Crayle Postad 22 Mars, 2002 Rapport Postad 22 Mars, 2002 Tittar inte på Voyager (längre) har redan sett allt kanske ska se om säsong 7 det finns några bra avsnitt där som Flesh & Blood, Prophercy, Suddenly Human, Q2 mer mera.... Var är dom på SVT nu? Början av säsong 6 eller? :klingon:
ickamicka Postad 22 Mars, 2002 Rapport Postad 22 Mars, 2002 Var är dom på SVT nu? Början av säsong 6 eller? :klingon: ja, det är de...
Morn Postad 22 Mars, 2002 Rapport Postad 22 Mars, 2002 Och varför är alla så hatiska mot Voyager hela tiden??! Sluta kolla på det om det är så dåligt då... :-@ Vi har redan slutat. Vi försöker bara få er att se ljuset och att voy inte är bäst :vulcan:
Suskiv Postad 22 Mars, 2002 Rapport Postad 22 Mars, 2002 Och varför är alla så hatiska mot Voyager hela tiden??! Sluta kolla på det om det är så dåligt då... :-@ Därför att det är den enda Star Trek-serien som visas. Och dåligt Voyager är fortfarande bra TV. Sen har jag inte sett alla avsnitt än så man kan ju hoppas på att det blir bättre.
Quiet Postad 22 Mars, 2002 Rapport Postad 22 Mars, 2002 Och varför är alla så hatiska mot Voyager hela tiden??! Sluta kolla på det om det är så dåligt då... :-@ Håller med Ella, och undrar när bröt Janeway mot P D?? Att hon gjort misstag, det har hon faktiskt erkännt, men jag tycker faktiskt att hon skött sig exellent hittils. Voyager är imm den bästa St-serien som gjorts, även om tng och ent är ganska nära en delad 1:a plats med dem.
Ella Postad 22 Mars, 2002 Författare Rapport Postad 22 Mars, 2002 Håller med Ella, och undrar när bröt Janeway mot P D?? Att hon gjort misstag, det har hon faktiskt erkännt, men jag tycker faktiskt att hon skött sig exellent hittils. Voyager är imm den bästa St-serien som gjorts, även om tng och ent är ganska nära en delad 1:a plats med dem. Exakt vad innebär Prime Directive??
Jocke Postad 23 Mars, 2002 Rapport Postad 23 Mars, 2002 Det är inte det att hon bröt sina egna regler (det har har alla gjort Kirk, Picard, Sisko) utan det att hon påstår att hon alldrig brutit mot några federations prinsiper. ex hon ljög ransoom rakt i ansiktet om hon brutit PD Janeway har aldrig brutit mot "the prime directive", som hon säger till Ransom så har hon böjt på direktivet några ggr men aldrig brutit mot det, inte vad jag vet i allafall. Prime Directive. Also known as General Order #1. The Prime Directive prohibits Starfleet personal and spacecraft from interfering in the normal development of any society, and mandates that any Starfleet vessel or crewmember is expendable to prevent violation of this rule. The Prime Directive was a key part of Starfleet and Federation policy toward newly discovered civilizations, but it was also one of the most difficult to administer. ("A Piece of the Action" [TOS]) In most cases, the Prime Directive applied to any civilization that had not yet developed the use of warpdrive for interstellar travel. Källa: The ST Encyclopedia
Morn Postad 25 Mars, 2002 Rapport Postad 25 Mars, 2002 and mandates that any Starfleet vessel or crewmember is expendable to prevent violation of this rule. Källa: The ST Encyclopedia Ex 1 endgame tempral PD de som sätt den vet. ex 2 countepoit då hon smugglar flycktingar genom fiende teritorium. Det ända som hon kan säja mot sina brått är att hon satte sin beättning först. vilket PD säger att både skepp och folk kan offras för att uppe hålla PD. Mer ex finns jag återkommer
Jocke Postad 25 Mars, 2002 Rapport Postad 25 Mars, 2002 Ex 1 endgame tempral PD de som sätt den vet. ex 2 countepoit då hon smugglar flycktingar genom fiende teritorium. Det ända som hon kan säja mot sina brått är att hon satte sin beättning först. vilket PD säger att både skepp och folk kan offras för att uppe hålla PD. Mer ex finns jag återkommer I Counterpoint så kan jag inte se att Janeway bryter mot PD, utomjordingarna som hon smuglar har ju redan warpteknologi och Janeway blandar sig inte i deras naturliga utveckling. Sen så beror det ju lite på hur man tolkar PD, som Janeway själv säger så har hon böjt på den ibland men inte brutit mot den. Sen när det gäller End Game så håller jag med om att dom där bryter mot "Temporal"-lagarna, men det har faktiskt Kirk, Picard och Sisko oxå gjort, så hon är inte ensam.
