Gå till innehåll

Brent Spiner: Star Treks misslyckande är trekkers fel


Nyhet

Rekommenderade inlägg

Om vi skall titta på varför Star Trek: Nemesis blev ett så stort misslyckande måste vi börja med att titta på trekkers del. Detta menade Brent Spiner (Data) i en intervju med Star Trek Magazine.

Spiner säger: "Vårt syfte med filmen var att göra det för alla trekkers. [...] Med tidigare filmer försökte vi finna ett sätt att överbrygga klyftan mellan trekkers och den generella publiken. Men med Nemesis sade vi 'Glöm det! Låt oss göra en film för alla fans, för det det är de personerna som faktiskt går och ser filmerna'. Och vad hände? De gick inte!"

"Oftast öppnar filmerna stort", fortsätter Spiner, "även om de är utsatta för svår konkurrens, men Nemesis gjorde inte ens det. Det var ett budskap från trekkers att de var färdiga med oss."

Spiner menar nu att han, trots tidigare rätt så syrliga kommentarer om Abrams tankar om Star Trek XI, anser att teamet gör rätt i att satsa på ett helt nytt spår inom Star Trek. Detta skall enligt Spiner förhoppningsvis leda till en ny serie som i sin tur leder till nya filmer.

Källa

[ Till originalnyheten ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tror jag inte att nemesis "bara" gjord för inbitna fans, med tanke på alla onödiga action sekvenser så verkar filmen flörta vilt med den vanliga bio publiken.

Man måste verkligen tänkt på fansen när man slänger in långa bliljakter skytteljakten? och klipper bort dialoger som bara skulle vara "intresanta" för fans....och sedan anklaga fansen för att sviker filmen....

Redigerad av rehnvall
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tror jag inte att nemesis "bara" gjord för inbitna fans, med tanke på alla onödiga action sekvenser så verkar filmen flörta vilt med den vanliga bio publiken.

Insisterar, om något så var Nemesis gjord för att attrahera den allmänna publiken och inte oss inbitna fans. Att ha en biljakt går emot allt som handlar om Star Trek.

Kanske är Brent Spiner bitter för att han offrade sin karaktär i en film som misslyckadess.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tror jag inte att nemesis "bara" gjord för inbitna fans, med tanke på alla onödiga action sekvenser så verkar filmen flörta vilt med den vanliga bio publiken.

Insisterar, om något så var Nemesis gjord för att attrahera den allmänna publiken och inte oss inbitna fans. Att ha en biljakt går emot allt som handlar om Star Trek.

Kanske är Brent Spiner bitter för att han offrade sin karaktär i en film som misslyckadess.

Kan va att han känner viss besvikelse över det..

Kanske han skulle vilja vara med i nästa film?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tror jag inte att nemesis "bara" gjord för inbitna fans, med tanke på alla onödiga action sekvenser så verkar filmen flörta vilt med den vanliga bio publiken.

Insisterar, om något så var Nemesis gjord för att attrahera den allmänna publiken och inte oss inbitna fans. Att ha en biljakt går emot allt som handlar om Star Trek.

Kanske är Brent Spiner bitter för att han offrade sin karaktär i en film som misslyckadess.

Vad är det som är så hemskt med en biljakt? <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tror jag inte att nemesis "bara" gjord för inbitna fans, med tanke på alla onödiga action sekvenser så verkar filmen flörta vilt med den vanliga bio publiken.

Insisterar, om något så var Nemesis gjord för att attrahera den allmänna publiken och inte oss inbitna fans. Att ha en biljakt går emot allt som handlar om Star Trek.

Kanske är Brent Spiner bitter för att han offrade sin karaktär i en film som misslyckadess.

Vad är det som är så hemskt med en biljakt? <_<

Håller med. Jag är trött på biljakter i filmer men här i nemesis så var det uppfriskande med den lilla bilturen tycker jag. Kul att se Picard köra som en dåre!

Och som nämnts i andra trådar: Data går alltid att trolla tillbaka om man vill. Sedan om fansen gillar det eller ej är en annan sak. Jag hade gärna sett en rulle till med TNG-gänget i alla fall. Men det kommer väl till 98% säkerhet inte att hända.

Jag ger "nemesis" godkänt men inte mer. Sedan så tycker jag att det är lätt att tycka att en star trek film är bättre än vad den är pga man är en trekkie! Så som trekkie ger jag den ett starkt godkännt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tror jag inte att nemesis "bara" gjord för inbitna fans, med tanke på alla onödiga action sekvenser så verkar filmen flörta vilt med den vanliga bio publiken.

Insisterar, om något så var Nemesis gjord för att attrahera den allmänna publiken och inte oss inbitna fans. Att ha en biljakt går emot allt som handlar om Star Trek.

Kanske är Brent Spiner bitter för att han offrade sin karaktär i en film som misslyckadess.

Vad är det som är så hemskt med en biljakt? <_<

Håller med. Jag är trött på biljakter i filmer men här i nemesis så var det uppfriskande med den lilla bilturen tycker jag. Kul att se Picard köra som en dåre!

Och som nämnts i andra trådar: Data går alltid att trolla tillbaka om man vill. Sedan om fansen gillar det eller ej är en annan sak. Jag hade gärna sett en rulle till med TNG-gänget i alla fall. Men det kommer väl till 98% säkerhet inte att hända.

Jag ger "nemesis" godkänt men inte mer. Sedan så tycker jag att det är lätt att tycka att en star trek film är bättre än vad den är pga man är en trekkie! Så som trekkie ger jag den ett starkt godkännt ;)

Det om Data håller jag med om. I tråden "Gissa Star Trek handligen" så finns det många som tar tillbaka Data igen. Voyger hittar honom, han var med när månen Praxis sprängdes o.s.v. Och man kan ju ta tillbaka TNG gänget utan Data. Nä vad är det jag säger. Det skulle aldrig funka. Jag skulle aldrig kunna stå utt med en TNG film utan Data. Alltså..... jag menar.... ingen Data..... gud!!! :gråter:

Redigerad av Pkea
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tror jag inte att nemesis "bara" gjord för inbitna fans, med tanke på alla onödiga action sekvenser så verkar filmen flörta vilt med den vanliga bio publiken.

Insisterar, om något så var Nemesis gjord för att attrahera den allmänna publiken och inte oss inbitna fans. Att ha en biljakt går emot allt som handlar om Star Trek.

Kanske är Brent Spiner bitter för att han offrade sin karaktär i en film som misslyckadess.

Vad är det som är så hemskt med en biljakt? <_<

Håller med. Jag är trött på biljakter i filmer men här i nemesis så var det uppfriskande med den lilla bilturen tycker jag. Kul att se Picard köra som en dåre!

Och som nämnts i andra trådar: Data går alltid att trolla tillbaka om man vill. Sedan om fansen gillar det eller ej är en annan sak. Jag hade gärna sett en rulle till med TNG-gänget i alla fall. Men det kommer väl till 98% säkerhet inte att hända.

Jag ger "nemesis" godkänt men inte mer. Sedan så tycker jag att det är lätt att tycka att en star trek film är bättre än vad den är pga man är en trekkie! Så som trekkie ger jag den ett starkt godkännt ;)

Det om Data håller jag med om. I tråden "Gissa Star Trek handligen" så finns det många som tar tillbaka Data igen. Voyger hittar honom, han var med när månen Praxis sprängdes o.s.v. Och man kan ju ta tillbaka TNG gänget utan Data. Nä vad är det jag säger. Det skulle aldrig funka. Jag skulle aldrig kunna stå utt med en TNG film utan Data. Alltså..... jag menar.... ingen Data..... gud!!! :gråter:

Och jag håller helt med dej! Fasen så synd att man inte får se mer data :( Vi får starta en världsomfattande namninsammling att har måste dyka upp igen! Jag läste nyligen att Brent Spiner som spelar data inte var trött på att prata om data. Skulle vara kul om han också inte var trött på att spela data. Han själv och filmskapare/filmbolag borde ju veta att han är fortfarande poppis eller hur!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Man har integjort en film för fansen sedan The Search for Spock (möjligen med undantag för Insurrection). Spiner snackar skit! Ska man göra en film för fansen får man först ta reda på vad fansen vill. Att många inte gick och såg filmen är ett bevis för att man inte gjort just det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man inte har gjort filmer för fansen är väl till i alla fall stor del en smaksak. Dock kan jag hålla med om att nemesis är lite tunn vad gälller inriktning för fansen(kanske inte bröllopsscenen). Sant är ju också att Brent Spiner talade lite oöverlagt när han skyller fansen för brit på succe av senaste filmen. Även om det vore "fansens fel" så är man ju diplomatisk och gnäller inte över det på det sättet. Kanske kände han at han kunde ventiler sina åsikter mer öppet/rakt på sak eftersom att han inte ska/vill spela data mer. Han känner sej väl färdig med det men vill fortsätta att ställa upp på konvent och liknande. Jag bara spekulerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spiner säger: "Vårt syfte med filmen var att göra det för alla trekkers. [...]Med tidigare filmer försökte vi finna ett sätt att överbrygga klyftan mellan trekkers och den generella publiken. Men med Nemesis sade vi 'Glöm det! Låt oss göra en film för alla fans, för det det är de personerna som faktiskt går och ser filmerna'. Och vad hände? De gick inte!"

Rätt irriterande att höra faktiskt. Dels för att han skuldbelägger fansen men vem skulle hålla med om att nemesis verkligen är en film i fansens smak? Det verkar ju vara den enda star trek filmen som tom fans inte gillar. Man undrar verkligen vilka konkreta grepp de tog för att tillmötesgå fansen i såna fall

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spiner säger: "Vårt syfte med filmen var att göra det för alla trekkers. [...]Med tidigare filmer försökte vi finna ett sätt att överbrygga klyftan mellan trekkers och den generella publiken. Men med Nemesis sade vi 'Glöm det! Låt oss göra en film för alla fans, för det det är de personerna som faktiskt går och ser filmerna'. Och vad hände? De gick inte!"

Rätt irriterande att höra faktiskt. Dels för att han skuldbelägger fansen men vem skulle hålla med om att nemesis verkligen är en film i fansens smak? Det verkar ju vara den enda star trek filmen som tom fans inte gillar. Man undrar verkligen vilka konkreta grepp de tog för att tillmötesgå fansen i såna fall

Jag skulle kanske våga säga att nemesis är en film som de själva gillar. Det är mycket om dem och deras nära förhållande (familjen) till varandra. Eller? J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spiner säger: "Vårt syfte med filmen var att göra det för alla trekkers. [...]Med tidigare filmer försökte vi finna ett sätt att överbrygga klyftan mellan trekkers och den generella publiken. Men med Nemesis sade vi 'Glöm det! Låt oss göra en film för alla fans, för det det är de personerna som faktiskt går och ser filmerna'. Och vad hände? De gick inte!"

Rätt irriterande att höra faktiskt. Dels för att han skuldbelägger fansen men vem skulle hålla med om att nemesis verkligen är en film i fansens smak? Det verkar ju vara den enda star trek filmen som tom fans inte gillar. Man undrar verkligen vilka konkreta grepp de tog för att tillmötesgå fansen i såna fall

Jag skulle kanske våga säga att nemesis är en film som de själva gillar. Det är mycket om dem och deras nära förhållande (familjen) till varandra. Eller? J.

Sant. De själva gillade nog attt göra filmen. (Men jag, till skillnad från andra, gillar bilåkarscenen!) Men dom hade gärna fått vräka på med lite mer trekstil....vet själv knappt vad jag menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man inte har gjort filmer för fansen är väl till i alla fall stor del en smaksak.

Nej, till liten del kan det vara en smaksak. Men i övrigt är det en grundläggande förutsättning för dem rent ekonomiskt att göra filmer som inte bara tilltalar fansen.

Han känner sej väl färdig med det men vill fortsätta att ställa upp på konvent och liknande. Jag bara spekulerar.

Är detta spekulation eller faktabaserat? För om han är trött på Data-rollen men vill åka runt på konvent och tjäna in pengar så är han en sniken gammal gubb-*****!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man inte har gjort filmer för fansen är väl till i alla fall stor del en smaksak.

Nej, till liten del kan det vara en smaksak. Men i övrigt är det en grundläggande förutsättning för dem rent ekonomiskt att göra filmer som inte bara tilltalar fansen.

Han känner sej väl färdig med det men vill fortsätta att ställa upp på konvent och liknande. Jag bara spekulerar.
Är detta spekulation eller faktabaserat? För om han är trött på Data-rollen men vill åka runt på konvent och tjäna in pengar så är han en sniken gammal gubb-*****!!

Han skriver ju att han spekulerar! Men jag tror att paramount/spinner insåg att ska det bli mer med tng gänget så kommer han att bli för gammal för att spela rollen som den odödlige data. Och att det är svårt att få in en ny skådespelare i en sådan roll. För de övriga personerna kan man ju bara säga att nu har det gått 10 år i deras universum och alla är således 10 år äldre men det är ju svårt för datarollen... J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man inte har gjort filmer för fansen är väl till i alla fall stor del en smaksak.

Nej, till liten del kan det vara en smaksak. Men i övrigt är det en grundläggande förutsättning för dem rent ekonomiskt att göra filmer som inte bara tilltalar fansen.

Han känner sej väl färdig med det men vill fortsätta att ställa upp på konvent och liknande. Jag bara spekulerar.
Är detta spekulation eller faktabaserat? För om han är trött på Data-rollen men vill åka runt på konvent och tjäna in pengar så är han en sniken gammal gubb-*****!!

Jag menade att det kan vara en personlig smaksak om vad man själv tycker är gjort för fansen eller vad man tycker är gjort för gemene man.

Mja jag skrev att jag bara spekulerade när jag trodde att han var trött på att spela data. Jag har ingen aning om att det är så. Jag vet bara vad han sa i en intervju nyligen. Han sa då att han inte alls är trött på att prata om data. Sedan så har jag personligen fått det intrycket att han inte är sugen på att spela data längre. Dels pga att han har sagt att han är för gammal för att lira den rollen. Men han kanske tycker att rollen är uttömd(personlig spekulation igen) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...