Stelfan Posted December 30, 2003 Report Share Posted December 30, 2003 (edited) Angående Warp speed. När de går in i det, hur vet de att de inte kolliderar med någon stjärna, en del rymd är ju utforskad och där har de väl resvägen utstakad, men den resvägen som inte är det? Datorn scannar kontinuerligt av den planerade resvägen och gör förändringar om så behövs. Sedan har du ju "deflectors" som används som en sorts sköld för att rensa bort ev. rymdskrot som kommer i deras väg. Det behövs bara ett litet korn av skrot för att göra ett hål i skrovet. Jag har en bok som heter "TNG Technical Manual", där står det massa information om hur skeppen och all tekniken fungerar. Ett tips är att köpa den! Om du köpte den boken i Göteborg, vet du om den fanns på SF-bokhandel? Jag köpte den på Internet, där är en billigast. Köpte den på www.adlibris.se, en svensk boksajt. Gjorde just en sökning där dock, och jag hittade den inte. Den kanske har utgått ur sortimentet Annars så finns den på www.amazon.com (där finns allt ) hittade den på amazon: http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detai...=glance&s=books Edited December 30, 2003 by Stelfan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ramz Posted June 29, 2004 Report Share Posted June 29, 2004 (edited) Ok, dags att klargöra lite till tror jag... Warpskalan gâr bara upp till warp 9,999999 (oändligt) Warp 10 är omöjligt eftersom det skulle kräva oändligt med energi, en av de fâ tydliga vetenskapliga bristerna i Star Trek. Hur som helst, när man pratar om warp 11 och över sâ e det transwarpskalan man benämner. T.ex. i "All Good Things..." dâ riker beordrar warp 14, sâ e det Transwarp. Det e därför du inte kan fâ ordning pâ Warp 10 crazy_voyager dâ värdet alltsâ e oändligt högt. Detta innebär "Error" pâ alla miniräknare och datorer förutom "The holy laptop" (Hoppas ni läst Herman Hedning). Det e farligt att gâ in i hög warp i ett solsystem dâ gravitationen kan öka/minska mycket snabbt och den fâr även själva fältet att bli osymmetrikt (Edit: fältet mâste normalt vara osymmetriskt, men nu blir det oänskat osymmetriskt /Edit), vilket innebär att kursen lätt driver. I "By Inferno's Light" fâr vi reda pâ att det e farligt när Dax protesterar mot att Kira vill gâ upp i warp i det Bajoranska systemet. Quiet sade nâgonting om att Jorden jagar efter The Phoenix i First Contact... ...vad menas? Aja, hur som helst sâ var the Phoenix i warp i endast nâgra sekunder och nâdde dâ som mest warp 1, dvs 1c, betänk att det tar 8 minuter (= 480 sekunder) för ljuset att färdas frân solen till Jorden. De hann alltsâ inte komma särskilt lângt under deras lilla tripp pâ ca 10-30 sekunder Edited June 30, 2004 by ramz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Posted June 29, 2004 Report Share Posted June 29, 2004 Kom man inte upp i warp 10 i avsnittet Threshold (stavning) ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ramz Posted June 30, 2004 Report Share Posted June 30, 2004 Warp 10 är omöjligt eftersom det skulle kräva oändligt med energi, en av de fâ tydliga vetenskapliga bristerna i Star Trek Ja, man kommer upp i warp 10 i Threshold, trots att detta är fysiskt omöjligt, en av fâ vetenskapliga brister i Star Trek Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thalaxian Posted June 30, 2004 Report Share Posted June 30, 2004 Är det inte så att Warp tio är olika i Tos och i senare serier eller liknande? Hörde något om det någonstans men kommer inte ihåg var. Någon som kan kasta ljus över det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Great Bird Posted June 30, 2004 Report Share Posted June 30, 2004 Är det inte så att Warp tio är olika i Tos och i senare serier eller liknande? Hörde något om det någonstans men kommer inte ihåg var. Någon som kan kasta ljus över det? Det stämmer. Warp-skalan var annorlunda i TOS. Om orginalenterprise öppnade sina antimateriaslussar på vid gavel kunnde dom komma upp i Warp 14 (jag tror rekordet var Warp 19). Iaf, Gene Roddenberry ändrade skalan till Next Generation och satte Warp 10 som absolut topp. Warp 10 i TOS är ungefär lika med Warp 7,93 i TNG Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thalaxian Posted June 30, 2004 Report Share Posted June 30, 2004 Det stämmer. Warp-skalan var annorlunda i TOS. Om orginalenterprise öppnade sina antimateriaslussar på vid gavel kunnde dom komma upp i Warp 14 (jag tror rekordet var Warp 19). Iaf, Gene Roddenberry ändrade skalan till Next Generation och satte Warp 10 som absolut topp. Warp 10 i TOS är ungefär lika med Warp 7,93 i TNG Vet ni varför han ändrade skalan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Posted June 30, 2004 Report Share Posted June 30, 2004 Är det inte så att Warp tio är olika i Tos och i senare serier eller liknande? Hörde något om det någonstans men kommer inte ihåg var. Någon som kan kasta ljus över det? Det stämmer. Warp-skalan var annorlunda i TOS. Om orginalenterprise öppnade sina antimateriaslussar på vid gavel kunnde dom komma upp i Warp 14 (jag tror rekordet var Warp 19). Iaf, Gene Roddenberry ändrade skalan till Next Generation och satte Warp 10 som absolut topp. Warp 10 i TOS är ungefär lika med Warp 7,93 i TNG Men inebär det inte att TOS gänget har rest i Warp som är högre än 10 i TNG mått? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Qo'noS Posted June 30, 2004 Report Share Posted June 30, 2004 Jag har för mig att jag har läst någonstans att orsaken till att man gjorde om warp-skalan var att TOS-skalan ansågs vara för "överdriven". TNG producenterna gjorde om flera vetenskapliga begrepp inom Star Trek, bla TNG-skalan där hastigheterna sänktes, för att göra tekniken mer trovärdig. Man kan läsa om de olika warp-skalorna på Daystrom Institute Technical Library. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted October 3, 2004 Report Share Posted October 3, 2004 Man hängde nästan me dpå formeln för warp över warp 9... Me dtanke på att den såg ut så här: V/c = WF[{(10/3)+a*(-Ln(10-WF))^n}+f1*((WF-9)^5)+f2*((WF-9)^11)] Så tycker jag det var bra gjort av dom att räkna ut den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted March 12, 2005 Report Share Posted March 12, 2005 Hjälp, kommer antagligen aldrig att förstå mig på detta med warp tekniken än att det går i överljushastighet och rakt fram. Får nog nästan fråga min morbror om alla sådana matematiska saker, han är professor på Chalmers och vet en hel del om rymden (släkt är bra att ha!). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted March 13, 2005 Report Share Posted March 13, 2005 det där känns igen, farsan jobbade på chalmers så han har nog också lite koll,är doent nu, fast hag får väll göra ett försök att förstå den, V/c borde väll vara velocoty c=ljushastigheten. dvs fatr i ljushastigehet är lika med, eller? gah förbannade matte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LT Commander Posted March 13, 2005 Report Share Posted March 13, 2005 Alla pratar om WARP 10 och va jag har sett och läst så är WARP 10 den ultimata farten. Går man in i WARP 10 så är man där man ska snabbare än att du visste du åkt det syns i ST Voyager Threshold då voyager testade denna teknik men som tidigare sagt så funka det perfa bara det att evolutionen gick en 10 000 år framåt jag tycker att man borde berömma deras uppfinnings rikedom :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted April 4, 2005 Report Share Posted April 4, 2005 Jag har för mig att jag har läst någonstans att om man färdas fortare än ljuset så blir rymden ljus och stjärnorna mörka... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted April 4, 2005 Report Share Posted April 4, 2005 Subspace radio är warp 9.9999 eller 199516 gånger ljusets hastighet eller 59813300672 kilometer i sekunden läste jag på star trek dimension. Det är fort det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orville Posted April 5, 2005 Report Share Posted April 5, 2005 För att dra upp gamla trådar så stämmer inte den skalan med warphastigheten mattematiskt. Det är för det första ingen logomitrisk skala och det är nästan omöjligt att räkna ut det noggrant. tro mig min pappa har räknat på det med ett matteprogram som heter Mattchad proffesinol och han kom bara fram till att det är ett väldigt konstigt resonemang. En ojämn skala är ju tillexempel inte så praktisk att använda när man räknar på sånt här. Jag kan inte få ordning på hastigheten i warp tio själv även med den skalan men den måste vara enorm eftersom man är överallt samtidigt, men det är konstigt att det överhuvudtagetär fysiskt möjligt att göra en sådan kraftansträgning. Att accelerera så fort är det största problemet. Att få upp en farkost i så höga hastigheter borde göra att den tillslut nästan reste tillbaka i tiden. OCh enligt relativitetsteorin så skulle den ha en densitet som vore enorm. Så kort sagt det är nästan omöjligt. Men det är ju star trek. Mycket sant! Den ökar inte logaritmiskt om man får tro på den skalan som fanns där. En formel jag såg var följande v=cw^3, där w är warpfaktorn. I så fall skulle det växa kubiskt. Tyvärr stämmer den inte in på tabellen tidigare. Någon som vet vad som är rätt? <{POST_SNAPBACK}> Skalan är mysko det håller jag med om men i övriga diskussioner måste man komma ihåg att alla lagar om relativitetsteori och ljusets hastighet inte är möjliga att applicera. Warp är överljushastighet men inte att färdas snabbare än ljuset i m/s. Det är tänkt att det här warpfältet ska göra att man på något sätt rör sig i en alternativ warpdimension om ni förstår vad jag menar. Det är därför man kan visa på illusionen av stjärnor som rör sig när våra hjältinnor och hjältar färdas i warp. Att färdas fortare än ljuset skulle ju innebära att man helt enkelt åker ifrån det och därmed syns det ej. det kanske man skulle beskriva som svarta stjärnor eller nåt EoNeel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kommendörkapten Fredrik Posted April 29, 2005 Report Share Posted April 29, 2005 På www.ditl.org finns det en formel för förhållandet mellan warpfaktorn och ljusets hastighet. <{POST_SNAPBACK}> grym sida Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rick Hunter Posted May 1, 2005 Report Share Posted May 1, 2005 Alla pratar om WARP 10 och va jag har sett och läst så är WARP 10 den ultimata farten. Går man in i WARP 10 så är man där man ska snabbare än att du visste du åkt det syns i ST Voyager Threshold då voyager testade denna teknik men som tidigare sagt så funka det perfa bara det att evolutionen gick en 10 000 år framåt jag tycker att man borde berömma deras uppfinnings rikedom :P <{POST_SNAPBACK}> Och i framtidsversionen av sista avsnittet av TNG så kan ju skeppen göra i alla fall Warp 13. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
star884 Posted July 10, 2005 Report Share Posted July 10, 2005 hej jag läst lite om warp och här kommer lite fakta om warpen citat i framtidsversionen av sista avsnittet av TNG så kan ju skeppen göra i alla fall Warp 13. rätt . warp 9,995 eller som jag kallar det warp 10 = 6 mdr km / sekund alltså kan vi lätt komma fram till att . warp 1 = 600 miljoner km /sekund warp 2 = 1200 miljoner km /sekund warp 3= 1800 miljoner km / sekund warp 5= 3000 mijoner km / sekund och warp 9,995= 6 mdr km / sekund alltstå lägg på 600 miljoner km / sekund / warp mvh star 884 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted July 10, 2005 Report Share Posted July 10, 2005 hej jag läst lite om warp och här kommer lite fakta om warpen Enligt ST: Encylopedia så är hastigheterna följande: Warpfaktor 1 = 1 miljard Km/h Warpfaktor 2 = 11 miljarder Km/h Warpfaktor 3 = 42 miljarder Km/h Warpfaktor 4 = 109 miljarder Km/h Warpfaktor 5 = 229 miljarder Km/h (Vad det blir i Km/s får ni räkna ut själva) Se temat Warpfaktorer för hela skalan Det stämmer inte riktigt när du kallar warp 9.95 för warp 10. Enligt TNG-skalan så är warp 10 oändligt. Som du ser i temat så är det stor skillnad i hastighet mellan tex warp 9.9 och 9.99. I VOY-avsnittet Threshold så åkte dom över warp 10, men många av er vet säkert vad som hände då Warp 13 är säkert möjligt i framtiden, men jag tror jag håller med Memory Alphas spekulationer om att det då möjligtvis handlar om "transwarp", "quantum slipstream" eller något annat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
star884 Posted July 11, 2005 Report Share Posted July 11, 2005 hej joke har ej läst boken som du tar fakta i från . men enligen voy serien och avsnittet med 37 orna med amelia e hart kvinnan som försvann när hon skulle runt jorden i ett flygplan. så frågar hon tom paris hur snabbt skeppet kan färdas vad av han säger 6 mdr km /s i warp 9,995. mvh star884 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted July 11, 2005 Report Share Posted July 11, 2005 hej joke har ej läst boken som du tar fakta i från . men enligen voy serien och avsnittet med 37 orna med amelia e hart kvinnan som försvann när hon skulle runt jorden i ett flygplan. så frågar hon tom paris hur snabbt skeppet kan färdas vad av han säger 6 mdr km /s i warp 9,995. mvh star884 Jag kollade precis avsnittet och Tom Paris säger faktiskt: "Warp 9.9, in your terms that´s about 4 billion miles a second". Om nu detta blir 6 miljarder km/s vet jag ej, någon kanske kan räkna ut det? Enligt ST: Encylcopedia så är hastigheten för warp 9.9 = 3.27 biljoner km/h. Stämmer 6 miljarder km/s med ST: Encylopedia, är det ett översättningsfel eller fel i ST: Encylopedia? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orville Posted July 11, 2005 Report Share Posted July 11, 2005 hej jag läst lite om warp och här kommer lite fakta om warpen <{POST_SNAPBACK}> Enligt ST: Encylopedia så är hastigheterna följande: Warpfaktor 1 = 1 miljard Km/h Warpfaktor 2 = 11 miljarder Km/h Warpfaktor 3 = 42 miljarder Km/h Warpfaktor 4 = 109 miljarder Km/h Warpfaktor 5 = 229 miljarder Km/h (Vad det blir i Km/s får ni räkna ut själva) Se temat Warpfaktorer för hela skalan Det stämmer inte riktigt när du kallar warp 9.95 för warp 10. Enligt TNG-skalan så är warp 10 oändligt. Som du ser i temat så är det stor skillnad i hastighet mellan tex warp 9.9 och 9.99. I VOY-avsnittet Threshold så åkte dom över warp 10, men många av er vet säkert vad som hände då Warp 13 är säkert möjligt i framtiden, men jag tror jag håller med Memory Alphas spekulationer om att det då möjligtvis handlar om "transwarp", "quantum slipstream" eller något annat. <{POST_SNAPBACK}> Har ni tänkt på att skalorna skiljer sig från varandra i TOS och TNG/Voy. Det kanske kan vara något sånt som gör att uttalandet kommer i avsnittet ni talar om Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ypolt Posted August 16, 2005 Report Share Posted August 16, 2005 Enligt ST: Encylcopedia så är hastigheten för warp 9.9 = 3.27 biljoner km/h. Stämmer 6 miljarder km/s med ST: Encylopedia, är det ett översättningsfel eller fel i ST: Encylopedia? <{POST_SNAPBACK}> Jag har inte läst boken själv så jag vet inte exakt vad som står, men tänkte bara inflika att "billions" på engelska är miljarder och inte biljoner. Tänkte bara att det kan vara lätt att inte tänka på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted August 17, 2005 Report Share Posted August 17, 2005 hej jag läst lite om warp och här kommer lite fakta om warpen <{POST_SNAPBACK}> Enligt ST: Encylopedia så är hastigheterna följande: Warpfaktor 1 = 1 miljard Km/h Warpfaktor 2 = 11 miljarder Km/h Warpfaktor 3 = 42 miljarder Km/h Warpfaktor 4 = 109 miljarder Km/h Warpfaktor 5 = 229 miljarder Km/h (Vad det blir i Km/s får ni räkna ut själva) Se temat Warpfaktorer för hela skalan Det stämmer inte riktigt när du kallar warp 9.95 för warp 10. Enligt TNG-skalan så är warp 10 oändligt. Som du ser i temat så är det stor skillnad i hastighet mellan tex warp 9.9 och 9.99. I VOY-avsnittet Threshold så åkte dom över warp 10, men många av er vet säkert vad som hände då Warp 13 är säkert möjligt i framtiden, men jag tror jag håller med Memory Alphas spekulationer om att det då möjligtvis handlar om "transwarp", "quantum slipstream" eller något annat. <{POST_SNAPBACK}> Det var någon som föreslog att Warp 9 =9, Warp 10 =9,9, warp 11= 9,99 osv. Skulle kunna ge en plausibel förklaring. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts