Jump to content

Varför WCT -> ST?

jan_kivisaar

Recommended Posts

Kära vänner,

En sak som jag funderat över länge, men som jag inte vetat vem jag skulle fråga, är varför West Coast Trekkers numera heter Swedish Trekkers.

De är förstås helt fria att få byta namn, men... de är ju inte direkt nationellt representerade (även om deras medlemmar är utspridda i riket). Namnet Swedish Trekkers borde väl vara (underförstått) reserverat för en förening som verkligen omfattar medlemmar i hela landet, alternativt en organisation som är ett samarbete mellan de Star Trek-föreningar som finns i Sverige.

Genom att "stjäla" ;) namnet Swedish Trekkers får f.d. WCT oförtjänt credit, eftersom utomstående (både svenska och utländska betraktare) tror att dom antingen är 1) den enda svenska Star Trek-föreningen eller 2) den "riktiga" (läs: officiella) Star Trek-föreningen i landet.

Så... varför bytte dom namn? Är planen att så småningom samla samtliga Star Trek-fans i landet eller tycker de - eftersom de är den f.n. största ST-föreningen i landet - att de om någon förtjänar(?) namnet Swedish Trekkers?

Vore intressant att höra... :)

.jan.k.

Jag flyttar det här ämnet. Då det handlar om Star Trek-föreningar hör det hemma under Aktiviteter.

För ordningens skull, kanske vi också borde tänka på hur vi skall förkorta föreningarnas namn. När jag läste ST ovan tänkte jag direkt på Stockholm Trekkers. Ytterligare ett problem, alltså - hur skall man egentligen förkorta föreningarna så att det inte blir missförstånd? För min del Skriver jag Swedish Trekkers förkortning som WCT, men det är ju mest av gammal vana.

Kivi: Välkommen till forat! Jag vet ju vem du är, men presentera dig gärna! :)

Ja vad jag vet var ST första trekkerföreningen i Sverige, det spelar nog in lite grand...

Med undantag för grundläggandet av Delta Quadrant-föreningen (eller vad den heter), så var WCT [november 1996] först ut i Sverige - några veckor före Trekkers i Södra Sverige [7 december 1996] och drygt ett år före Stockholm Trekkers [20 februari 1998] - så mycket vet jag.

Hade de vid grundandet tagit namnet Swedish Trekkers hade jag inte reagerat så mycket, men nu hette de ju WCT i många år innan de plötsligt bytte namn till Swedish Trekkers.

Så frågan kvarstår: Varför bytet?

.jan.k. :nörd:

Med undantag för grundläggandet av Delta Quadrant-föreningen (eller vad den heter)

Vi heter Delta Quadrant Trekkers (DQT) med säte i Östersund och jag var med och startade den. Vi kommer efter alla de tre större föreningarna WCT, TSS och ST (i den ordningen), vi startade i februari 2001 och firar således fyraårsjubileum i år. Sen finns ju även Ängelholm Trekkers om det finns fortfarande, jag vet dock inte när de startade. Vi är inte så många i DQT, men vi har tex Enterprisevisningar regelbundet. För tillfället befinner jag mig dock i Småland och kan inte närvara vid dessa visningar.

DQTS hemsida: http://www.geocities.com/kent1701se/dqt.htm

Edited by Thalaxian

Sen finns ju även Ängelholm Trekkers om det finns fortfarande, jag vet dock inte när de startade.

Jag var medlem i Engelholms trekkers. Denna förening hade visningar i Ängelholm och någon gång i Båstad. Föreningen finns dock inte längre kvar. Sista visningen var 2000 eller möjligen 2001 om jag inte minns alldeles fel. Om det är någon som vet något om denna förening och deras aktivitet kan ni ju berätta här på forat.

Jag är uppvuxen i Ängelholm fast bor numera i Linköping. <_<

De heter numera "WCT - Swedish Trekkers" och det blev bestämt vid senaste årsmötet, har jag för mig. I februari då, kanske?

Vad jag vill minnas så bestämdes det förra året. Kommer dock inte ihåg riktigt när, men det var någon gång i början på året har jag för mig.

Edited by Thalaxian

Jag har fått ett brev från ordföranden som kommer skicka mig en förklaring. Själva namnbytet ägde dessutom rum runt 1999-2000, men han kommer återkomme med en förklaring som jag då för över hit.

Det låter allvarligt! :rolleyes: "Svaranden har inkommit med en inlaga, som utan dröjsmål kommer att publiceras för allmän beskådan."

Å ena sidan kan man fundera på varför ordföranden i WCT inte är medlem på detta forum och kan publicera svaret *själv*. Å andra sidan har jag varit sekreterare i TSS sedan starten 1996 och blev inte medlem i forumet förrän för ca en vecka sedan! :w00t:

.jan.k.

"De tår du trampar på idag, kan ha förbindelse med den röv du måste slicka imorgon."

Här kommer förklaringen från WCT:s ordförande:

Det var under år 2000 som West Coast Trekkers började kalla sig för

Swedish Trekkers. West Coast Trekkers hade visserligen sitt säte i

Göteborg, men blev ändå väldigt snabbt en angelägenhet för trekkers från

hela landet. Medlemmarna kom inte bara från Göteborg och kranskommunerna

utan från hela landet. Så det var inte så konstigt att föreningens

medlemskår skulle avspeglas i namnet - vi var inte längre trekkers på

västkusten, utan trekkers i Sverige! Verksamheten är fortfarande

Göteborgsbaserad, men vi har haft aktiviteter runt om landet - och jag

hoppas själv att det ska ske mer på andra ställen än i Göteborg! Vi

skriver vanligtvis namnet "WCT - Swedish Trekkers" och använder

fortfarande förkortningen WCT.

Naturligtvis kan man alltid fundera över om namnet Swedish Trekkers

skulle kunna användas på ett sätt så att det verkligen representerar

alla trekkers i landet. Personligen så är jag öppen för olika

möjligheter och välkommnar idéer om hur föreningarna runt om i landet

kan samarbeta!

Är det någon som har några fler funderingar runt det här så går det bra

att kontakta mig direkt, exempelvis genom att skicka ett e-brev till

bones@trekkers.se. Om jag får tid över så ska jag kanske se till att bli

medlem på forumet också! :-)

Med vänliga hälsningar

Patrik Centerwall

Ordförande WCT - Swedish Trekkers

Det finns en logik bakom det hela. Dock så finns det vissa saker som inte går ihop.

Vad jag vet så har WCT bara haft en "treff" utanför GBG och den innan dom bytte namn. Sen så har dom varit på Tekniska museet samt på olika Sci-fi mässor i Stockholm, Malmö & GBG. Jag skulle inte kalla det att man har några direkta verksamhet utan för gbg (förutom då man försöker ragga medlemmar i andra städer). Men det är så jag tycker.

Dock så ser jag positivt på när han säger att han är öppen för förslag att göra en mer nationell förening som går under namnet Swedish Trekkers

Vad jag hört så är även St (Stockholm Trekkers) öppna för ett sammarbete över gränserna. (då stads gränserna)

Vad tycker ni om man skulle bilda en riksförening med namnet Swedish Trekkers och att då de nuvarande föreningarna blir lokalföreningar? Skulle detta fungera? Skulle det inte bli lättare att få sponsorer, plats i media mm. Vad tror ni?

Det tycker jag är en mycket bra ide.

Det gäller bara att få Styrelserna att komma överens om hur det ska funka

Har för mig att det var en liten diskussion angående detta för några år sedan men att det inte blev ngåot av det pga diverse orsaker, vilka vet jag inte. Men jag tror att det skulle vara en bra idé. Man får väl kanske ta och skriva en motion till nästa års årsmöte så får man se vad som händer, men man kan ju ta upp diskussionen redan nu. Skulle det vara så kan man ju alltid ha ett extra årsmöte.

Edited by Thalaxian

• 8 months later...
  • 5 months later...
Vad tycker ni om man skulle bilda en riksförening med namnet Swedish Trekkers och att då de nuvarande föreningarna blir lokalföreningar? Skulle detta fungera? Skulle det inte bli lättare att få sponsorer, plats i media mm. Vad tror ni?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tycker det vore utmärkt med en riksorganisation - Swedish trekkers. Det skulle underlätta marknadsföring trekkersaktiviteter betydligt. J.

• 3 months later...
  • 6 years later...

Hej!

Skall man gå på nästa WCT- treff ej varit på ngn på 2år. (men majoriteten sedan 96)

Våldsamt tema, skulle vilja ta med pojkarna 6 resp 10år i sina TOS uniformer.

Men hmmmm.

Är det ngn som sett de "våldsamma" ST avsnitten med sina barn?

Började med TAS. Men moderna ungar vill ha action. Stor diskussion hemma ang DS9, Voy.

TOS ej ngn höjdare för den store förutom kläderna.

Vi har rensat ordentligt ang avsnitt men efter en disk. i hemmet framkom det att en rad "tecknade" serier på div. betal kanaler är rätt våldsamma.

Live long and prosper