Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postad
Kirstie Alley som spelade Saavik i ST2:TWOK är 1.70 och Robin Curtis som spelade samma person i de två efterföljande filmerna är 1.73 och de är alltså inte särskilt långa heller.

Frågan man ställer sig är ju vad genomsnitslängden för kvinnor är. 1,70 är visserligen inte så långt för oss som är män, men det är många kvinnor som är kortare. Dock är jag inte så bra insatt i detta ämne. Någon som vet bättre?

Postad
Kirstie Alley som spelade Saavik i ST2:TWOK är 1.70 och Robin Curtis som spelade samma person i de två efterföljande filmerna är 1.73 och de är alltså inte särskilt långa heller.

Frågan man ställer sig är ju vad genomsnitslängden för kvinnor är. 1,70 är visserligen inte så långt för oss som är män, men det är många kvinnor som är kortare. Dock är jag inte så bra insatt i detta ämne. Någon som vet bättre?

Förvisso, men om Sanmares iaktagelse stämmer och de flesta vulcankvinnor är ca 1,80 så borde rimligvis Saavik ligga under medel. Tilläggas kan också att Kim Cattrall som spelade Valeris i sjätte filmen är 1,70 men kanske var vulcans kortare under Kirks tid. :)

Postad (redigerade)

Förvisso, men om Sanmares iaktagelse stämmer och de flesta vulcankvinnor är ca 1,80 så borde rimligvis Saavik ligga under medel. Tilläggas kan också att Kim Cattrall som spelade Valeris i sjätte filmen är 1,70 men kanske var vulcans kortare under Kirks tid. :)

Ok du vinner. jag har alltid tyckt att de är tämligen långa, från Vulkan, men det kanske bara är en synvilla då Vulkans har en mycket rakryggad och stilig hållning. Borde ta en titt på "The Search for Spock". Där får man se flest kvinnliga Vulkans samtidigt, i slutet när de överför Spocks Katra. Det kanske kan ge ett prejucerande utfall.

Redigerad av Unkas
  • 4 veckor senare...
Postad
Renulanerna är väl också besläktade med vulcanerna? De är väl de som koloniserade Remus mörka sida? Sen muterade de väl på grund av mörkret.

Jag har funderat lite på vilken av dessa besläktade arter som är farligast. Jag tror att en enskild vulcan som blivit mentalskjuk är något av det farligaste som finns. Det är sällan det händer, men om en vulcan blir psykotiskt släpps oerhörda krafter loss. Förmågan att planera, manipulera och vålla skada är oerhörd, om förmågorna kvarstår i en sjuk vulcanhjärna. Det visar avsnitt i bl.a. Star Trek: Deep Space Nine och Star Trek: Enterprise. Jag kan inte komma på någon annan art som är så farlig vid utåtagerande psykiska sjukdomar.

Vostre Amico

Postad
i den här tråden tänkte jag att vi kunde posta frågor och självklart svara på frågor angående olika planeter och raser i star trek. Visst, det finns en del trådar om olika raser men de jag är ute efter är de mer obskyra. de som inte är så kända som t.ex. romulaner, borg eller founders.

Jag vill ställa en fråga om blod. Vilken f??rg på blodet har de olika arterna av humanoider i Star Trek-universumet? Vad gäller vulcanier har jag sett rött blod i Star Trek: Original Series och grönt i Star Trek: Enterprise (i säsong 4, när den vulcaniske ambassadören är lite skadad i sin högra sida av ansiktet efter bombattentatet mot Jordens ambassad på Vulcan, men den gröna färgen kan ju också vara en salva.

Klingoner har rött blod har jag sett många gånger när jag slagits med dem, och dessutom är nationaldrycken blodvin röd. Ferengin Quark har också rött blod, om jag minns rätt

Eftersom genpolen för alla humanoider i åtmistone alfa- och betakvadranten för hundratusentals år sedan ska ha spridits ut på ett stort antal beobeliga planeter av en högtstående men utdöende art (Star Trek: The Next Generation) så är alla arter besläktade. Jag har inte tillräckliga kunskaper i biologi för att räkna ut om skillnader mellan hemplaneterna (avseende atmosfär m.m.) påverkar blodets färg hos de humanoida arter som utvecklats under lång tid. Blodets "viktigaste" funktion är väl att transportera syre från lunforna till kroppens vävnader? Det är de röda blodkropparnas järninnehållande hemoglobin som binder syrgasmolekylen och ger blodet dess röda färg, om jag minns rätt. De flesta humanoider på andra planeter än Jorden borde väl ha rött blod.

Insektoiderna i Star Trek: Enterprise, ja, de borde väl ha färglöst blod? På Jorden andas ju inte insekter genom aktiv andning genom mun och näsa som djuren. Jag tror inte insekter har näsor alls. De låter luften gå in och ut passivt genom en massa öppningar på kroppen. Jag minns nåt som heter trakéer från skolan, hela insekten är full av rör som fylls med luft. De har inga blodådror som andra djur utan ett enda långt ryggkärl som pulserar och driver den färglösa blodvätskan framåt mot huvudet. Vissa insekter kan utvidga bakkroppen när de behöver mer syre.

Jag har ju tidigare framfört teorin att breenerna har lite av insekt i sig. Jag zoomade in ansiktet på en breen i Star Trek: Deep Space Nine med 1 200 % på DVD-spelaren och såg något som var mycket likt facettögon. En av förfäderna kanske är fluga? Men jag kan ha sett fel, det kan ha varit något i inspelningsstudion som avspeglat sig. Hur som helst kan man ju läsa på Star Trek Databas att de inte har något blod, vilket tydligen skall bero på extremt kallt klimat på deras hemplanet Breenin. Det råder emellertid verkligen delade meningar om det är hett eller iskallt där.

Jag misstänker emellanåt att serieskaparna inte riktigt tänkt igenom detta med hur breenerna fungerar. Man kan visst ha blod fast det är mycket kallt. Det vanligaste är att arten/djuret får skydd mot kylan genom päls, fettlager och, om det är en humanoid, en satt kropp. Breenerna är dock inte byggda som inuiter (eskimåer), utan tvärtom ganska långa och smärta. Samma inkonsekvens gäller aeanerna som lever vid polerna på den redan svinkalla planeten Andoria. Ett annat sätt att kunna syresätta sig med blod i extrem kyla är att arten utvecklar ett ämne som hindrar att blodet fryser – som glykol i kylarvätska ungefär. Hjälmen med den förlänga nosen och slangarna är då till för att kyla luften eftersom deras blod skulle börja koagulera i rumstemperatur. Omvänt kanske breenerna värmer luften med sina specialhjälmar och dräkter. Eller också är de extremt känsliga för främmande virus och bakterier. Även detta förutsätter att de har blod och en cirkulation av detta som kan sprida de förmodade skadliga mikroorganismerna i kroppen.

Om breenerna är insektoida tjänar utrustningen till att pumpa in luft i dräkten så att de kan andas genom en massa öppningar i kroppen; de har ingen näsa och andas inte genom munnen. De har därför inte heller utvecklat några talorgan, utan kommunicerar med den programmerade skrällande datarösten man hör i Star Trek: Deep Space Nines sista säsong.

Postad

blodets färg beror ju på vilket ämne som används för att ta upp syre. till exempel vi människor använder hemoglobin ifrån järn och det ger färgen rött. när man använder andra ämnen kan det ge andra ämnen, just nu går dock min hjärna på lågvarv så jag kan inte ge nåt exempel.

angående vulcans blod så är jag faktiskt osäker, jag har fått för mig att de har rött blod, och det går bättre med deras planets karaktär. dock så vet jag att det finns info om att det är grönt. och dessutom sjunger de om att Spocks blod är grönt i låten "Mr Spock" av Nerf Herder, den låten ska man nog inte ta på så stort allvar men ändå :P

Postad

Jag har fått för mig att Vulcanblod är grönt, och att det är därför somliga är lite grönskimrande i ansiktet. Sedan kan man ju fråga sig vilken färg på blodet en halvvulcan/människa har, det kan ju förklara de olika uppgifterna om t.ex. Spocks blodfärg.

