Jump to content

Star Trek-drycker

star884

Recommended Posts

hej alla

det var länge sedan jag var här har haft annat att göra ska försöka komma hitt mer nu.

i flera avsnitt i de olika serierna så dricks det olika drycker från hela vårt st universium.

nu undrar jag om ni vet något vin som de använder i serierna eller filmerna som man kan köpa i sverige vill inte åka utom lands? eller som man kan beställa ?

star884

:ferengi:

hej alla

det var länge sedan jag var här har haft annat att göra ska försöka komma hitt mer nu.

i flera avsnitt i de olika serierna så dricks det olika drycker från hela vårt st universium.

nu undrar jag om ni vet något vin som de använder i serierna eller filmerna som man kan köpa i sverige vill inte åka utom lands? eller som man kan beställa ?

star884

Det skulle väl vara det vin som Picard och co dricker i nemesis och som det står Picards på. Har för mig att jag sett någonstans att det var/är äkta rödtjut. Tyvärr har jag inget minne av varifrån det kommer (frankrike?) J.

• 1 month later...

hej alla

star884

Det skulle väl vara det vin som Picard och co dricker i nemesis och som det står Picards på. Har för mig att jag sett någonstans att det var/är äkta rödtjut. Tyvärr har jag inget minne av varifrån det kommer (frankrike?) J.

Ett vin som heter Château Picard finns faktiskt, och man kan hitta det i välsorterade vinaffärer i Frankrike. Kostar ca 15 euro och tyvärr har jag själv aldrig druckit det. Om jag inte missminner mig kommer dock vinet från ett helt annat distrikt i Frankrike än vad "vår" Picard gör.

Om man vill ha lite festligt vid något tillfälle så finns det ett Champange-märke som heter Jaques Picard och går att köpa på systembolaget. :)

Nån som kan Datas recept på tamarian sunset? :-)

Heter den inte Samarian Sunset? Eller är jag ute och velar..?

Jag har sett båda stavningarna flyta omkring, men enligt startrek.com så ska det vara Samarian, så du har nog rätt. Känns rätt också nu när du säger det.

Hur som helst, undrar om det är tekniskt möjligt att med dagens kemi åstadkomma en vätska som beter sig som en traditionell Samarian sunset?

Helst ska den ju vara ogiftig också...

Nån som kan Datas recept på tamarian sunset? :-)

Heter den inte Samarian Sunset? Eller är jag ute och velar..?

Jag har sett båda stavningarna flyta omkring, men enligt startrek.com så ska det vara Samarian, så du har nog rätt. Känns rätt också nu när du säger det.

Hur som helst, undrar om det är tekniskt möjligt att med dagens kemi åstadkomma en vätska som beter sig som en traditionell Samarian sunset?

Helst ska den ju vara ogiftig också...

Det beror nog på vilka krav på likhet du har... Att hitta en vätska som först är vit och sedan ändrar färg borde nog inte vara så svårt för en kemist... J.

Det beror nog på vilka krav på likhet du har... Att hitta en vätska som först är vit och sedan ändrar färg borde nog inte vara så svårt för en kemist... J.

Mmm, men en vätska som ändrar färg när man plingar till glaset är nog lite knepigare, men kanske görbart. Måste vara nån väldigt instabil blandning. Nitroglycerin typ :)

Sen så måste det ju bli ett litet "fyrverkeri" när den ändrar färg också.

• 4 years later...