Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postad

Citat från Nettan

"Archangels. Menar du att Stjärnflottan har utvecklat och förbättrat arbetet inom teknik/vetenskap, bland annat akutläkare(hologram)-program, medan Voyager är i Deltakvadrant?

En intresstant teori...."

Ja det är vad jag menar de kan ju inte sluta forska bara för att de har fått fram ett bra skepp då skulle de ju förlora alla krig innan de har börjat.

(Ändrad av Archangels kl. 8:17 am den maj 29, 2001)

• Svar 82
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Postad

Voyager presenteras faktiskt redan i det första avsnittet, Caretaker, som Intrepid Class. När Paris åker till Voyager i en skyttel tillsammans med Lt. Stadi (har jag för mig att hon hette), så säger Lt. Stadi att Voyager är Intrepid Class. Så antingen ljuger Janeway eller så är det en miss av manusförfattarna. Det troligaste är väll att hon ljuger, hon pratar ju faktiskt med en Romulan ;)

Postad

Har sett på avsnittet och kan inte dra någon slutsats om hon ljuger eller om det är en miss av manusförfattarna, men jag tror hon ljuger :)

Postad

Min misstro mot manusförfattarna lutar nog åt att det är deras fel.

Varför skulle hon ljuga? Romulans spioner hade ju säkert ändå redan känt till skeppet och dess detaljer. Deras spioner var mycket effektiva har jag förstått (speciellt av vad de säger i det programmet) och att de skulle ha missat ett så stort skeppsbygge är väl otänkbart.

Varför skulle manusförfattarna göra fel? Antagligen för att de ständigt g??r en mängd fel som går emot tidslinjen i Voyager eller som inte är konsekventa.

Postad

En annan fråga!

Är federationens spioner lka effektiva? Eller kopierar aldrig federationen någon teknologi? Om de inte gör det så har de stora problem. Jag kom och tänka på ett annat inläg nån skrev kommer inte ihåg vem. Men det stod något om att Federationen inte fick kopiera någon annan teknologi.

Jocke Avsänt 8:33 pm den maj 18, 2001

Voyager kan ju faktiskt inte använda vilken teknologi dom vill, för att vissa Starfleet regler hindrar dom från att göra det.

Men då skulle de väll inte få köpa den där kanonen som de ville köpa i Retrospect. Eller?

Postad

Den andra frågan:

Det finns väl nåt direktiv som förbjuder den sortens spionage också. Men de kan ju förhandla och köpa info. Och alla federationens medlemmar tillsammans väger ju rätt tugnt.

Frågan innan det:

Voyager var klassat, Intrepid class.

(Intrepid, in-tre´pid, fearless, bold, daring, corageous.)

//Lollo

Postad

Kan det inte vara så att fedrationen har regler mot spridning av teknologi men inte mot att använda någon annans teknologi som dom kan köpa?

Postad
Jocke Avsänt 8:33 pm den maj 18, 2001

Voyager kan ju faktiskt inte använda vilken teknologi dom vill, för att vissa Starfleet regler hindrar dom från att göra det.

Men då skulle de väll inte få köpa den där kanonen som de ville köpa i Retrospect. Eller?

Det var säkert inga regler som hindrade dom från att kunna köpa kanonen. Men tex så fick dom ju inte köpa telerporti teknologin i avsnittet "Prime Factors", så när dom istället tog teknologin från dom så gick det ju inte så bra.
En annan fråga!

Är federationens spioner lka effektiva? Eller kopierar aldrig federationen någon teknologi? Om de inte gör det så har de stora problem.

Federationen har faktiskt en egen spionorganisation som heter "Starfleet Intelligence", som samlar in information om andra utomjordingar och informerar UFP.
Postad

Tuvok var spion där också, som ni kanske minns från första avsnittet i VOY. Senare i sjunde säsongen kommer mer att uppdagas från hans spiontid, saker som inte var till hans fördel, kan man väl lugnt säga.

Postad

Det framgick inte. Tillräckligt länge för att infiltrera Maquis och vara den betrodde medhjälparen. Åtminstone ett halvår, men troligen betydligt längre. Hans namn då var Tuvok, konstigt att han använde sitt rätta namn - det borde ha varit lättare att spåra honom med namnet som bas. De blev väl aldrig misstänksamma kan väl tänkas.

Postad

Jag vet inte om han var officer. Möjligen Ensign, men jag tycker mig minnas att han enbart var Crewman vid det tillfället. Kapten Sulus skepp var hans första kommendering.

Postad

I vilket avsnitt fick vi veta det ? säsong 1-3 har jag för mig att det var. Han gjorde en mindmeld med Janeway vill jag minnas.

//Lollo

(Ändrad av Quiet kl. 10:00 am den juni 1, 2001)

• 4 veckor senare...
Postad

Hmm... Jag kommer att ställa en konstig (och kanske knäpp) fråga.

Hur definierar man egentligen "högre officeare" t.ex i avsnitt the Omega Directive ? :confused:

Hur kan Lieuntenant (junior grade) Tom Paris och Engsin Harry Kim vara med i "Conference Room" ?

(Enligt Chakotay som sa " Endast högre officerare är invigda".)

(ursäkt för min d??liga svenska)

Postad

Det där fattar jag inte riktigt heller.

Antagligen är det för att Tom Paris är den som är rankad högst inom hans område, i detta fallet framdrivning och styrning. Liksom Harry Kim är högst rankad på den vetenskapliga biten.

//Lollo

p.s. Du skriver jättebra svenska ! d.s.

Postad

Tja, de är ju Bryyg officerare då de jobbar på bryggan och är där når det händer saker, eftersom de är så att säga chefer över sina stationer där.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...