Morn Postad 26 Mars, 2002 Rapport Postad 26 Mars, 2002 Ex 1 endgame tempral PD de som sätt den vet. ex 2 countepoit då hon smugglar flycktingar genom fiende teritorium. Det ända som hon kan säja mot sina brått är att hon satte sin beättning först. vilket PD säger att både skepp och folk kan offras för att uppe hålla PD. Mer ex finns jag återkommer I Counterpoint så kan jag inte se att Janeway bryter mot PD, utomjordingarna som hon smuglar har ju redan warpteknologi och Janeway blandar sig inte i deras naturliga utveckling. Sen så beror det ju lite på hur man tolkar PD, som Janeway själv säger så har hon böjt på den ibland men inte brutit mot den. Sen när det gäller End Game så håller jag med om att dom där bryter mot "Temporal"-lagarna, men det har faktiskt Kirk, Picard och Sisko oxå gjort, så hon är inte ensam. PD säjer inget om warp utan bara att man inte får lägga sig i andra sammhällens affärer och som jag sa tidigare så är det inte det att hon bryter regler/lagar utan det är det att hon säjer att hon inte gör det (bara böjt dom) men hon har uppen bart brytit mot flera. Kirk mm. bryter mycket men dom har alldrig sagt att dom alltid holler på reglerna.
Jocke Postad 26 Mars, 2002 Rapport Postad 26 Mars, 2002 PD säjer inget om warp utan bara att man inte får lägga sig i andra sammhällens affärerIn most cases, the Prime Directive applied to any civilization that had not yet developed the use of warpdrive for interstellar travel.och som jag sa tidigare så är det inte det att hon bryter regler/lagar utan det är det att hon säjer att hon inte gör det (bara böjt dom) men hon har uppen bart brytit mot flera. Kirk mm. bryter mycket men dom har alldrig sagt att dom alltid holler på reglerna. När du kan visa mig ett exempel där Janeway har brutit mot PD så blir jag tyst ;)
Quiet Postad 26 Mars, 2002 Rapport Postad 26 Mars, 2002 Kirk mm. bryter mycket men dom har alldrig sagt att dom alltid holler på reglerna. Hade de PD överhuvudtaget på Kirks tid? F.ö. så tycker jag inte att man ska ta TOS på för mycket allvar, jag menar.. Kirks uppförande är kanske inte direkt exemplariskt. ;)
Morn Postad 27 Mars, 2002 Rapport Postad 27 Mars, 2002 In most cases, the Prime Directive applied to any civilization that had not yet developed the use of warpdrive for interstellar travel. Detta är ett tillägg som inte tillhör PD. Det är bara ett ex. på hur den används som dom skrivit i Ensykopedian (felstavat) sen så har jag redan vista flera gånger hänne brott. ex avsnittet swarm dom kan antingen hålla på reglerna och åka runt eller bryta dom åka igenom (som dom enligt PD inte får) dom åker igenom.
