star884 Posted November 22, 2005 Report Share Posted November 22, 2005 hej alla det var länge sedan jag var här har haft annat att göra ska försöka komma hitt mer nu. i flera avsnitt i de olika serierna så dricks det olika drycker från hela vårt st universium. nu undrar jag om ni vet något vin som de använder i serierna eller filmerna som man kan köpa i sverige vill inte åka utom lands? eller som man kan beställa ? star884 :ferengi: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted November 23, 2005 Report Share Posted November 23, 2005 hej alla det var länge sedan jag var här har haft annat att göra ska försöka komma hitt mer nu. i flera avsnitt i de olika serierna så dricks det olika drycker från hela vårt st universium. nu undrar jag om ni vet något vin som de använder i serierna eller filmerna som man kan köpa i sverige vill inte åka utom lands? eller som man kan beställa ? star884 :ferengi: Det skulle väl vara det vin som Picard och co dricker i nemesis och som det står Picards på. Har för mig att jag sett någonstans att det var/är äkta rödtjut. Tyvärr har jag inget minne av varifrån det kommer (frankrike?) J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nikon Posted January 16, 2006 Report Share Posted January 16, 2006 I extramaterialet i en av DS9 boxarna visar de upp och berättar om en massa olika flaskor, drycker, drickglas, muggar och andra prylar. Mestadels från Quarks bar. De visar även upp en flaska Picard. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orville Posted January 17, 2006 Report Share Posted January 17, 2006 Ett tips att kunna leka med lite star trek recept är att titta i the star trek cookbook, skriven av ethan phillips. Den har beskrivningar på hur man kan exempelvis göra en Black hole drink eller tillreda Gagh (något som liknar det i alla fall. :rodna: ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nikon Posted January 17, 2006 Report Share Posted January 17, 2006 Nån som kan Datas recept på tamarian sunset? :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Centerwall Posted January 17, 2006 Report Share Posted January 17, 2006 hej alla det var länge sedan jag var här har haft annat att göra ska försöka komma hitt mer nu. i flera avsnitt i de olika serierna så dricks det olika drycker från hela vårt st universium. nu undrar jag om ni vet något vin som de använder i serierna eller filmerna som man kan köpa i sverige vill inte åka utom lands? eller som man kan beställa ? star884 :ferengi: Det skulle väl vara det vin som Picard och co dricker i nemesis och som det står Picards på. Har för mig att jag sett någonstans att det var/är äkta rödtjut. Tyvärr har jag inget minne av varifrån det kommer (frankrike?) J. Ett vin som heter Château Picard finns faktiskt, och man kan hitta det i välsorterade vinaffärer i Frankrike. Kostar ca 15 euro och tyvärr har jag själv aldrig druckit det. Om jag inte missminner mig kommer dock vinet från ett helt annat distrikt i Frankrike än vad "vår" Picard gör. Om man vill ha lite festligt vid något tillfälle så finns det ett Champange-märke som heter Jaques Picard och går att köpa på systembolaget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nikon Posted January 17, 2006 Report Share Posted January 17, 2006 Finns lite information om vinet här: http://www.mahler-besse.com/en/mahler_bess...&appellation=17 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RomulanStar Posted January 18, 2006 Report Share Posted January 18, 2006 Nån som kan Datas recept på tamarian sunset? :-) Heter den inte Samarian Sunset? Eller är jag ute och velar..? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nikon Posted January 20, 2006 Report Share Posted January 20, 2006 Nån som kan Datas recept på tamarian sunset? :-) Heter den inte Samarian Sunset? Eller är jag ute och velar..? Jag har sett båda stavningarna flyta omkring, men enligt startrek.com så ska det vara Samarian, så du har nog rätt. Känns rätt också nu när du säger det. Hur som helst, undrar om det är tekniskt möjligt att med dagens kemi åstadkomma en vätska som beter sig som en traditionell Samarian sunset? Helst ska den ju vara ogiftig också... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted January 20, 2006 Report Share Posted January 20, 2006 Nån som kan Datas recept på tamarian sunset? :-) Heter den inte Samarian Sunset? Eller är jag ute och velar..? Jag har sett båda stavningarna flyta omkring, men enligt startrek.com så ska det vara Samarian, så du har nog rätt. Känns rätt också nu när du säger det. Hur som helst, undrar om det är tekniskt möjligt att med dagens kemi åstadkomma en vätska som beter sig som en traditionell Samarian sunset? Helst ska den ju vara ogiftig också... Det beror nog på vilka krav på likhet du har... Att hitta en vätska som först är vit och sedan ändrar färg borde nog inte vara så svårt för en kemist... J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nikon Posted January 20, 2006 Report Share Posted January 20, 2006 Det beror nog på vilka krav på likhet du har... Att hitta en vätska som först är vit och sedan ändrar färg borde nog inte vara så svårt för en kemist... J. Mmm, men en vätska som ändrar färg när man plingar till glaset är nog lite knepigare, men kanske görbart. Måste vara nån väldigt instabil blandning. Nitroglycerin typ Sen så måste det ju bli ett litet "fyrverkeri" när den ändrar färg också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted January 20, 2006 Report Share Posted January 20, 2006 Fyrverkiet är inget problem om man faktiskt använder sig av nitroglycerin... I rimlighetens namn borde det redan ha gjorts mängder av experiment på detta, med tanke på hur många fans det faktiskt finns till Star Trek. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doktor.Doom Posted July 25, 2010 Report Share Posted July 25, 2010 (edited) Kanske nått för den som inte själv orkar fixa till nått http://www.roligaprylar.se/Romulan-Ale-Energidryck.html ;) Edited July 25, 2010 by Doktor.Doom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted July 26, 2010 Report Share Posted July 26, 2010 Tack för den länken! Hade tänkt köpa en sån på Ebay men blir nog både billigare och smidigare att köpa den därifrån. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts