporterar
Variety. Inför filmerna
Star Trek och
Transformers 2: Revenge of the Fallen har deras ekonomiska partners, eller sponsorer om ni så vill, (Wal-Mart för
Transformers, Intel och Lenovo för
Star Trek) redan nu börjat med en riktigt aggressiv marknadsföring. Ett halvår tidigare än filmernas premiär, alltså, mot det mer normala en månad före premiären. Att de satsar så här stort kan ju delvis härröras till att de och Paramount (vilka äger båda filmerna) tror på filmerna, men mest beror det på att Paramount nu försökt att tänka på att utnyttja sina ekonomiska partners även till reklam och till att skapa ett intresse för filmen.
Intel, som i satsningen inför
Star Trek gick samman med datorföretaget Lenovo, nämner genom sin konsumentkampanjledare Tim Takeuchi att "varhelst vi kan, så försöker vi att alliera oss med filmen så att båda kan tjäna på att visa upp den andres produkt". Av denna anledning skapade Intel en
helt ny webbplats där stjärnflottans skeppsvarv är med och där man bland annat kan få en virtuell guidning genom
USS Kelvin NCC-0514. Lenovo tjänar samtidigt på detta, då det är nu vid juletid som många köper nya datorer och även här är det bra att ha startat ett halvår tidigare. Lenovo och Intel har dessutom varit med på konvent i USA för att lära känna trekkers bättre, något som de säger är nödvändigt då Star Trek i mycket tilltalar en redan stark kärna av personer.