EoNeel Posted May 4, 2005 Report Share Posted May 4, 2005 Jag är ju själv flygrädd, men när jag ser detta nya megastora flygplan så blir jag sugen... http://www.linternaute.com/savoir/diaporam...s_a380/2a.shtml Längden på denna "balja" är 73m, vingspannet är 79,8m och vingarean är på 845m2. Vad tycker ni är hon inte vacker...men huuuu så dyr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orville Posted May 4, 2005 Report Share Posted May 4, 2005 cool. Är det den du ska åka med till staterna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shadow Posted May 4, 2005 Report Share Posted May 4, 2005 tror inte det flygplanet är helt klart än, och desutom så är det riktigt dyrt att åka med det när det är klart Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Posted May 4, 2005 Report Share Posted May 4, 2005 Nja, den 27 april hade planet sin prämierflygning. Bilder från flygningen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shadow Posted May 4, 2005 Report Share Posted May 4, 2005 aha. ok, då vet man det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smirf Posted May 5, 2005 Report Share Posted May 5, 2005 Anledningen till att man byggde planet är att för att tjäna pengar, suprise. Kostnaden per passagerare är 20% lägre än för Boeings större flygplan. Dvs, det lär inte vara dyrare att flyga med det än vanliga plan, snarare tvärtom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted May 5, 2005 Report Share Posted May 5, 2005 Står det någonstanns vilka rutter den flyger? Det är väl USA till.. vad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter Posted May 6, 2005 Report Share Posted May 6, 2005 Skulle anta från någon utav storflygplatserna runt om i världen. Tveksamt om den någonsin kommer flyga reguljärt från de nordiska flygplatserna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted May 11, 2005 Author Report Share Posted May 11, 2005 Var det någon som såg på Discovery Channel igår om detta flygplan? Det visade hur man byggde och testa planet. Man blev mäkta imponerad. Det såg verkligen ut som ett rymdskepp inuti, även cockpit var en sci-fi nörds dröm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nina Janeway Posted May 16, 2005 Report Share Posted May 16, 2005 Tänk att få vara flygvärdinna ombord på det planet! Jag har flugit mellan Frankfurt och San Francisco två gånger (till och från Hawaii :P), och det tog 11 timmar vardera. Undrar hur det skulle vara att flyga med Airbus A380 under samma rutt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RomulanStar Posted June 14, 2005 Report Share Posted June 14, 2005 Vad jag förstår det som är det antal av de stora flygbolagen världen över som har förbeställt exemplar med leveransstart omkring början av 2006. Jag läste någonstans att flygplanet är så stort och tungt att det i princip inte är någon flygplats i världen som i dagsläget har möjlighet att trafikera det. Man måste bygga ut landningsbanorna; förlänga och förstärka dem. I Sverige har vi ju knappt någon trafik med större plan. Stockholm Arlanda har väl en del Airbus 340 och några Boeing 747 som trafikerar New York, Chicago och Sydostasien. Vi är ju inte så många.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RomulanStar Posted June 14, 2005 Report Share Posted June 14, 2005 Och, för att hålla med EoNeel, jag är också flygrädd... Hade en otrevlig turbulensincident i ett jumbojet någonstans mittemellan Madrid och Buenos Aires för ett antal år sedan... Om det finns naturkrafter som kan få ett sådant stort plan att fara omkring som en pingpongboll på himlavalvet håller jag mig nog på marken... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted June 15, 2005 Author Report Share Posted June 15, 2005 Och, för att hålla med EoNeel, jag är också flygrädd... Hade en otrevlig turbulensincident i ett jumbojet någonstans mittemellan Madrid och Buenos Aires för ett antal år sedan... Om det finns naturkrafter som kan få ett sådant stort plan att fara omkring som en pingpongboll på himlavalvet håller jag mig nog på marken... <{POST_SNAPBACK}> Du har nog rätt RomulanStar, det spelar nog ingen roll att det är ett nytt och "säkert" flygplan. Jag säger som Kapten Haddock: Det är tryggast på Moder jord. Kan du inte berätta i tråden FLYGGRÄDD!? om vad det var som hände. En annan fråga jag har är om du gör någonting åt din flygfobi? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts