Det har nu gått en och en halv månad sedan Star Trek Beyond hade premiär, men trots positiva recensioner har filmen dragits med låga biljettintäkter både i USA och i många andra länder. Kina ser ut att kunna bli avgörande för filmens finansiella framgångar, och lyckligtvis har filmen fått en fantastisk premiärhelg i mittens rike.
Sedan sin premiär i fredags har Star Trek Beyond sålt biljetter för 31,3 miljoner amerikanska dollar (drygt 200 miljoner kinesiska yuan). Detta innebär att filmen har dragit in 7% mer under sin premiärhelg än Star Trek Into Darkness, till skillnad från i många andra marknader där filmen har sålts sämre än sin föregångare.
Totalt så Star Trek Beyond dragit in 37 miljoner dollar i 40 olika marknader under helgen, uppger The Hollywood Reporter, vilket innebär att filmen har dragit in totalt 285,4 miljoner dollar sedan sin premiär. Då filmens produktionsbudget låg på 185 miljoner dollar verkar detta ha blivit en lönsam affär för Paramount Pictures, men man ska komma ihåg att den siffran inte inkluderar marknadsföringsutgifter, som kan påverka filmens lönsamhet drastiskt. Dessutom måste filmen jämföras med Star Trek Into Darkness, som drog in 467,4 miljoner dollar på samma budget.
Förhoppningsvis visar sig filmen ändå vara lönsam nog för att motivera Paramount Pictures att fortsätta utveckla filmens uppföljare, som redan är i förproduktionsstadiet.