Enterprise_Nx-01 Posted February 19, 2004 Report Share Posted February 19, 2004 (edited) --> Avsnitt 1.1-1.19, 1.20-1.26, 2.1-2.6, 2.7-2.12, 2.13-2.17, 2.18-2.26, 3.01-3.07, 3.08-3.13, 3.14-3.19 Betygsätt och dela med åsikter om avsnitt 14-19 i säsong 3 Edited February 20, 2004 by Pjotr'k Link to comment Share on other sites More sharing options...
Talar Posted February 19, 2004 Report Share Posted February 19, 2004 Den förra tråden slutade på 3.13 och den här börjar på 3.15 :blink: var ska man prata om avsnitt 3.14? ;) Har just sett avsnitten 13, 14, 15 och dom har varit ett rejält lyft från resten av säsong 3. Avsnitt 3.15 bjöd ju på en liten överraskning (vill inte avslöja vad) och hade en riktigt bra subplot eller vad man ska kalla det med Reed. Jag gillar överhuvudtaget hur dom plockar upp en massa lösa trådar från tidigare avsnitt i serien och spinner vidare på dom. Även sånt man trodde var engångsplots nämns, som t.ex. Tuckers klon Sim. Det får ju serien att hänga ihop lite bättre än t.ex. TNG där förra veckans handling brukade vara glömd när det var dags för nästa avsnitt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted February 20, 2004 Report Share Posted February 20, 2004 Den förra tråden slutade på 3.13 och den här börjar på 3.15 :blink: var ska man prata om avsnitt 3.14? ;) Jag har ändrat denna diskussion till att omfatta 314-319. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Enterprise_Nx-01 Posted February 20, 2004 Author Report Share Posted February 20, 2004 Den förra tråden slutade på 3.13 och den här börjar på 3.15 :blink: var ska man prata om avsnitt 3.14? ;) Jag har ändrat denna diskussion till att omfatta 314-319. Jag tog inte med avsnitt 14 för att det hade alla skrivit om i den gamla disskussionen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Talar Posted February 22, 2004 Report Share Posted February 22, 2004 Såg också det sen, men jag hade inte läst i den andra tråden när jag skrev första inlägget. Iallafall, nån mer som hunnit se fram till 3.15 eller däromkring? Link to comment Share on other sites More sharing options...
poth_99 Posted March 3, 2004 Report Share Posted March 3, 2004 Azati Prime får 10/10 Denna episod har allt. Spänning, action, humor och känslor. Här visar Archer på ett mkt bra ledarskap och stort mod, när han själv påtar sig "självmordsuppdraget" att med ett xinidi-skepp attackera "supervapnet". Dessutom en bra cliffhanger med enterprise svårt skadat under pågående attack från flera xindi-skepp .... Det blir svårt att vänta på fortsättningen i slutet av april Link to comment Share on other sites More sharing options...
Excelsior Posted March 4, 2004 Report Share Posted March 4, 2004 Harbinger Definitivt ett av säsong 3's mindre bra avsnitt. Avsnittets höjdpunkt ska tydligen vara slagsmålet mellan Reed och Hayes och sexscenen mellan Trip och T'Pol, men inget av dessa känns som en höjdpunkt. Slagsmålet kändes bara onödigt eftersom det inte fanns någon riktig koflikt mellan Reed och Hayes från början, det verkade bara som om Reed ville ha en fight för att han var uttråkad. Detta stämmer inte alls med den Malcolm vi lärt känna under de här tre åren, utan påmminer snarare om Archer. Och sexscenen med Trip och T'Pol känndes bara som ytterliggare ett desperat försök för att få tittarsiffror, och "vulcan nerv stimulation" måste vara den sämsta ursäkten för att ha med nakenscener i TV:ns historia. Att helt bygga upp ett avsnitt på dessa två koncept känns inte som ST alls. Detta är förmodligen säsongens sämsta avsnitt hittils, för säsong 3's avsnitt har annars varit sevärda, och en del riktigt bra (t ex Anomaly och Proving Ground). Betyg: 3/10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stranglehold Posted March 4, 2004 Report Share Posted March 4, 2004 Azati Prime: Ett av de bästa avsnitten hittils i serien. Förstår inte hur man skall klara av att vänta på upplösningen i det otroligt spännande slutet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Talar Posted March 5, 2004 Report Share Posted March 5, 2004 Håller med, jag blev ganska överraskad av slutet. Det var ett riktigt bra avsnitt det här också, men jag undrade lite över T'pols beteende. Är det inte menigen att hon ska vara vulcan? Hon har ju bra mycket sämre koll på sina känslor än Spock och han var ju ändå halvmänniska. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne Posted March 5, 2004 Report Share Posted March 5, 2004 Håller med, jag blev ganska överraskad av slutet. Det var ett riktigt bra avsnitt det här också, men jag undrade lite över T'pols beteende. Är det inte menigen att hon ska vara vulcan? Hon har ju bra mycket sämre koll på sina känslor än Spock och han var ju ändå halvmänniska. Dom kanske vill försöka förnya "skaffa ny publik" och inte stirra sig blind på 60-tals-stuket? Bara en gissning. Men jag tycker det är ganska kul att se henne agera "människa" då och då. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Excelsior Posted March 5, 2004 Report Share Posted March 5, 2004 Hatchery Äntligen ett riktigt bra avsnitt, och definitivt ett av säsongens bästa. Det var verkligen en positiv överraskning, speciellt efter fiaskot med Harbinger. Xindi-skeppet med alla ägg och allt slem påminde starkt om Aliens, vilket ju inte är helt fel. Det lilla upproret kom verkligen lägligt och gjorde avsnittet ännu mer actionspäckat. Och Travis fick inte bara lämna sin kotrollpanel och säga mer än tre meningar utan också spöa upp någon, även om det var Reed som ägde. Att en i besättningen måste spöa upp en annan i varje avsnitt verkar ha blivit en tradition i ENT på gott och ont. Hatchery var alltså ett rejält steg i rätt riktning för ENT. Ser nu verkligen fram emot Azati Prime. Betyg: 9/10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
poth_99 Posted March 5, 2004 Report Share Posted March 5, 2004 Håller med, jag blev ganska överraskad av slutet. Det var ett riktigt bra avsnitt det här också, men jag undrade lite över T'pols beteende. Är det inte menigen att hon ska vara vulcan? Hon har ju bra mycket sämre koll på sina känslor än Spock och han var ju ändå halvmänniska. Well, Enjoy ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Enterprise_Nx-01 Posted March 7, 2004 Author Report Share Posted March 7, 2004 (edited) Azati Prime 9/10: Snacka om bra avsnitt det bästa avsnittet i säsong 3 efter Twilight enligt mig. Slutar väldigt spännande kan bara inte vänta tills Damage. Själv tror jag att Degra kommer sicka ut sitt eller något annat skepp för att rädda Enterprise och hennes besättning. En fråga till alla vem tror ni är "hon" som den svarta xindi humanoiden nämner? Själv tror jag T'Pol men jag hoppas inte att det är hon ;) Edited March 7, 2004 by Enterprise_Nx-01 Link to comment Share on other sites More sharing options...