Morn Postad 27 Mars, 2002 Rapport Postad 27 Mars, 2002 MEr ex. 1. I False Profits tvingar hon hem två ferengis som tagit över en primetiv planet. Hon rättfärdigar det med att det var starfleets fel att dom var där. Vilket inte stämder. sen så har hon ingen makt att göra någon mot varken ferengisarna eller den planet dom tagit över. 2 I The Raven så gör hon samma som i the swarm (se mitt tidigare inlägg) 3 I killing game II ger hon teknolgi till Hirogen hunters vilket hon inte fick (kanske inte PD men ändå mot reglerna) 4 I The Omega Directive bryter hon uppenbart PD men där fick hon göra det denligt OmegaD. 5 I Living Witness bryte Janeway på warshipp voyager mot PD (nu är det inte riktiga Janeway men ett grymt avnitt är det) 6 I Night bryter hon mot PD (läs förklaring här och skrolla ner en bit) 7 I Counterpoint för hon telepatisak flycktingar förbi en elak ras teretorium (moraliskt rätt men inte mot PD) 8 I Equinox mördar hon nästan en männska (inte brott mote PD men mycket FEL) Några ex nedan för kan vara lite spoiliga * * * * * * * * * * ** * * ** * * * * *** ** 9 The Voyager Conspiracy är bara rolig med en massa teorier 10 Unimatrix Zero. The borg är ett samhäll som vilet annat och hon hjäler några där sakpa inbördskrig 11 I Shattered vill janeway (janeway från innan ssäsong 1) bryta mot tempral PD Detta är bara några.
nx01 Postad 27 Mars, 2002 Rapport Postad 27 Mars, 2002 1. I False Profits tvingar hon hem två ferengis som tagit över en primetiv planet. Hon rättfärdigar det med att det var starfleets fel att dom var där. Vilket inte stämder. sen så har hon ingen makt att göra någon mot varken ferengisarna eller den planet dom tagit över. . 6 I Night bryter hon mot PD (läs förklaring här och skrolla ner en bit) . 7 I Counterpoint för hon telepatisak flycktingar förbi en elak ras teretorium (moraliskt rätt men inte mot PD)En Tanke: Är det inte så att Starfleet inte få lägga sig i när det gäller planeten/rasens "internal affairs", men får väl lägga sig i när andra raser lägger sig i den andra rasens affärer (krånglade jag till det?)? Jag tänker på ettt TNG avsnitt nämnligen. i Redemption så utbryter ju ett klingonskt inbördes krig. Picard får inte hjälpa Gowron och kompani, däremot sägs det att om Romulanerna hjälper Duras familjen får Federationen ingripa, varpå Federation etablerar en blockad mellan Klingonska och romulanska imperiet. Sen spoiler grejen * * * * 10 Unimatrix Zero. The borg är ett samhäll som vilet annat och hon hjäler några där sakpa inbördskrig Tror inte det här gills. I Princip alla som ingår i Borg kollektivet är där som "fångar". Janeway befirade dessa fångar, hon startade inget inbördeskrig i den meningen. Kan hända att hon faktiskt uppehöll en ännu viktigare regel...individens rätt till frihet.
Morn Postad 27 Mars, 2002 Rapport Postad 27 Mars, 2002 Nu kommer ett till ex på när PD inte bryts aven om andra lägger sig i. i TNG avsnitten Symbioses (felstavat) från säsong 1 så vet picard att ras 1 produserar en drog som dom säljer till ras 2 ras 2 tror att dorgen är en medicin mot en sjukdom men det är en typ av narkotika. picard får enligt PD inte säga något till ras 2 vilket han inte häller gör. det är ju fortfarande inte starfleets sak och PD säger att så läng det inte är SFs sak så får dom göra det dom vill. I Redemption så var dom två parterna allierade (klingonerna och fed) och därför la han bokaden för att få de "onda klingonernas stöd att falla. Unimatrix Zero är ett gränsfall och det står ochså i reglerna (i articles delen) att i gränsfall så får kanpenerna själv bestämma.
Jocke Postad 28 Mars, 2002 Rapport Postad 28 Mars, 2002 MEr ex. 1. I False Profits tvingar hon hem två ferengis som tagit över en primetiv planet. Hon rättfärdigar det med att det var starfleets fel att dom var där. Vilket inte stämder. sen så har hon ingen makt att göra någon mot varken ferengisarna eller den planet dom tagit över. 2 I The Raven så gör hon samma som i the swarm (se mitt tidigare inlägg) Wow, jag förstår att du tycker det här är viktigt. Jag är tyst ;)
Quiet Postad 28 Mars, 2002 Rapport Postad 28 Mars, 2002 MEr ex. ... Du lyckas lägga fram nära tio stycken helt irrelevanta förslag där du gissat dig till att Janeway bröt PD, men inget av argumenten är egentligen förankrade i något konkret. Det är helt enkelt så att hon bröt PD i dessa avsnitt enligt dig. Men inte enligt mig. Dvs; det hela är en tolkningsfråga. Du avskyr Janeway, det syns på mils avståd, jag gillar Janeway (hoppas att det syns). Och vi kommer antagligen aldrig att komma fram till något konkret svar i den här frågan.
Morn Postad 28 Mars, 2002 Rapport Postad 28 Mars, 2002 Självklars så är det upp till varje kapten att tolka PD men oavsätt janway hat eller iten så är det många punker på listan som är rätt (då hon bröt PD) Vad är det som inte stämmer i din mening??? ta ett ex. av mina ex. som du tycker inte är brott mot PD ps. vissa är inte brått mot PD men ändå fel enligt starfleet regler
Jocke Postad 28 Mars, 2002 Rapport Postad 28 Mars, 2002 Nä va tråkit jag vill diskutera mer Ok då kan vi göra det Jag håller med om att Janeway har "böjt" på reglerna några ggr, men aldrig avsiktligt brutit mot dom, men det verkar du anse. Som Quiet säger så är det en tolkningsfråga och du tolkar det som att Janeway har brutit mot reglerna. Det finns flera tillfällen då besättningen har pratat om det är värt att bryta mot PD och andra regler, men oftast så undviker dom att göra så. Natural Law från säsong 7 är ett bra exempel. Det går inte att hålla på alla regler vid alla tillfällen, ibland så måste man bryta dom. Jag är absolut ingen "nitpicker" när det gäller ST och tycker inte det är så viktigt om man följer kontinuiteten, jag förljer serierna för att jag tycker att dom är bra.
nx01 Postad 28 Mars, 2002 Rapport Postad 28 Mars, 2002 I Redemption så var dom två parterna allierade (klingonerna och fed) och därför la han bokaden för att få de "onda klingonernas stöd att falla. Kvittar väl. Blir ju ett PD brott enligt din definition även om dom är allierade. Dom lägger sig ju i en annan kultur
Inter Postad 30 Mars, 2002 Rapport Postad 30 Mars, 2002 Att bryta mot någon regel någon enstaka gång är väl int så farligt, det är väre om man sätter i system att bryta regler.
Morn Postad 2 April, 2002 Rapport Postad 2 April, 2002 I Redemption så var dom två parterna allierade (klingonerna och fed) och därför la han bokaden för att få de "onda klingonernas stöd att falla. Kvittar väl. Blir ju ett PD brott enligt din definition även om dom är allierade. Dom lägger sig ju i en annan kultur PD säger sammhälle inte kultur sen så gjorde dom inget specielt dom bara stog där. Dom viste att om klingonerna fick reda på att deras störd kom från romulaner så skulle det inte vara hedersamt (klingoner & romulaner är inte direkt vänner) och då skulle det interna stödet för duras familjen ramla
Rekommenderade inlägg
Vänligen logga in för att kunna kommentera
Du kommer kunna lämna en kommentar efter att du har loggat in
Logga in nu