Gå till innehåll

Fenomen inom science fiction


EoNeel

Rekommenderade inlägg

Jag satt för några dagar sedan i samtal med några Star Wars fans och pratade om att det är så märkligt att när det kommer till andra "världar" att de alltid beskrivs med en eller ett fåtal humanoida raser. Jag tycker mig också se detta inom ST att andra världar oftas bara har en ras, medans jorden har massor. Skulle vi vara de enda i kosmos med flera olika färger och former när det gäller dess mänskliga invånare? Man kan fråga sig vad detta beror på att andra världar oftast beskrivs med en enda ras. Det vore kul om någon annan, som vet lite mer, kunde upplysa mig om detta, te.x om det finns världar inom ST som innehåller mer än en ras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 166
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Stämmer det verkligen. Jag tycker det är vanligt att man ser olika raser i serien. Visst övertag är det möjligen på vita, då serierna/filmerna oftast spelas in i USA och att det därmed är procentuellt fler skådespelare som är just vita. Men jag kan inte hålla med om att det är närmast obefintligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett exempel är t.ex. Vulcans. Jämför Tuvok, Sarek, T´Pol och Spock. Dessa har ju varierande hudfärg.

En annan aspekt som spelar in är ju hur många invånare en planet har. På jorden har vi ju Kina t.ex. som består av en miljard invånare. De har ju samma hudfärg där.

Det kan ju vara något genetiskt betingat också. Det kanske är så att de humanoids närmast vårt solsystem har olika färger, medan de längre bort har andra gentetiska förutsättningar.

DOCK är det värt en liten påpekning. Star Trek är Science Fiction som utspelar med vår framtida jord. Star Wars är fortfarande mer en saga som inte har så mycket anknytning till vår jord. Skälet varför George Lucas valde just människoliknande varelser till stor del, var att det är lättare för oss att identifiera sig. Dock i Star Wars finns det fler icke humanoidvarelser än ST.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett exempel är t.ex. Vulcans. Jämför Tuvok, Sarek, T´Pol och Spock. Dessa har ju varierande hudfärg.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tänkte också på vulcanerna som belysande exempel. Möjligen är det lite orättvist att ta upp dem, då de är en ras som vi får lära känna under många år och många olika serier. Vad EoNeel i första hand tänker på är säkert de utomjordingar som vi bara ser vid ett tillfälle. Men även där kan jag inte se att det uteslutande är enrasigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det finns en hyfsad variation bland de mer kända arterna. Jag kommer ihåg en svart Romulan t.ex. Sen är ju faktiskt Worf en svart Klingon. Eftersom Klingonerna är en av dom mest framträdande arterna har det funnits både svarta och asiatiska klingoner. Andorianerna ser i pricip helt olika ut från serie till serie så det kanske är olika raser.

Jag tycker att när Voyager möter någon främande art har dom ofta olika hudfärger, tyvär lyckas ENT inte lika bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samtalet jag hade med SW-fansen snurrade mkt kring att människan framställs som den mest komplicerade varelsen i kosmos, medans andra varelser är stereotyper. Jag kan tycka att det är lite ensidigt och efterfrågar lite mer komplexa varelser. Bajorans är ju ett folkslag som påminner om oss själva, även om det är lite dåligt med färg och form på dem. Den enda varelsen jag kan komma på som är mer komplicerad än människan är Q.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samtalet jag hade med SW-fansen snurrade mkt kring att människan framställs som den mest komplicerade varelsen i kosmos, medans andra varelser är stereotyper.

Det finns inga människor på det sättet i Star Wars, som jag tidigare sa så gjorde Lucas människoliknande varelser. Märk väl att jorden inte ens existerar i Star Wars. Dock blir ju rasen typ människa eftersom de är slående lika oss.

Läs gärna rulltexterna i början av varje film. A long time ago, in a galaxy far away...

Yoda är ju inte direkt alls i humanoid kategorin. Han är den visaste av dem alla.

Hur menar dom med mest komplicerad egentligen? I Star Wars episode 2 finns det flertalet Jedi som slåss för den goda sidan av kraften. För att bli Jedi måste man komma till insikt om kraften och undervisas länge. Där finns flertalet icke liknande humanoids också. Bara för att själva storyn i EP 1-6 kretsar mest kring människoliknande varelser så innebär inte det att de är mest "komplicerade".

Gungan, den ras som lever under vatten är en högteknologisk ras, de är komplicerade.

Kaminoans som "tillverkar" klonerna är också en högt framstående ras med sådan teknik.

Skulle som sagt vara kul att veta mer exakt hur de resonerar. Alltid kul med debatter! (Även om de ibland inte leder nånstans).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bekvämlighets/budgetskäl spelar nog en ganska stor roll här också, särskilt i den SF som spelades in för ett par år sen. Nu skulle man väl utan större problem kunna göra en film helt utan människor om man ville, men då skulle man nog få det där problemet med att publiken får svårt att identifiera sig som någon nämnde. Lägger man sen till att utomjordingarna skulle ha en egen icek-jordisk kultur också så får nog publiken lite väl mycket att smälta på en gång. Varför ge sig på något så komplicerat när man bara kan ta samma gamla hollywoodklyscha som funkat i över 20 år och paketera om den en gång till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

George Lucas skapade samtliga 6 episoder på sent 70-tal, men tekniken fanns inte tillgänglig för att skapa Ep 1-3. Märk väl att det är episoder i en hel film och egentligen inte 6 fristående filmer.

En tredje sak är att Star Wars bedrivs helt independent ur Lucas egen ficka. Han betalar själv en miljard per produktion. Hollywood existerar inte ens i hans episoder. Distributionen sker genom olika bio/film bolag, men det är han själv som finansierar episoderna.

Vad menar du Talar med att paketera om den igen? Lucas med påtryckningar av fans har med egen vilja gett ut hela sagan istället för bara hälften.

Märk väl att de första episoderna heter 4-6 och inte 1-3, alltså finns det en bakomliggande historia till dom som nu snart är fullbordad.

En annan liten sak är att Star Wars faktiskt är en barnsaga från början. Det du skriver om icke-jordisk kultur är ju intressant. I filmerna skulle det bli för mycket att smälta. Men är man intresserad så finns det flertalet böcker att läsa om olika raser och deras kulturer.

Star Trek kan ju beskriva andra raser mer ingående eftersom de har fler serier än Star Wars. Dock tycker jag inte det förekommer så mycket djupgående kulturförklarning där heller. Finns ju mer självklart i ST.

Frågan är hur vi skulle motta en serie/film som inte hade någon människoliknande varelse alls? Jag har aldrig sett någon Sci-Fi eller saga helt utan i varje fall. Tror inte det skulle funka så bra, men vem vet?

Redigerad av Mr Borg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är hur vi skulle motta en serie/film som inte hade någon människoliknande varelse alls? Jag har aldrig sett någon Sci-Fi eller saga helt utan i varje fall. Tror inte det skulle funka så bra, men vem vet?

<{POST_SNAPBACK}>

Ge Lucas några år till och vi kommer att få de befintliga Star Warsfilmernas alla "mänskliga" skådisar utbytta mot utomjordiska datoreffekter... Det var ju ändå så han hade tänkt sig att det skulle sett ut från början...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SW-fansen och jag satt inte och jämförde ST och SW, utan vi tala generelt om science fiction. Själv föredrar jag ST före SW av många skäl, men frågan gällde; "varför de är så få raser på andra världar". Asimov har uttryckt detta att han själv tycker det är lite fattigt med variation bland våra grannar i fiction kosmos. Det är tur att fantasin inte har några gränser... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du Talar med att paketera om den igen? Lucas med påtryckningar av fans har med egen vilja gett ut hela sagan istället för bara hälften.

Märk väl att de första episoderna heter 4-6 och inte 1-3, alltså finns det en bakomliggande historia till dom som nu snart är fullbordad.

Jag pratade inte om just Star Wars utan om film i allmänhet och jag syftade på det att det att inga stora produktionsbolag är särskilt pigga på att ta chanser. Man gör dom filmer som man tror/vet kommer att sälja. Dom har ju trots allt som mål att tjäna pengar, inte att göra bra filmer. Därför tror jag inte att vi kommer få se någon film som gör ett seriöst försök att visa ett utomjordiskt samhälle helt utan människor. Risken är för stor att bara en liten klick inbitna SF-fans skulle gilla den och det räcker inte till några kassasucceer.

Jag har alltid trott att George Lucas valde ep 4-6 först för att dom skulle göra sig bäst på bioduken. Något som han i så fall hade helt rätt i för övrigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar både raser och färg. Jag vet inte om jag är oklar, men tanken var att vid en jämförelse med jorden så står sig andra världar sig slätt. Jorden har en så bred variation på färg och form, och kanske mer personlighet än andra varelser. :blink:

Redigerad av EoNeel
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är om du med raser menar färgskiftning eller annat? Färger är ju mer konkret, men det förekommer ju faktiskt raser med andra typer av ändringar med. Något som skiljer i ansiktet, till och med inombords. 1 eller 2 hjärtan.

<{POST_SNAPBACK}>

Man ska nog inte djupanalysera allt för mycket, men man kan tänka sig att de finns standarmått på en högintiligent varelse, ögonen måste sitta nära hjärnan, hjärnan måste ha en viss volym, hjärnan måste vara skyddad, varelsen måste ha välutveklade griporgan, fler ben/armar än 2 skapar problem etc....försök konstruera en sådan varelse och du skapar en "människolik" varelse. Sedan finns det "riktiga" SF varelser som bara är ett flygande huvud/bål som gör allt med sina mentala krafter....

Föresten angående raser, har ni någongång sätt en kvinlig imperialist i star wars.....innebär det att det inte finns några "onda" kvinnor i star wars eller bara ett sosialt/politiskt fenomen....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föresten angående raser, har ni någongång sätt en kvinlig imperialist i star wars.....innebär det att det inte finns några "onda" kvinnor i star wars eller bara ett sosialt/politiskt fenomen....

Det är en ypperligt bra ställd fråga. Darth Maul i Episode 1 var faktiskt tänkt som en kvinnoroll från början, men Lucas ändrade sig av någon anledning.

Det förekommer ju, kanske inte så uppenbart i episoderna. Men i böcker och animerade serien Clone Wars. Alla saker som berör Star Wars måste få ett godkännande av Lucas själv.

Men just det med raser kanske förändras över tid vem vet? Och att säga olika raser är ju egentligen lite fientligt med. Vi är trots allt precis samma människa bara att vi har färgskiftningar och olika former. Intellektet är ju dock samma för alla, vad nu intelligens egentligen är...Det är ju annorlunda från person till person med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såklart i böckerna och tidningarna förekommer det kvinliga imperialister.

Dart Maul som kvinna.... tja :rolleyes: men i den krigsmålningen :blink: .... nej.

Nu vill jag absolut inte ha någo typ av könskvotering, intresant är att av alla jediriddare i ep 2 har jag bara sätt en kvinlig jedi och hon är med i ca 5 skunder. Sedan vet man inte vad de andra xenomorferna har för kön.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju vara någon typ av nisch det där med att män är Jedi. Just i huvudrollen. Ungefär som de flesta actionfilmer spelas av manliga huvudroller. Det håller ju på att ändras. Vi får väl se hur episode 3 kommer bli när det gäller könsroller och etc..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En av de absolut bästa actionhjältarna är Sigourney Weaver i Ridley Scott's mästerverk, Alien (-79). Sen har vi ju Thelma o Lousie, som också är en lysande film. Just nu kan man ju se Uma i Kill Bill 1 o 2, som jag tycker är mycket underhållande.

Sigourney Weaver's roll i Alien tycker jag slår det mesta. Hon har mer hjärna och närvaro än Rambo, Bruce Willis och Arnold. SÅ FRAM FÖR MER KVINNLIGA ACTIONHJÄLTAR!!! :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill man se kvinliga action hjältar titta på asiatisk film. Gillade de första filmerna du räknade upp men jag gillade inte Kill bill efersom man "redan sätt en del" och att Uma är så otroligt dålig fäktare så de blir pinsamt. De är som att se någon skjuta med ett gevär upp och ner....

Sedan får man inte glömma den franska filmen Nicita....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker SW är lite sci-fi med en hel del samurajinslag. Jediordern är som en samurajklan. Det skulle jag gilla att det var mer kampsport i ST. Mer kung Fu och StarFleet skulle kunna klå vem som helst i galaxen. Jag undrar om de har någon kampsport i sin utbildning? :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stora problemet med ST och utomjordingar är just det att de är väldigt stereotypa, de är alla humanoider och det enda som särskiljer dem (ytligt) är det faktum att de har konstiga näsor eller pannor, eller kanske båda.

Ur ett Astro-biologiskt perspektiv är detta föga realistiskt. Men jag behöver väl inte säga mer om den saken. ST har sett ut så från första början och att ändra på det och faktiskt föra in varelser som är realistiskt anpassade är nog en sak som ST-fans aldrig skulle acceptera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...