Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postad

Wroggie   Har du möljigt sett en TNG-avsnitt "The Chase"(från säsong sjätte) där Picard och hans gäng  jagade DNA- pussel i rymden ?

Jag vill varna  er som inte har sett denna avsnitten "The Chase" för säkerhets skull eftersom TNG-avsnitt i DVD-format kommer strax ut. Det är inte kul att förstöra spänningen för er.

Mini-spoilvarning:

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

Det stämmer ganska bra med Wroggies teori eftersom de flesta kommer ursprungligt från en enda ras enligt denna TNG-avsnitten "The Chase". Den enda rasen upptäckte att de är ensam i hela universum. Därför "planterade" de DNA överallt i unversum  för att de kommande generation utvecklades olika och kommer att upptäcka  varandra.

Postad

Nästa gång det står en DVD under Tv:en och när jag köpt avsnittet ska jag se det avsnittet. Himla synd att inte typ Svt också kommer sänd (dom har inte sakt nåt om det) TNG TOS eller DS9.....man får väl nöja sig med VOY och ENT

Proton

Postad
nä.. man ska ha riktiga skådespelare..

Jag håller med till 100%.

hoppas aldrig att Dom tänker använda bara dator animerat

Jag tror det skulle försvinna lite om man körde data alumerade filmer.. Startrek skulle försvinna känslan om det gjordes i dator.. Nä riktiga statister är för närvarande det bästa..

Postad

Problemet med data animationer är att om man ska ha mycket som händer samtidigt så lägger de på flera "lager" så datorn klarar av det, ibland så blir det väldigt fult när skuggorna blir olika mm.

Postad

Jo, I en TOS-avsnitt "The Enemy Within" finns det en liten hund  som förklädd sig till en liten (gullig) alien med en horn, två antenner och en naken lång svans.

Postad
Jag kom på den roliga tanken att man skulle kunna förklä elefanter till aliens. Vilka monster skulle det då inte bli?

De skulle bli en massa stora monster...skulle säkert vara en kul grej iaf :)

Postad
Jag kom på den roliga tanken att man skulle kunna förklä elefanter till aliens. Vilka monster skulle det då inte bli?

det skulle nog bli lite svårt att få elefanterna att göra som man vill.

sen skulle det nog vara riskfyllt att göra det med.. tänk bara hur mycket matrial de skulle trampa ner och ha sönder.

men tanken är kul!! :)

• 3 år senare...
Postad

Groteska...hmm...När det gäller ST-kosmos så tycker jag att de flesta varelser är vackra och på något sätt överglänser människan. Även om de flesta aliens i ST är humanoider så tycker jag att man lyckats med att ge de olika raserna sina särdrag, men groteska...nä.

Postad

Finns det någon bekräftad Star Trek-fakta på hur varelser i rymden se så lika ut? Som tex tidigare nämnt, bakterier eller DNA som spridits?

Postad
Finns det någon bekräftad Star Trek-fakta på hur varelser i rymden se så lika ut? Som tex tidigare nämnt, bakterier eller DNA som spridits?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag vill rekomendera TNG episoden "The Chase", där det berättas om en uråldrig urras som lät sprida sitt DNA i galaxen.

• 4 veckor senare...
Postad

I Star Trek serierna så förekommer det ju rymdvarelser som är trevliga! I nästan ALLA filmer om rymden så är rymdvarelser det värsta som finns och måste mördas el. liknande!

Postad (redigerade)

Njaa detta är väll inte helt riktigt, i Star Wars är det inte så, inte heller Stargate eller Babylon 5, Andromeda osv. Det finns skurkraser men även goda. Men jag tror vad menar och det är väldigt intressant att jämföra dessa filmer med tidsandan.

Under 50-talet var kommunistskräcken total och rädslan för detta kunde vi se på vitaduken iform av elaka aliens.

på 60 och 70-talet var det love peace osv och alienerna blev snällare, de fick nästan inslag av att vara gudaliknande, och deras kunskap skulle rädda oss.

i mitten av 80-talet gjorde sig milleniumskiftet sig påmint och som vanligt gällande sådandt så växte en psykotisk oro fram. Alien blev elakare och elakare, ufonappningarna blev vanligare och deras expriment på människan blev grymmare och grymmare. Arkiv X var självklart höjdpunkten på denna paranoida föreställning.

Visst det håller inte fullt ut, men det är ganska intressant att jämföra dessa. :lol:

Redigerad av Kai Dukat
Postad
I Star Trek serierna så förekommer det ju rymdvarelser som är trevliga! I nästan ALLA filmer om rymden så är rymdvarelser det värsta som finns och måste mördas el. liknande!

<{POST_SNAPBACK}>

Håller med till en viss gräns. I ST är humanoiderna väldigt lika oss själva, de är liksom inga monster. I bio-filmer är det ju lite som Kai Dukat säger med hysteri för

tusenårsskiftet mm. Men tittar man på sci-fi bokfronten så ser det lite annorlunda ut. Det är många böcker som handlar om människan och hennes utforskande av kosmos. De är liksom lite mystiska och det gillar jag. Den boken jag läser nu handlar det om utgrävningar på en uråldrig främmande planet, det är faktiskt den tredje boken jag läser på samma tema. Det är som det väger över till sökandet efter människans ursprung än att det är krig och monster.

• 2 veckor senare...
Postad

<{POST_SNAPBACK}>

Jag vill rekomendera TNG episoden "The Chase", där det berättas om en uråldrig urras som lät sprida sitt DNA i galaxen.

<{POST_SNAPBACK}>

Vi har på många ställen på detta forum refererat till TNG episoden "The Chase" när det gäller att förklara varför alla raser ser så lika ut eller varifrån alla humanoida raser härstammar. Men igår så tittade jag på TOS episoden "Return to Tomorrow" och där sägs nästan samma sak som i "The Chase". USS Enterprise kommer fram till en planet som har varit död i över en halv miljon år. De kommer dit för att de fått ett nödlarm från planeten. I planetens inre finns hjärnessensen av tre invånare. De har alltså legat där i minst 500 000 år. Sargon heter en av dem och han berättar: "Six thousand centuries ago, our vessels were colonizing this galaxy, just as your own starships have now begun to explore that vastness. As you now leave your own seed on distant planets, so we left our seed behind us. Perhaps your own legends of Adam and an Eve..."

Visst ??r det så att detta påminner väldigt mycket om "The Chase"?

Vänligen logga in för att kunna kommentera

Du kommer kunna lämna en kommentar efter att du har loggat in

Logga in nu
  • Skapa nytt...