Gå till innehåll
EoNeel

Airbus A380

Rekommenderade inlägg

Anledningen till att man byggde planet är att för att tjäna pengar, suprise. Kostnaden per passagerare är 20% lägre än för Boeings större flygplan. Dvs, det lär inte vara dyrare att flyga med det än vanliga plan, snarare tvärtom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle anta från någon utav storflygplatserna runt om i världen.

Tveksamt om den någonsin kommer flyga reguljärt från de nordiska flygplatserna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var det någon som såg på Discovery Channel igår om detta flygplan? Det visade hur man byggde och testa planet. Man blev mäkta imponerad. Det såg verkligen ut som ett rymdskepp inuti, även cockpit var en sci-fi nörds dröm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk att få vara flygvärdinna ombord på det planet! Jag har flugit mellan Frankfurt och San Francisco två gånger (till och från Hawaii :P), och det tog 11 timmar vardera. Undrar hur det skulle vara att flyga med Airbus A380 under samma rutt :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag förstår det som är det antal av de stora flygbolagen världen över som har förbeställt exemplar med leveransstart omkring början av 2006. Jag läste någonstans att flygplanet är så stort och tungt att det i princip inte är någon flygplats i världen som i dagsläget har möjlighet att trafikera det. Man måste bygga ut landningsbanorna; förlänga och förstärka dem.

I Sverige har vi ju knappt någon trafik med större plan. Stockholm Arlanda har väl en del Airbus 340 och några Boeing 747 som trafikerar New York, Chicago och Sydostasien. Vi är ju inte så många.... :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och, för att hålla med EoNeel, jag är också flygrädd... Hade en otrevlig turbulensincident i ett jumbojet någonstans mittemellan Madrid och Buenos Aires för ett antal år sedan... Om det finns naturkrafter som kan få ett sådant stort plan att fara omkring som en pingpongboll på himlavalvet håller jag mig nog på marken...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Och, för att hålla med EoNeel, jag är också flygrädd... Hade en otrevlig turbulensincident i ett jumbojet någonstans mittemellan Madrid och Buenos Aires för ett antal år sedan... Om det finns naturkrafter som kan få ett sådant stort plan att fara omkring som en pingpongboll på himlavalvet håller jag mig nog på marken...

<{POST_SNAPBACK}>

Du har nog rätt RomulanStar, det spelar nog ingen roll att det är ett nytt och "säkert" flygplan. Jag säger som Kapten Haddock: Det är tryggast på Moder jord.

Kan du inte berätta i tråden FLYGGRÄDD!? om vad det var som hände. En annan fråga jag har är om du gör någonting åt din flygfobi?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu