Jump to content

Sollentunamässan 2005

Supreme Commander JAF

Recommended Posts

• 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Mässan är riktig rolig även om det är lite dyrt att ha egen bås där för Star Trek föreningarna. Dyra är också alla produkterna man kan köpa, men det är riktig mycket spännande. Storleken kan sammanliknas med FEDCONs marknad, även om det är alt för lite Star Trek prylar.

Ni ska dessutom komma igåg at Marina Sirtis inte är den enda Star trek skådisen som kommer. John Rhys-Davies spelade Leonardo DaVinci i Voyager. Kommer att be honom att ta med sig bilder av denna rollfigur!

Det ska bli jättekul att gå på mässan! Har aldrig varit på något liknande tidigare så jag vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig. Min kära mamma ska också följa med för hon älskar också Star Trek. Men för sci-fi fantaster i stort är det ju kul att träffa på Englund. V är ju en helt underbar serie (kanske i huvudsak dock den första delen/serien). Det ska bli riktigt kul att se honom, lika så Rhys-Davies - men allra roligast blir att få träffa Marina Sirtis :-)

I can't wait!

:w00t:

Enligt rykten kan det ev finnas möjlighet till frågestund med Marina Sirtis (Troi). Så om ni gillar tng i allmänhet och henne i synnerhet finns det verkligen all anledning att gå på mässan. Dessutom propagerade jag i går (3/9) på st treckers träff för lite fler aktiviter liknande de som fans på swecon. Stay tuned för mer info! J.

• 2 weeks later...
Vet någon något mer om tider och så? Som de säger nu skall alla skådespelarna vara med båda dagarna. Stämmer verkligen detta? Vet man mer om Marina och John kommer att vara där hela dagarna eller bara ex på fm?

<{POST_SNAPBACK}>

Ingen aning. Kolla hemsidan när det närmar sig. Om inte jag är felunderrättad så var det han som är chef för stockholm trekkers jag pratade med och han känner killen som håller i mässan.

Om man ska gå efter tidigare mässor så är alla med i stort sätt hela tiden med undantag för pauser osv. Ser verkligt fram emot denna mässa! J.

• 4 weeks later...
Vet någon något mer om tider och så? Som de säger nu skall alla skådespelarna vara med båda dagarna. Stämmer verkligen detta? Vet man mer om Marina och John kommer att vara där hela dagarna eller bara ex på fm?

<{POST_SNAPBACK}>

Mässan är mellan 0930-1830 Lördag Söndag (tänk på att vi byter till vintertid mellen lördag/söndag). Skådisarna brukar finnas där en ½ timme senare (dom måste ju börja fixa med köerna) och fram till 17-18 tiden på lördagen och lite tidigare på söndagen. Men det hänger på hur många som är intresserade av att träffa dom. Jag har ännu inte sett att någon av VIPgästerna har begränsat tiden (bortsett från lunch). Sen finns ju möjligheten till Q&A med Marina Sirtis och John Rhys-Davies på Bio Focus på lördag kvällen, men där måste ni beställa biljetter eller köpa på mässan. Mer finns på Stockholm Trekkers hemsida www.stockholmtrekkers.se (för Q&A) och www.propworld.nu (för mässan). Men den som gillar prylar, filmer och SF, ladda kontokortet för det är lätt att gå vilse i allt godis. :D

Det va roligt att höra att star trek kommer på besök i mitt egna Sollentuna, hade ingen aning om det. Det ska bli riktigt kul att träffa Marina Sirtis, hon är en av mina favoriter i TNG. Och sen måste man shoppa lite :D

Då borde du ha tillfälle att gå på stockholm trekkers visningar i bland? J.

Hej jag ska verkligen försöka komma till mässan. Är det någon som vet någon bra/bilig boplats i närheten som t.ex. vandrar hem?

Hotell finns det gott om. Mässan har pendeltågsförbindelse med stockholm central (centrum) och arlanda (märsta). Kolla med hotellföretag eller resebyra. Det enda vandrarhem jag känner till är i centrala stockholm och heter af Chpman (en gammal segelbåt). Det finns förmodligen flera. J.

Sollentunamässan blir nog den bästa sedan starten.

Tänk bara:

• 5 stycken hedersgäster
  • Två stycken av dessa har varit med i Star Trek
  • Stockholm Trekkers arrangerar Q&A, frågor och svar med Marina Sirtis och John Rhys-Davies
  • Stockholm Trekkers egen Världsmästare, Europamästare och minst 15 faldiga svenska mästare
    i skateboard/ Freestyl uppvisningsåker på mässan kl 12.00 både Lördag och Söndag

Läs mer om Q&A på Stockholm Trekkers nya hemsida

Läs mer om Mässan. --->HÄR

Edited by CaptainP

Sollentunamässan blir nog den bästa sedan starten.

Håller absolut med! Jag har varit på de tidigare två mässorna i Sollentuna och Årets mässa är den bästa hittills. Både i förhållande till de gästerna som kom och allt annat, både butiker och andra små avangemang runt omkring. Köpte bl.a. DVD "Trekkies 2" och en och lite annat smått och gått. :D:D:D

Överlag en bra mässa med ett godkänt utbud på Star Trek-saker, även om priserna var lite väl höga. De tidigare mässorna (åtminstone i Malmö) har haft en klar övervikt på Star Wars och Sagan om ringen, medan på denna mässan kändes det väldigt välbalanserat.

Tyvärr så var det dock dålig uppslutning runt Marina Sirtis som var väldigt besviken. Till vissa gäster var man tvungen att köpa biljetter till signeringen. Dessa nummer ropades sedan ut när det var dags att ställa sig i kö. Hos Marina var det ingen kö alls och det var inga problem och stå och prata med henne en stund och fotografera. Bra för besökarna, men dåligt för Marina.

Det kändes till t.o.m. lite osäkert om hon skulle dyka upp på Q&A senare på kvällen. En farhåga som turligt nog inte besannades. På en förfrågan av publiken om hon kunde försöka locka hit fler Star Trek-skådisar, så blev svaret att vi fick i så fall se till att få ihop en större publik.

Så m.a.o. är det dags att gå ut och försöka öka intresset för Star Trek, så vi kan få hit fler gäster framöver. Jag tror tyvärr att arrangören för Scifi-mässan kommer att dra sig för att bjuda in fler Star Trek-skådespelare. Vi få hoppas att konventet i Stavanger slår väl ut.

Edited by ghost

Jag kan direkt svara varför jag inte köpte en bild av Troy. Helt klart för priset som detta år låg på grännsen men 200 kr vilket är en höjning sen förra året då det låg på 150 kr.

100kr ja självklart, 150 funkar, 200 det gör att jag känner att jag inte har råd med alla utan får nöja mig med 2 st.

Jag kan inte säga om det är skådisarna som ville ha mer eller om det är arangörerna som tar mer (jag vet att skådisarna inte tar allt).

Men 200 där drar jag grännsen. Det är också varför jag inte gick till Q&A då jag inte hade råd 150 där är inte dyrt men då man knappt hade råd med singeringen så...

Hej

Jag har följt med intresse hur olika Star Trek konvent i Europa och i USA uppstår och vilka gäster som kommer, mfl och det som man med säkerhet kan konstatera är att Skandinavien har alrig varit något "het" plats för Star Trek skådespelare att komma till (dock är jag osäker om det funnits något seriöst intresse att få dom hit - förutom WCT´s förfrågningar om att få LeVar Burton till WCT´s Star Treff) även när Star Trek stod som högt i kurs.

Nu, när det är som det är med Star Trek intresse (dåliga recensioner av ST. Nemesis, Enterprise avslutade efter bara fyra säsonger och inga nya Star Trek serier/filmer på gång), detta (och prissättningen för autografer, Q&A etc) kan ses som orsak varför fler människor inte kommer till SF mässor.

Naturligtvis skulle vill vi ha flera och "bättre" skådespelare och kanske även en "ren" Star Trek konvent här i Skandinavien (med 8-10 gäster, och åtminstone en av ledarkaraktären - Shatner/Nimoy, Stewart/Frakes/Spiner, Brooks/Visitor/Meaney, Mulgrew/Beltran), men som det ser ut nu, så tycker jag att vi får nöja oss med att snegla tll FedCon, Galileo och CreationEnt konvent ett tag till.

mvh

Q