Jump to content

Janeways alla frisyrer

superwoman

Recommended Posts

• 3 months later...
hmm har jag faktiskt aldrig tänkt på, men det varierar dock inte allt för mycket om jag kikar på bilderna :)

<{POST_SNAPBACK}>

Kan jag hålla med om, inte mycket skillnad där inte. Undantaget bilderna från: "Unimatrix zeropart 2", "Bride of Chaotica!" och "Endgame" som alla är lite speciella.

Och sen har vi ju episod 7 "Eye Of The Needle" Där jag finner henne.... hmmm... ganska attraktiv... :rodna:

(Får man tycka så utan att bli betraktad som en mullig mansgris här på forumet?) ;)

• 3 weeks later...
Jag undar hur det kommer sig att de ändrade henner frisyr?

<{POST_SNAPBACK}>

Tja, det KAN var så att det inte var producenterna som av nån jätte-trekkig anledning ansåg att Janeways frivsyr behövde bytas ut. Utan helt enkelt att Kate Mulgrew prövade nåt nytt hos frisören.

Det är kusligt hur man kan djupanalysera så triviala saker. Jag tror inte NÅN kan hindra en amerikansk skådespelerska från att byta frisyr under 5 år.

Jag håller med om att hon ser bättre ut med långt uppsatt hår. Men frågan är lite fel ställd ;)

Tja, visst ser Kathryn Janeway (eller Kate Mulgrew) ut som en tant. Detta kan ju bero på att hon är en tant. Faktum är att hon är den äldsta kvinnan i star trek's historia, om man räknar ordinarie "cast". Kate var 40 år när Voyager började 1995. Förvisso var Diana Muldaur äldre. Hon var hela 50 år när hon spelade Kate Pulaski i The Next Generation. Men eftersom hon bara var med i säsong två, så räknar jag inte henne. Hmm, okej då, Janeway är den näst äldste...

Kan ju nämna när jag ändå fått upp gasen att den yngsta flickan i star trek är Jennifer Lien (född 74), som bara var 21 år när Voyager började. Två år yngre än Linda park (född 78) i Enterprise, som var 23.

Fast när det gäller frisyrer, som det gör här, så tycker jag inte att Janeway ser så illa ut. Det finns värre. Någon som sett T'Pol...

Edited by OnO

Kira byter också frisyr ofta under DS9s alla säsonger, varför är det inte lika stor debatt om det?? Det är intressant :)

Sen om man ska vara petig så måste väl Naomi Wildman vara den yngsta flickan i Star Trek?? ;)

Jag gillade Janeway bättre med utslaget hår. Knuten må vara mer regementsenlig (?) men ser mycket striktare ut. Kanske är det en tanke bakom det? Ju mer hon lär känna sin besättning detso mer informell blir hon, därav det mer informella håret?

Eller är det bara jag som är skadad av att läsa litteraturvetenskap där man kan leta betydelser i det oändliga?? :D

Sen om man ska vara petig så måste väl Naomi Wildman vara den yngsta flickan i Star Trek??  ;)
Jo, du har så rätt MrsRiker, men jag skrev "ordinarie cast" D.v.s. de namn som rullar i introt avsnitt efter avsnitt...

Eller är det bara jag som är skadad av att läsa litteraturvetenskap där man kan leta betydelser i det oändliga??  :D
Jag har många, men just den skadan har jag inte fått.. ännu... ;)

Kira byter också frisyr ofta under DS9s alla säsonger, varför är det inte lika stor debatt om det?? Det är intressant :)
Jag har noterat att i pilotavsnittet så hade Kira rätt långt hår, men sen i avsnitt två så var det kortklippt. Så det blir längre igen?

Jag har noterat att i pilotavsnittet så hade Kira rätt långt hår, men sen i avsnitt två så var det kortklippt. Så det blir längre igen?

<{POST_SNAPBACK}>

Japp, det blir längre, men också under den tiden hon har det korta håret kammas åt åt diverse olika håll och färgas i olika nyanser av rött.

Grejen är ju att det är ju det normala för tjejer nuförtiden att ändra frisyr hela tiden. Hårlängd och färg är ju möjligt att ändra på, så varför bara hålla sig till en frisyr hela tiden. Själv har jag haft alla möjliga färger, från blont till svart och med grönt en sväng emellan (även om det var ett misstag....som min dotter skrattade hysteriskt åt :D ).

Och Janeway må vara kapten och medlem i Starfleet. Men man får inte glömma att hon trots allt är kvinna. Och kvinnor gillar att pyssla med håret... :)

(och innan jag får nån könsrollsdebatt på halsen så medger jag att det finns även killar som gillar att färga och greja :P )

Edited by MrsRiker

<{POST_SNAPBACK}>

Japp, det blir längre, men också under den tiden hon har det korta håret kammas åt åt diverse olika håll och färgas i olika nyanser av rött.

Grejen är ju att det är ju det normala för tjejer nuförtiden att ändra frisyr hela tiden. Hårlängd och färg är ju möjligt att ändra på, så varför bara hålla sig till en frisyr hela tiden. Själv har jag haft alla möjliga färger, från blont till svart och med grönt en sväng emellan (även om det var ett misstag....som min dotter skrattade hysteriskt åt :D ).

Och Janeway må vara kapten och medlem i Starfleet. Men man får inte glömma att hon trots allt är kvinna. Och kvinnor gillar att pyssla med håret... :)

(och innan jag får nån könsrollsdebatt på halsen så medger jag att det finns även killar som gillar att färga och greja :P )

<{POST_SNAPBACK}>

En liten detalj...jag tänkte på Sisko, där försvann allt hår :o

Jag gillade Janeway bättre med utslaget hår. Knuten må vara mer regementsenlig (?) men ser mycket striktare ut. Kanske är det en tanke bakom det? Ju mer hon lär känna sin besättning detso mer informell blir hon, därav det mer informella håret?

<{POST_SNAPBACK}>

Helt klart, de ville nog markera att Janeway lättar lite på protokollet för att få hem Voyager. Hennes frisyr ändras med hennes stil: från hård till mer ledig.

Jag tänkte på en annan sak. Det måste vara rätt svårt för en kvinna som Janeway att bli strandsatt långt ute i rymden i så många år. Det finns liksom inte en chans att följa alla modenycker som florerar hemma på jorden. Hon vet inte alls vad som är inne. Måste vara tungt. Det hade varit betydligt lättare för den gode Jean-Luc att hantera detta problem... :D

• 1 year later...

På tal om hår.....vilka är är frisörerna ombord skeppen? Jag kan då inte minnas att det vare sig finns frisörsalonger eller barberare med ombod laugh.gif

Jag har ett svagt minne av en bolian som skötte frisyrena på Voyager, eller minns jag fel?

Vad jag minns så fanns det bara en bolian ombord Voyager, nämligen Chell. Och han hade inte jag velat bli klippt av i alla fall smile.gif

På tal om hår.....vilka är är frisörerna ombord skeppen? Jag kan då inte minnas att det vare sig finns frisörsalonger eller barberare med ombod laugh.gif

Jag har ett svagt minne av en bolian som skötte frisyrena på Voyager, eller minns jag fel?

Vad jag minns så fanns det bara en bolian ombord Voyager, nämligen Chell. Och han hade inte jag velat bli klippt av i alla fall smile.gif

Nä, det var nog feltänkt av mig...

Du tänker nog på Mot. Mot var frisör, men på Enterprise D (TNG). Han var med i episoderna: "Ensign Ro", "Schisms" och "Starship Mine". smile.gif

Du tänker nog på Mot. Mot var frisör, men på Enterprise D (TNG). Han var med i episoderna: "Ensign Ro", "Schisms" och "Starship Mine". smile.gif

Ja visst var det så... Ack, minnet är inte vad det borde vara. Det är åldern...

• 9 months later...