Postad
Jag har fått för mig att Vulcanblod är grönt, och att det är därför somliga är lite grönskimrande i ansiktet. Sedan kan man ju fråga sig vilken färg på blodet en halvvulcan/människa har, det kan ju förklara de olika uppgifterna om t.ex. Spocks blodfärg.

Men om det är grönt, vilket är det ämne som i stället för järnet i hemoglobinet binder syreatomerna till sig? Kan man kanske tänka sig att blodet förvandlas från rött till grönt när en vulcan blöder och blodet levrar sig och får kontakt med luften?

(Oj, nu börjar jag fundera på hur T'Pols menstruationscykel funkar och om det blodet är rött eller grönt.....? Vulcankvinnor kan bara bli gravida vart sjunde år, eller hur? Och vulcaner kan dö om de inte parar sig, är det inte så? Och parningen måste ske med det motsatta könet, men kan genomf??ras med en annan art? Men när sker ägglossningen och när blöder ett obefruktat ägg ut i denna sjuårscykel? Nu börjar frågorna bli obskyra, som någon önskade i början av tråden.....)

Postad (redigerade)

För att fortsätta i det obskyras tecken är det rimligt att tänka sig vulcanernas pon farr som någon form av brunst, som ju inte är ovanlig i djurvärlden. Det kan hända att ägglossningen endast sker vart sjunde år och sätter igång hormonella fältslag hos vulcanska kvinnor, vilket genom evolution eller annan försyn motsvaras av något liknande hos vulcanska män. Möjligen kan ägget även sända ut någon form av toxin som oskaddligörs av befruktning, men vore så fallet borde det rimligen finnas medicinska lösningar.

Jag tror inte serieskaparna tänkt så mycket på vulcansk reproduktion ur ett biologiskt perspektiv, utan snarare ur ett kulturellt, socialt och filosofiskt perspektiv. Vulcanernas våldsamma "brunst" vart sjunde år blir ju en intressant kontrast till deras logiska samhälle. Dessutom blir det ju något som ställer människans ständiga "brunst" i ett annat ljus.

Redigerad av Schran
Postad
Jag tror inte serieskaparna tänkt så mycket på vulcansk reproduktion ur ett biologiskt perspektiv, utan snarare ur ett kulturellt, socialt och filosofiskt perspektiv. Vulcanernas våldsamma "brunst" vart sjunde år blir ju en intressant kontrast till deras logiska samhälle. Dessutom blir det ju något som ställer människans ständiga "brunst" i ett annat ljus.

Det är i och för sig en brist eftersom biologi är en science och serien är science fiction, även om, som du säger, egenheten kan belysa dubbermoral och skenhelighet i det vulcanska samhället.

Det är synd att så mycket är tabu i Star Trek när det gäller oss jordmänniskor. Man undrar ofta hur dagens brännande samhällsfrågor har lösts, om de har lösts.

Postad (redigerade)

Möjligen kan själva "brunsten" sätta igång ett hormonellt spel hos kvinnan, så att ägglossning sker först vid samlag?

Vad gäller blodfärgen är jag ingen kemist, kan inget grönt ämne som fångar syre. Koppar? ;)

Redigerad av Marvin
Postad

Men om det är grönt, vilket är det ämne som i stället för järnet i hemoglobinet binder syreatomerna till sig? Kan man kanske tänka sig att blodet förvandlas från rött till grönt när en vulcan blöder och blodet levrar sig och får kontakt med luften?

(Oj, nu börjar jag fundera på hur T'Pols menstruationscykel funkar och om det blodet är rött eller grönt.....? Vulcankvinnor kan bara bli gravida vart sjunde år, eller hur? Och vulcaner kan dö om de inte parar sig, är det inte så? Och parningen måste ske med det motsatta könet, men kan genomföras med en annan art? Men när sker ägglossningen och när blöder ett obefruktat ägg ut i denna sjuårscykel? Nu börjar frågorna bli obskyra, som någon önskade i början av tråden.....)

Det är männen som genomgår Pon Far. Inte kvinnorna. Sedan är jag skeptiskt till att Vulkanska kvinnor skulle fungera som kvinnor på jorden(ang. menstration). Med tanke på det unika sättet på vilket fortplantning sker hos manliga vulkans, är det troligt att det skilljer sig även hoss kvinnorna.

Angående färg på blodet så är det något som inte har med Sciens att göra, utan enbart är fiction. En helt påhittad ide som inte har något logisk ursprung. Alltså kommer vi inte att kunna få ett svar på det. Men givetvis kan man spekulera om vad som skulle kunna göra blodet grönt.

Postad

(Oj, nu börjar jag fundera på hur T'Pols menstruationscykel funkar och om det blodet är rött eller grönt.....? Vulcankvinnor kan bara bli gravida vart sjunde år, eller hur? Och vulcaner kan dö om de inte parar sig, är det inte så? Och parningen måste ske med det motsatta könet, men kan genomföras med en annan art? Men när sker ägglossningen och när blöder ett obefruktat ägg ut i denna sjuårscykel? Nu börjar frågorna bli obskyra, som någon önskade i början av tråden.....)

Det är männen som genomgår Pon Far. Inte kvinnorna. Sedan är jag skeptiskt till att Vulkanska kvinnor skulle fungera som kvinnor på jorden(ang. menstration). Med tanke på det unika sättet på vilket fortplantning sker hos manliga vulkans, är det troligt att det skilljer sig även hoss kvinnorna.

Angående färg på blodet så är det något som inte har med Sciense att göra, utan enbart är fiction. En helt påhittad ide som inte har något logisk ursprung. Alltså kommer vi inte att kunna få ett svar på det. Men givetvis kan man spekulera om vad som skulle kunna göra blodet grönt.

Jag har dock för mig att de flesta humanoida kvinnor befruktas, bär barnet i livmodern och föder på ungefär samma sätt som jordkvinnorna. Bajoranskan Kira var ju t.ex. surrogatmamma åt ett mänskligt foster, så det kan inte skilja jättemycket mellan de människoliknade arterna.

Postad
Möjligen kan själva "brunsten" sätta igång ett hormonellt spel hos kvinnan, så att ägglossning sker först vid samlag?

Vad gäller blodfärgen är jag ingen kemist, kan inget grönt ämne som fångar syre. Koppar? ;)

jo koppar kan göra det grönt, och koppar borde det ju finnas gott om på Vulcan så vulcanskan mycket väl ha grönt blod.

Postad

jo koppar kan göra det grönt, och koppar borde det ju finnas gott om på Vulcan så vulcanskan mycket väl ha grönt blod.

Det är så det är, ja. Romulaner och Vulcans har grönt blod då de har kopparbaserat blod. Androians är koboltbaserat, så de blöder blått. Människor har som ni säkert vet järnbaserat blod. Detta är iallafall vad jag har läst i Starfleet Survival Manual.

Postad (redigerade)
Det är så det är, ja. Romulaner och Vulcans har grönt blod då de har kopparbaserat blod. Androians är koboltbaserat, så de blöder blått. Människor har som ni säkert vet järnbaserat blod. Detta är iallafall vad jag har läst i Starfleet Survival Manual.

Oj, jag chansade rätt på koppar! :)

Starfleet Survival Manual? Var kan man få tag på en sån? :w00t:

Redigerad av Marvin
Postad

Oj, jag chansade rätt på koppar! :)

Starfleet Survival Manual? Var kan man få tag på en sån? :w00t:

SF-bokhandeln, där alla coola grejer finns :) Min fick jag för 1 år sedan och den är helt sönderskavd av allt läsande. Den brukar få följa med på tåg, buss, i klassrum, på skolresa, ja överallt :)

Postad
i den här tråden tänkte jag att vi kunde posta frågor och självklart svara på frågor angående olika planeter och raser i star trek. Visst, det finns en del trådar om olika raser men de jag är ute efter är de mer obskyra. de som inte är så kända som t.ex. romulaner, borg eller founders.

Aeaner! Jag är djupt imponerad av aeanerna, som de beskrivs i avsnittet The Aenar i Star Trek: Enterprise. "De är en underart till oss (...) de är som djur som lever under snön", säger andorianen Shran som ett understatement

inför det som ska visas i avsnittet om aeanerna. Jag håller inte ens med om att aeanernas pacifistiska kultur och teknologiska nivå skulle vara underlägsen. Det är bara de att de inte visar upp den, och att samhället är anarkistiskt i den politiska betydelsen: utan statsmakt. "Vi har inga ledare. Vi väljer en om det skulle behövas någon gång", är ett underbart uttalande.

När det gäller andorianerna håller jag inte riktigt med om beskrivningen av Shran och hans släkte på detta forum: "De flesta andorianer har blå hud med vitt hår och två utstickande antenner på huvudet. De är en fientlig ras som upplevs som mycket paranoid. Andorianerna hade första kontakten med vulcanerna under 1900-talet. Vulcanerna tyckte då att den första kontakten verkade lovande, men de fick snart reda på att andorianerna ofta var falska och gick med överenskommelser som endast var bäst för dem."

Jag tror att samtliga är blå med antenner. Besättningen på Enterprise kan inte ha upplevt dem som fientliga och mycket paranoida. Kontakterna var ju ändå så pass positiva att andorianerna var bland de första som år 2155 blev en del av Coalition of Planets. Alla andra medlemmar litade så mycket på andorianerna att de gav dem tillgång till sina kunskaper, teknologi och resurser inom ramen för det fredliga samarbetet inom United Federation of Planets 2161. Det göt man inte om arten är paranoid, falsk och fientlig. Jordmänniskorna slog inte fast att andorianerna är falska bara för att vulcanerna påstod det, utan visade prov på det öppna sinne som utmärker mänskligheten i Star Trek.

Postad

Den dära rasen i tng, som bygger en form av sond som ger en person oändlig mängd med information att göra så skeppet kan åka otroliga hastigheter och ta sig till deras galax där de gör "first contact" har glömt vad de heter nu den rasen.

Postad

Den dära rasen i tng, som bygger en form av sond som ger en person oändlig mängd med information att göra så skeppet kan åka otroliga hastigheter och ta sig till deras galax där de gör "first contact" har glömt vad de heter nu den rasen.

Skulle tro att det är "Cytherianer" du menar, ur avsnittet "The Nth Degree" (TNG 4x19)

Postad

Skulle tro att det är "Cytherianer" du menar, ur avsnittet "The Nth Degree" (TNG 4x19)

Yes dem ^^

Postad (redigerade)
Aeaner! Jag är djupt imponerad av aeanerna, som de beskrivs i avsnittet The Aenar i Star Trek: Enterprise. "De är en underart till oss (...) de är som djur som lever under snön", säger andorianen Shran som ett understatement

inför det som ska visas i avsnittet om aeanerna. Jag håller inte ens med om att aeanernas pacifistiska kultur och teknologiska nivå skulle vara underlägsen. Det är bara de att de inte visar upp den, och att samhället är anarkistiskt i den politiska betydelsen: utan statsmakt. "Vi har inga ledare. Vi väljer en om det skulle behövas någon gång", är ett underbart uttalande.

När det gäller andorianerna håller jag inte riktigt med om beskrivningen av Shran och hans släkte på detta forum: "De flesta andorianer har blå hud med vitt hår och två utstickande antenner på huvudet. De är en fientlig ras som upplevs som mycket paranoid. Andorianerna hade första kontakten med vulcanerna under 1900-talet. Vulcanerna tyckte då att den första kontakten verkade lovande, men de fick snart reda på att andorianerna ofta var falska och gick med överenskommelser som endast var bäst för dem."

Jag tror att samtliga är blå med antenner. Besättningen på Enterprise kan inte ha upplevt dem som fientliga och mycket paranoida. Kontakterna var ju ändå så pass positiva att andorianerna var bland de första som år 2155 blev en del av Coalition of Planets. Alla andra medlemmar litade så mycket på andorianerna att de gav dem tillgång till sina kunskaper, teknologi och resurser inom ramen för det fredliga samarbetet inom United Federation of Planets 2161. Det göt man inte om arten är paranoid, falsk och fientlig. Jordmänniskorna slog inte fast att andorianerna är falska bara för att vulcanerna påstod det, utan visade prov på det öppna sinne som utmärker mänskligheten i Star Trek.

Andorianerna är en klart intressant ras, och nog kan jag hålla med om att beskrivningen av dem lider lite av "vulcanska" fördomar. Men nog sjutton är de både aggressiva när de upplever sig hotade eller förringade. De verkar vara en stolt ras och lägga mycket vikt vid att tas på allvar. Att de beskrivs som paranoida är kanske inte så konstigt då de utvecklat en stark paranoia mot vulcanerna (av förklarliga skäl). Själv är jag mycket förtjust i andorianerna, inte minst Jeffrey Combs porträtt av Shran (även om jag lyckades stava fel när jag registrerade mig här) som är en intressant karaktär. Han är aggressiv, lynnig, har när till känslorna, både empati och avsky, men är också stolt och obrottsligt lojal mot de han ser som sina vänner. Dessutom har han ett öppet sinne och dömer inte på förhand. Angående inträdet i federationen är det helt klart att det är genom att Shran och Archer möts i sitt ogillande för vulcaner som öppnar upp för andorianernas inträde i federation. Sen skulle de aldrig tillåtit sig själva att lämnas utanför, deras självbild krävde nästan det.

Jag tror Shran och andra andorianer kände sig besläktade med människorna, till skillnad mot de logiska och kalla vulcanerna.

I övrigt håller jag med att Aenarerna är intressanta. Inte minst deras anti-auktoritära och milda framtoning som en intressant pendang till de mer krigiska och auktoritära andorianerna.

Redigerad av Schran
Postad (redigerade)
Andorianerna är en klart intressant ras, och nog kan jag hålla med om att beskrivningen av dem lider lite av "vulcanska" fördomar. Men nog sjutton är de både aggressiva när de upplever sig hotade eller förringade. De verkar vara en stolt ras och lägga mycket vikt vid att tas på allvar. Att de beskrivs som paranoida är kanske inte så konstigt d?? de utvecklat en stark paranoia mot vulcanerna (av förklarliga skäl). Själv är jag mycket förtjust i andorianerna, inte minst Jeffrey Combs porträtt av Shran (även om jag lyckades stava fel när jag registrerade mig här) som är en intressant karaktär. Han är aggressiv, lynnig, har när till känslorna, både empati och avsky, men är också stolt och obrottsligt lojal mot de han ser som sina vänner. Dessutom har han ett öppet sinne och dömer inte på förhand. Angående inträdet i federationen är det helt klart att det är genom att Shran och Archer möts i sitt ogillande för vulcaner som öppnar upp för andorianernas inträde i federation. Sen skulle de aldrig tillåtit sig själva att lämnas utanför, deras självbild krävde nästan det.

Jag tror Shran och andra andorianer kände sig besläktade med människorna, till skillnad mot de logiska och kalla vulcanerna.

I övrigt håller jag med att Aenarerna är intressanta. Inte minst deras anti-auktoritära och milda framtoning som en intressant pendang till de mer krigiska och auktoritära andorianerna.

håller med, det du säger stämmer väldigt bra in på min bild av andorians.

jag kommer ihåg att jag alltid tyckte de blå utomjordingarna med antenner som man såg på bilder på nätet såg fruktansvärt löjliga ut och inte hörde hemma i ST, men sen såg jag på Enterprise och nu är andorians en av min favoritraser. det är federationen (människorna då asså), vulcans, andorians och romulans som är mina favoriter. lite skoj, alla har något med vulcans och göra :lol:

Redigerad av NX-01

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa nytt...