Jump to content

Visar Spock känslor under TOS-serien?

Recommended Posts

Jag funderade igår på när/om man kan säga att Spock karaktären visar känslor, och jag kom fram till att iaf. avsnittet när han slåss mot Kirk och tror att han dödat honom (fast egentligen hade doktorn gett honom något så att han tuppade av efter en stund) så säger Spock ju "Jaaaaames" när han får syn på honom igen, och typ sträcker ut armarna mot honom ca. 0.5 sek innan han tar tillbaka sitt nollställda minspel. :)

Det var jättelänge sedan jag såg TOS men jag är nyfiken på om någon sett det nyligen och lagt märke till andra händelser?

I "Amok Time" som Rymdmonstret syftade på visar han faktiskt länslor utan att ha blivit manipulerad. Efter en cermoniel strid mellan Kirk och Spock faller Kirk och verkar vara död. När Spock får reda på att han lever brister han ut i ett stort leende.

Men man måste tänka på att Spock är halvmänniska och hade Pon Farr vid det tillfället. Men så får man ju ofta höra att han har ovanligt många och framträdande känslor.

Det är den enda gången förutom i "The Cage" (då han skrattar åt en pipande blomma) som han spontant visar känslor.

• 2 weeks later...

Spoiler!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

I ST-III finns en scen då Spock skall återfå sin "själ", men det är en viss risk med denna procedur. Så Spocks pappa Sarek frågas om man skall utsätta Spock för detta och han svarar; att när det handlar om hans son så kan han inte vara logisk. Detta sägs av den som i vanliga fall är så kylig.

Det verkar alltså som att när det blir för "känsligt" så frångår Vulcans sin kyliga logik. De är alltså inga robotar.

Edited by EoNeel

Spoiler!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

I ST-III finns en scen då Spock skall återfå sin "själ", men det är en viss risk med denna procedur. Så Spocks pappa Sarek frågas om man skall utsätta Spock för detta och han svarar; att när det handlar om hans son så kan han inte vara logisk. Detta sägs av den som i vanliga fall är så kylig.

Det verkar alltså som att när det blir för "känsligt" så frångår Vulcans sin kyliga logik. De är alltså inga robotar.

<{POST_SNAPBACK}>

Precis. De är absolut inga robotar. Vulcaner är ett mycket spirituellt och kännslofullt folk. Som ofta var i konflikter innan Filosofen Surak lärde dem att undertrycka sina känslor. Alla ville inte följa Surak utan stack iväg och blev de som vi nu känner som Romulaner.

Ofta läser och hör man att vulcaner inte har känslor, detta kan inte vara mer fel.

Man lägger också i mitt tycke för stor vikt vid känslorna glädje, ledsamhet och ilska. Det finns ju andra känslor som de visar destu oftare. Hur många gånger säger inte Spock att han inte ser någon anledning att stå här och bli förolämpad. Känner man sig förolämpad så känner man irritation, som är en känsla. Och hur många gånger är inte Tuvok irriterad på Neelix? Och T´Pol är ju irriterade på allt och alla hela pilotavsnittet som är det enda jag sett. Så visst visar vulcaner känslor.

• 3 weeks later...
I "Amok Time" som Rymdmonstret syftade på visar han faktiskt länslor utan att ha blivit manipulerad. Efter en cermoniel strid mellan Kirk och Spock faller Kirk och verkar vara död. När Spock får reda på att han lever brister han ut i ett stort leende.

<{POST_SNAPBACK}>

Just nu finns ett filmklipp på www.startrek.com som visar just den scenen: Jim!

• 4 weeks later...
Jag funderade igår på när/om man kan säga att Spock karaktären visar känslor, och jag kom fram till att iaf. avsnittet när han slåss mot Kirk och tror att han dödat honom (fast egentligen hade doktorn gett honom något så att han tuppade av efter en stund) så säger Spock ju "Jaaaaames" när han får syn på honom igen, och typ sträcker ut armarna mot honom ca. 0.5 sek innan han tar tillbaka sitt nollställda minspel. :)

Det var jättelänge sedan jag såg TOS men jag är nyfiken på om någon sett det nyligen och lagt märke till andra händelser?

<{POST_SNAPBACK}>

jag tycker att han visa känslor.. kolla bara på ansitt "Amok Time" i slutet.. han blir skitglad för att han inte har dödat kirk

*edit* Läste inte det jag citerade... sorry

Edited by Worf

• 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 1 year later...
Det är klart att Spock har känslor. Har sett i flertal avsnitt då stackarn kämpar emot att visa att han har känslor, men han lyckas aldrig.

Precis! Det är mycket därför som han är en sån intressant karaktär... an inner struggle with himself och allt det där :)

• 3 months later...

Jag har funderat att köpa nån säsong av första Star Trek-serien.

Vet någon i vilken säsong som Spock verkligen blir konfronterad

ifrågasatt om sitt logiska tänkande?

Det som jag vill ha svar på är vad som avgör det logiska. Ett tänkande måste ju ha en förutsättning. Och vad är det i det logiska som väljer själva förutsättningen?

Om det inte är känslor, vad är det i så fall?

Nu undrar jag om det finns nån säsong där verkligen Spock blir

konfronterad ifrågasatt.

Snälla jag vill inte bli lurad att köpa fel säsong.

Supertreck: Det finns ett avsnitt där Spock är leader för ett awayteam, de flyger ned till en planet i en skyttel och medans de är där attackeras de av befolkningen på planeten. Befolkningen ser ut som karikatyrer av grottmänniskor ungefär, mycket större än en vanlig människa. Eftersom många skadas av personalen i awayteamet så börjar manskapet ifrågasätta om spock verkligen kan leda människor.

Tyvärr vet jag inte i vilken säsong som detta avsnitt återfinns, kanske någon annan som vet?

Under säsong 2 har vi i alla fall avsnittet Journey to Babel där vulkanska familjeförhållanden diskuteras.

Generellt kan man säga att Bones och Spock har intressantast/roligast/trevligast meningsutbyten i säsong 1 och 2.

Supertreck: Det finns ett avsnitt där Spock är leader för ett awayteam, de flyger ned till en planet i en skyttel och medans de är där attackeras de av befolkningen på planeten. Befolkningen ser ut som karikatyrer av grottmänniskor ungefär, mycket större än en vanlig människa. Eftersom många skadas av personalen i awayteamet så börjar manskapet ifrågasätta om spock verkligen kan leda människor.

det låter som avsnittet 1.17. the galileo seven. inget höjdaravsnitt i min mening...;)

det låter som avsnittet 1.17. the galileo seven. inget höjdaravsnitt i min mening...;)

Men vad bra. Och då köper jag alltså inte fel säsong om jag köper första säsongen?

absolut inte. personligen tycker jag att första säsongen har flest riktiga höjdare, så som space seed och city on the edge of forever...:)

Det är ju första säsonger och hur kan folk ha hunnit fått en tillräckligt relation med Spock?

När man börjar frågasätta någon så bör man väl först lärt känna personer.

Det skulle väl vara oärligt och hunsigt att plöja rakt på med en massa kritiska frågor utan att

rktigt känna personet och fått nånslags uppfattning?

Men det kanske är i början av serien som Spock verkligen klargör sig och ger en

noggran specificerad beskrivning vad människor är för något?

mja, det är tos vi talar om här. relationerna mellan karaktärerna är inte särskilt högt på agendan i manusen...;)...men ja, jag anser att det främst under första säsongen som spock kommer till tals angående sin syn på människor. detta helt enkelt för att de var tvugna att förklara spocks karakt??r mer ingående redan från början eftersom han var utomjording. snarare tycker jag att det är i filmerna man får en mer nyanserad och bra bild av "den heliga troikan" som jag brukar kalla dem - alltså spock, kirk och bones.

mja, det är tos vi talar om här. relationerna mellan karaktärerna är inte särskilt högt på agendan i manusen...;)...men ja, jag anser att det främst under första säsongen som spock kommer till tals angående sin syn på människor. detta helt enkelt för att de var tvugna att förklara spocks karaktär mer ingående redan från början eftersom han var utomjording. snarare tycker jag att det är i filmerna man får en mer nyanserad och bra bild av "den heliga troikan" som jag brukar kalla dem - alltså spock, kirk och bones.

Finns det något avsnitt där folk ifrågasätter Spock vilket som avgör det logiska?

Om det inte är känslor, vad är det i så fall som avgör det fösta val.

Förutsättningar beror ju på vad man vill få fram i just första val.

Om nu en förutsättning är att komma till en plats genom att bara svänga åt

höger så är det ju dess grund och hur vida på logiskt sätt kommer fram snabbast i normal hastighet.

Om nu båda håll för att komma till platser tar lika lång tid, skulle Spock se över helt

andra alternativ som skulle minska förlorad tid? Hur långt skulle Spock

engagera sig tills något blir ologiskt meningslöst?

Skulle Spock gå så långt att se över vad man kör på och byta till andra lämpliga

däck för asfalt och andra däck för grusvägar. Sedan ändra vikt som tynger ner

ena sidan på bilen för bättre markfäste.

Men det här kom ju jag på så Spock borde ju komma på något ännu smartare. :huh:

men det var väl egentligen den andemeningen du var ute efter? är det egentligen inte bättre att säga vad man vill ha sagt på ett så enkelt vis som möjligt? men för att svara på din fråga: nej, inte vad jag vet. å andra sidan har jag rätt ofta förbisett något när det gäller tos.

Edited by everybodyknows

men det var väl egentligen den andemeningen du var ute efter? är det egentligen inte bättre att säga vad man vill ha sagt på ett så enkelt vis som möjligt? men för att svara på din fråga: nej, inte vad jag vet. å andra sidan har jag rätt ofta förbisett något när det gäller tos.

Jo jag tog detta exempel med vägen och att svänga höger.

Jag anser att jag har varit konsekvent.

jepp, konsekvensen var det inget fel på. det var bara det att det kunde uttryckts bättre. nåja, för att återgå till diskussionen. spock har ju gjort "utbildade gissningar" ibland, så som i fjärde filmen när han ska beräkna den där slingshot-effekten runt solen. i det här fallet tror jag helt enkelt att han skulle ta första bästa. logiskt sett spelar det ju ingen större roll. kanske då, som du sa, om man tar färdmedlets egenskaper i beaktande, så som vilken slags rågummi det finns i däcken och dylikt, men detta tror jag främst hade varit av teoretiskt intresse för logikmästare på vulcan. kort sagt, jag tror inte man kan fungera som individ, vulcan eller människa, om man logiskt ska analysera precis alla små detaljer. exakt var gränsen går mellan logik som nyttoverktyg och meningslös logik, det är en annan fråga. en mycket svår fråga. eftersom vulcans trots allt har känslor (även om de undertrycker dem) så har de ju förmågan att låta känslorna spela in i beslutet. i ditt exempel tror jag att spock kanske hade valt den mest estetiskt tilltalande vägen. varför? jo, för att när logiken kommer till punkten att det inte spelar någon större roll längre tror jag att vulcans tappar in i sina känslor lite lätt och gör ett lugnt övervägande om vilken väg som skulle te sig "bäst". om de båda vägarna har samma logiska värden måste något annat fälla avgörandet, exempelvis skönhet/estetik.