B'Elanna Posted March 9, 2004 Report Share Posted March 9, 2004 Har precis sett Azati prime. Spännade! Mycket spännande! Slutet fick mig nästan att tappa andan. Nu dröjer det ju flera veckor innan vi får se fortsättningen Jag gillar tanken på att xindi och människor egentligen inte är fiender. Sedan dyker Daniles upp igen Jag gillar T'Pols reaktion när Archer ger sig iväg. Jag hör hört att vulcans inte saknar känslor utan bara förtrycker dessa. Detta betyder väl att de kan ha svårigheter ibland. :vulcan: Förresten är T´Pol den enda kvinnliga vulcan som jag har sett i Star Trek (kan säkert ha varit andra eftersom jag inte sett allt). kvinnliga och manliga vulcans kan väl vara lite olika Snygga effekter när Enterprise attakeras. Det ser riktigt ruggigt ut för Enterprise. <_< En sak jag tänkte på var när det gäller Daniles uppdykande är att han borde kunna dyka hos Xindi och övertyga dem om att han verkligen är från framtiden. Jag tänkte på när Archer var fången. Väntar med spänning på nästa avsnitt!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Talar Posted March 9, 2004 Report Share Posted March 9, 2004 (edited) Men jag tycker det är ganska kul att se henne agera "människa" då och då. Nja, jo ibland kanske, men inte när det sker helt utan en logisk förklaring. Dom måste ju ändå ha nåt slags logiskt samband mellan avsnitten. Vulcans kan ju inte vara utan känslor ibland och fungera som människor andra gånger. Om inte annat så ger det ju en ganska motsägelsefull bild av T'Pol som karaktär. Jag hoppas iallafall att det kommer någon bra förklaring till varför hon gör som hon gör eller att hon håller sig till att vara "riktig" vulcan i fortsättningen. Edited March 9, 2004 by Talar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahlberg Posted March 10, 2004 Report Share Posted March 10, 2004 Men jag tycker det är ganska kul att se henne agera "människa" då och då. Nja, jo ibland kanske, men inte när det sker helt utan en logisk förklaring. Dom måste ju ändå ha nåt slags logiskt samband mellan avsnitten. Vulcans kan ju inte vara utan känslor ibland och fungera som människor andra gånger. Om inte annat så ger det ju en ganska motsägelsefull bild av T'Pol som karaktär. Jag hoppas iallafall att det kommer någon bra förklaring till varför hon gör som hon gör eller att hon håller sig till att vara "riktig" vulcan i fortsättningen. Jo... hoppas dom har en mycket bra förklaring till detta... Jag har mina gissningar, sklal bli kul och se hur allt löser sig... Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted March 10, 2004 Report Share Posted March 10, 2004 (edited) Ett riktigt bra avsnitt, ska inte upprepa vad alla har sakt, jag viste det att framtidssnubbarna lurade Xindi nu fick jag bekräftelsen. Masvis med kontunilitet men om de nu har kvar Xindi skyttlen var är då Suliban boll skeppet.... de måste ge en fördel av att vara osynligt. Tycker artcher verkar extremt enkelspårig, berätta för Xindi att de blir lurade av deras framtidssnubbar, nej nej han ska ha ett självmordsuppdrag istället, har han aldig hört talas om tidsinstälda bomber etc inte undra på att Xindi har svårt att tro på honom...om nu Daniel bara kan "kidnappa" Artcher när han går genom en dörr varför inte kidnappa några Xindi istället och förklara att deras framtidsgubbe ljuger och varför han ljuger. T'Pol verkar bli mer och mer människa för varje ep. Om vi nu ska fortsätta klanka ner på denna underbara ep, Hur kunde enterprise bli överaskat av 4 Xindi skepp, de borde ha upptäkt dem på avstånd, sedan var är de för skepp som saknar nödbelysning, alla större skepp har battridrivna lampor som går in om strömen bryts...tyckte det blev lite väll mörkt i maskinrumet. Otroligt att Travis fick några repliker och göra något som att krocka med Enterprise. Var detta sista ep i 3:e sesången? Föresten hur många tror att stora delar av denna ep kommer att försvinna i någon tids-linje-ändring-hejsan-hoppsan-historia i nästa ep? Edited March 10, 2004 by rehnvall Link to comment Share on other sites More sharing options...
B'Elanna Posted March 12, 2004 Report Share Posted March 12, 2004 Nej, detta är inte sista avsnittet i säsong 3. Se denna länk för avsnittsguide. http://www.treknation.com/episodes/enterprise/ Dock dröjer det länge tills nästa avsnitt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted March 13, 2004 Report Share Posted March 13, 2004 (edited) B'Elanna kan du svara på varför de visar ep så sporadiskt och slumpmäsigt. Tar de semester nu som de gjorde under jul eller är det någon annan orsak? Nästan 2 månaders uppehåll verkar konstigt. 'Azati Prime' Original Airdate March 03, 2004 'Damage' Original Airdate: April 21, 2004 Edited March 13, 2004 by rehnvall Link to comment Share on other sites More sharing options...
Excelsior Posted March 14, 2004 Report Share Posted March 14, 2004 Azati Prime Ytterliggare en positiv överraskning när det gäller ENT. Avsnittet kunde knappast varit bättre, och så här hade gärna alla ENT-avsnitt sett ut. Bästa scenen var IMM förmodligen tidsresan till Enterprise-J, då också många frågor besvarades. För en gångs skull fick Archer spö, istället för att ge spö. Att Travis fick mer en tre repliker känndes ju inte helt fel, och jag gillade starkt T'Pols känsloutbrott. Stridsscenen i slutet var mycket bra gjord, och äntligen fick Enterprise de skador man förväntar sig att skeppet ska få vid strider. I vanliga fall brukar skeppet inte få några skador alls, trots att det får hur mycket stryk som hellst. Betyg: 10/10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
B'Elanna Posted March 14, 2004 Report Share Posted March 14, 2004 B'Elanna kan du svara på varför de visar ep så sporadiskt och slumpmäsigt. Tar de semester nu som de gjorde under jul eller är det någon annan orsak? Nästan 2 månaders uppehåll verkar konstigt. 'Azati Prime' Original Airdate March 03, 2004 'Damage' Original Airdate: April 21, 2004 Jag vet faktiskt inte varför det är så långt uppehåll. Kanske för att spänningen ska stiga ytterligare vilket den gör <_< Kanske ska de som spelar in ha lite semester. Är det någon annan som vet? Jag väntar i alla fall med stor spänning på upplösningen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kriller Posted March 14, 2004 Report Share Posted March 14, 2004 (edited) Azati Prime är ju lungt den bästa i säsong 3, och varför vi får vänta i en månad (gäller även 24 säsong 3) så tror jag det beror på NHL slutspelet, men det visas ju på FOX, det förklarar ju varför 24 inte visas, men Enterprise går väll på UPN? Edit: http://www.upn.com/ längst ner på sidan kan man se en preview, har inte fått fram den, men ovanför står det föjlande: ENTERPRISE Wednesday, March 17, 8PM ET/PT The crew say goodbye to one of their own! 17 mars???? den 21 april skulle ju nästa komma.... jag är ett enda frågetecken Edited March 14, 2004 by Kriller Link to comment Share on other sites More sharing options...
B'Elanna Posted March 15, 2004 Report Share Posted March 15, 2004 Tyvärr detta är inte ett nytt avsnitt utan en repris av Similitude. Tråkigt fast detta är iof ett jätte bra avsnitt. Vi får nog hålla oss till tåls. Den som väntar på något gott väntar alltid förlänge!!! :P Förklaringen med NHL slutspelet låter ju trolig. För de vill ju ha maximala tittarsiffror. Å andra sidan bryr jag mig inte om NHL Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kriller Posted March 15, 2004 Report Share Posted March 15, 2004 tänkte med på att d va ett annat avsnitt, men är det inte UPN som enterprise har "premiär" eller är det Fox? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Posted March 18, 2004 Report Share Posted March 18, 2004 tänkte med på att d va ett annat avsnitt, men är det inte UPN som enterprise har "premiär" eller är det Fox? Borde inte detta tas upp i generellt om Enterprise? För att svara på frågan så är det UPN som avsnitten premiär visas på. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts