Att Disney har köpt Star Wars togs emot med "en gäspning och självklarhet", menar Svenska Dagbladets krönikör Anton Samuelsson. Det är stor skillnad mot hur trekkies reagerade när Star Trek (2009) släpptes.
Anton Samuelsson jämför reaktionerna på följande vis:
"”Star wars” har däremot aldrig haft ett lika självklart nördfölje som den ständige konkurrenten ”Star trek”, vars fans stolt kallar sig ”trekkies”. Om den förra är en klassisk saga så är den senare ett rymdpolitiskt drama med lågt tempo. ”Star trek”-nysatsningen regisserad av JJ Abrams, mannen bakom tv-serien ”Lost”, hade premiär 2009 och arga ”trekkies” hävdade att den actionbetonade långfilmen var en dolk i ryggen.
Reaktionerna på att Disney tar över ”Star wars”-produktionen är inte lika upprörda, på sin höjd är det någon som förvirrat undrar om Leia nu är en Disney-prinsessa. Annars är samarbetet en gäspning och en självklarhet."
Även Göteborgs-Posten uppmärksammar affären. Men här varnar krönikören Maria Domellöf-Wik under rubriken "Rör inte min Yoda" för att Disney kommer att överexploatera Star Wars-varumärket:
Vi som kände oss mätta på Star wars redan efter putslustige Jar Jar Binks entré i Episod 1 – Det mörka hotet (1999) har anledning att känna oro. Antalet plastleksaker, legofigurer och spel kommer att öka. Samtidigt lär sagan med tiden bli en allt mer urvattnad soppa på en rymdgalaktisk spik.
Domellöf-Wik tillhör emellertid den skara fans som växte upp med den första Star Wars-filmen från 1977. Så här skriver hon:
Jag var tio år 1977 när den första Star wars-filmen kom. Efter Kapten Zoom och hans "galaxer i mina braxer", medan förälskelsen i Star Treks Mr Spock växte sig allt starkare, var jag öppen för nya galaktiska äventyr. Vad passade bättre än en medryckande, nyskapande saga om två syskon i en dysfunktionell familj?