Paramount var för girigt. Därför minskade Star Treks popularitet när Voyager och Enterprise sändes. Det menar John Billingsley (Phlox).
-Vad som hände med Voyager och vår serie, Enterprise, och jag säger inte detta för att kritisera producenterna, ... men Paramount sa mer, mer, mer, därför det såg det som en kommersiell produkt. Ingenting fungerar om det skapas av marknadsföringsavdelningen. Paramount saboterade för sig själv. Jag tycker att de blev giriga, och det är vad filmföretag blir, tyvärr, eftersom de styrs till stor del av revisorer, säger han till Indystar.com.
Billingsley säger också att man måste ha en produkt som har ett artistiskt värde, och att företagen inte bara kan styras av ekonomiska frågor.
-Det var ett mirakel att vi fick fyra säsonger. Andra tv-program hade lagts ned efter en säsong. Våra tittarsiffror var usla. Vi hade en stark öppning, vi hade en stor publik under pilotavsnittet. De som såg det sa dock: "Det här är inget nytt. Det är samma Star Trek som jag sett år efter år." Och så sprang de iväg.