Jump to content

Starfleet

Bradis_Mamma

Recommended Posts

Hur ser Starfleet ut vid år 2153 (eller under första halvan av 2150-talet i allmänhet)?

Jag vet att de har tillgång till Enterprise och att två till NX-skepp är på väg men vad finns det mer?

Hur många intrepid-klass skepp har starfleet tillgång till och hur fungerar dessa?

Fungerar de också som explorers fast i mindre skala (de de vad jag fått höra kan resa i ungefär Warp-3) eller är de bara krigsskepp som ligger i bana runt jorden och väntar på något att göra?

Har de en liknande besättningsstruktur som "riktiga" starfleetskepp eller är det bara små mer personliga besättningar?

Hur fungarar Starfleet vid deb här tiden?

Är det bara massa självständiga skepp eller är de mer organiserade?

har starfleet tillgång till några andra hyfsat kapabla skepp förutom Enterprise och intrepidskepen?

Snälla besvara frågorna utan att spoila något viktigt som händer i säsong 2 och 3 av Enterprise.

Tack på förhand för svaren.

ps. Min tanke är att kaptenen i min rollspelskampanj (frontier NX-02) tidigare ska ha varit kapten för intrepidskeppet "UES Eternity".ds

Enligt ENT serien (enligt min uppfattning efter ha sätt serien) så finns bara NX-1 och något(några) NX-? under byggnad. Jordens handelskepp är beväpnade, men tydligen går de inte att kalla in dessa även i en desperat? krigsliknande sitvation trots lång förberedelse. (stör mig otroligt mycket på den detaljen i sesångs avslutningen av 3:e sesången)

Så NX-1 är Jordens enda hopp som vanligt.... :rolleyes: andra skepp verkar inte existera.... konstigt nog. 3 sesånger och vi har bara sätt ETT annat större jordiskt skepp som inte är en NX-clone, och de var ett handelskepp.

Logiskt borde star fleet existera och ha flera skepp, fast inte lika bara som NX-1 men de verkar alltid vara syselsatta med något viktigare än Jordens överlevnad.

Edited by rehnvall

Visst finns det fler skepp än bara Enterprise, man vet t.ex. att det finns en Neptuneklass. Två andra skeppstyper har setts förutom NX, en med en tefatssektion, en liten maskinsektion, två stora warp-gondoleroch faskanoner, ett av dom heter Intrepid. En annan typ ser ut som en trekant med runda hörn och warp-gondoler även den typen är beväpnad.

Angående stjärnflottan tror jag den har kanske 60 skepp som patrullerar solsystemet och kolonierna på Vega och Alpha Centauri, kanske utför vetenskapliga experiment, eskorterar handelskonvojer, åker på studiebesök till Draylax, Vulcan eller Denobula Triaxa.

Dom här små skeppen har förmodligen mindre besättningar än Enterprise, mindre hytter, sämre mat, inga transportörer eller skyttlar, några av dom är kanske rena laboratoriefarkoster, andra är kraftigt bestyckade och är ämnade för försvar.

Stjärnflottan är den lilla planeten Jordens samling leksaksbåtar, än så länge ;)

P.S. Namnet för NX-02 är Colombia inte Frontier

Visst finns det fler skepp än bara Enterprise, man vet t.ex. att det finns en Neptuneklass. Två andra skeppstyper har setts förutom NX, en med en tefatssektion, en liten maskinsektion, två stora warp-gondoleroch faskanoner, ett av dom heter Intrepid. En annan typ ser ut som en trekant med runda hörn och warp-gondoler även den typen är beväpnad.

P.S. Namnet för NX-02 är Colombia inte Frontier

Jaha, jag trodde att det var skeppsklassen som hette intrepid (den kallas det på Ex Astris Scientia), jättetack för infon.

Det var typ så jag själv tänkte mig resten av starfleet.

Hoppas man får veta mer om starfleet i säsong 4....

Jag är fullt medveten om att NX-02 heter Colombia "på riktigt" (det var i E2 man fick veta det va) men i min kampanj kommer det att heta Frontier då det är ett namn jag gillar och jag kom på det innan man fick veta vad det skulle heta ifrån officiellt håll.

Tack för hjälpen.

Är det nån som vet mer så är det bara att skriva (dock utan att spoila).

Jaha, jag trodde att det var skeppsklassen som hette intrepid

Kan det inte vara så att den skeppsklassen fått sitt namn från det skeppet?

Jag vet inte om det finns någon canon info om att skeppen är Intrepid-klass, Ex Astris Scientia kallar dom för "Intrepid type" (aka unnamed class I) alltså en skeppstyp och inte en klass.

Jaha, jag trodde att det var skeppsklassen som hette intrepid

Kan det inte vara så att den skeppsklassen fått sitt namn från det skeppet?

Jag vet inte om det finns någon canon info om att skeppen är Intrepid-klass, Ex Astris Scientia kallar dom för "Intrepid type" (aka unnamed class I) alltså en skeppstyp och inte en klass.

Ok, jag lägger inte så jättestor vikt vid vad som är canon (allt är ju ändå påhittat).

Vad är skillnaden mellan skeppstyp och skeppsklass?

• 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 year later...

Jag tycker att det är ganska mycket man inte får riktigt bra koll på under denna period som diskuteras i denna tråd. Vi vet: Vulcans är i union men hur är det med alpha centauri egentligen. Vad är canon.. i TOS nämns alpha centauri som en jordisk koloni men på annat håll har jag hört att det inte är en koloni... Vi vet att jorden är enad men är det genéve som är huvudstad eller?

Jag tycker att det är ganska mycket man inte får riktigt bra koll på under denna period som diskuteras i denna tråd. Vi vet: Vulcans är i union men hur är det med alpha centauri egentligen. Vad är canon.. i TOS nämns alpha centauri som en jordisk koloni men på annat håll har jag hört att det inte är en koloni... Vi vet att jorden är enad men är det genéve som är huvudstad eller?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag vet inte var men är inte Denver huvudstad på jorden?

Jag har säkert fel, men har hört detta! :)

Jag har en fråga. Var nämns det att Trill är medlemar i federationen?

<{POST_SNAPBACK}>

http://www.startrek.com/startrek/view/libr...io/1117552.html

I avsnittet ovan nämndes trill för första gången. Ni minns väl beverly crushers love interest ambassadör odan. Han var enligt star trek. com federationsmedlare/förhandlare. Om detta indirekt säger att trill är med i federationen står väl lite oklart. Starfleet är ju öppen för alla raser är diplomatskolan eller vad den kallas också det?

Jag har en fråga. Var nämns det att Trill är medlemar i federationen?

<{POST_SNAPBACK}>

http://www.startrek.com/startrek/view/libr...io/1117552.html

I avsnittet ovan nämndes trill för första gången. Ni minns väl beverly crushers love interest ambassadör odan. Han var enligt star trek. com federationsmedlare/förhandlare. Om detta indirekt säger att trill är med i federationen står väl lite oklart. Starfleet är ju öppen för alla raser är diplomatskolan eller vad den kallas också det?

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, jag har sett avsnittet du nämner. Ett mycket bra avsnitt för övrigt. Men jag undrar fortfarande var det nämns att de är med i UFP? Bara för att man har diplomatiska förbindelser och sänder ut ambassadörer så behöver man ju nödvändigtvis inte vara i federation. Vi har ju t.ex. sett klingonska ambassadörer och klingonska imperiet är ju inte med i UFP. Så min fråga kvarstår. När nämns det? (det är möjligt att det nämns i avsnittet du nämner, jag har inte sett det på länge, får väl göra det.)

I Blood Oath (säsong 2) omnämns Curzon Dax som både "Federation Diplomat" och "Federation official" och det är kanske därför man tror att Trill är Federationsmedlem.

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för svaret. Är man federations diplomat så är man. Och då måste man "nog" med bestämdhet fastslå att Trill är med i federationen :) (iofs fick ju Nog vara med på akademin.. :w00t: )

Jag har sett Blood Oath och missat detta, skandal. Jag får skylla på min lille Jonathan som kan pocka på uppmärksamheten ibland... :rolleyes:

• 2 months later...

Jag har svårt att ringa in ett favvo avsnitt. Några av mina favoriter är: carbon creek, cogenitor,dear doctor och ja, In a mirror darkly part 1&2. Av vad jag har läst ovan är det många som hackar på det :lol: . Det är inte ST utan.... Jag tycker det är kul med avsnitt som avviker från "normen". När jag såg DS9 avsnittet som handlade om mirror universe undrade jag alltid varför vi jordbor var förtryckta. När jag såg in a mirror första gången fattade jag ingenting, jag antar att jag inte var helt koncentrerad. När jag såg det för andra gången och hörde T'pol säga : "one day humans will pay for their arrogance" fattade jag grejjen.

Att avsnitten skulle deviera från vad startrek är är ju en självklarhet iom att det är totalt motsatt vad det står för. Startrek har alltid visat det bästa av människor, vad vi ska sträva efter, det vi kan bli. Ett utopi med andra ord. Att se den raka motsatsen var verkligen kul tyckte jag, kanske jag inte är ensam?

• 2 weeks later...
Skeppstyp; detta är en Jagare, Detta är en kryssare.

Skeppsklass: Detta är en Stads klass jagare, Detta är en gotlands klass ubåt.

Skulle bara vilja tillägga att skeppsklassen ofta benäms efter det första fartyget i resp klass. NX klassen skulle då heta Enterprise klassen (typen). Byggs fartygen på olika varv så kallas de av varven som det fartyget resp varv byggde först. tex om colombia byggdes på ett anna varv än Enterprise kallar det varvet klassen för Colombia klassen. J.