Commander Michels Postad 26 Augusti, 2006 Rapport Postad 26 Augusti, 2006 Här tänkte jag samla alla era favoritcitat från alla Tolkiens böcker, det finns så många härliga charmiga och vackra or i dem. "Han var lika ädel och fager under ögonen som en alvfurste, stark som en kämpe, vis som en trollkarl, vördnadsvärd som en dvärgakung och mild som en sommardag." Citatet ovan är hämtat från "The hobbit" eller "Bilbo" och det beskriver Elrond, så skulle en idealisk ledare vara Citera
Unkas Postad 8 September, 2006 Rapport Postad 8 September, 2006 (redigerade) Har ett specielt favoritcitat. (Tar det ur minnet så det kanske inte är ordagrantt korekt) Lavskägge säger, när han får frågan vilken sida han är på (Ondas eller de Godas): Jag är inte på någons sida för ingen är helt och hållet på min sida. Bra sagt! Redigerad 8 September, 2006 av Unkas Citera
Centerwall Postad 9 September, 2006 Rapport Postad 9 September, 2006 (redigerade) Har ett specielt favoritcitat. (Tar det ur minnet så det kanske inte är ordagrantt korekt) Lavskägge säger, när han får frågan vilken sida han är på (Ondas eller de Godas): Jag är inte på någons sida för ingen är helt och hållet på min sida. Bra sagt! "Jag står inte helhjärtat på någons sida, för ingen står helhjärtat på min, om ni förstår:ingen bryr sig om skogarna på samma sätt som jag, inte ens alverna nuförtiden" - tror detta är citatet du letade efter. Själv tror jag inte att jag kan välja ut ett enstaka citat ur mästarens böcker. Mina favoritcitat av Tolkien: The hobbit, The Lord of the rings och The Silmarillion - pärm till pärm. Redigerad 9 September, 2006 av Centerwall Citera
Unkas Postad 10 September, 2006 Rapport Postad 10 September, 2006 "Jag står inte helhjärtat på någons sida, för ingen står helhjärtat på min, om ni förstår:ingen bryr sig om skogarna på samma sätt som jag, inte ens alverna nuförtiden" - tror detta är citatet du letade efter. Tackar, hadde inte tillgång till mina böcket när jag skrev detta inlägg. Visst är det otroligt mycket bra som sägs. Att välja ett enda är svårt. Jag har bara plockat ett av alla russin som fins. Citera
Ingoldo Postad 10 September, 2006 Rapport Postad 10 September, 2006 Elen síla lúmenn'. Dvs: En stjärna lyser vid stunden för vårt möte. Citera
Supreme Commander JAF Postad 15 September, 2006 Rapport Postad 15 September, 2006 Jag har ett citat som Tom clancy har använt i boken Airborne: Never travel far without a rope! And one that is long and strong and light! Such are these! They may help you in many needs! Tyvärr så verkar det som att det försvann ur filmerna (jag har i alla fall inget minne av det). Men ni som läst hela böckerna kanske känner igen det? J. Citera
Brunt Postad 16 September, 2006 Rapport Postad 16 September, 2006 Elen síla lúmenn'. Dvs: En stjärna lyser vid stunden för vårt möte. Den korrekta citeringen är:Elen sila lùmenn omentielmo Fixat citat /Jocke Citera
Unkas Postad 28 September, 2006 Rapport Postad 28 September, 2006 "You cannot pass."..."I am a servant of the Secret Fire, Wielder of the Flame of Anor, You cannot pass. The dark fire will not avail you, Flame of Udun. Go Back to the Shadow! You cannot pass." Citera
b00t3r Postad 20 November, 2006 Rapport Postad 20 November, 2006 Har ett citat som inte är från tolkiens värld men om den. "-You know that movie with the two gay guys on the mountain? - Lord of the rings?" Sas av ett par brudar i OC...Min flickvän tvingade mig att titta. Gillar inte serien förklaringen var rolig. :P Citera
Cecilia Postad 8 September, 2007 Rapport Postad 8 September, 2007 The Road goes ever on and on down from the door where it began. Now far ahead the Road has gone and I shall follow, if I can. Pursuing it with weary feet Until it joins some larger way, Where many paths and errands meet, And whither then? I cannot say. Inte precis ett kort och snärtigt citat, men en dikt som verkligen får mig i vandrarstämning. Det är en spännande tanke att ge sig iväg utan att veta vart man är på väg. Kanske tänkte Tolkien både på äventyret och på livet självt? Frodo läser dikten för sina medvandrare Sam och Pippin i början av sin resa genom Fylke till Bockrike. Jag kommer inte ihåg om Frodo redan då visste att han måste resa mycket längre än till Bockrike med ringen. Citera
Kashked Postad 25 September, 2007 Rapport Postad 25 September, 2007 Jag vet inte om det kommer ur böckerna, men det är flera riktigt bra tal som hålls kring de stora stridsscenerna i filmerna... Bland annat Theoden i slutet av slaget vid Helms Deep, nånting om "Is this how the world ends", samt aragons tal om vargar och splittrade sköldar som han höll för soldaterna från Rohan och Gondor (som egentligen, intressant nog, var soldater från Nya Zeelands armé) innan slaget vid svarta portarna. Men publikfavoriten är ju förstås... "It's mine. My own. My precious." :lol: Citera
Supreme Commander JAF Postad 26 September, 2007 Rapport Postad 26 September, 2007 En bra är ju denna: "This task was given to you, Frodo of Bagger. If you cant do it then no one else can..." J. Citera
Unkas Postad 30 Januari, 2008 Rapport Postad 30 Januari, 2008 Ingen har skrivit in detta självklara citat: One ring to rule them all, one ring to find them. One ring to keep them all, and in the darkness bind them! Kom på ett till jag tycker är väldigt bra. Boromir: It is a strange fate that we should suffer so much fear and doubt over so small a thing. Such a little thing. Citera
Marvin Postad 30 Januari, 2008 Rapport Postad 30 Januari, 2008 (redigerade) Ingen har skrivit in detta självklara citat: One ring to rule them all, one ring to find them. One ring to keep them all, and in the darkness bind them! En klassiker i bröllopssammanhang! Det har vandrat i min umgängeskrets vid både förlovningar och giftermål! :lol: Redigerad 30 Januari, 2008 av Marvin Citera
Unkas Postad 31 Januari, 2008 Rapport Postad 31 Januari, 2008 Ingen har skrivit in detta självklara citat: One ring to rule them all, one ring to find them. One ring to keep them all, and in the darkness bind them! En klassiker i bröllopssammanhang! Det har vandrat i min umgängeskrets vid både förlovningar och gifterm??l! :lol: Det gifta ståndet i ett nötskal. :lol: "IN THE DARKNESS BIND THEM", Ska jag använda när jag ska på bröllop i sommar. Blir perfekt som tal. Citera
Omega Postad 1 Februari, 2008 Rapport Postad 1 Februari, 2008 (redigerade) "So do all who see such times. But that is not for us to decide. All we have to decide is what to do with the time that we are given..." Mitt absoluta favoritcitat Redigerad 1 Februari, 2008 av Omega Citera
monster captein Postad 7 Februari, 2008 Rapport Postad 7 Februari, 2008 "we must do one thing and that thing is this!" so himla bra lltså! från ST (star trek) avsnitt 93 Citera
Supreme Commander JAF Postad 8 Februari, 2008 Rapport Postad 8 Februari, 2008 "we must do one thing and that thing is this!" so himla bra lltså! från ST (star trek) avsnitt 93 Visst men denna tråd gäller sagan om ringen citat och inte st dito. Rättning mittåt! J. Citera
Cecilia Postad 1 Juni, 2008 Rapport Postad 1 Juni, 2008 "So do all who see such times. But that is not for us to decide. All we have to decide is what to do with the time that we are given..." Tack för det citatet Omega. Vilken levnadsvisdom! Tänk om vi kunde leva på det sättet! Tolkiens böcker innehåller så mycket som är värt att minnas, vad sägs om detta... (liksom det tidigare är det Gandalf som talar): Många, som lever, förtjänar att dö. Och en del, som dör, hade förtjänat att leva. Kan du ge livet tillbaka till dem? Kan du inte det ska du inte vara så ivrig att utdela dödsdomar. Citera
Unkas Postad 1 Juni, 2008 Rapport Postad 1 Juni, 2008 Tolkiens böcke är i sanning en stor källa till visa ord och meningar. Mycket som är värt att fundra över, och många gånger leva efter. Citera
Supreme Commander JAF Postad 2 Juni, 2008 Rapport Postad 2 Juni, 2008 En tanke jag fick är att jag kan inte komma på något st avsnitt som har varit inne på Sagan om ringen världen. Annars finns ju det mesta i sago världen... Men det kanske är för nytt? J. Citera
Unkas Postad 2 Juni, 2008 Rapport Postad 2 Juni, 2008 Det kan säkert vara en stor anledning. De sagor som förekommer i ST, och även musiken, är oftast ganska gammla. Citera
Omega Postad 2 Juni, 2008 Rapport Postad 2 Juni, 2008 Jag skulle säga att det beror på att det är för mycket fantasy. De flesta holodäckprogram eller liknande som lutar åt fantasy är legender eller historier som är relativt nära verkligheten (eller åtminstone närmre). + att jag tror att manusförfattarna inte vill blanda ren sci-fi med ren fantasy, passar inte riktigt i mina ögon Citera
Supreme Commander JAF Postad 3 Juni, 2008 Rapport Postad 3 Juni, 2008 Vadå, är inte holodäckprogrammet i Heroes and demons (såg det igår efter att jag hade sett din beskrivning av det och det var riktigt bra!) ren fantasy? Det finns ju inga trollkarlar men gott om dvärgar... J. Citera
Omega Postad 3 Juni, 2008 Rapport Postad 3 Juni, 2008 Men Beowulf är fortfarande en gammal engelsk legend, som utspelar sig i Danmark, vilket gör den lite mer verklighetstrogen (om man nu kan säga att den är det). Citera
Rekommenderade inlägg
Var med i konversationen
Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.