Jump to content

ENT: Avsnitt # 401-405 *SPOILERVARNING*, Betygsätt

Stranglehold

Recommended Posts

Tja lite överaskande med nazister som invaderar USA, men det är väll så amrekanarna vill se det :lol:

Problemet med detta avsnitt är att de inte spelar de minsta roll för tidslinjen kommer endå att skruvas tillbaka i komande ep. Intresant att en skyttel som tål diverse döds strålar verkar ta skada av kulsprutor och FLAK.

Jag tyckte det var ett bra avsnitt. Man fick se lite mer av den övriga besättningen igen, jag hoppas att det fortsätter så. Det var spännande och jag väntar ivrigt på upplösningen... :)

Det kändes väldigt talande att se Vita Huset behängt med nazi-symboler, undrar om producenterna ville s??ga något med det? ;)

Jag har några invändningar dock:

Det blev ett väldigt abrupt slut på hela Xindi-historien, från att ha upptagit hela förra säsongen nämndes "Xindi" en gång typ i hela avsnittet. Men det kanske ändras när de kommer tillbaka till sin egen tid igen, jag förstår att de inte har tid att fundera på sånt nu.

Jag tycker det ska bli skönt när hela det kalla tidskriget är slut. Sulibanerna är inte så intressanta och som rehnvall sa i ett tidigare inlägg så vet man ju att allt återställs till det normala igen när de rätar till tidslinjen. Tidsreseavsnitt kan vara bra (Trials and tribble-ations - suveränt avsnitt) men är allt som ofta ganska dåliga, allt blir normalt och ingen minns vad som har hänt.

Men på det stora hela så gillar jag Enterprise bättre och bättre för varje säsong, så jag hoppas på nya spännande äventyr i flera säsonger till :)

Det kändes väldigt talande att se Vita Huset behängt med nazi-symboler, undrar om producenterna ville säga något med det? ;)

Hehehe :rolleyes: Europer gör nog en helt annan tolkning en vad Amrekanare gör. USA är utsatt för en yttre attack och de bästa i USA förenar sig och kickar rumpa med yttervärden efter ett temporärt nederlag och räddar värden.

Det står en del om avsnitten i vår databas (självklart mer om första avsnittet än så länge):

4.1 Storm Front

4.2 Storm Front, del II

4.3 Home

4.4 Borderland

Själv har jag nu sett första avsnittet och tyckte som flera här har sagt att den gav en bra grund för fortsättningen. Som jag förstår ryktena skall det i fortsättningen vara mer av dubbelavsnitt och trioavsnitt som i sig är avslutande. Det skall alltså inte vara ett helt säsongstema. De prövade detta i säsong 3 och det slog inte så väl ut.

Storm Front var rafflande och intensivt, samtidigt som jag upplever att kärnan i kampen inte var samma ödesdigra tanke som med xindierna. Även den utomjordiska grupperingen var en grupp som verkade vilja komma tillbaka till sin tid då de blivit strandade. Att de är skurkar är ju självklart, men även skurkar har ju ur sin egen synvinkel ett rättfärdigande av sina handlingar som måste beaktas.

Jag ger avsnittet 8/10 och detta var nog en bättre början på en säsong än vad 3.1 var.

hej

är det någon som vet om Brent Spiner kommer att bli en ordinarie i gänget eller är det bara tänkt att han ska vara med i 3 avsnitt...

När jag kollade på de trailers som fanns på startrek.com. Så verkade det lite konstigt att dom gjorde reklam om att bBent Spiner skulle vara med, flera avsnitt innan han dyker upp..

någon som kan kasta ljus på detta??

Edited by StoVoKor

hej

är det någon som vet om Brent Spiner kommer att bli en ordinarie i gänget eller är det bara tänkt att han ska vara med i 3 avsnitt...

När jag kollade på de trailers som fanns på startrek.com. Så verkade det lite  konstigt att dom gjorde reklam om att bBent Spiner skulle vara med, flera avsnitt innan han dyker upp..

någon som kan kasta ljus på detta??

<{POST_SNAPBACK}>

*Spoilervarning*

Brent Spiner kommer bara vara med i de tre ansnitt, Borderland, Cold Station 12 och The Aguments, då han spelar Arik Soong. Noonien Soongs farfarsfar.

Ser för övrigt fram emot dessa avsnitt :)

Sf2

Prisis som jag mistänkte.... stor tidsparadox och inget väsäntligt har hänt. Kul var propaganda filmen om när Hitler kom till USA.

Mindre kul att de framställer tyska soldater som totalt hjärndöda. Ok det finns massa fiender i skydd där borta och jag vaktar dörren, vad gör jag? 1: Kastar mig i skydd och skyddar dören till förstärkningn kommer. 2: tar fram min pistol (upenbart saknar jag ett annat vapen) och springer vilt skjutande över öppen mark mot fienden som jag uppenbart inte ser och blir nerskjuten.

Sedan driver författarna med oss? Inan tidsresan fans det uppenbart inga skepp utom ENT för att försvara Jorden. Vilket jag komenterade som mycket konstigt. Nu när ENT kommer tillbaka så väntar en flotta på dem.... HALLLÅ Daniel sände väll inte in dem i framtiden?

Är lite osäker hur man ska tolka Daniel, är tidskriget slut nu? eller bara en del? Finns Xindi händelsen kvar i historien?

En tydlig tärnd är att de försöker bygga/förstäka historien med hjälp av datorgrafik, tänker på Hitler och ENT över New York skjuter saker i småbitar. Sedan har jag inte förstått en sak varför inte jämna hela New york med marken med maximal styrka på vapnen, förluster är inget man behöver bry sig om eftersom inget kommer att ha hänt.....istället för att vara tvungna att parkera över rätt hus.

Edited by rehnvall

Sedan driver författarna med oss? Inan tidsresan fans det uppenbart inga skepp utom ENT för att försvara Jorden. Vilket jag komenterade som mycket konstigt. Nu när ENT kommer tillbaka så väntar en flotta på dem.... HALLLÅ Daniel sände väll inte in dem i framtiden?

<{POST_SNAPBACK}>

Det har jämt funnits andra skepp inom starfleet. Som ex Intrepid-class och Class-II Men dom skeppen kan typ bara åka i warp 2-3. Och om jag inte missminner mig så borde S.S Columbia nx-02 vara klar nu.

Edited by Enterprise_Nx-01

Min kritik var efter Xindis anfall mot florida så borde man stationerat skepp för att skydda Jorden. När Xindi anfaller för andra gången finns inga skepp. Väldit ologiskt men låt gå. När ENT kommer tillbaka genom tiden (förutsätter att det är samma tid) så finns det massa skepp....

Ett bra avsnitt, ett av de bättre i serien. Dock så håller jag med Rhenvall om att själva markstriderna var usla, sen själva flygstriderna med Ju-87 och Enterprise tyckte jag inte om heller. Finns så gott om andra flygplan som passat bättre i den rollen än vid det laget ändå omodernt flygplan. Antar det blev den för den är ju ändå känd för den breda publiken.

Sen var det ju inte bara jordskepp som mötte upp, såg minst en ifrån Vulcan. Får inte förglömma att Jorden har försvarsskepp för närområdet, dessa kan ju ses i det avsnitt då klingons anfaller Enterprise i närheten av Jorden.

På sitt sätt är det skönt att tidsresorna kommer att inte vara så stor faktor längre i serien.

4 av 5, rätt och slätt.

Sen var det ju inte bara jordskepp som mötte upp, såg minst en ifrån Vulcan. Får inte förglömma att Jorden har försvarsskepp för närområdet, dessa kan ju ses i det avsnitt då klingons anfaller Enterprise i närheten av Jorden.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja men var är dessa skepp i Zero hour? Särskilt när Xindi säger att det inte finns några skepp. Men när ENT kommer tillbaka i Storm front så finns de massor.....Du ser de ologiska i det nu Peter.

Jag teoriserar att alla andra jordskepp (och ett och annat Vulcanskt) vid Zero Hour var i full färd med att frakta bort evakuerade människor. Antar att jordens regering måste räkna med det värsta.

Sedan vet vi ju inte än hur länge Enterprise var borta från "nutid" medan de var i det förflutna. Gick det några timmar/dagar mellan att Enterprise försvann och dök upp igen så är det mycket möjligt att skeppen märkte att vapnet exploderade, och därför återvände... ;)

Låt oss se det så hår då:

En fientlig kryssare läger till utanför Stockholm och riktar sina missiler mot staden. Det enda fartyget som är där och kämpar mot är HMS Företag som har varit ute i tre år och utforskat Finland :rolleyes:. Uppenbarligen lyckas Företag med sin uppgift och när fienden är sprängd eskorteras hon in i hamnen av af Chapman, motorbåtar och färjor som visar sin tacksammhet.

:D

Min poäng är att skeppen i slutet inte behöver ha varit militära (fast jag tyckte jag såg Intrepid). De kan ha varit vanliga obeväpnade farkoster som bara vill välkommna hem Enterprise (Företag).

Galaxy du har en poäng. :) Men de förklarar endå inte bristen på skepp.

Hypotetiskt: Ett främande fartyg skjuter en kärnvapen granat på Karlskrona och sedan sprängs i bitar. Skeppet kom österifrån. Flottan skickar ut sin kryssare tre kronor för att spåra upp ursprungslandet därifrån det fientliga fartyget kom ifrån.

Alla med så långt :) Vad skulle hänt? Flottan skulle tagit fram varenda skepp som kunde flyta och patrulera östersjön. Skepp kustarteleri minor allt som skulle kunna stoppa en liknande fiende skulle byggas/anskaffas. En begäran/krav till USA (Vulkans) om hjälp skulle skikas. Förstår inte hur Vulkans kan neka sända skepp eftersom attacken var helt oprovoserad och ologisk. Särskilt när Vulkans är Jordens "beskyddare/rådgivare"

Efter X antal månader dyker ett fientligt slaggskepp beväpnat en med massa vätebomber upp. (tillräkligt många för att elda upp hela Sverige)

1. Skulle du använda de militära skeppen för att evakuera folk, (tänk på att de bara hinner med en resa) innan Sverige förstörs.

2. eller skullde du beordrat alla skepp att stoppa fienden till varje pris (inklusive ramma de fientliga fartyget) denna order går naturligtvis till finlandsfärjorna också om de skulle vara i närheten.

Min poäng är varför var Jorden inte bättre försvarad de måste haft flera månader på sig att kalla in skepp eller evakuera Jorden, särskilt när Artcher raporterar om Xindi som förklarar vilket hot de utgör, eller han flög omkring i flera månader utan att sända en rapport....

Du resonerar bra rehnvall. Jag hade valt alternativ 2 och satt allt på ett kort.

Fast säg att man på Jorden (jag lämnar Sverige-grejen) vet att när som helst kan det komma ett skepp som förintar planeten, av erfarenhet från en annan attack vet man att skeppet måste befinna sig nära för att kunna skjuta. Skulle man då placera ut skepp i omloppsbana som försvar? Då kommer Xindis in i omloppsbana, Jordskeppen närmar sig, Xindis skjuter, BOOM!!, game over.

Jag hade snarare satt ut skeppen längre ut, och försökt förstöra Xindiskeppet inann de kommit så nära att de kan skjuta.

Det kanske var en strid man inte fick se. Vid Mars t.ex. som i "TNG Best of Both Worlds". Vulcanerna skickade nog skepp men det tog en stund för dem att komma fram så de han bara med att välkommna Enterprise. Jag har inte sett Zero Hour så det kanske inte stämmer med avsnittet.

Jordskeppen måste ha funnits där, frågan är bara var. ;)

Det skulle vara värdens enklaste sak och lägga in ett medelande att svären utacelererar de andra skeppen eller gör en "macross" (alla som sätt robotech vet vad jag menar :)) men nu gör de inte det istället har de en Xindi som babblar hur tomt systemet är och skjuter prick på en obeväpnad rymdstation.

Jag skrev precis en nyhet om kvällens avsnitt i USA. Läs på egen risk, men jag har försökt att inte vara alltför tydlig med detaljer. Det finns mycket rykten om detta avsnitt och jag vill inte tro att allt kommer att bli uppfyllt.

*SPOILERVARNING, SÄSONG 4*

Avsnittet 4.3 Home, som sänds i USA i kväll, amerikansk tid, verkar bli ett avsnitt där serien skall hämta andan något efter den hektiska säsong 3 och den intensiva starten på säsong 4. Avsnittet utspelar sig till största delen på Jorden där Archer med besättning hyllas som hjältar. Det finns dock vissa tveksamheter om några av de beslut som Archer fattade under bataljerna med xindierna som nu skall skärskådas av en kommission. Samtidigt så är delar av besättningen på lite vila hos vänner och familj på Jorden. T'Pol åker till Vulcan och tar med sig en vän från Enterprise för att visa sitt hem och presentera denna vän för hennes familj.

En trevlig återkomst i detta avsnitt blir av skådespelaren Jack Donner som varit med i Star Trek vid ett tidigare tillfälle och det var i den mycket uppskattade rollprestationen som Subcommander Tal i TOS 3.2 The Enterprise Incident. Det skall bli intressant att se om han kan leva upp till sin förra roll. Denna gång spelar han en vulcansk präst.

4x03 - Home...

Mycket bra avsnitt. Den verkade till exempel spika att Vulcan verkligen ligger vid Epsilon Eridani, som har varit den allmänna ståndpunkten i Fanon sedan 70-talet (eftersom den ligger rätt så precis 16 ljusår ifrån jorden).

Man skulle kunna jämföra det här avsnittet med TNG:s 'Family'. Man får iaf den känslan.

Bäst: Trip och T'Pol på Vulcan. Sämst... Hmm... svårt att hitta nåt.

• Create New...