EoNeel Posted January 21, 2005 Report Share Posted January 21, 2005 SPOILERALERT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! I avsnittet VALIANT blir Jake och Nog utsatta för en attack av ett Jem'Hadar skepp, men blir i sista sekunden räddade av U.S.S. VALIANT. Den unga besättningen ombord på VALIANT består av en elitgrupp som kallas för Red Squad. Kaptenen, Tim Watters, är 22-år och resten av besättningen är betydligt yngre. DE ÄR BARN! VALIANT var på ett träningsuppdrag då de äldre officerarna dödades vid ett m??te med Dominionstyrkor. Den unga kaptenen bestämmer sig för att fortsätta uppdraget för att samla data om ett Dominion-slagskepp, men när de finner slagskeppet så bestämmer de sig för att anfalla. De hela slutar med att VALIANT och dess besättning stupar, förutom Jake, nog och en ung kvinnlig besättningsman. Detta avsnitt gjorde mig upprörd, mycket p.g.a den unga besätningen men också för jag inte fattar att Starfleet inte undrat vart de tagit vägen. Jag vet att de hade radiotystnad, men ändå. En annan sak jag frågar mig är om Jake och Nog kunde ha gjort på ett annat sätt än på det de gjorde. Och jag måste säga att jag ibland tycker att Starfleet beter sig på ett fantastiskt konstigt sätt genom att skicka iväg ett gäng med barn på farliga uppdrag. Jag menar vem bär ansvaret för denna tragedi? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted January 21, 2005 Report Share Posted January 21, 2005 Realistisk spekulatiom: att star fleets kadet träning (eller var de nu kallas för) inkluderar en "tur/patrul" med ett rymdskepp. Helt enkelt ett lungt säkert tränings/patrull uppdrag. Håller med att kadeterna verkar var unga men låt gå. Skeppet blir överaskat och de äldre erfarna befälen blir dödade. Tim tar befälet. Sedan verkar Tim var extremt skjutkåt/blodtörstig som vill ta strid med fienden, han kan lätt hitta på uppdraget om slagskeppet och den naiva besättningen har ingen anledning att frågasätta vart Tim har fått sina order. Håller med tidigare skribent att Jack och Norg kunde handla anorlunda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Great Bird Posted January 21, 2005 Report Share Posted January 21, 2005 Gränsen för att få ansluta sig till stjärnflottan är 18 år, så även om skådespelarna var yngre kan man väl knappast kalla dem barn. Dessutom var de medlemmar av Röda Skvadronen så de förväntas nog kunna ta vara på sig själva. Sen tror jag också inte att Stjärnflottan visste om att de högre befälen stupat, de hade nog ingen aning om att kadetterna var ensamma. Också pågick det ett krig, så även om ett försvunnet skepp med kadetter får större uppmärksamhet än ett vanligt skepp så kan man nog inte förvänta sig överdrivet stora sökoperationer. Men att Jake, Nog och Tim bettede sig som idioter är en annan sak. Jag förväntade mig mer av dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raffe Posted January 22, 2005 Report Share Posted January 22, 2005 Sen kanske man också kan ha i åtanke att pga att det var ett krig kanske man ändrade lite i träningen och skickade kadetter på uppdrag och likanande för att de skulle få en snabbare träning och verklig erfarenhet. Man hade ju trots allt även brist på kompetent personal om man kan uttrycka det så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted January 24, 2005 Author Report Share Posted January 24, 2005 Kapten Tim var en narkoman som åt piller hela tiden. Han kunde inte möta frågor på sina orders. Han var totalt inkompetent som kapten och han skulle ha ifråntagits sitt befäl. Hans förste officer verkade ju kär i honom och var för feg för att ifrågasätta honom. De skulle ha vänt tillbaka direkt efter att de blivit av med de äldre officerarna. Nog var helt uppslukad av stolhet för få tillhöra denna elit coh Jake var för tafatt. Kapten Tim kan inte ha följt reglementet, så han måste vara den som bär det yttersta ansvaret för denna olycka. Den fanatism som präglade denna unga besättning var otäck, men den måste ju kommit från någon...här tror jag Starfleet har en del av ansvaret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Great Bird Posted January 24, 2005 Report Share Posted January 24, 2005 Jag håller med på de punkterna. Bara genom att skapa en sådan enhet som Röda Skvadronen uppmuntrar man ju folk att tänka höga tankar om sig själv. Men utöver det och den vansiniga attacken mot Dominion-skeppet har jag svårt att klandra Stjärnflottan för något. Valiant var på fredligt uppdrag när de hamnade bakom fronten, och när de försökte ta sig tillbaka blev deras officerare dödade. Watters blev tokig, men vem skulle inte ha blivit det outbildad med ett litet skepp i fientligt territorium 8 månader? Jag har sett befälhavare bli galna för mindre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted January 28, 2005 Author Report Share Posted January 28, 2005 Jag håller med på de punkterna. Bara genom att skapa en sådan enhet som Röda Skvadronen uppmuntrar man ju folk att tänka höga tankar om sig själv. Men utöver det och den vansiniga attacken mot Dominion-skeppet har jag svårt att klandra Stjärnflottan för något. Valiant var på fredligt uppdrag när de hamnade bakom fronten, och när de försökte ta sig tillbaka blev deras officerare dödade. Watters blev tokig, men vem skulle inte ha blivit det outbildad med ett litet skepp i fientligt territorium 8 månader? Jag har sett befälhavare bli galna för mindre. <{POST_SNAPBACK}> Det man kan spekulera i är hur det kunde gå så långt som det gjorde. Man kan ju tycka att Starfleet är bättre på att utbilda än så... Watters kunde ju ha valt sin besättning före sina egna personliga mål. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K´hogh son of Klintoch Posted February 10, 2007 Report Share Posted February 10, 2007 Jag håller med på de punkterna. Bara genom att skapa en sådan enhet som Röda Skvadronen uppmuntrar man ju folk att tänka höga tankar om sig själv. Men utöver det och den vansiniga attacken mot Dominion-skeppet har jag svårt att klandra Stjärnflottan för något. Valiant var på fredligt uppdrag när de hamnade bakom fronten, och när de försökte ta sig tillbaka blev deras officerare dödade. Watters blev tokig, men vem skulle inte ha blivit det outbildad med ett litet skepp i fientligt territorium 8 månader? Jag har sett befälhavare bli galna för mindre. <{POST_SNAPBACK}> Det man kan spekulera i är hur det kunde gå så långt som det gjorde. Man kan ju tycka att Starfleet är bättre på att utbilda än så... Watters kunde ju ha valt sin besättning före sina egna personliga mål. vilka personliga mål? som jag fattade det var hans enda mål att hålla sitt ord till den ed han svurit . visst , han var omdömeslös och dåraktig som trodde att han skulle ha en chans mot ett slagskepp men Jake var värre . han hade ingen respekt alls för de andra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K´hogh son of Klintoch Posted February 10, 2007 Report Share Posted February 10, 2007 (edited) Kapten Tim var en narkoman som åt piller hela tiden. Han kunde inte möta frågor på sina orders. Han var totalt inkompetent som kapten och han skulle ha ifråntagits sitt befäl. Hans förste officer verkade ju kär i honom och var för feg för att ifrågasätta honom. De skulle ha vänt tillbaka direkt efter att de blivit av med de äldre officerarna. Nog var helt uppslukad av stolhet för få tillhöra denna elit coh Jake var för tafatt. Kapten Tim kan inte ha följt reglementet, så han måste vara den som bär det yttersta ansvaret för denna olycka. Den fanatism som präglade denna unga besättning var otäck, men den måste ju kommit från någon...här tror jag Starfleet har en del av ansvaret. jag vet inte om förste officeren var kär i Tim men hon betedde sig som en omogen bäbis när hon fösökte vara förste officeren vad det gäller Tims inkompetens så var den inte värre än andra befäl men han skulle ha fråntagits befälet p.g.a sitt pillerberoende . vidare håller jag med i att de skulle ha vänt hem efter att ha förlorat de äldre befälen men Jakes beteende var INTE ok Edited February 11, 2007 by K´hogh son of Klintoch Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted February 17, 2007 Report Share Posted February 17, 2007 (edited) Vadå jakes beteende var INTE ok? Vad hade han kunnat göra menar ni? Starta ett uppror? För det krävs att en grupp av besättningen är inne på samma linje och litar på den som startar upproret! Minns att Jake är en journalist och en relativt ung sådan! Han gjorde nog vad han kunde med tanke på hur lite förtroendekapital han hade jäntemot den unga kaptenenen och den väl sammansvetsade gruppen. Vad det gäller Nog så blev han förblindad av att han hastigt och lustigt blivit maskinchef. Undrar förresten hur starfleet ställde sig till den befodran, det fick man aldrig veta! J. Edited February 17, 2007 by Supreme Comander JAF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borgmi Posted September 10, 2008 Report Share Posted September 10, 2008 Hela grejen med Valiant är en katastrof. Man kan undra vad skaparna tänkte när dom skrev det avsnittet Jag blir ytterst besviken på Nog, han borde veta bätttre än att hänga på dom där i Red Squad. Han gillade väl inte dom när han var på akademin? Förstår verkligen inte att han kan komma över det bara för att han blir befodrad till maskinchef. Tycker att han borde lärt sig bättre av O´brien, Rom och inte minst Sisko. Men aja, ingen är perfekt! Det är lite synd om Jake i det avsnittet tycker jag, och även om han kanske hade kunnat göra mer så håller jag med föregående talare, han har ju alla emot sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DrBryce Posted September 11, 2008 Report Share Posted September 11, 2008 Precis! Jag håller med de två föregående talarna. Jake är ju en civilperson, och en ung sådan. Han gjorde precis så mycket jag skulle förvänta mig av en sådan person i ett sådant läge. Om det är någon av de vanliga karaktärerna som gjorde fel, så är det Nog. Sen är ju den unga tillförordnade kaptenen helt galen, på flera sätt än ett. Han är orealistisk i sina bedömningar, han är knarkare, han kan inte ta till sig synpunkter från sina underofficerare, osv... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted September 11, 2008 Report Share Posted September 11, 2008 Hela avsnittet Valiant är svårsmält. Har faktiskt bara sett det en gång. Tycker besättningen uppför sig allt annat än Starfeet-mässigt. Och hela tanken på att de skulle skickas ut i rymden på farliga uppdrag verkar osanolik. Att sedan alla vuxna blivit dödade gör det hela ännu mer osanolikt. Ett dåligt avsnitt anser jag. manusförfatarna måste haft torka och blivit desperata. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted September 12, 2008 Report Share Posted September 12, 2008 Blev inspirerad att titta på avsnittet. Jag hade glömt bort att det existerad. Men det är mycket bra! Nog och Jakes relation utvecklas. Sedan är det också ett spännande avsnitt. Dock verkar den unga besättningen nästan vara religiös. En besättningsman börjar gråta när hon beskriver soluppgången på månen (där hon är uppväxt), och jämför det med att "se Guds ansikte". Den unge kaptenen talar om att de är utvalda av något större att genomföra uppdraget. Gränsen för att få ansluta sig till stjärnflottan är 18 år, så även om skådespelarna var yngre kan man väl knappast kalla dem barn. Dessutom var de medlemmar av Röda Skvadronen så de förväntas nog kunna ta vara på sig själva. . I avsnittet säger kaptenen att han har sjuttonåringar i besättningen. Hon som spelar försteofficeren var 17 år när avsnittet spelades in. Dessutom ser hon nästan yngre ut än så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted September 13, 2008 Report Share Posted September 13, 2008 Jag tycker det är ett ganska kul och trevligt avsnitt som ställer moraliska frågor om vad man bör göra och inte. Sedan kan man ju alltid ha synpunkter på personers agerande men det är en av de sakerna som gör st så bra. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DrBryce Posted September 13, 2008 Report Share Posted September 13, 2008 Jag tycker det är ett ganska kul och trevligt avsnitt som ställer moraliska frågor om vad man bör göra och inte. Sedan kan man ju alltid ha synpunkter på personers agerande men det är en av de sakerna som gör st så bra. J. Precis! Grejen att avsnittet får en att tänka är ju en bra sak! Alla de bästa avsnitten har förmågan att få en att tänka "undrar hur jag hade gjort den situationen?"... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest danova Posted November 19, 2009 Report Share Posted November 19, 2009 Sedan verkar Tim var extremt skjutkåt/blodtörstig som vill ta strid med fienden, han kan lätt hitta på uppdraget om slagskeppet och den naiva besättningen har ingen anledning att frågasätta vart Tim har fått sina order. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts