Jump to content
Sign in to follow this  
MrsRiker

Sjungande trekskådisar

Recommended Posts

Läste nyheten på framsidan om Chase Mastersons nya CD, så jag klickade mig dit och lyssnade lite. Hon kan ju verkligen sjunga - det tror man inte när man hör hennes ynkliga gnyenden i DS9 :D

Jag gillar verkligen storbandsjazz-musik också, så jag funderar på att införskaffa den...

Någon annan som har lyssnat och har en åsikt?

Hon har en rätt behaglig röst Leeta, jag menar Chase. Men just denna typen av jazz är inte min favorit. Jag tog mig tid att lyssna igenom alla 10 spåren och kände att det nog inte var min grej. Föredrar lite moderna jazztyper och riktig storbandsswing á lá Glenn Miller...

Men den är ju Trek relaterad så man kanske skulle köpa den. Kanske kan få rabatt om man tar Shatners båda alster samtidigt... :P

Sen gjorde jag en "Data". Jag klickade på alla 10 låtarna på en gång. Jag måste säga att det var "most interesting"... :D

Jag gillar den och jag har beställt den signerade skivan.

Sedan är ju Tim Russ en av mina absoluta favoriter. Hans skiva Kushangaza, exempelvis, är helt lysande i min smak. Raspig röst där hans egna låtar (en hel del covers är det annars) har ett samhällskritiskt tema som jag annars saknar i amerikansk musik. Trevligt!

Wow!

Jag lyssnade precis på smakprov från Tim Russ plattor "Brave New World" från 2003, "Kushangaza" från 2001 och "Tim Russ" från 2000. Karln har ju en otroligt fin röst. Rösten påminner lite om Bob Catley (sångare i magnum). Detta gillade jag. Lyssna själva på dessa samples.

http://www.timrusswebpage.com/audio/

Om ni hittar skivan Basic Bob köp den omedelbart (jag har själv bara sett den på SF-mässan). Det är Robert Picardo som sjunger gamla örhängen med nya, Star Trek-inspirerade texter!

Annars är ju Brent Spiners Ol´yellow eyes en modern klassiker! :)

Att någon skulle kunna sjunga bara för att dom blivit kända genom ST och fått ett skivkontrakt är ungefär lika trovärdigt som att nån skulle kunna sjunga för att dom opererat in silikonbröst och varit med i Big Brother :(

Men man kan ju alltid hoppas på positiva överraskningar förstås.

Edited by Talar

Tim Russ syster skrev precis till mig, som svar på en fråga om det vore möjligt att köpa hans skivor via PayPal:

If you would like to pay through paypal, the account is under rivision@aol.com, just put the total for the CDs you want, plus $4 per CD for international airmail. Don't forget to put in the notes what you are ordering.

Han är billigare än Chase på frakten (4 USD i stället för 6,27 USD).

Som ett stort storbandsfan (det finns en hel del sinatra, Tony Bennet etc. i min cd hylla) så har jag inte lyssnat så mycket på den här typen av jazz. Jag måste säga att hon gör riktigt trevliga tolkningar av de här gamla låtarna och det är helt klart värt att köpa (åtminstone i min bok).

Det verkar vara en grej bland star trek skådisar att sjunga i band eller göra skivor. Kom ihåg att Nichelle Nichols (Uhura i TOS) har åtminstone haft ett eget band (vilket spelade på roddeberrys begravning för övrigt).

Att någon skulle kunna sjunga bara för att dom blivit kända genom ST och fått ett skivkontrakt är ungefär lika trovärdigt som att nån skulle kunna sjunga för att dom opererat in silikonbröst och varit med i Big Brother  :(

<{POST_SNAPBACK}>

Det handlar inte så mycket om det faktiskt. Många av ST-skådisarna har en bakgrund inom teatern och där krävs mångsidighet. Sånglektioner är i många fall en del av utbildningen.

Men rent generellt är jag på din linje...bara för att man är fotomodell betyder det inte att man kan sjunga eller agera, men när det gäller klassiskt tränade skådisar så ??r situationen lite annorlunda.

En av USAs största teaterscener är ju Broadway och där sjungs det ju en del. Så för att ha någon chans i konkurrensen är det ju bra att kunna sjunga :)

Det som å andra sidan talar för ditt argument är ju att William Shatner har fått spela in skivor - och han KAN INTE sjunga. Det har han ju erkänt själv :D

Annars är ju Brent Spiners Ol´yellow eyes en modern klassiker!  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Japp, den är riktigt bra faktiskt! :)

Edited by MrsRiker

Att någon skulle kunna sjunga bara för att dom blivit kända genom ST och fått ett skivkontrakt är ungefär lika trovärdigt som att nån skulle kunna sjunga för att dom opererat in silikonbröst och varit med i Big Brother  :(

<{POST_SNAPBACK}>

Många gånger är det nog så som du säger, Talar. men jag tror också att t.ex. stor skönhet kan ligga en i fatet om man vill bli tagen på allvar. Duktiga sångerskor som Shakira och Christina Agiluera kanske inte alls får den positiva kritik från experterna som de skulle fåt om de varit mindre sexiga.

Å andra sidan så skulle jag hellre vara poppis hos en lycklig unge en hos en miljon expertrecensenter....

Detta är ju faktiskt lite roligt. Jazz tycks vara deras grej,, och visst kan många av dem sjung. Precis som Mrs.Riker säger är det teaterskolade personer och där skolas också rösten. Man kanske inte kan säga att det som görs är bra, men lite roligt är det som sagt. Njaa inte Herr Russ. Jag menar jösses han är ju mer spontan som Tuvok en som musiker, han är ju till och med tråkigare än Toto och en tråkare ras, nej musikgrupp får man faktiskt leta efter.

Edited by Kai Dukat

Detta är ju faktiskt lite roligt. Jazz tycks vara deras grej,, och visst kan många av dem sjung. Precis som Mrs.Riker säger är det teaterskolade personer och där skolas också rösten. Man kanske inte kan säga att det som görs är bra, men lite roligt är det som sagt. Njaa inte Herr Russ. Jag menar jösses han är ju mer spontan som Tuvok en som musiker, han är ju till och med tråkigare än Toto och en tråkare ras, nej musikgrupp får man faktiskt leta efter.

<{POST_SNAPBACK}>

Att man kan tycka så olika. Efter att jag träffat honom (det kanske är skillnaden mellan våra synsätt) och frågat honom om musiken har jag fått en helt annan bild av honom och varför han skriver som han gör.

Att gilla musik innebär automatiskt att man tycker annorlunda jämfört med någon annan, detta är roligt och skapar många långa och stundom heta diskussioner. Att du gillar Russ är helt okej, men jag är skeptisk till att detta beror på att du har träffat Mr. Russ himdelf. Jag har träffat en hel del artister när jag jobbade som musikkritiker, dessa kunde vara hur sympatiska som helst och ge spaltmetrar med bra och fina motiveringar. Men detta hindrar dem inte från att göra skitmusik i allafall.

Om Russ måste förklara sin musik så att man begriper dess "djup"?? så har han enligt mig totalt misslyckats. Jag vet inte änns om det är hans sak att göra detta, dvs jag är tveksam om han ska ha tolkningsföreträde. När man har gett ut ett alster, oavsett om det är bild, musik, litteratur, film osv, upphor artistens inflytande. Det är då upp till mottagaren att bilda sig en uppfattning och den ska grunda sig på produkten. Och måste man han en förklaring så måste ju produkten vara så pass dålig att den inte håller i sig själv och då är det faktiskt riktigt allvarligt.

Som sagt jag gav bara lite utrymme gällande min åsikt. Lite frän och hård. Jag gillar helt enkelt inte denna genre. Men jag är helt säker på att skulle Russ få lite marknadsföring så skulle han sälja stort i Sverige. Vi tycks nämligen kunna köpa ihjäl oss på denna typ av musik. Detta är ju i sig ett bevis på att majoritets demokrati inte fungerar, det är precis som Aristoteles sa, dvs demokrati är bra så länge inte pöbeln lägger sig i.

Som jag sa Att gilla musik innebär automatiskt att man tycker annorlunda jämfört med någon annan, detta är roligt och skapar många långa och stundom heta diskussioner. :D:D:D

Dvs ta detta på rätt sätt, musik är som krocket är man inte "ovänner" innan spelet är uppsatt så är det något fel och man får lämna tillbaka detta. Musik är personligt och vi alla har lik i garderoben, sk**t jag har ju Dolly Partons samlingsskiva åånej dessutom tycker jag ju den är bra.

Edited by Kai Dukat

Jag behövde verkligen inte mötet med Tim för att uppskatta hans musik, men det gav ett större djup åt hans text efter att ha hört honom prata om sin syn på det amerikanska samhället. Låtarna tycker jag känns friska även om de har lite dystert anfang.

Jag måste säga att jag har mycket svårt för Spiners enorma vibrato på hans skiva med musikalörhängen. Jag tror detta vibrato beror på att han har blivit skolad in i musikalvärlden/Broadway och då är det detta som gäller. Om man vill se honom in action på Broadway kan man försöka få tag i musikalfilmen "Sunday in the park with George" där han gör en liten ensembleroll, inte helt övertygande enligt mig, men det är ändå stort att ha uppträtt på Broadway. Jag bör varna för att "Sunday..." är en mycket experimentell musikal skriven av Stephen Sondheim som är känd för att skriva "svåra" musikaler. Men om du är trött på "Grease" så kanske detta drama om konstens villkor nu och förr kan vara något. Om inte annat så får man ju se Spiner som redan nämnts.

En annan i gänget som uppträtt på Broadway är Rene Auberjonois och honom kan man lyssna till på "City of Angels" (Broadwayversionen) och "Big river" (spelar en svindlare som stöter på Huckleberry Finn). Jag tycker han sköter sig bra, har inte en sockersöt stämma, men den passar till karaktärsroller som det heter over there (alltså inte leading man, snarare den komiske bifiguren eller liknande).