Jump to content

Warp

Tommi

Recommended Posts

• Replies 85
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

snälla, nej inte en skala till, jag undviker helst en star trek db skala...

Är det någon som är duktig på matte och gärna en bra pedagog som kan förklara lite smått om warpformeln ovanför? För jag fattar noll :S

<{POST_SNAPBACK}>

Om du menar mitt förslag så är det inte jag som är pappa till det. Däremot vet jag inte var jag hört eller läst det. Men det kanske någon annan vet? J.

• 3 months later...
  • 1 year later...
hej joke

har ej läst boken som du tar fakta i från .  men enligen voy serien och avsnittet med 37 orna med amelia e hart kvinnan som försvann när hon skulle runt jorden i ett flygplan.  så frågar hon tom paris  hur snabbt  skeppet kan färdas vad av han säger 6 mdr km /s i warp 9,995.

mvh star884

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kollade precis avsnittet och Tom Paris säger faktiskt: "Warp 9.9, in your terms that´s about 4 billion miles a second".

Om nu detta blir 6 miljarder km/s vet jag ej, någon kanske kan räkna ut det?

Enligt ST: Encylcopedia så är hastigheten för warp 9.9 = 3.27 biljoner km/h.

Stämmer 6 miljarder km/s med ST: Encylopedia, är det ett översättningsfel eller fel i ST: Encylopedia?

6,4 miljarder km/sek för att vara exakt :)

• 1 year later...

Och så dagens "WTF!?"-ögonblick. Tyckte det var lustigt att trådskaparen råkade ha ett användarnamn som stämmer överens med mitt förnamn. En titt på plats visade också att Tommi är från Växjö - också där samma som jag. En titt på profilen visade att snubben dessutom spelar Tribes2, vilket jag också gjorde i början av 2000-talet. Wow, vilket sammanträffande tänkte jag.

Och så en titt på mailadressen - men va sjutton!? Det där är ju min mailadress!

Jag har verkligen inget minne alls av att jag har registrerat mig här under 2002 och t.o.m. startat en tråd. Lustigt lustigt. Undrar om jag kan luska ut vad jag använde för lösenord då :P ....

Det behövs nog inte .... Det enda någorlunda intressanta jag får ut av att titta på mina gamla inlägg är att jag tydligen tycker att PK Tech Girl i Farscape är söt :P

(Efter en liten googling så håller jag med mig själv - hon är söt.)