Gå till innehåll
Wrogie

Star Trek-historia

Rekommenderade inlägg

Jag vet ganska lite om Historian i star trek, alltså inte om seriena, utan hur dom komms på och när Star Trek började.

I min Guniess Reckord Bok 1999 står det:

Största rymdbegravnigen

Askan efter 24 rymdpionnärjer, bla skaperen av Star Trek Gene Roddenberry , skickades upp i en omloppsbana i april 1997 ombord på den spanska  raketen Pegasus, till en kostand av 5000 dollar per person. Askan som förvaras i läppstifts stora behållare graverade med ett namn och ett meddelande , kommer att ligga kvar i en omloppsbanna i 8 månader till 10år

Är det han som skapade Star Trek och när gjode han det??? Denna fråga riktas mest mot erfana Trekkers. Om vi har några?? ? hehe

Fredrik

Och kom nu inte att säga , detta ämne finns redan...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hela började 1966 med att Gene Roddenberrt skapade sin serie "Star Trek" (Tos).

Piloten spelades iofs in 1965 om jag inte misstar mig. Kolla in det avsnittet här.

Och ja, det är samma Gene Roddenberry.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gene skapade även TNG och några av filmerna, men han gick tyvärr bort 1991 :(

Hans fru Majel Roddenberry spelade Lwaxana Troi i TNG och DS9. Vi har honom att tacka för det underbara universum vi kallar Star Trek :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Quote from Lis@, posted on Nov. 03 2001,18:45

Skickade han verkligen upp sig i rymden när han dog?

Först (jag brukar oftast läsa fel) trodde jag att dom vara på väg till månen eller nåt och så paja raketen. Men de som skickades upp i läppstifts stora behållare var antagligen redan döda , för ca 50 000kr var.

Jag ska tänka över detta. Jag vill nog hammna i ett läppstift.:P

Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hans fru Majel Roddenberry spelade Lwaxana Troi i TNG och DS9. Vi har honom att tacka för det underbara universum vi kallar Star Trek :D

Hon är ju även datarösten i TNG, DS9 (På Defiant och Runaboutsen) och VOY. Hon spelade även Number One i den första TOS piloten The Cage med Christopher Pike som kapten på Enterprise. För de som kanske inte har hört så gjordes två piloter för att tv bolaget NBC tyckte inte den första dög och ville bl a ha en tuffare kapten och inte en kvinnlig första officer. Hon spelade senare Nurse Chapel i flera TOS avsnitt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hon är ju även datarösten i TNG, DS9 (På Defiant och Runaboutsen) och VOY.

Exakt. Sedan har hon fortsatt sin framlidne makes arbete och drömmar med bl.a. Andromeda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Och sedan fortsatte hon sin framlidne makes arbete och drömmar med bl.a. Andromeda.

Så det var hon som kom på Andromeda? Voyager också? eller hann Gene Roddenberry skriva manuset till Voyager innan han dog? :vulcan:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Så det var hon som kom på Andromeda? Voyager också? eller hann Gene Roddenberry skriva manuset till Voyager innan han dog?
Nope. Roddenberry är inte på nåt sätt involverad i Voyager. Inte heller i DS9, går dock vissa rykten om att han skulle ha godkänt konceptet innan han avled, men vad jag vet så är det bara rykten.

Exakt. Sedan har hon fortsatt sin framlidne makes arbete och drömmar med bl.a. Andromeda.

Frågan är väl hur mycket involverad hon var i Andromeda. Hon var med och producerade serien första säsongen, men jag har för mig att hon lämnade serien inför den andra med motiveringen att serien inte var så som Gene hade tänkte sig. Så tydligen hade hon inte alltför mycket att komma med i Andromeda

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

fast voyager blev ju första serien med kvinnlig kapten... och vad jag vet så var det roddenberrys önskan redan från början att ha en kvinnlig kapten, men det ansågs för kontroversiellt på den tiden...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag har hört det så var det inte en kvinnlig kapten, utan en kvinnlig first officer som var problemet.

I den första TOS piloten blir kapten, Pike tillfånga tagen av Aliens, då får hon mer eller mindre ta över på Enterprise. NBC tyckte att detta kändes orealistiskt och konstigt och tvingade Roddenberry att välja mellan att ha kvar henne eller Spock, en alien i besättnigen var inte så populärt heller

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hon är ju även datarösten i TNG, DS9 (På Defiant och Runaboutsen) och VOY. Hon spelade även Number One i den första TOS piloten The Cage med Christopher Pike som kapten på Enterprise. För de som kanske inte har hört så gjordes två piloter för att tv bolaget NBC tyckte inte den första dög och ville bl a ha en tuffare kapten och inte en kvinnlig första officer. Hon spelade senare Nurse Chapel i flera TOS avsnitt.

Är denna Majel Rodenberry samma person som Majel Barret som gör data-rösten nuförtiden(och som spelade sjuksyster i The Motion Picture)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja , det är  samma person. Det beror på att Majel Barret Roddenberry behållade namnet Majel Barret som skådespelare men var gift med Gene Roddenberry som skapade star trek-serien.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

annars kan man köpa A Vision of the Future som dom har skrivit handlar om:

En skildring av tillkomsten av tv-serien, om människorna och tankarna bakom den, från manusförfattare, designers och skådespelare till snickarna som byggde seten. Det handlar mycket om själva processen att skapa en sf-serie, problemen och utmaningarna. Mest text, men vissa fotosidor i färg och illustrationer i svart-vitt. Poe skrev tidigare som Stephen E Whitfield den klassiska skildringen om hur den ursprungliga Star Trek-serien kom till, The Making of Star Trek.

man kan köpa den på: S-f bokhandeln...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Har det ngt att göra med forumet? (de har ju det som "signatur" eller vad man ska kalla det)

va?? kan du försöka förklara litte bättre vad det är du tallar om.. ???

Titta längst upp till höger på hemsidan så fattar du vad jag menar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Har det ngt att göra med forumet? (de har ju det som "signatur" eller vad man ska kalla det)

Nej, "A Vision Of The Future" är något som jag har "lånat" från den boken, så det är inte förknippat med boken, utan jag tycker bara att det passar bra till forumet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg