Tommi Posted August 6, 2002 Report Share Posted August 6, 2002 Detta ämne har säkert tagits upp innan, är ny och testade därför en sökning men hittade inget relevant. Hur snabbt är egentligen t.ex. Warp 1, och hur beräknar man övriga (logaritmisk eller vanlig skala)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex_V Posted August 6, 2002 Report Share Posted August 6, 2002 På www.ditl.org finns det en formel för förhållandet mellan warpfaktorn och ljusets hastighet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vulcan_Tuvok Posted August 7, 2002 Report Share Posted August 7, 2002 Har också undrat på det här med Warp. Måste tacka Tommi för att han tog upp det. Tack! :vulcan: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommi Posted August 8, 2002 Author Report Share Posted August 8, 2002 Jag fick ett privat meddelande från Sotunk, så här lyder det: Hej! Av någon anledning kan jag inte svara på din fråga i forumet. Fattar inte varför. Kan inte svara helt på din fråga heller. Warp 1 = c .. så mycket vet jag. Jag vet också att warp 2 = 10c, warp3 = 39c, warp 4 = 102c ... warp 9 = 1516c, warp 9.9999 = 199616c ... tyvärr är min räknare inte exakt nog f??r att räkna ut ett exakt matematiskt samband .. det här är hämtat fr ST: Encyclopedia och räknas nog som canon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suskiv Posted August 8, 2002 Report Share Posted August 8, 2002 warp 1 = ljusets hastighet = 299792458 m/s = c hastigheten ökar logaritmiskt. dvs warp 2 = 10c warp 3 = 39c warp 4 = 102c warp 5 = 214c warp 6 = 392c warp 7 = 656c warp 8 = 1024c warp 9 = 1516c Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ella Posted August 9, 2002 Report Share Posted August 9, 2002 warp 1 = ljusets hastighet = 299792458 m/s = c hastigheten ökar logaritmiskt. dvs warp 2 = 10c warp 3 = 39c warp 4 = 102c warp 5 = 214c warp 6 = 392c warp 7 = 656c warp 8 = 1024c warp 9 = 1516c Har du typ pluggat astronomi eller rymdfysik eller vet du allt det här ändå? Och vad betyder logaritmiskt? Matematik är inte min starka sida... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mister Borg Posted August 9, 2002 Report Share Posted August 9, 2002 warp 1 = ljusets hastighet = 299792458 m/s = c hastigheten ökar logaritmiskt. dvs warp 2 = 10c warp 3 = 39c warp 4 = 102c warp 5 = 214c warp 6 = 392c warp 7 = 656c warp 8 = 1024c warp 9 = 1516c Har du typ pluggat astronomi eller rymdfysik eller vet du allt det här ändå? Och vad betyder logaritmiskt? Matematik är inte min starka sida... Låter invecklat det här. Kan man inte resa i warp 15? Eller är warp 10 max? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted August 9, 2002 Report Share Posted August 9, 2002 Det enklaste är nog att gå till Daystrom Institute Technical Library och läsa om Warp Scales, där står det mesta om warp, hur snabbt dom olika warpfaktorerna är, formeln för att räkna ut warpfaktorerna m.m. (allt är på engelska). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex_V Posted August 9, 2002 Report Share Posted August 9, 2002 Låter invecklat det här. Kan man inte resa i warp 15? Eller är warp 10 max? Warp 15 är transwarp d.v.s. att man passerat warp 10-barriären. Efter det så kommer warp 20-barriären, och när man passerat den så kommer nästa osv... Warp 11 är ca. 32500 ggr ljushastigheten, medan warp 9.9999 är ca 200´000 ggr ljushastigheten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suskiv Posted August 9, 2002 Report Share Posted August 9, 2002 Har du typ pluggat astronomi eller rymdfysik eller vet du allt det här ändå? Och vad betyder logaritmiskt? Matematik är inte min starka sida... Slog faktiskt upp det. Jag har bara läst natur på gymnaset, men är intresserad av ämnet och ska söka till civilingengör i rymdteknik nästa år. Tyvärr kan jag inte förklara logaritmer så bra. (om någon kan göra det på ett tillfredställande sätt så varsågoda) De går man dock igenom i gymnasiets C-kurs i matte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quiet Posted August 9, 2002 Report Share Posted August 9, 2002 warp 1 = ljusets hastighet = 299792458 m/s = c hastigheten ökar logaritmiskt. dvs warp 2 = 10c warp 3 = 39c Så warp 2 är lika fort som warp 1 multiplicerat med 10? Nån som har pejl på hur mycket c är i km/h? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Posted August 9, 2002 Report Share Posted August 9, 2002 c är ca 83,275,683 km/h Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quiet Posted August 10, 2002 Report Share Posted August 10, 2002 Ojoj. Ganska fort. En sak i FC som jag stör mig på: när Cocrane gör sin första warp-flygning åker de ju i warp en liten stund, tillräckligt för att stjärnorna ska fara förbi utanför fönstret och bli till smala vita streck. Men sedan när de stannar och vänder så kommer Jorden farandes efter dem, och hinner nästan upp dem. I sin omloppsbana. Hur funkar det egentligen? Är det en tabbe, eller är det jag som har konstig uppfattning om warp-hastighet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommi Posted August 10, 2002 Author Report Share Posted August 10, 2002 Har för mig att Tom testade att åka över warp 10 i nåt avsnitt. Dom varnade honom dock om att det var farligt för att teoretiskt skulle det gå så snabbt att man var på alla ställen i universum samtidigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ella Posted August 11, 2002 Report Share Posted August 11, 2002 Har för mig att Tom testade att åka över warp 10 i nåt avsnitt. Dom varnade honom dock om att det var farligt för att teoretiskt skulle det gå så snabbt att man var på alla ställen i universum samtidigt. Fast det gick ju inte så bra för honom... Men gick han framåt eller bakåt i utveckligen när han blev en ödla? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suskiv Posted August 11, 2002 Report Share Posted August 11, 2002 Ojoj. Ganska fort. En sak i FC som jag stör mig på: när Cocrane gör sin första warp-flygning åker de ju i warp en liten stund, tillräckligt för att stjärnorna ska fara förbi utanför fönstret och bli till smala vita streck. Men sedan när de stannar och vänder så kommer Jorden farandes efter dem, och hinner nästan upp dem. I sin omloppsbana. Hur funkar det egentligen? Är det en tabbe, eller är det jag som har konstig uppfattning om warp-hastighet? Har läst att det inte skulle vara sjärnor utan bara lite rymdskräp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Warbird Posted August 11, 2002 Report Share Posted August 11, 2002 Fast det gick ju inte så bra för honom... Men gick han framåt eller bakåt i utveckligen när han blev en ödla? Juat det. Sen kidnapåpade han kaptenen och parade sig med henne i ödlestadiet... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex_V Posted August 13, 2002 Report Share Posted August 13, 2002 Ojoj. Ganska fort. En sak i FC som jag stör mig på: när Cocrane gör sin första warp-flygning åker de ju i warp en liten stund, tillräckligt för att stjärnorna ska fara förbi utanför fönstret och bli till smala vita streck. Men sedan när de stannar och vänder så kommer Jorden farandes efter dem, och hinner nästan upp dem. I sin omloppsbana. Hur funkar det egentligen? Är det en tabbe, eller är det jag som har konstig uppfattning om warp-hastighet? I ST: TMP såg man tydligt att prickarna i början av warpflygningen inte var stjärnor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essray Posted August 21, 2002 Report Share Posted August 21, 2002 Fast det gick ju inte så bra för honom... Men gick han framåt eller bakåt i utveckligen när han blev en ödla? Juat det. Sen kidnapåpade han kaptenen och parade sig med henne i ödlestadiet... ;) Undra vad som hände med deras barn, de lämnade ju det där på ngn planet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Borg Posted October 28, 2002 Report Share Posted October 28, 2002 Angående Warp speed. När de går in i det, hur vet de att de inte kolliderar med någon stjärna, en del rymd är ju utforskad och där har de väl resvägen utstakad, men den resvägen som inte är det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nx01 Posted October 29, 2002 Report Share Posted October 29, 2002 Angående Warp speed. När de går in i det, hur vet de att de inte kolliderar med någon stjärna, en del rymd är ju utforskad och där har de väl resvägen utstakad, men den resvägen som inte är det? Dom har väl sensorer som klarar att läsa av det som väntrar en bra bit framför? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted October 29, 2002 Report Share Posted October 29, 2002 och sen så är det mycket faligt att gå till warp i ett solsystem enligt de tidigare serierna. (fast dock inte i voyager där dom kan göra allt som inte går) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sotunk Posted October 29, 2002 Report Share Posted October 29, 2002 och sen så är det mycket faligt att gå till warp i ett solsystem enligt de tidigare serierna. (fast dock inte i voyager där dom kan göra allt som inte går) Det där bröt dem faktiskt mot flera gånger i TOS också, så egentligen är det väl allt som kommer efter TOS som är fel. Eller har det sagts i något TOS avsnitt att warp inom solsystem är farligt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted October 29, 2002 Report Share Posted October 29, 2002 och sen så är det mycket faligt att gå till warp i ett solsystem enligt de tidigare serierna. (fast dock inte i voyager där dom kan göra allt som inte går) Det där bröt dem faktiskt mot flera gånger i TOS också, så egentligen är det väl allt som kommer efter TOS som är fel. Eller har det sagts i något TOS avsnitt att warp inom solsystem är farligt? Ja fast i tos så pratade man aldrig om system utan bara (nästan) planeter. Men det är TNG som värkligen tagit fasta på inte warp i system. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sotunk Posted October 29, 2002 Report Share Posted October 29, 2002 och sen så är det mycket faligt att gå till warp i ett solsystem enligt de tidigare serierna. (fast dock inte i voyager där dom kan göra allt som inte går) Det där bröt dem faktiskt mot flera gånger i TOS också, så egentligen är det väl allt som kommer efter TOS som är fel. Eller har det sagts i något TOS avsnitt att warp inom solsystem är farligt? Ja fast i tos så pratade man aldrig om system utan bara (nästan) planeter. Men det är TNG som värkligen tagit fasta på inte warp i system. Nu förstår jag inte riktigt vad du menar? Praktiskt taget alla planeter de besöker i TOS är ju klass-M och ligger alltså inom ett solsystem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts