Jump to content

Airbus A380

EoNeel

Recommended Posts

Anledningen till att man byggde planet är att för att tjäna pengar, suprise. Kostnaden per passagerare är 20% lägre än för Boeings större flygplan. Dvs, det lär inte vara dyrare att flyga med det än vanliga plan, snarare tvärtom.

• 5 weeks later...

Vad jag förstår det som är det antal av de stora flygbolagen världen över som har förbeställt exemplar med leveransstart omkring början av 2006. Jag läste någonstans att flygplanet är så stort och tungt att det i princip inte är någon flygplats i världen som i dagsläget har möjlighet att trafikera det. Man måste bygga ut landningsbanorna; förlänga och förstärka dem.

I Sverige har vi ju knappt någon trafik med större plan. Stockholm Arlanda har väl en del Airbus 340 och några Boeing 747 som trafikerar New York, Chicago och Sydostasien. Vi är ju inte så många.... :)

Och, för att hålla med EoNeel, jag är också flygrädd... Hade en otrevlig turbulensincident i ett jumbojet någonstans mittemellan Madrid och Buenos Aires för ett antal år sedan... Om det finns naturkrafter som kan få ett sådant stort plan att fara omkring som en pingpongboll på himlavalvet håller jag mig nog på marken...

Och, för att hålla med EoNeel, jag är också flygrädd... Hade en otrevlig turbulensincident i ett jumbojet någonstans mittemellan Madrid och Buenos Aires för ett antal år sedan... Om det finns naturkrafter som kan få ett sådant stort plan att fara omkring som en pingpongboll på himlavalvet håller jag mig nog på marken...

<{POST_SNAPBACK}>

Du har nog rätt RomulanStar, det spelar nog ingen roll att det är ett nytt och "säkert" flygplan. Jag säger som Kapten Haddock: Det är tryggast på Moder jord.

Kan du inte berätta i tråden FLYGGRÄDD!? om vad det var som hände. En annan fråga jag har är om du gör någonting åt din flygfobi?