Gå till innehåll
orville

Vad vet vi om arten?

Rekommenderade inlägg

i den här tråden tänkte jag att vi kunde posta frågor och självklart svara på frågor angående olika planeter och raser i star trek. Visst, det finns en del trådar om olika raser men de jag är ute efter är de mer obskyra. de som inte är så kända som t.ex. romulaner, borg eller founders.

min första fundering. I avsnittet broken bow (piloten till ENT) nämner Maywether att han vart på Drylax. jag tycker att jag känner igen namnet men vet inte. någon som har koll??? Eller bara vill spekulera?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
I avsnittet broken bow (piloten till ENT) nämner Maywether att han vart på Drylax. jag tycker att jag känner igen namnet men vet inte. någon som har koll??? Eller bara vill spekulera?

Draylax påminer lite om Talax som är Neelix hemplanet? Enda kopplingen jag kan finna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
I avsnittet broken bow (piloten till ENT) nämner Maywether att han vart på Drylax. jag tycker att jag känner igen namnet men vet inte. någon som har koll??? Eller bara vill spekulera?

Draylax påminer lite om Talax som är Neelix hemplanet? Enda kopplingen jag kan finna.

<{POST_SNAPBACK}>

Nope tror inte att det har med Talax att göra. Nelix planet ligger ju i Deltakvaderanten och jag så långt åkte de inte i Enterprise. Neelix bodde förövrigt inte på Talax utan på en måne till Talax. Det var så han överlevde när Talax förstördes. Frågan om Drylax är således fortfarande obesvarad.

Någon som kommer i håg vad Neelix måne heter? :o

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu tänkte jag ju inte att det skulle vara något sådant samband mellan Draylax och Talax (eller för den delen Rinax, Neelix hemvärld).

Men eftersom de slutar på "x" kan de dra tankarna till varandra och det är den enda anledningen jag kan se att Draylax skulle låta bekant.

Redigerad av Great Bird of the Galaxy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vad vet vi om nimbus 3 (star trek 5). Vi vet att den hade med något fredsfördrag att göra eftersom federationen, klingons och romulanerna fanns närvarande...

<{POST_SNAPBACK}>

Men denna planet då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vad är canon: Är Alpha centauri en jordkoloni eller en riktig planet med egen "star travel".

Canon är att Alpha Centauri är en Jordkoloni. Det enda som kom fram i TOS var att Zefram Cochrane kom från Alpha Centauri.

När Star Fleet: Technical Manual, den första fackboken, kom ut strax efter TOS nämndes "Alpha Centauri Concordium of Planets" som en av grundarna till Federationen.

Med det som grund skapades massa ny Fanon om Alpha Centaurierna som människorliknande spirituella varelser. Den teorin fick visst medhåll i DS9 där Alpha Centauri jämställdes med Jorden, Vulcan, Tellar och Andoria som var de andra grundarna.

Emellertid tyckte några i produktionen att det fanns nog med beboda planeter inom några få ljusår för att den närmaste stjärnan (AC) skulle få ha egna invånare. Därf??r smögs små referenser in i bland annat Picards fotoalbum att AC var en jordkoloni som blev självständig kort innan den var med och grundade Federationen.

Som vanligt delades Trekkisarna in i tre läger: de som höll på utomjordingsteorin, de som höll på koloniteorin och de som inte brydde sig.

Sen kom Star Trek:Enterprise och sade att det var en koloni. Det blev Canon och dabatten lades ner (förutom av några hårdnackade typer som jobbar på att icke-canonisera ENT).

Nu blev det lite långt men jag hoppas allt står klart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hmm..de dära Mintakans, undra hur de är släkt med Vulcans o romulanerna? De ska visst vara "proto-vulcans" typ kusiner till dem?? Någon som har nån aning?

Både vulcaner och mintakans, såväl som romulaner, rigelianer och debruneaner är väl något slags vulcanoider. En möjlig förfadercivilisation till dessa är Sargons folk som koloniserade vulcan för 6 miljoner år sedan. Detta nämns i någon TOS episod.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

men hur har dom spridit ut sig så? Vlcans och romulans är ju besläktade- men detta måste skett innan warpen (väl) och det enda jag kan komma på är att det fanns en komet som kolliderade med något- ett fragment hamnade på vulcan och ett på romulus, men det låter långsökt tycker jag- föresten, är REmanerna besläktade till romulans och hur hamnade dom på remus egentligen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Renulanerna är väl också besläktade med vulcanerna? De är väl de som koloniserade Remus mörka sida? Sen muterade de väl på grund av mörkret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har alltid tyckt att det är osannolikt att Romulanerna förändrats så mycket från Vulcanerna på 2000 år, men att Remanerna gått från Vulcan till Reman på samma tid verkar helt omöjligt.

Jag tror att de är en egen art som bode på Remus långt innan Romulanerna kom. Deras fristående kultur och det faktum att de har unika krafter talar för det.

Eftersom universum kryllar av människoliknande varelser (humanoider) så är det rättvist att det finns vulcanliknande varelser också (vulcanoider). Annars kan de vara folk som strandsattes när Romulanerna flyttade från Vulcan, som t.ex Debrunerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror Remaner o romulaner osv är besläktade med varandra. Eller att de remanerna är en hybrid mellan två arter. Kan annars va så att den del av romulaner "rihansu", ville bevara det mentala arvet från vulcans och de blev utstötta av de andra romulanerna(remans) och blev tvungna att bosätta sig på Remus, och där bli nån form av slav/krigar kast åt romulanerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
i den här tråden tänkte jag att vi kunde posta frågor och självklart svara på frågor angående olika planeter och raser i star trek. Visst, det finns en del trådar om olika raser men de jag är ute efter är de mer obskyra. de som inte är så kända som t.ex. romulaner, borg eller founders.

min första fundering. I avsnittet broken bow (piloten till ENT) nämner Maywether att han vart på Drylax. jag tycker att jag känner igen namnet men vet inte. någon som har koll??? Eller bara vill spekulera?

The planet Draylax is the homeworld of the Draylaxians, a species renowned for the fact that its females have "three...". It is located on the 22nd century trade routes of the Earth Cargo Service, extending outward from the Sol system.

The Enterprise's helmsman, Ensign Travis Mayweather, visited Draylax once aboard his family's cargo hauler, the ECS Horizon. He claimed to have had "firsthand, secondhand, and thirdhand" experiences with Draylaxian women. (ENT: "Broken Bow")

In 2152, Jonathan Archer used Draylax in a geography game he played with Trip Tucker in order to keep him awake while they awaited rescue on the Torothan homeworld. (ENT: "Desert Crossing")

In a scene deleted from Fight or Flight, Ensign Travis Mayweather also referenced Draylax in a similar game he played with Archer. Mayweather and Archer actually used the same locations as Tucker and Archer later.

Some fans speculate that the triple-breasted feline dancer on Nimbus III might be from Draylax. (Star Trek V: The Final Frontier)

Från Memory Alpha - underbart om man behöver Star Trek-info

men hur har dom spridit ut sig så? Vlcans och romulans är ju besläktade- men detta måste skett innan warpen (väl) och det enda jag kan komma på är att det fanns en komet som kolliderade med något- ett fragment hamnade på vulcan och ett på romulus, men det låter långsökt tycker jag- föresten, är REmanerna besläktade till romulans och hur hamnade dom på remus egentligen?

Remans are the humanoid inhabitants of the planet Remus. They have been the slave labor caste of the Romulan people since at least the 22nd century and have been forced to work in the extremely hazardous dilithium mines of their world. (ENT: "United", "The Aenar")

As Remus is a tidally locked planet, the Remans live on its dark side, and thus are extremely sensitive to light. Some Remans, if not all, posses telepathic abilities similar to those shown by Vulcans and Betazoids. (Star Trek Nemesis)

Among the Romulan people Remans have historically been known as great warriors, as such Romulan senators often had Reman bodyguards in their employ to intimidate possible opponents. (ENT: "United", "The Aenar")

Remans were used by the Romulan Empire as "cannon fodder" during the Dominion War, and were often deployed in the fiercest engagements.

In 2379, the Remans usurped the power of their Romulan overlords in a military coup, installing thier leader, Shinzon (in actuality a Human), as the new Praetor of the Romulan Senate and thus the empire. As an act of war against the Federation Praetor Shinzon, with his warbird the Scimitar, then attempted to destroy Earth.

However, with the destruction of the Scimitar at the Battle of the Bassen Rift, after Shinzon's supporters on Romulus turned against him, the bid for Reman superiority was prematurely ended. (Star Trek Nemesis)

[edit]People

No Reman characters were ever assigned names in canon productions.

Unnamed Remans

[edit]Background

It is not known whether the Remans are descended from Romulans who colonized Remus's dark side or are native to the planet. It is also possible that Remans are the product of interbreeding between Romulans and some species native to either Romulus or Remus, or they could be genetically-modified race with Romulan DNA, or similar to Human Augments. The somewhat similar Rigelian race (who share blood chemistry with Vulcans) seems to support the notion that the Remans are similar to Vulcans as well.

Reman telepathy may be further evidence of at least partial Vulcan ancestry. The non-canonical USS Titan book series suggests that Remans are, in fact, Romulan off-shoots.

Two Reman bodyguards in 2154It has been speculated that the Remans fought in the Earth-Romulan War in place of Romulan soldiers. This would seem to explain why Romulans and humans never came face to face in that war, but it is merely speculation.

The script for Star Trek Nemesis compares the Remans to the "original Nospheratu", referencing the 1922 horror motion picture Nosferatu, eine Symphonie des Grauens. Indeed the Remans bore some resemblance to that film's Vampire, Count Orlok.

The voices of the Remans were digitally lowered in post production, giving them an unearthly quality.

In the audio commentary of the 2005 Star Trek Nemesis (Special Edition) DVD, Executive Producer Rick Berman wondered how the Remans operated the push button controls of their ship with such long, curving fingernails.

The Remans' ears were made of a semi-translucent latex with painted veins that would appear when backlit.

In the last moments of the Star Trek: Enterprise third season cliffhanger "Zero Hour", an alien appears in a Nazi uniform. Many fans speculated that the alien was a Reman, however he was later revealed to be Na'kuhl, a species that did share a certain similarity with the Remans.

While they didn't appear as Nazis, the Remans finally did make an appearance in the season four episodes "United" and "The Aenar", albeit only briefly.

The Reman uniforms were specially painted to appear iridescent, a delicate process that involved several coats. The uniforms were later modified and reused as Xindi-Reptilian uniforms on Enterprise.

The Reman soldiers were specifically cast with actors who were thin and tall. To accentuate their height, lifts were inserted into their boots.

Many fans have wondered how the Remans were able to build large vessels such as the Scimitar in secret. Dialogue in Star Trek Nemesis indicated that they also had a secret base of operations, but this doesn't explain how such an oppressed people developed such a well equipped army. However, a campaign in the non-canon game Star Trek: Starfleet Command III seems to indicate that the Scimitar was constructed on a deep-space base operated by the Romulan Fleet.

Än en gång Memory Alpha.

--> http://memory-alpha.org/en/wiki/Portal:Main

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Svälj och sjölj! jag hoppas han eller hon kan engelska... J.

Tja, det är lite problem med att hitta vettiga fakta på svenska och jag hade inte tid att översätta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

B)-->

CITAT(B @ 8 Sep 2005, 19:05) <{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Nope tror inte att det har med Talax att göra. Nelix planet ligger ju i Deltakvaderanten och jag så långt åkte de inte i Enterprise. Neelix bodde förövrigt inte på Talax utan på en måne till Talax. Det var så han överlevde när Talax förstördes. Frågan om Drylax är således fortfarande obesvarad.

det var månen som förstördes av kaskaden , inte hemvärlden .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
B)-->
CITAT(B @ 8 Sep 2005, 19:05)

det var månen som förstördes av kaskaden , inte hemvärlden .

Draylax nämns endast i ENT.

Månen som Neelix nämner heter Rinax och det var inte månen som förstördes av metreon kaskaden utan det var dess ekosystem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Draylax nämns endast i ENT.

Månen som Neelix nämner heter Rinax och det var inte månen som förstördes av metreon kaskaden utan det var dess ekosystem.

är inte det samma sak?

Jag tolkade det som att du menade att månen exploderade och försvann helt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det slog mig att T'pol måste vara ytterst kortväxt för att vara en kvinna från Vulcan. Hon är 168 cm lång medan andra vulcankvinnor oftast är närmare 180 cm, dvs nästan lika resliga som klingonkvinnor. Längden har jag kommit fram till genom att studera scener i olika avsnitt där vulcankvinnor syns tillsammans med människor vars längd anges på IMdB.

Sanmare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det slog mig att T'pol måste vara ytterst kortväxt för att vara en kvinna från Vulcan. Hon är 168 cm lång medan andra vulcankvinnor oftast är närmare 180 cm, dvs nästan lika resliga som klingonkvinnor. Längden har jag kommit fram till genom att studera scener i olika avsnitt där vulcankvinnor syns tillsammans med människor vars längd anges på IMdB.

Sanmare

Jag har faktiskt inte tänkt på det men det är sant att Vulkanska kvinnor oftast är mycket resliga. Kanske är T´pol en vulkansk version av pygme... :lol: . Mycket Intresant iaktagelse!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu